Motor verkopen aan iemand uit Belgie

jootman

Die hard MF'er
28 jul 2005
771
0
Heel, bourgondisch Limburg
Ik heb een simpel vraagje:

Ik heb hier mijn motor te koop staan en er komt maandag een Belgische man kijken.
Stel dat hij hem neemt, waar moet ik dan rekening mee houden?

Moet ik hem gewoon bij het postkantoor overschrijven op zijn naam?
Zo nee: hoe kom ik aan mijn vrijwaringsbewijs?

Alvast bedankt!
Joost
 
Das een goeie, en ik weet het niet.

Maandag even RDW bellen?

ps op de site staat niets over verkoop aan een buitenlander, behalve dat iemand zich mag legitimeren met een buitenlands paspoort + uitreksel GBA. En de GBA is Nederlands...

Met vragen kunt u zich wenden tot onze klantenservice:

0900 07 39 (€ 0,10 p.m.)
Maandag t/m vrijdag tussen 8:00 en 17:00 uur
 
Ik heb een simpel vraagje:

Ik heb hier mijn motor te koop staan en er komt maandag een Belgische man kijken.
Stel dat hij hem neemt, waar moet ik dan rekening mee houden?

Moet ik hem gewoon bij het postkantoor overschrijven op zijn naam?
Zo nee: hoe kom ik aan mijn vrijwaringsbewijs?

Alvast bedankt!
Joost

Ik heb mijn auto vorig jaar verkocht aan een Pool. De koper kan bij de RDW maar ook bij het GWK (das wel zo handig, en wellicht wat dichter bij) de auto direct exporteren, kentekenbewijs inleveren en vrijwaringsbewijs ontvangen, exporteur (de koper) krijgt een tijdelijke kentekenplaat en tijdelijke verzekering om de auto het land uit te rijden. Was zo gepiept bij het GWK.

De vraag is dan natuurlijk; werkt het ook zo bij een motor...geen idee :?
 
Ik heb mijn auto vorig jaar verkocht aan een Pool. De koper kan bij de RDW maar ook bij het GWK (das wel zo handig, en wellicht wat dichter bij) de auto direct exporteren, kentekenbewijs inleveren en vrijwaringsbewijs ontvangen, exporteur (de koper) krijgt een tijdelijke kentekenplaat en tijdelijke verzekering om de auto het land uit te rijden. Was zo gepiept bij het GWK.

De vraag is dan natuurlijk; werkt het ook zo bij een motor...geen idee :?


Lijkt me voor een motor niet veel anders dan voor een auto.

Service bij auto-export

In samenwerking met V.W.E. (Bureau voor Voertuigdocumentatie en -administratie) verzorgt GWK Travelex dienstverlening op het gebied van auto export:

Aanmelden voor export inclusief vrijwaringsbewijs
Uitvoerverklaringen en uitvoerkentekenbewijzen
Uitvoerkentekenplaten
Auto-exportverzekeringen (Groene Kaart)
Combinaties van deze services, denk aan verzekering bij een bestaande uitvoer, zijn natuurlijk ook mogelijk.

Wat moet u meenemen om een voertuig voor export aan te melden?

Kentekenbewijs deel I A
Kentekenbewijs deel I B
Overschrijvingsbewijs/Kopie deel II
Kentekenplaten 2x (de laatst uitgegeven platen)
Geldig legitimatiebewijs
Geldige APK indien uitvoerkenteken nodig
Indien één van deze delen ontbreekt, is export NIET mogelijk.

Openingstijden voor exportdienstverlening:
- maandag t/m vrijdag 09.00 - 19.00 uur
- zaterdag 09.00 - 16.30 uur

Even navragen dus:

Voor GWK Travelex vestigingsinformatie of informatie over onze producten en diensten belt u 0900 - 0566 (€0,25 p.min).

Vanzelfsprekend kunt u ook rechtstreeks contact opnemen met het GWK Travelex hoofdkantoor in Diemen.

GWK Travelex N.V.
Wisselwerking 2-6, 1112 XK DIEMEN
Postbus 721, 1000 AS AMSTERDAM
Telefoon: 020 569 06 90
 
Ik heb een vriend ooit geholpen met het verkopen van een caravan aan een Pool. Vrij recent, dus het ding had een kenteken. Die ging volgens mij naar de RDW, maar omdat die gast een handelaar was wist hij precies hoe hij hem uit moest voeren.

Ik zou het gewoon aan de Belg vragen. En het op de voet volgen en de motor in ieder geval niet meegeven voordat je een vrijwaring in je handen hebt!
 
bedankt voor de tips alvast.
De Belgische man weet het ook niet, maar ik zal maandagochtend het gwk bellen (hij komt maandagmiddag kijken)
Ik zal het hier posten ter info, zodat in het vervolg iemand de search maar hoeft te gebruiken
 
Zeg die belgische man dat ie zich es informeert bij zen plaatselijk DIV bureau.
(Dienst Inschrijving Voertuigen, is meetsal samen met een Autokeurings station)
Meer info op
http://www.mobilit.fgov.be/nl/index.htm
Voor de 'inschrijving moto's' zal hem intereseren.
Op die site ook te vinden wat een belg moet doen om een buitenlands voertuig te importeren)

Leuk leeswerk voor een zondag ;)
 
Hallo Joost,

Onlangs mijn motor verkocht aan een Belg.

Ben zelf naar het RDW gegaan om daar de exportformulieren in te vullen en de koper heeft het inschrijven in Belgie geregeld.


Succes !

André
 
Heb de mijne ook verkocht aan een Belg, maar dat moet nog afgehandeld worden, hoe zit dat precies. Moet je de kentekenplaat ook inleveren of alleen het kenteken?
 
Heb de mijne ook verkocht aan een Belg, maar dat moet nog afgehandeld worden, hoe zit dat precies. Moet je de kentekenplaat ook inleveren of alleen het kenteken?

Hangt die plaat niet al als aandenken aan de muur van de garage? O-)
 
De plaat moet ingeleverd worden bij RDW, denk er dus aan dat je hem meeneemt daar naar toe. Het kenteken wordt afgestempeld. De door jou in te vullen papieren worden getekend door de rdw en de groene doorslag is je vrijwaring. Bij thuiskomst kun je je kenteken al niet meer vinden in het register van de RDW.
 
Nou ter info:

Kentekenbewijs + plaat meenemen naar RDW, daar een formulier invullen

dat formulier is vrijwaring + gedeelte exportpapieren voor de koper.

fluitje van een cent.
 
Waarschijnlijk een Belg die nie goe bij zijn verstand is. Hier in België zijn de tweedehandsmoto's 25% goedkoper als bij jullie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan