Motor verkopen en dan (rare)eisen stellen

Volgens mij heb ik hier gewoon de oplossing voor. Bij het rdw moet je een kentekenplaat voor een dag aan kunnen schaffen. Automatisch kan je een 1 dags verzekering afsluiten. Dit kan alleen met geldig id etc. De 1dagsplaat ziet er niet uit als een standaard geel met zwart plaatje. Je laat de 1 daags plaat zien aan de verkoper. Die noteert de gegevens. Checkt online of het kenteken geldig is voor die dag. Je schroeft je eigen plaat er af en zet de 1dags plaat erop. Hiermee kan de koper een proefrit maken. Boetes komen voor zn eigen rekening. Zonder het kentekenbewijs kan de koper geen nieuwe platen maken plus de identiteit is bekend.
Je voorkomt hiermee niet dat iemand ermee weg rijdt en niet meer terugkomt maar voor verzekering moet dit dan genoeg zijn om uit te keren.
 
Laatst bewerkt:
Ben het eens dat je als verkoper meer risico loopt.
- motor wordt gestolen tijdens proefrit
- motor wordt beschadigd tijdens proefrit
- je krijgt je geld niet.
- overschrijven gaat niet goed
- bekeuringen op kenteken tijdens de proefrit

Als koper heb je risico:
- door een geschil krijg je je borg niet terug na de proefrit
- door een gschil krijg je je handgeld niet terug
- je koopt een kat in de zak (technische mankementen, motor blijkt achteraf niet te voldoen aan de beschrijving).
- de motor blijkt gestolen, niet op naam van de eigenaar te staan.

Het verschil is dat in de meeste gevallen de koper anoniemer is. Vaak kom je als koper bij het bedrijf van de verkoper of bij hem thuis. En zeker als particulier bn je dan kwetsbaarder.

Natuurlijk loop je als koper ook risico, maar dat is meer dat je een slechte motor koopt. Het risico dat je ter goeder trouw een gestolen motor koopt, kun je behoorlijk beperken.

Als verkoper kan je stevige verkoop eisen in de advertentie vermelden. Die je kan handhaven als je het echt niet vertrouwt. Een koper natrekken via social media en dan bij een goed gevoel wat makkelijker worden kan altijd. Een normale email converstatie voor de verkoop in ABN zonder gezeur zegt ook al een hoop.

Wil je dat gedoe allemaal niet, dan kun je inruilen bij een motorzaak Je koopt je risico dan af met een flink lagere prijs.

If you can't stand the heat, stay out of the kitchen. Ben je bereid veel risico te nemen kun je wellicht wat meer verdienen aan de verkoop van je motor.
 
maar ik meet niet met 2 maten. een gebrek aan vertrouwen dat heb ik ...

Dat doe je wel, maar dat wil je niet inzien ;)
Ik zou sowieso niet bij jou kopen en zo te zien wil jij niet aan mij verkopen, maakt niet uit even goede vrienden.

Ik heb in het verleden wel particulier gekocht en dat is altijd goed gegaan, ook wel verkocht en dat ging ook uitstekend.
(Zelfs aan een MF'r hier, die rijd nog steeds rond met die motor volgens mij)

Maar de laatste paar keer met een dealer zaken gedaan, bevalt beter eigenlijk.
Dan kun je gewoon een proefrit enz doen :]
Misschien wat duurder maar dat is het wel waard, geen gedoe en garantie.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zelf al een paar keer een motor verkocht, en in alle gevallen werd er niet eens proef gereden ,ze vroegen mij de motor te starten en ze geloofden het zo wel, (waren wel kickstart motoren)

dit weekend heb ik aan de andere kant van Nederland zelf weer een motor erbij gekocht en wel proef gereden en niks geen id moeten tonen of eerst geld vooraf moeten betalen terwijl de verkoper niet eens wist wie ik was of waar ik woon.
en ik heb de motor zelfs meegekregen zonder terplaatse over te laten schrijven op mijn naam. ik kreeg alle papieren en overschrijvengscode zo mee en mocht ik zelf over schrijven als ik ermee thuis was en het vrijwaringsbewijs terug opsturen met de post,dit ga ik deze week nog doen.dus gewoon kwestie van goed vetrouwen.maar ik denk dat je dat bij bijna niemand meer gaat vinden tegenwoordig.
 
Meestal gaat het gewoon in goed vertrouwen.

Maar het hangt er nogal vanaf of je verkoopt aan een kennis van een collega of een broer van een kennis. Of dat je het op MP zet en er komt een totaal onbekende.

Met kopen is het ook simpel. Administratief gaat het bij kennissen of vage kennisen altijd wel goed, maar je wilt het risico van de echte oplichters simpelweg vermijden. Die noitorie oplichters zijn toch wel een probleempje via MP.

Dat je een kat in de zak koopt kun je zelfs bij goede vrienden niet altijd voorkomen, maar moet je dan ook niet over zeuren als je partuculier koopt en je hebt je kans gekregen om het voertuig te bekijken.

Ik heb ook eens een motor verkocht aan een Noor (woon in Zweden) en daar moet je toch wel voorzichtig zijn dat het overschrijven goed gaat. Het grootste risico voor mij is dat ik niet van de inschrijving af kom en dat hij vrolijk blijft rondrijden op mijn naam. De juiste procedure bleek daar om een deel van het kenteken mee te geven, maar deel 1 en de kentekenplaat te behouden. Er was ook na de verkoop wat interactie nodig om het voor beide partijen goed te laten verlopen.

Toen ik navroeg hoe te handelen waren er veel mensen die gewoon niet zaken deden met Noren omdat ze het risico niet wilden lopen en het teveel gedoe vonden.
 
Als je het niet vertrouwen je je motor aan bij motorshare. Identiteit bekend van de eventuele koper en proefritje waarvan de bekeuringen niet op jouw naam komen. Plus bij een ongeval alles verzekerd.
 
Als het echt om grote bedragen gaat, doe ik het als volgt...
Koper komt, en als ze met meerdere zijn, dan blijft er een achter ...
Is ie alleen rijd ik mee
gaat de koop door, en hij kan het niet direct ophoesten, krijgen ze de papieren mee tegen handgeld , kunnen hem overschrijven, na tekenen koopcontract waar instaat dat de motor binnen drie dagen betaald moet zijn, en of contant, of overgemaakt zijn op mijn giro


Mag ik hier even op in haken met een vraag/opmerking?

(niet afzeikend bedoeld)
Wij doen zaken op 'jouw' manier.
Ik geef wat handgeld, neem alle papieren mee om over te schrijven.
Schrijf hem thuis over, wacht een paar dagen en ga dan aangifte doen van diefstal..
(erg gedramatiseerd maar toch..)
In hoeverre volstaat dan een 'handgeschreven briefje'??

Vroeger was dit geen enkel probleem, je kreeg de ten-naam stelling mee en overschrijf deel mee, zodat je hem op naam kon zetten.
Deel3 bleef achter (dit WAS jou eigendoms bewijs.., wie dat in bezit had, was ook de daadwerkelijke eigenaar van het voertuig)
En na overschrijven (betalen/afhandelen etc) haalde je het laatste deel op en was je \de nieuwe eigenaar.

Hoe zit dat met het huidige systeem??
Nu moet je de tenaamstelling en pasje afgeven om over te schrijven.
Geef je dit uit handen, heb je helemaal niets meer van bewijs dat ie (voor overschrijving van jou is).
 
Algemene vraag:
Moet het 'oude' pasje na overschrijving nu wel of niet door 2en geknipt worden??
De een doet het namelijk wel, en de ander vindt het goed om het heel te houden

Heb er al aardig wat leggen thuis (spaar ze allemaal :+ )
de een keurig, de ander aan gort geknipt (en wederom weer aan elkaar geplakt voor
mijn verzamel album.
(en ja, heb thuis mijn levenswerk album, met daarbij vrijwaring en foto's ((en met het nieuwe systeem, ook de pasjes))van al mijn speeltjes die ik in loop der jaren heb gehad :Y )

Als het voertuig al op een andermans naam staat, kan je toch niets meer met het oude pasje?
 
Sommigen knippen het maar anderen weer niet heb ik ook meegemaakt. het maakt niks uit want als het van jou naam af is dan is het oude pasje niks meer waard.
 
Algemene vraag:
Moet het 'oude' pasje na overschrijving nu wel of niet door 2en geknipt worden??
De een doet het namelijk wel, en de ander vindt het goed om het heel te houden

Heb er al aardig wat leggen thuis (spaar ze allemaal :+ )
de een keurig, de ander aan gort geknipt (en wederom weer aan elkaar geplakt voor
mijn verzamel album.
(en ja, heb thuis mijn levenswerk album, met daarbij vrijwaring en foto's ((en met het nieuwe systeem, ook de pasjes))van al mijn speeltjes die ik in loop der jaren heb gehad :Y )

Als het voertuig al op een andermans naam staat, kan je toch niets meer met het oude pasje?


wat is de score ?
 
tip: laat nooit, nooit ne nooit een ID, rijbewijs of paspoort achter, je bent goed de sigaar als je slachtoffer wordt van identiteitsfraude. Daar kun je jaren zoet mee zijn om te bewijzen dat je "iets niet gedaan hebt". Huizen of auto's huren, leningen, telefoonabonnementen noem maar op. Er zijn voorbeelden van mensen die geheel failliet zijn gegaan door iets wat ze niet gedaan hebben.

Als je particulier een motor koopt of verkoopt, wat is er mis om vooraf een schriftelijke verklaring op te stellen? Een overeenkomst die gelijk voorziet in hoe om te gaan met onverhoopte schade, weten gelijk beide partijen waar ze aan beginnen. Lijkt me een lastig onderwerp achteraf als de testrit niet eindigde als de bedoeling was.

Op de verklaring kun je dan het documentnummer overschrijven en jezelf ervan overtuigen dat de persoon die voor je staat in ieder geval lijkt op de pasfoto die er op het rijbewijs staat.
 
Offtopic


wat is de score ?

Tik nog net niet de 50st aan O-)
(motor en auto samen, en 3 bromfietsjes, alhoewel de auto wel een FLINK aandeel er in heeft)

Zodra mijn 'plakboek' vol is, mag ik van de vrouw niet meer wisselen,
en dat is al bijna :X
 
Laatst bewerkt:
Het valt me steeds meer op dat mensen bij een proefrit, het volledig bedrag en het rijbewijs willen ontvangen.

Ten eerste, rijden zonder geldig rijbewijs op zak mag niet.

Rijden zonder geldig rijbewijs op zak mag wel.

Je hebt alleen de verplichting indien de bevoegde autoriteit inzage vordert je het rijbewijs kunt tonen.






Lijkt nauwelijks verschil maar juridisch is het een heel erg groot verschil.
 
Rijden zonder geldig rijbewijs op zak mag wel.

Je hebt alleen de verplichting indien de bevoegde autoriteit inzage vordert je het rijbewijs kunt tonen.

Lijkt nauwelijks verschil maar juridisch is het een heel erg groot verschil.
Maar als je het niet op zak hebt kun je het ook niet tonen toch? Wat betekent dat je niet aan de verplichting kunt voldoen. Waarmee je dus in overtreding bent.
 
Laatst bewerkt:
Je rijdt niet illegaal zonder rijbewijs. Je hebt gewoon rijbevoegdheid. Maar je kan wel een eenvoudige boete krijgen omdat je je rijbwijs desgevraagd niet kan tonen.
Rijden zonder geldige rijbevoegdheid (omdat je het nooit gehaald hebt, of omdat het al dan niet tijdelijk ongeldig verklaard is) is een misdrijf.

Het vervelende met dit soort zaken is dat je het toch weer nooit perfect kan aftimmeren. Allemaal kleine zaken die het voor een doortrapte oplichter net wat lastiger, maar niet onmogelijk maken.

Een rijbewijs als borg geeft de verkoper geen garantie dat de koper terugkomt. Immers, hij kan een vals of gestolen rijbewijs gebruiken.
Een koper kan idd vervelende gevolgen ondervinden van een gekopieerd rijbewijs.

HEt is niet voor niets dat verkoop van echt dure zaken vaak met een derde partij gaat. Danwel een makelaar en/of notaris.

Maar dat is wat overdreven bij een goed met een waarde van enkele (tien)duizenden euro's. Het staat natuurlijk ook wel in verhoúding tot wat je te verliezen hebt.

Voor de ene is duizend eur voor een oude motor ongelooflijk veel geld en voor de ander is 20duizend eur zakgeld.
 
Heb ik geluk, ik verkoop nooit iets. Eerste auto heb ik ook nog. Andere autos gaan naar de sloop. M'n motor verkoop ik ook niet, is mn eerste officiële, dus die gaat nooit weg, of als ik hem kort rij naar de sloop. Afpakken bij overtreding kan ook niet, want er staat niks op mn naam.
 
Weliswaar een ouder topic, maar altijd actueel. Ik heb meestal wat duurdere motoren, en ook ik heb altijd rijbewijs ingezien en contact geld op tafel. Werd ook nooit moeilijk over gedaan. Gezeur over omwisselen voor vals geld is onzin, want je staat in mijn huis Met een kop koffie. Bij brokken levert het zonder waarborg met een vreemde en bedragen van meer dan 8000,- euro mogelijk gezeur op. Dat het slechts een proefrit is vind ik een onzin stelling. Proefrit is voor mij de afsluiting van een koop. Dus onderhouds historie, onderhandelen is allemaal al geweest. Voor dat bedrag mag de motor weg en proefrit is om te kijken of er zich geen rare zaken voordoen. Wat denken sommige, ik rij proef op een motor van een vreemde ter waarde van tienduizend euro, kans op diefstal, kans op schade, kans op boetes maar na de proefrit ga je er even over denken? Doei! Je weet toch wat je zoekt aan motor en rijeigenschappen?
Anders was het met mede forumleden, die al lang lid zijn met veel berichten. Dan blijft de makker met rijbewijs van de proefrijder bij mij, en daarna overmaken en overschrijven gewoon thuis online. Heel relaxed was dat.
Gehuil over rijbewijs bij tijdens rijden: weinig dienders geven een boete als je aangeeft een proefrit te maken en eigenaar wat zekerheid geeft. Zeker als je een foto van eigen rijbewijs op je telefoon hebt.
 
Laatst bewerkt:
Dan is het ook niet jouw motor. Of je hem nu betaalt hebt of niet, hij staat niet op jouw naam dus het is niet jouw motor.
Dan woon ik in een huis van de bank.aarde bank heeft geen sleutel en ik wel. Als ik iets koop is het van mij. Dat de verzekering op naam van mijn zoon van 5, of op mn vrouws naam staat doet er niet toe. Ben wel benieuwd hoe dat juridisch zit.
 
Het is van jou als het kenteken op jouw naam staat, of de betaling nou gedaan is door de bank, jou, of een pooier, voor de wet is het van jou als het op jouw naam geregistreerd staat in het register van de rdw.
 
Ik vind dit topic een rare twist krijgen, ...'t is van mij maar je kunt het niet afpakken...
En ...verzekering staat op mijn zoon van 5...
 
Ik vind dit topic een rare twist krijgen, ...'t is van mij maar je kunt het niet afpakken...
En ...verzekering staat op mijn zoon van 5...
Was een voorbeeld, wij zijn, in het open buitengebied waar we wonen snel onze spullen kwijt. Overal prima wegen waar je vroeger 80 mocht en nu 60 terwijl je makkelijk en ongevaarlijk 100 kan. Maar ik ben eigenaar maar de boetes komen op iemand anders binnen. Een inbeslag name kan dus niet gebeuren. Tenminste, ik heb hem al wel eens op moeten halen bij de domeinen. Dure stallingskosten maar verder niks.

Het ging over het eigendom tijdens de proefrit
 
Terug
Bovenaan Onderaan