Motor verkopen en dan (rare)eisen stellen

Theelepel

Die hard MF'er
10 aug 2015
391
4
Het valt me steeds meer op dat mensen bij een proefrit, het volledig bedrag en het rijbewijs willen ontvangen.

Ten eerste, rijden zonder geldig rijbewijs op zak mag niet.
Ten tweede, het volledige bedrag? En dan na de proefrit de discussie krijgen, ja je had hem al gekocht want ik heb het geld blablabla.

Wie doet dit nou? Ik heb zelf 5 motoren ofzo particulier verkocht, en nog nooit deze eis gesteld, ook niet bij motoren van 5000+ Het gaat er toch om hoe iemand overkomt, vaak komen ze met zun 2-en in mijn geval was het meestal vader en zoon, 1 blijft dan toch bij je. De simpele melding, slopen is kopen is toch voldoende? Heb het al een keer meegemaakt dat iemand met een 800 euro motor onderuit is gegaan bij het straatje keren, behalve hoop modder op handvaten en blok geen schade, maar het is simpel, slopen is kopen, en hij heeft de vraagprijs gelijk neergelegd.

Zelf skip ik deze advertenties gelijk, wat soms jammer is want wie weet had ik die motor wel gekocht, maar niet als er al in de advertentie staat dat de volledige vraagprijs en rijbewijs al borg afgegeven moeten worden....
 
Misschien een rare eis, maar ik verkoop mijn motor liever niet, dan dat - ik de kans loop dat - ze er mee vandoor gaan :W
 
Met de verkoop van de Guzzi heb ik ook eerst het geld in handen gekregen, na de proefrit retour eigenaar en daarna onderhandeld.
Wat als zoonlief er vandoor gaat? Neem je dan de vader in gijzeling?
Bij een eventuele volgende verkoop doe ik het weer zo, geen geld>geen proefrit.
 
Ik snap de angst wel, want als iemand ermee weg rijdt kun je ook niet bij je verzekeraar aankloppen. Maar goed, dat zou bij mij een reden zijn om hem via een dealer te verkopen. Denk ik, (nog) geen ervaring mee.
 
Twee weken geleden een motor gekocht. Persoon zag er betrouwbaar uit en vond mij ook te vertrouwen dus hij wilde eigenlijk alleen mn ID hebben. Heb hem toen het bedrag gegeven en ben gaan proefrijden. Het is maar net hoe iemand op je overkomt en daarop moet je handellen, vertrouw je het niet? Dan niet doen of extra maatregelen nemen.

Tevens vorige week m'n andere motor verkocht. Ik heb het geluk dat ik een garage box heb op een afgesloten terrein. Koper kwam met zn vader in zn auto aanrijden en heb de koper zo proef laten rijden aangezien ze niet van het terrein af kunnen met de auto als ik dit niet wil. Wel verstandig om dan even het kenteken bewijs van de auto in te zien ivm eventueel gestolen auto achterlaten maar dit was nu niet van toepassing.

Ging dan niet over gigantische bedragen (2500 euro en 1800 euro). Voor mij blijft het een gevoelskwestie, je ziet zo wat voor vlees je in de kuip hebt als je met iemand een gesprek aan gaat.
 
Ik snap de angst ook wel, maar ik loop er ook met een boog omheen :W

Lekkere gasten, ja ik ruil hem niet in / verkoop en niet aan de dealer, want misschien verdiend die er wel aan.

Ik wil de hoofdprijs voor mijn motor maar ik wil wel nul risico B|
Het liefst betalen, overschrijven en verzekeren en dan mag je een proefritje maken |(

De koper moet het er allemaal maar voorover hebben.
Ik sla ook over, jammer dan.

Ik wil best een rbw afgeven, ze mogen een foto van me maken en wil ook wel een proefritdocument tekenen maar daar trek ik de lijn.
Geld afgeven, echt niet. Dan ga ik wel naar de dealer voor een proefrit.

Bij particulier verkopen hoort nu eenmaal een risico, dat zie je terug in een hogere prijs. Zo werkt het overal.

Maar ok, my 2cts.
 
Heb nog nooit eerder geld gegeven voor een proefrit, of eerst geld gevraagd voor een proefrit. Ging dan wel om voertuigen van €1000 tot €3500 euro. Voor duurdere voertuigen misschien wel handig, maar het volledige bedrag (vraagprijs) zou ik niet fijn vinden. Weet diegene gelijk dat je het bedrag al bij je hebt en laat weinig ruimte over voor onderhandelen want de verkoper heeft dan al een indicatie van hoe graag je de motor wil. :9

Heb zelf ook al meerdere malen geld overgeschreven en ontvangen via de bank terwijl het voertuig al overgeschreven was, beetje vertrouwen in de medemens hebben (tenzij ze een verkeerde indruk maken..). :)
 
hangt vaak ook van het type motor af. bijvoorbeeld een dikke motorscooter of ktm's moet je gewoon wat voorzichtiger mee zijn omdat het een bepaalde doelgroep aantrekt.
 
Ik heb nog nooit zo iets meegemaakt.. wil iemand het geld voor een proefrit? Dan zoek ik wel wat anders.. zo debiel heb ik 't nooit meegemaakt.
1 maal vroeg iemand om mijn paspoort/id.. ik heb 'm mijn zorgverzekeringspasje gegeven..
 
Blijkbaar denken er toch veel mensen heel slecht over de medemens. Maar draai het eens om, jij krijgt 5000euro echt geld in je handen, waarschijnlijk in briefjes van 50. Vervolgens ga ik proefrijden, vind het niks, en krijg "mijn" geld terug. Maar nu allemaal neppe briefjes van 50. Jij als verkoper weet van niks....

In mijn mening, als je niet bereid bent om je medemens te vertrouwen "normale" afspraken te maken (bij een dealer leg je ook niet 10k neer voor een proefrit, als ze dat vragen schreeuwt iedereen hier moord en brand) Moet je je motor maar verkopen bij een dealer. Ik zal ondanks dat ik totaal geen slechte intenties heb, met een grote boog om de mensen heen lopen die mij niet vertrouwen, want als je mij al niet vertrouwd hoe kan ik jou dan vertrouwen op je blauwe ogen dat het onderhoud uitgevoerd is etc.

*Normale afspraken doel ik mee, eventueel foto van rijbewijs, en een persoon/aanbetaling als borg achterlaten. Het word een ander verhaal als je een slecht gevoel bij iemand hebt, die met de trein is gekomen en alleen is. Een auto kan je zo via ovi.rdw.nl checken of die als gestolen geregistreerd staat.
 
Tja, geen rare eisen IMO. Laatst mijn motor verkocht, en op voorhand duidelijk gemaakt dat ik het rijbewijs van de potentiële koper als borg wil (of zijn autosleutels o.i.d.), en dat betalen via cash of Ideal gaat.
Potentiële koper begreep het en had er geen problemen mee.
Overigens maakt het ook uit wat voor een indruk ik van de potentiële koper krijg. Mailtjes/berichten in gebrekkig Nederlands negeer ik gewoon.
 
Mailtjes/berichten in gebrekkig Nederlands negeer ik gewoon.
:^

Marktplaats laat ik sowieso graag links liggen, hoeveel shit je daar binnenkrijgt is niet normaal. :X
Autoscout24 heb ik tot nu toe nog de beste ervaringen mee, alsof daar meer fatsoenlijke mensen op zitten. Vaak geen gezeur over de vraagprijs via de mail (telefoon geef ik pas na een fatsoenlijke mail) en vaak gewoon oprechte interesse. :)
 
Het is fijn dat er mensen zijn die iedereen zomaar vertrouwen op uiterlijk, ik doe dat niet.
Ook net uitziende personen lichten de boel op, denk alleen al aan banken.
Kijk trouwens uit met overmaken via ideal, een maatje 'verkocht' zijn auto aan erg betrouwbaar uitziende, witte Hollandse jongens. Kenteken mee gegeven en die lui op weg om over te schrijven met zijn auto. Het bleek helaas een nepsite op die gast z'n telefoontje en er was dus mooi geen geld overgemaakt..
Nog een rare eis, Ik ga ook mee met overschrijven, gaat het geld meteen in de automaat en blijkt het vals dan heb je je motor/auto nog.
 
Het moet redelijk en aanvaardbaar zijn voor beide partijen. je kan niet vragen aan de koper om het aankoopbedrag als borg. Dan kan hij of zij er bang voor zijn dat je dit als koop gaat bestempelen.

Rijbewijs is we redelijk mits je als verkoper de eventuele boete betaald.
 
Het valt me steeds meer op dat mensen bij een proefrit, het volledig bedrag en het rijbewijs willen ontvangen.

Ten eerste, rijden zonder geldig rijbewijs op zak mag niet.
Ten tweede, het volledige bedrag? En dan na de proefrit de discussie krijgen, ja je had hem al gekocht want ik heb het geld blablabla.

Wie doet dit nou? Ik heb zelf 5 motoren ofzo particulier verkocht, en nog nooit deze eis gesteld, ook niet bij motoren van 5000+ Het gaat er toch om hoe iemand overkomt, vaak komen ze met zun 2-en in mijn geval was het meestal vader en zoon, 1 blijft dan toch bij je. De simpele melding, slopen is kopen is toch voldoende? Heb het al een keer meegemaakt dat iemand met een 800 euro motor onderuit is gegaan bij het straatje keren, behalve hoop modder op handvaten en blok geen schade, maar het is simpel, slopen is kopen, en hij heeft de vraagprijs gelijk neergelegd.

Zelf skip ik deze advertenties gelijk, wat soms jammer is want wie weet had ik die motor wel gekocht, maar niet als er al in de advertentie staat dat de volledige vraagprijs en rijbewijs al borg afgegeven moeten worden....

Same here!
Ik kijk dan lekker verder.

Ik wil best aan bepaalde voorwaarden voldoen. Slopen is kopen vind ik zelf vanzelfsprekend (moet uiteraard net als alles wel besproken worden). Rijbewijs achter houden vind ik wel oke.

Die eis stel ik zelf ook en dat is tevens altijd mijn enige eis. Als iemand met een vals rijbewijs komt, sja... ik kan ook niet iemand helemaal screenen van te voren zeg maar.

Ik ben wel altijd héél duidelijk in mijn advertenties. Zet de eisen er in (dus zonder aanzien des persoon) zodat men niet verrast wordt.

Van te voren betalen vind ik a no go. Ik betaal pas wanneer ik het ook daadwerkelijk koop. De motor wordt ook niet voor de proefrit op mijn naam gezet namelijk. "Gelijk oversteken".

Ik denk zelf dat mensen die 100 en 1 eisen stellen alleen maar zichzelf er mee hebben en wellicht de motor helemaal niet willen verkopen.
 
Laatst bewerkt:
Het valt me steeds meer op dat mensen bij een proefrit, het volledig bedrag en het rijbewijs willen ontvangen.

Ten eerste, rijden zonder geldig rijbewijs op zak mag niet.
Ten tweede, het volledige bedrag? En dan na de proefrit de discussie krijgen, ja je had hem al gekocht want ik heb het geld blablabla.
Ik ben een keer afgehaakt bij een motor kopen. Geen zin om een groot bedrag contact op te nemen, proefrit te maken met kans dat ik het toch niet wil kopen en dan weer dat geld moet gaan storten bij de bank waar soms nog wat voor betaald moet worden. :')
 
Het algehele gevoel dat je als verkoper krijgt van de kopende partij is wel erg belangrijk. De doorgewinterde oplichter kan ook met vals geld of een nagemaakt rijbewijs aan komen zetten als borg, terwijl je dat met een ongeoefende oog niet direct ziet. Dus ook het geld of rijbewijs dat als 'zekerheid' gevraagd wordt, kan uiteindelijk geen zekerheid blijken te geven.

Beetje net als de auto die als borg achtergelaten wordt, maar die zelf gestolen blijkt te zijn.
 
Het is fijn dat er mensen zijn die iedereen zomaar vertrouwen op uiterlijk, ik doe dat niet.
Ook net uitziende personen lichten de boel op, denk alleen al aan banken.
Kijk trouwens uit met overmaken via ideal, een maatje 'verkocht' zijn auto aan erg betrouwbaar uitziende, witte Hollandse jongens. Kenteken mee gegeven en die lui op weg om over te schrijven met zijn auto. Het bleek helaas een nepsite op die gast z'n telefoontje en er was dus mooi geen geld overgemaakt..
Nog een rare eis, Ik ga ook mee met overschrijven, gaat het geld meteen in de automaat en blijkt het vals dan heb je je motor/auto nog.
Dan is het dus niet via Ideal overgemaakt, maar met zo'n nep-app ;)
 
- Betaling altijd contant (Overschrijving kan nep zijn)
- Voor proefrit contant geld aankoopbedrag achterlaten en wordt gecontroleerd op echtheid, Schade maken = kopen.
- Laten ondertekenen dat ze proefrit aan het maken zijn van "tijd tot tijd"
- Paspoort / id bewijs achterlaten
- Bij eventuele verkoop wordt het geld nog eens gecontroleerd bij het postkantoor.

Als je het als koper hier niet mee eens bent, jammer.. er zijn genoeg anderen.
Zolang er nog motoren van een paar honderd euro gejat worden tijdens proefritten kan je niet voorzichtig genoeg zijn.
 
Bottomline:

Triest dat er tegenwoordig zo gereageerd moet worden.
Dat alleen maar door een paar eikels die er tussen kunnen zitten..................... :X
 
Ik heb vorige maand mijn huidige auto gekocht particulier.

Ik heb via overschrijving betaald. Zowel hij als ik gebruiken de ING en wanneer je van ING rekening naar ING rekening overschrijft staat het er direct op.

Hij checkte op zijn eigen rekening en het geld stond er op. Volgens mij kan daar niet veel nep aan zijn.
 
- Betaling altijd contant (Overschrijving kan nep zijn)
- Voor proefrit contant geld aankoopbedrag achterlaten en wordt gecontroleerd op echtheid, Schade maken = kopen.
- Laten ondertekenen dat ze proefrit aan het maken zijn van "tijd tot tijd"
- Paspoort / id bewijs achterlaten
- Bij eventuele verkoop wordt het geld nog eens gecontroleerd bij het postkantoor.

Als je het als koper hier niet mee eens bent, jammer.. er zijn genoeg anderen.
Zolang er nog motoren van een paar honderd euro gejat worden tijdens proefritten kan je niet voorzichtig genoeg zijn.

Ik denk juist hierom dat je dus nagenoeg nooit jouw motor verkoopt. Tenzij je een apart ding hebt.
De gemiddelde Japanner zijn er te veel van. Ik zou niet weten waarom je er 1 zou uitkiezen van iemand die zichzelf bijna niet vertrouwt.
 
Ben het eigenlijk met iedereen wel een beetje eens.
Zelf redelijk vaak wat verkocht of gekocht (auto/motor).

En idd als ze het aankoop bedrag als borg willen hebben, reageer ik ook niet eens.
Gewoon op je gevoel af gaan, en hoe komen ze via de mail/telefoon over..
Ook, al sik zelf iets wil hebben, en ze zijn kortaf, laat ik het ook over gaan.

Willen ze je paspoort als borg?
Krijgen ze mijn rijbewijs (daar kan je over het algemeen weinig mee), paspoort geef ik nooit af..
Ze mogen ook mijn autosleutel hebben, en zeg het er ook bij dat is hem.
Probeer maar..
(ga vaak zat alleen kijken voor een andere motor, en laat dan bewust de kleding
in de auto leggen, zodat ze kunnen zien dat deze ook met de sleutel wordt open gemaak.
Ok, ok, zegt ook niet alles O-) )
Sterker nog, heb ook nooit het volledige bedrag op zak, behalve een beetje handgeld.
Is het wat, wordt er een nieuwe afspraak gemaakt.
vaak zat ergens naar gekeken, al het geld op zak, en was het niets...

En bij verkoop, niet meer dan logisch "you break it, you buy it!!"
Tot nu toe, alleen maar de reactie gehad, 'uiteraard'..
 
Laatst bewerkt:
Ik heb vorige maand mijn huidige auto gekocht particulier.

Ik heb via overschrijving betaald. Zowel hij als ik gebruiken de ING en wanneer je van ING rekening naar ING rekening overschrijft staat het er direct op.

Hij checkte op zijn eigen rekening en het geld stond er op. Volgens mij kan daar niet veel nep aan zijn.


Jawel als die bankpas gestolen is door de ( dief) koper dan moet jij alsnog het geld teruggeven aan de werkelijke eigenaar ;)
 
Willen ze je paspoort als borg?
Krijgen ze mijn rijbewijs (daar kan je over het algemeen weinig mee), paspoort geef ik nooit af..
Ook op je rijbewijs staat je BSN.... Dus je kan er kwa fraude net zoveel mee als met een paspoort...
 
Terug
Bovenaan Onderaan