Motor verkopen, of toch maar niet? (verdacht)

Zo heb ik eens een auto gekocht van iemand uit Eindhoven. Ik was bang dat een ander me voor zou zijn, dus ik wilde snel zaken doen. Maar op dat moment kon ik uit Emmen echt niet weg. Telefonisch werden we het over de prijs eens, maar toen ik zei dat ik niet op korte termijn kon komen zei hij: "dan kom ik hem toch even brengen!". Bij mij thuis de verkoop afgehandeld. Ik was erg blij dat het zo kon.

Bij kopen en verkopen, zeker wanneer er geld aan te pas komt, is er altijd iets van vertrouwen nodig. En iets wat je op basis daarvan samen afspreekt.

En kijk om je heen, of je nu de gebruikelijke patronen volgt of samen iets heel aparts afspreekt, je kan altijd bedrogen worden. Of een mooie transactie hebben.

Al dat wantrouwen vind ik wel een beetje sneu. Maar, vrij naar Leonard Huizinga: vertrouwen is een schone zaak, maar wantrouwen is meestal raak (russisch spreekwoord). Dit laatste is waarschijnlijk niet waar.
 
dat zijn diensten die geleverd worden, geen spel tussen koper/verkoper.



ik snap je punt en waar je heen wilt, maar echter zijn dit compleet andere scenario's. O-)





:)


Misschien. Maar bij ons op het werk worden de leaseauto's tegenwoordig ook gebracht. En bij onderhoud ook gehaald en gebracht. Ok, dat zijn 60 auto's dus we zijn een grote klant en ik verwacht nog niet direct dat iedere garage dat bij iedere particulier ook gaat doen. Maar het gaat echt wel steeds meer die kant op. In een kopersmarkt moet je als verkoper nu eenmaal wat meer doen en wat creatiever worden.
Ik ga ook nog niet 60 km rijden om mijn motor misschien te verkopen. Maar ik word soms ook wel een beetje moe van die huilers die topics openen omdat ze hun motor niet verkocht krijgen. Die staan dan geadverteerd alsof ze van goud zijn en als je dan komt kijken blijkt er toch nog aardig wat aan te mankeren waardoor je voor niks gegaan bent.
 
Misschien. Maar bij ons op het werk worden de leaseauto's tegenwoordig ook gebracht. En bij onderhoud ook gehaald en gebracht. Ok, dat zijn 60 auto's dus we zijn een grote klant en ik verwacht nog niet direct dat iedere garage dat bij iedere particulier ook gaat doen. Maar het gaat echt wel steeds meer die kant op. In een kopersmarkt moet je als verkoper nu eenmaal wat meer doen en wat creatiever worden.
Ik ga ook nog niet 60 km rijden om mijn motor misschien te verkopen. Maar ik word soms ook wel een beetje moe van die huilers die topics openen omdat ze hun motor niet verkocht krijgen. Die staan dan geadverteerd alsof ze van goud zijn en als je dan komt kijken blijkt er toch nog aardig wat aan te mankeren waardoor je voor niks gegaan bent.




daar kan ik in meegaan, :Y



vooral MP verkopers hebben daar wel een handje van tegenwoordig,
zeker niet allemaal maar er zitten erbij... :')


tja, ik denk dat het bij mij gewoon altijd goed gaat, meer een gevalletje mazzel/interpretatie dan dat het echt wat zegt over hoe de verkopers markt nu is.
 
Maar.... Als het geld op jouw rekening staat (voordat je de motor gaat brengen) dan is het toch van jou?

Zo was eens in het nieuws dat iemand geld over wilde maken naar zijn zoon zodat deze een auto kon kopen. Hij had echter het verkeerde rekeningnummer opgegeven en kon fluiten naar zijn geld, omdat diegene die het geld ontvangen had het opgemaakt had en niet terug kon/wou betalen. voor terugvordering moest en civiele zaak aangespannen worden, zonder kan op daadwerkelijk het geld terug te ontvangen (+ extra kosten voor advocaat, rechtbank, deurwaarder etc.)

Moraal: geld op jouw rekening is van jou
 
Zo'n trieste opmerking zegt helaas meer over jou dan over mij '(
Ehm... Leg uit? Ik bedoelde er mee te zeggen dat jij een gewone, normale vent bent en motorliefhebber. Dus dat jij the extra mile zou gaan voor een verkoop.
Maar een Pool, die binnen een week al reageert en ook wil dat hij bij hem langskomt is een ander verhaal toch? Ik denk dat je me verkeerd begrepen heb.

Maar goed dat je daar dan alweer zo snel een oordeel hebt zegt dan ws weer meer over jou dan over mij :W

Of probeer je hier nu te insinueren dat ik racistisch zou zijn? Dat zou als halfbloed best onlogisch zijn ;)
 
Laatst bewerkt:
Dat heb ik nog nooit aan de hand gehad, als ik iets wil hebben ga ik het halen. :]
en verwacht ik dat ook van een ander. :9

zo onder andere 2 motorfietsen en 3 auto's gekocht. ;)





dus; ja het klinkt voor mij niet als de "normale" gang van zaken, en daar ben ik gevoelig voor.

iedereen is anders toch? > maar ik ga zeker geen 80/160 km rijden om m'n eigen hok te verkopen.

dat weet ik iddg zeker. :Y
Het lig er met net aan wat je te koop hebt staan.

Als ik nu een mailtje zou krijgen van iemand die mijn auto wil kopen, voor een prijs die mij zeer aanstaat, maar 250 km verderop woont en niet in de gelegenheid is om naar mij te komen, dan stap ik nu nog in de auto.
Want ik wil er wel graag vanaf.
 
Het lig er met net aan wat je te koop hebt staan.

Als ik nu een mailtje zou krijgen van iemand die mijn auto wil kopen, voor een prijs die mij zeer aanstaat, maar 250 km verderop woont en niet in de gelegenheid is om naar mij te komen, dan stap ik nu nog in de auto.
Want ik wil er wel graag vanaf.

treinen/OV, met iemand mee rijden, etc :] ;)
en stel dat ie hem dan toch niet koopt, om welke reden dan ook..

best realistisch met [particuliere] kopers van tegenwoordig, heb jij een tank benzine leeg gereden voor noppes. :') O-)


sowieso zou ik eerst de persoon over de telefoon willen spreken, ipv alleen een mail wat heel weinig over de persoon zegt.
en zijn naam vragen en daar op gaan Googlen. [bv]

ik vertrouw niet zomaar iemand hé van the getgo, dat vertrouwen moet eerst een beetje komen.

je kan het natuurlijk nooit zeker weten, maar bij mij op mailcontact gebeurt er echt niets ;)


that's for shure.
 
Laatst bewerkt:
treinen/OV, met iemand mee rijden, etc :] ;)
en stel dat ie hem dan toch niet koopt, om welke reden dan ook..

best realistisch met [particuliere] kopers van tegenwoordig, heb jij een tank benzine leeg gereden voor noppes. :') O-)


sowieso zou ik eerst de persoon over de telefoon willen spreken, ipv alleen een mail wat heel weinig over de persoon zegt.
en zijn naam vragen en daar op gaan Googlen. [bv]

ik vertrouw niet zomaar iemand hé van the getgo, dat vertrouwen moet eerst een beetje komen.

je kan het natuurlijk nooit zeker weten, maar bij mij op mailcontact gebeurt er echt niets ;)


that's for shure.

Dat ben ik wel met je eens. Ik ben niet zo naïef om alleen per mail gewekte interesse in de auto te stappen.
Maar als er na een goed telefoongesprek blijkt dat er serieuze interesse is, dan stap ik wel in.
Dat zou, denk ik, iedereen wel doen die wat te koop heeft boven de € 30.000,-
 
Dat ben ik wel met je eens. Ik ben niet zo naïef om alleen per mail gewekte interesse in de auto te stappen.
Maar als er na een goed telefoongesprek blijkt dat er serieuze interesse is, dan stap ik wel in.
Dat zou, denk ik, iedereen wel doen die wat te koop heeft boven de € 30.000,-


ik ben niet zo rijk, :9




;)


maar ik snap je punt, in dat licht gezien hangt het wat meer af wat je te koop hebt staan. :$
 
Laatst bewerkt:
Vooropgesteld: Afkomst van de koper maakt niet uit (bij mij niet tenminste) maar er zijn een paar rare zaken aan dit verhaal:

Alarmbel 1: Waarom moet je hem bellen als hij iets van jou wil kopen? Da's ongebruikelijk.

Alarmbel 2: Inderdaad, de vraagprijs betalen zonder iets te zien? Dat lijkt bijna te mooi om waar te zijn (en meestal betekend dat.... juist!)

Alarmbel 3: Internationaal betalingsverkeer gaat traag. Wat weleens gebeurde, is dat een buitenlandse bank een betalingsopdracht in behandeling neemt. Deze bank gaat hierop in overleg met jouw bank (even simpel gezegd). Hierop stelt jouw bank je het bedrag snel ter beschikking, nog voordat er een definitieve transactie tussen de banken heeft plaatsgevonden.
Dit is een soort service van de bank (en als jij het geld dan van de rekening afhaalt, berekenen ze rente!)
Nadeel is, dat een paar dagen later de rekening van de opdrachtgever niet kredietwaardig kan blijken te zijn (bijvoorbeeld een verlopen creditcard-rekening) en op dat moment wordt inderdaad de transactie door de bank teruggedraaid.

Lang verhaal kort maken: houdt het simpel. Als er inderdaad logische redenen zijn waarom iemand niet zelf kan komen, kan dat toch besproken worden?
Cash geld regeert, want wat jij in je hand hebt is zekerheid.

Heb zelf regelmatig auto's en motoren te koop, en krijg nogal eens mails met dergelijke verzoeken.

Nooit op ingaan, er komt vanzelf een normale koper.
 
als je je enig zorgen maakt, dan kan je toch een paar vrienden/bekenden mee vragen. kan je er gelijk een leuk ritje van maken.
 
Vooropgesteld: Afkomst van de koper maakt niet uit (bij mij niet tenminste) maar er zijn een paar rare zaken aan dit verhaal:

Alarmbel 1: Waarom moet je hem bellen als hij iets van jou wil kopen? Da's ongebruikelijk.
Sommige mensen vinden het ongemakkelijk om zelf iemand te bellen. Of hebben weinig beltegoed.

Alarmbel 2: Inderdaad, de vraagprijs betalen zonder iets te zien? Dat lijkt bijna te mooi om waar te zijn (en meestal betekend dat.... juist!)
Onzin; je hoeft niet alles te zien voor je wat aanschaft. Bij webwinkelen doe je neits anders. Misschien verkoop jij net waar ie al lang naar op zoek is en bang is dat een ander ermee vandoor gaat. Een goede prijs is alles bepalend dan, zeker voor een klusser die zelf het onderhoud wilt doen en graag knutselt.
Alarmbel 3: Internationaal betalingsverkeer gaat traag. Wat weleens gebeurde, is dat een buitenlandse bank een betalingsopdracht in behandeling neemt. Deze bank gaat hierop in overleg met jouw bank (even simpel gezegd). Hierop stelt jouw bank je het bedrag snel ter beschikking, nog voordat er een definitieve transactie tussen de banken heeft plaatsgevonden.
Dit is een soort service van de bank (en als jij het geld dan van de rekening afhaalt, berekenen ze rente!)
Nadeel is, dat een paar dagen later de rekening van de opdrachtgever niet kredietwaardig kan blijken te zijn (bijvoorbeeld een verlopen creditcard-rekening) en op dat moment wordt inderdaad de transactie door de bank teruggedraaid.
Was volgens mij niet van toepassing. Nergens staat dat ie vanuit Polen betaald zou worden?

Lang verhaal kort maken: houdt het simpel. Als er inderdaad logische redenen zijn waarom iemand niet zelf kan komen, kan dat toch besproken worden?
Cash geld regeert, want wat jij in je hand hebt is zekerheid.

Tenzij je niet goed oplet en er opeens wat flappen nepgeld tussen zitten.

Heb zelf regelmatig auto's en motoren te koop, en krijg nogal eens mails met dergelijke verzoeken.

Nooit op ingaan, er komt vanzelf een normale koper.
Of niet... als je ziet hoelang motoren te koop staan tegenwoordig en hoe angstig men is om geld uit te geven dan zou ik iedere potentiele koper overwegen.
 
@rvh: Tja, daar heb je ook een paar punten inderdaad, voor alles valt wat te zeggen. Echter:

Of niet... als je ziet hoelang motoren te koop staan tegenwoordig en hoe angstig men is om geld uit te geven dan zou ik iedere potentiele koper overwegen.

Juist in tijden van crisis worden mensen uitgelokt om ongebruikelijke transacties (lees: met een hoger risico!) toch te doen. En ongebruikelijke situaties leiden tot ongebruikelijke problemen.

Terug naar ruim 80% van alle particuliere aankopen: Een winkel heeft iets te koop, een potentiele koper gaat ernaartoe.

Als je wat dan ook te koop hebt staan, en iemand is serieus geintereseerd, dan is het toch vanzelfsprekend dat-ie naar de verkoper toe gaat?

En ja, ik heb moeite te begrijpen dat iemand geen beltegoed zou hebben, maar wel de vraagprijs zonder te onderhandelen op kan hoesten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan