Motor verkopen particulier : mogelijke problemen

DIT IS BIJNA FEILLOOS:
Je laat hem op het moment van een testrit(dat is dan nog het enigste die rest alvorens de koop te sluiten) een verkoopsovereenkomst tekenen met het vertrekuur en de getelde centen in een door beiden geonderhantekende envelop steken,deze 2 zaken blijven bij de eigenaar.Er kunnen clausules toegevoegd worden op verzoek van beiden in akkoord.
Tenslotte geef jij hem het equivalent mee.
Als hij terugkomt met indezelfde staat van vertrek motorfiets en hij is niet tevreden wordt de verkoopsovereenkomst voor annulatie getekend met het aankomstuur en krijgt hij z\'n centenenvelop terug,je hebt z\'n gegevens genoteerd inclusief paspoortnummer,je noteert de nummerplaat van het voertuig waarmee hij gekomen is ook.
Voor iemand die correct is zal dit geen verschil uitmaken daar deze daar zeker begrip kan voor opbrengen en het geeft ook een correcte manier van zakendoen terug.In geval van verkoop,heb je jezelf ingedekt voor overtredingen.
Dit deel je mede tijdens het afspreken,dat zal veel verschil uitmaken want er moeten centen worden gegeven in borg.
De koper die daar geen vertrouwen in kanschenken blijft beter thuis.
Let op :niet alle verkopers zijn betrouwbaar,het is een goed idee om een vriend mee te brengen als getuige en bijstand.
Dennis 8-)
 
heb hetzelfde probleem gehad al was dat met een scooter waarde 1500€
kwam een man voor van ongeveer eind 60 die zei ik wil hem kopen voor mijn vrouw die is nog al erg slecht ter been, dus ik vroeg heb je iets van een rijbewijs hij zij o die heb ik niet bij mij maar dit zijn de sleutels van mijn auto die opel daar en wees naar een kadett.
dus ik dacht dat komt wel goed maar toen hij de bocht omging kreeg ik al argwaan en liep naar de opel en de sleutel paste niet.
daarna in de auto gestapt en gezocht maar nooit meer teruggezien.
was voor mij een dure leerschool praat er eigenlijk ook niet meer zo graag over maar neem een ding van mij aan:vertouw niemand wees altijd bedacht en als ze hem willen kopen leggen ze het geld maar neer.
anders geen vertrouwen heb er zo nu al 4 weggestuurd maar beter als motor weg.
succes en doe er je voordeel mee!!!!!!
 
DIT IS BIJNA FEILLOOS:
Je laat hem op het moment van een testrit(dat is dan nog het enigste die rest alvorens de koop te sluiten) een verkoopsovereenkomst tekenen met het vertrekuur en de getelde centen in een door beiden geonderhantekende envelop steken,deze 2 zaken blijven bij de eigenaar.Er kunnen clausules toegevoegd worden op verzoek van beiden in akkoord.
En jij geeft een hoop geld zomaar in goedertrouw aan iemand waar je niet zeker van bent?!
Voor een testrit geef ik ZEKER geen 1000\'en euro\'s. Hell, ga jij maar eens bewijzen dat die kras op de kuip er al op zat.
 
Eén jaar geleden heb ik een Suzuki TL1000R gekocht en toen is de verkopende partij meegereden, Hij op zijn BMW motor en ik op de Suzuki Tl1000R.
Iets wat je additioneel zou kunnen doen is je motor die je aan het verkopen bent te voorzien van een aantal liter benzine. Genoeg om een proefrit te maken in de omstreek. Mocht tie dan willen vertrekken :( dan weet je dat tie niet ver kan komen *D .

V-twin greetz.
 
En jij geeft een hoop geld zomaar in goedertrouw aan iemand waar je niet zeker van bent?!
Voor een testrit geef ik ZEKER geen 1000\'en euro\'s. Hell, ga jij maar eens bewijzen dat die kras op de kuip er al op zat.

Ik doe het zo al jaren,je kunt zelfs een beschrijving van de huidige staat noteren,al bij al staat het vast als je als koper je bij iemand aanmeld kom je in contact met z\'n woonplaats en z\'n innerlijke keuken,aan de andere kant weet je absoluut niets van de persoon die hem aanmeldt bij ,één ding is zeker particulier kopen of verkopen houdt risico\'s in,er zijn geen garanties en dat komt ten goede van de handelaars die ik zeker niet ga afbreken want garantie en BTW betaalde facturen zijn niet altijd verloren zakens,als je als Nederlander een goede zaak wilt doen doe het via mij ,er zijn er in motorforum die al aankopen via mij hebben gedaan met een grote vreugde achteraf,correcte behandeling en correct materiaal vanuit Belgie(vdd@pandora.be)
In jou geval zou ik je de raad geven thuis te blijven,je uitlating zegt genoeg,iedereen moet jou vertrouwen zeker en jij niemand?
dennis 8-)
 
Voor de liefhebbers: ik heb een proefrit verklaring opgesteld. Wellicht hebben anderen nog een suggestie?
Zie attachment. Is virusvrij!!

Ik zag de volgende regel staan: "Hij/zij zal de motor in dezelfde staat als vòòr de proefrit teruggeven behoudens overmacht."

Wat versta jij onder overmacht??? Hagelstorm? Aardebeving? Flitspaal? (uiteindelijk heeft de politie het ook over_macht ;) ), maar ff serieus...

Overmacht is een ruim begrip en wordt dat door de potentiële koper ook zo gezien?
 
Met dat achterlaten van die vrouw ook ff uitkijken.

Heb het verhaal gehoord van een Belg die zijn Vmax verkocht, auto was gejat en dame was van een escortservice. Daag Vmax :(

Gozer rijd nu wel een vette V-Max.... :P

btw... wie is hier nu genaaid in dit verhaal???? :+
 
Ik zag de volgende regel staan: "Hij/zij zal de motor in dezelfde staat als vòòr de proefrit teruggeven behoudens overmacht."

Wat versta jij onder overmacht??? Hagelstorm? Aardebeving? Flitspaal? (uiteindelijk heeft de politie het ook over_macht ;) ), maar ff serieus...

Overmacht is een ruim begrip en wordt dat door de potentiële koper ook zo gezien?

Ik heb de verklaring van de ANWB gepakt en enigzins aangepast.

Overmacht is een juridische term en het gaat erom wat de rechter ervan vindt. Die zal echt niet een flitspaal als overmacht bestempelen.
 
Ik heb de verklaring van de ANWB gepakt en enigzins aangepast.

Overmacht is een juridische term en het gaat erom wat de rechter ervan vindt. Die zal echt niet een flitspaal als overmacht bestempelen.

Snap ik, flitspaal was een geintje... duuuh |(

Waar ik heen wil is: de potentiële koper krijgt schade door overmacht (althans dat vind jij en hij niet). Je "sleept" hem voor de rechter... en ondertussen zit jij met een schademotor, hopende dat de rechter in jouw voorkeur het recht spreekt???

Trouwens, flitspaal kan ook overmacht zijn... Wat als je geen kant op kunt (tja het zal je maar gebeuren). Achter je rijd een ambulance met alle toeters en bellen en het enige wat je kunt doen is gasgeven om de ambulance voor te laten... En toen stond er net die flitspaal... Overmacht??? :?

Je kunt er natuurlijk vanuit gaan, dat de ambulance ook geflitst word en je dus sprake hebt van overmacht, maar als die persoon terugkomt en je dit verteld... wat doe jij???
 
Je kunt natuurlijk allerlei hypothetische situaties verzinnen, maar dat het voor de tegenpartij errug lastig is te bewijzen dat er sprake is van overmacht lijkt mij helder.

Ik zou trouwens niet eerder tot een proefrit over willen gaan als de koper niet de intentie heeft uitgesproken de motor te kopen. Dus eerst de deal en wanneer op voorwaarde dat de proefrit bevalt, dan proefrit, met verklaring en indien mogelijk zelf op een andere motor meerijden.
 
heb al zo ontzettend veel voertuigen particulier verkocht en eigenlijk maar 2 x een 'probleem' gehad...

1 iemand kocht een motor op zondagavond en zou deze op maandag overschrijven, gebeurde dus niet, een week later na enkele telefoontjes ook niet en heb toen het kenteken ongeldig laten verklaren door het RDW :+

10 jaar later weer een keer hetzelfde, na 1 week adres achterhaald, 's avonds aan de deur gegaan en 2 dagen later de vrijwaring per post binnen :+

Uiteindelijk komt het aan op goed vertrouwen en je eigen inschattingsvermogen....
 
~
Voor de liefhebbers: ik heb een proefrit verklaring opgesteld. Wellicht hebben anderen nog een suggestie?
Zie attachment. Is virusvrij!!

mooi document, maar voor meer rechtszekerheid kan je beter je motorfiets tijdens een proefrit verhuren. (z'n studie rechten blijft handig)

ten eerste is de inhoud van een huurovereenkosmt vorm vrij. (dat houdt in dat je alles in je eigen woorden mag beschrijven) maar een huurovereenkomst moet wel aan een aantal procedurele eisen voldoen.

ten eerste gegevens van de rechtspersonen (huurder en verhuurder) naam, adres, geb datum en plaats. dit moet voor beide partijen te controleren zijn (paspoort/rijbewijs/telefoonrekening/bankafschrift, net als bij bv de videotheek)

ten tweede is een dagtekeningen tijdstip van belang (mocht er schade komen)

het geheel in tweevoud uitprinten en beide ondertekenen.

wat is nu het werkelijke voordeel van een huurovereenkomst? je kan een eigen risico bepaling opnemen (ter hoogte van de verkoopprijs) zonder uitzonderingen bij schade. (overmacht, de huurder wordt aangereden, etc zijn verantwoordelijkheid om te verhalen niet de jouwe)

het tweede voordeel is de bekeuring. een kopie van de bekeuring en het verhuurcontract opsturen naar het OM en je bent van het gezeur af. het OM handelt het dan voor je af, hoef je er zelf niet achter aan.

Neem wel even eerst contact op met je verzekeringmaatschappij dat je kiest voor een 'kortlopende' verhuurovereenkomst bij een proefrit, want sommige verzekeraars kunnen in sommige gevallen moeilijk doen over verhuren. als je ze uitlegt waarom je verhuurt zullen ze nergens moeilijk over doen.

succes
 
:^
Als je je motor particulier verkoopt heb je een verkoopscontract nodig.
In dat verkoopscontract zet je een paragraaf ivm proefrit.
Daarin staat wie, van welk uur tot welk uur en kmstand de proefrit doet. En ook dat alle schade en verkeersovertredingen ten laste zijn van de proefrijder. Laten ondertekenen EN nr identiteiskaart/rijbewijs erbij noteren. Dan zit je safe.
Wil de proefrijder dit niet ondertekenen, conclusies uit trekken.
Je kan je nooit helemaal indekken, maar het blijft een vertrouwensrelatie. Gezond verstand primeert.
 
Vertrouwen is geod controleren beter.

De beste oplichters zien er betrouwbaar uit anders zouden ze niet de beste zijn.

Altijd kopie rijbewijs en onderpand. Auto of motor plus kentekenbewijs. Let op dat jij als enige de sleutel denkt te hebben betekend niet dat dit zo is.
 
:^
Als je je motor particulier verkoopt heb je een verkoopscontract nodig.
In dat verkoopscontract zet je een paragraaf ivm proefrit.
Daarin staat wie, van welk uur tot welk uur en kmstand de proefrit doet. En ook dat alle schade en verkeersovertredingen ten laste zijn van de proefrijder. Laten ondertekenen EN nr identiteiskaart/rijbewijs erbij noteren. Dan zit je safe.
Wil de proefrijder dit niet ondertekenen, conclusies uit trekken.
Je kan je nooit helemaal indekken, maar het blijft een vertrouwensrelatie. Gezond verstand primeert.


als je een verkoopcontract tekent heb je al gekocht. mocht een proefrit dan niet bevallen dan ben je als koper volgens jouw manier toch verplicht te kopen.....
 
hier in oost-nederland valt het wel mee met de gevaren van een particuliere verkoop.
ik heb de mijn gekocht van iemand met een eigen camping, een beetje een bijklussende boer :)
ging heel gemakkelijk, al liet ik een vriend en een mercedes achter en mijn rbw.

meestal als je hier iets te koop zet krijg je mensen uit de buurt.
dan vraag je ff naar wat dingen die alleen twentenaren weten en dan heb je al vrij snel een goed idee of het juist is.

maar als het westerlingen zouden zijn dan zou ik het aankoopbedrag alvast willen hebben, zijn rbw en een ondertekend papier dat hij die dag en tijd ermee gereden heeft en eventueel een vriend die met een motor mee rijdt.
 
hier in oost-nederland valt het wel mee met de gevaren van een particuliere verkoop.
ik heb de mijn gekocht van iemand met een eigen camping, een beetje een bijklussende boer :)
ging heel gemakkelijk, al liet ik een vriend en een mercedes achter en mijn rbw.

meestal als je hier iets te koop zet krijg je mensen uit de buurt.
dan vraag je ff naar wat dingen die alleen twentenaren weten en dan heb je al vrij snel een goed idee of het juist is.

maar als het westerlingen zouden zijn dan zou ik het aankoopbedrag alvast willen hebben, zijn rbw en een ondertekend papier dat hij die dag en tijd ermee gereden heeft en eventueel een vriend die met een motor mee rijdt.

Hmm.. discriminatie is strafbaar :) Ik moet regelmatig naar het land der Ooooo's (Hengeloooo, Espeloooo, Oooldnzahl), maar ik durf niet te beweren dat al die mensen even eerlijk zijn. Net zo dat alle 'wersterlingen' schruken zijn :X
 
ik heb bij een proefritje, een soort van kontraktje moeten tekenen dat de motor zonder schade was meegegeven, mijn rijbewijs achter moeten laten en oh ja, mijn vriend als onderpand achter moeten laten :+ .

\'k vond \'t eigenlijk wel logisch...stel je voor dat iemand op z\'n plaat gaat of er met je motor vandoor gaat

hahahaha :9

Ik kan me nog een nieuwsbericht reminden dat een man ook een auto of motor (weet niet meer wat het was) kwam kijken...een hij liet ook zijn vriendin achter als onderpand. Nou die vent was gewoon met de noorderzon verdwenen...en die vriendin wachtte maar... Sta je dan... _O-

Bleek die vriendin later verklaard te hebben dat haar "vriend" aan haar vroeg ga je mee een (voertuig) kijken ofzo...nja hoe dan ook... je "vrouw" of "man" als onderpand zegt dus geen hol...

:X

Of dat bericht echt waar was weet ik niet meer... stond dit niet op MF?

wuhahaha
 
Hmm.. discriminatie is strafbaar :) Ik moet regelmatig naar het land der Ooooo's (Hengeloooo, Espeloooo, Oooldnzahl), maar ik durf niet te beweren dat al die mensen even eerlijk zijn. Net zo dat alle 'wersterlingen' schruken zijn :X


mmm, vaak is het zo dat als iemand zegt: kom uit reutem, blablabla disco bays, bla bla bla, ken ie die dan, joah!
woar ben ie der en von daon?

:')

en als iemand je dan iets flikt dan kom je hem ff thuis opzoeken :P

edit, schurken heb je er ook. 300 meter naast mijn ouders woonde een gezin die een van de grootste GHB (en andere rotzooi) via de kapperszaak verhandelde in twente. hele vaten hebben ze uit de kelder gesleept.
kan me nog een keer herinneren toen ik en een vriend snachts na het uitgaan daar een cigaretje stonden te paffen en te pissen in de bosjes toen pa en zoon paranoide met een knuppel uit de bosjes vlogen midden in de nacht om te kijken wat er gebeurde. |(
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan