Motor verkopen via Marktplaats? Proefrit verstandig?

ZeFaak

Rookie
6 mrt 2018
15
1
Arnhem
Dag MF-ers,
Ik heb mijn motor te koop aangeboden op martkplaats en heb al een aantal berichten ontvangen met vage links waarin ze vroegen om een kenteken-check en zelfs NAP check8)7
Verder niet op ingegaan natuurlijk, omdat het blijkbaar een bekende truc is om zo tegen kosten de verkoper een dure kenteken-check uit te laten voeren wat ook gewoon via OVI RDW kan.

maargoed..... Nou heb ik vandaag een bericht ontvangen van iemand die zegt zaterdag te willen komen om een proefrit te maken en eventueel de motor over te schrijven en de betaling te voldoen.
Wat ik dan verdacht vindt van de geïnteresseerde is dat diegene helemaal niet vraagt naar de staat van de motor of überhaupt eerst een bod uitbrengt. En dat de Marktplaats-account 1 dag oud is.
Nou ben ik een beetje paranoïde, omdat bij mij in de buurt een motor gestolen is na een proefrit en ik al een aantal berichten/artikelen tegengekomen ben over mensen die hun motor kwijt zijn nadat iemand een proefrit ermee zou maken.

Wat vinden jullie ervan? Ik zelf zou nooit een motor kopen zonder eerst een proefrit te maken dus zal bij het verkopen van mijn motor ook niet een proefrit weigeren, maar ik had bij het lezen van het marktplaatsberichtje al gelijk een "niet-pluis" gevoel en nu nog steeds eigenlijk.
 
ID en auto/motorsleutel waarmee diegene naar jou toe komt inleveren voordat er een proefrit gemaakt wordt.
Daarbij dus zorgen dat er een tweede persoon thuis is en liever nog een derde. Recentelijk mijn motor ook via mp verkocht en onder deze voorwaarde.
 
ik had bij het lezen van het marktplaatsberichtje al gelijk een "niet-pluis" gevoel en nu nog steeds eigenlijk.

Hier staat het eigenlijk al ;).

Ik heb mijn financial total-loss auto ook via MP verkocht. Had er van te voren ook geen goed gevoel bij en na de verkoop nog steeds zure nasmaak.
 
Je wantrouwen is volkomen terecht, niet doen en zoals gezegd: eerst een bedrag overeenkomen, contant betalen in briefjes van 50 en dan een proefrit toestaan en het kentekenbewijs niet afgeven. Bevalt de motor hem en heb je een goed gevoel, dan samen naar het postkantoor en overschrijven. Wel controleren of het geld niet vals is.
 
Een marktplaats account van 1 dag oud die zonder bod of vragen over staat van de motor een proefrit wil maken, zou bij mij al genoeg alarmbellen doen rinkelen dat ik het niet eens zou overwegen..

Sleutels achterlaten kan een optie zijn, maar een kennis van me is zijn GSXR kwijt geraakt terwijl hij de sleutels van de "koper" gekregen had, echter was er nog een 2e persoon mee die met de reservesleutel de auto de straat uit reed toen de "koper" een proefritje maakte;)
 
Proefrit is en blijft kwestie van vertrouwen. Is er iemand die met de proefrit mee kan rijden of een tweede motor waarop je zelf kan meerijden?

Voor mij zou het simpel zijn: dubbele legitimatie eisen. En ondertussen zorgen dat een ander even het kenteken van de auto waar mee gekomen wordt door de kentekencheck halen om te kijken of ie 1. niet gestolen staat geregistreerd en/of 2. overeenkomt met het merk/type auto.

Betaling: let op valse betaal-apps. En op vals geld..
 
Ik vraag me af hoe de verzekeraar om gaat met zo'n specifiek geval van diefstal van de motor.
 
Een oud russich spreekwoord: vertrouwen is een schone zaak, maar wantrouwen is meestal raak.

Aan de andere kant, ik zou me als koper niet zo happy voelen bij zo'n paranoïde verkoper. Voor de dingen die je wantrouwig maken is waarschijnlijk een heel geruststellende verklaring.

Natuurlijk moet je je motor verkopen onder voorwaarden die jij nodig vindt, maar je kan je motor zo ook onverkoopbaar maken.
 
Wat ik altijd gedaan heb is eerst het afgesproken bedrag aan mij overhandigen en dan mag je zoveel proefrijden als je wil,
is ook nooit een probleem geweest voor potentiele kopers,met wat je nu voor figuur te maken heb zou ik extra alert zijn,
zoiets heb ik ook meegemaakt de persoon zou langskomen en vroeg het adres maar kwam niet opdagen op het afgesproken tijdstip,
in plaats daarvan zijn ze 2 weken later langs geweest om proletarisch te shoppen. :( Wat je in dit geval zou kunnen doen is afspreken
bij een benzinestation of motorzaak zodat men je adres niet weet voordat de motor betaald is.ID kaarten of rijbewijzen kunnen vals zijn en
een voertuig waarmee men komt gestolen,dus zou ik nooit accepteren als borg.
 
Een hoop is al gezegd.. 1 dag oud account, geen vragen stellen over de motor en gevraagde bedrag neer willen tellen. Ik zou bij het 1 dag oude account al af zijn gehaakt, tenzij geld van te voren op tafel ligt. Ik heb echter nog nooit het geld bedrag van tevoren meegenomen bij het kijken naar een motor en zou het eerlijk gezegd ook niet over handige.

Een optie die allicht voor beide partijen iets omslachtiger is maar wel zekerheid kan bieden voor beide is: MotoShare: Huur voordelig 'n motor of verhuur die van jou.

Bij diefstal en schade ben je verzekerd. En je kan afspreken dat een evt. betaald huur bedrag achteraf in mindering wordt gebracht / geretourneerd aan de proefrijder indien niet tot koop over wordt gegaan.

Ik heb persoonlijk gelukkig nooit last hiermee gehad en een hoop gaat mijn inziens op onderbuik gevoel, dat is op dit moment niet goed, daarom zeker voorwaarden stellen!

Succes me de verkoop!
 
Altijd even via rdw ovi checken of de auto waarmee ze komen niet gestolen is, verder geef ik de motor waarmee proefgereden moet worden met een vrij lege tank mee. Daarnaast probeer ik altijd zelf voor te rijden, rijd ik een leuke route met varierende omstandigheden. Mochten ze dan ineens weg zijn ken je zelf de weg beter, blijft gokken.
Anders kan je altijd nog overwegen om een motorzaak de motor te laten verkopen.
 
Ik wordt meestal wel als betrouwbaar gezien omdat ik al 10 jaar het zelfde marktplaats account heb....

Dat account is tijdens mijn vakantie gehackt waardoor er een Smartwatch te koop aangeboden kon worden door een oplichter. 80 reacties in 1 week.. Wat je wel duidelijk ziet is dat de communicatie met dat soort types echt heel anders gaat dan met een serieus persoon.
 
Gewoon hier aanbieden, allemaal eerlijke kopers op MF, probleem opgelost :Y
Met die keylogger script zou ik iets voorzichtiger zijn met die uitspraak. Maar Speurders staat bekend om zijn frauduleuze verkopers en kopers, Marktplaats wordt steeds beter maar is ook nog steeds vol met gespuis.

MF is inderdaad wel wat vertrouwder volk. Zo heb ik iemand gewoon laten rijden, zijn auto en maat bleven gewoon wachten.

Voor Marktplaats zou ik een account van 1 dag niet heel gek vinden; gratis en pas als je het gebruikt registreren. Maar veelal vragen om je te kunnen verifiëren met een klein bedrag vooraf zijn directe no no's evenals op WhatsApp verder. Pas na overeenkomst / concreet plan zou ik je nummer geven.

Als je een slecht onderbuik gevoel hebt, vertrouw het ook niet, immers wat zijn een paar letters op een scherm.

Randvoorwaarden streng stellen, al is €5000 borg achter laten wel een ziek bedrag.
Wees gewoon transparant over je twijfel en vraag hem of haar op de man af waarom ze niet doorvragen naar de staat van slijtage onderdelen, al is mijn vermoeden dat je advertentie gewoon compleet is.
 
Eigenlijk vind ik het akelig ingewikkeld geworden, een motor particulier verkopen, met al die gekkies die het liefst zonder te betalen je bezit overnemen. De aangedragen opties - zoals voorafgaand aan de proefrit het aankoopbedrag innen (etc.) - kan ik ergens begrijpen, maar ik denk niet dat ik daar als koper zelf snel in mee zou gaan.

Sterker nog, toen ik voor het laatst een motor particulier aanbood deed ik dat in eerste instantie via MF, en volgde de toen - en ook nu weer - gegeven tips. Gevolg: ik werd vergruisd ... want ineens had de MF-gemeenschap geen begrip meer voor de goedbedoelde tips die hier worden gegeven, en erg vriendelijk ging het er niet aan toe. Begrijpelijk ergens, want zowel eerlijke kopers als eerlijke verkopers lopen anno nu evenveel risico getild te worden, helaas.

Aldus, via MF ging het niet meer lukken, dus de advertentie verwijdert en toch maar naar MP gegaan. Daar meldde zich een koper - toevallig een MF-er, haha - en zowel koper als ikzelf waren super achterdochtig geworden door al die gevallen van diefstal via MP en soortgelijke sites, en topics zoals deze. Uiteindelijk heeft de koper het aankoopbedrag contant meegenomen, in mijn bijzijn bij de bank op mijn rekening gestort, en vervolgens hebben we het kenteken overgeschreven bij het naastgelegen postkantoor. Terugkijkend stel ik vast dat als de koper kwade zin had gehad, er ondanks alle omslachtige voorzichtigheid verschillende momenten zijn geweest waarop-ie alsnog met mijn motor én het aankoopbedrag had kunnen vertrekken, als-ie dat had gewild.

Overigens werd er géén proefrit gemaakt: heb ik geweigerd, want proefrijden kon ook bij een dealer. Maar in mijn geval was dat erg gemakkelijk beredeneren, want de motor was een jaar oud, zichtbaar en aantoonbaar nauwelijks gebruikt, en met nog een jaar fabrieksgarantie.

Conclusie: je kunt je eigenlijk niet echt wapenen tegen kwade bedoelingen van boefjes. Ga af op je onderbuikgevoel: als je het echt niet vertrouwd, niet aan beginnen, en dat geldt voor zowel kopers en verkopers.

Dat dus:
Bij twijfel niet doen......
 
Hangt natuurlijk af van de waarde van je motor.
Genoeg motoren voor 500 euro verkocht. Daar ga ik niet moeilijk over doen, want meestal komen die "figuren" wel op andere motoren af.
 
ID en auto/motorsleutel waarmee diegene naar jou toe komt inleveren voordat er een proefrit gemaakt wordt.
Daarbij dus zorgen dat er een tweede persoon thuis is en liever nog een derde. Recentelijk mijn motor ook via mp verkocht en onder deze voorwaarde.
Pfff ouderwetse en zeer slechte tip vind ik.
Die jongens komen met fake id en gestolen auto aan.. Mag je dus allebei houden en je bent je fiets kwijt.
Dus geef deze tip aub niet meer aan mensen ondanks dat het voor jou werkt.

Gisteren de motor van mijn vriendin verkocht, ze kwamen met 2 man en bleek dus dat ik er 1 kende.. was voor mij het probleem meteen opgelost qua proefrijden.
Ik had anders 2 opties gehad :
- centjes inleveren, overmaken doen we niet aan en geld word direct gecheckt
- ik rij achter je aan.

Zolang er maar 2 mensen komen heb ik er wel vertrouwen in, ligt er wel een beetje aan hoe ze eruit zien en of ze Nederlands spreken ;)
 
Ach er is altijd nog ik wil van mijn motor af.nl ,wees alleen voorbereid om ondanks hun mooie voorstelling van zaken
een heel flinke veer te laten wat prijs betreft.
 
Pfff ouderwetse en zeer slechte tip vind ik.
Die jongens komen met fake id en gestolen auto aan.. Mag je dus allebei houden en je bent je fiets kwijt.
Dus geef deze tip aub niet meer aan mensen ondanks dat het voor jou werkt.

Gisteren de motor van mijn vriendin verkocht, ze kwamen met 2 man en bleek dus dat ik er 1 kende.. was voor mij het probleem meteen opgelost qua proefrijden.
Ik had anders 2 opties gehad :
- centjes inleveren, overmaken doen we niet aan en geld word direct gecheckt
- ik rij achter je aan.

Zolang er maar 2 mensen komen heb ik er wel vertrouwen in, ligt er wel een beetje aan hoe ze eruit zien en of ze Nederlands spreken ;)

Ouderwets zeg, wat als het nu nep geld is en hij van je weg rijdt?!?

Puntje bij paaltje, 100% zeker is het nooit. Je kan je motor aan een dealer verkopen en minden er voor vangen. Wil je meer, neem je een risico. Zo simpel werkt het.
 
  • Leuk
Waarderingen: M14
Terug
Bovenaan Onderaan