Motor verkopen via Marktplaats? Proefrit verstandig?

Ouderwets zeg, wat als het nu nep geld is en hij van je weg rijdt?!?

Puntje bij paaltje, 100% zeker is het nooit. Je kan je motor aan een dealer verkopen en minden er voor vangen. Wil je meer, neem je een risico. Zo simpel werkt het.

Neemt niet dat je het maar moet accepteren en niks er tegen moet doen om het proberen te voorkomen toch?
 
Het blijft een gevoelsmatige kwestie als je het niet vertrouwd eerst het aankoop bedrag in je handen en dan laten rijden.
 
ID en auto/motorsleutel waarmee diegene naar jou toe komt inleveren voordat er een proefrit gemaakt wordt.
Daarbij dus zorgen dat er een tweede persoon thuis is en liever nog een derde. Recentelijk mijn motor ook via mp verkocht en onder deze voorwaarde.
Helpt niets als ze met gestolen auto komen en vals ID. Onlangs nog een voorbeeld op het nieuws.
 
Ik ga niet het hele bedrag van te voren af geven, doe je in een winkel ook niet
Laatst gekochte motor was vrouw en zoon mee. Die hebben binnen wat gedronken
Bij de betaling heb ik internet bankieren gebruikt op computer van verkoper, hij zoekt de bank pagina en hij toetst rekening nr. In
Geen probleem
 
Gewoon laten proefrijden nog nooit problemen mee gehad , een beetje mensenkennis doet wonderen .
 
Ik ga niet het hele bedrag van te voren af geven, doe je in een winkel ook niet
Laatst gekochte motor was vrouw en zoon mee. Die hebben binnen wat gedronken
Bij de betaling heb ik internet bankieren gebruikt op computer van verkoper, hij zoekt de bank pagina en hij toetst rekening nr. In
Geen probleem
op de PC van een onbekende zou ik niet gaan internet bankieren. Wat is er mis met een overschrijving via je telefoon?
 
Wat extra info: In de advertentie heb ik niets over de technische staat vermeld.

persoon heeft ook een 06-nummer gegeven waar ik hem op gebeld heb. In dit gesprek vroeg hij wel kort naar de technische staat van de motor, maar verder helemaal niets over de prijs.

Mijn motor is uit 2002. En het gaat om een vraagprijs van €2.300
He lijkt mij dat als je een motor wilt stelen, je eentje uitkiest met een iets hogere waarde.

Maar toch blijf ik het raar vinden dat iemand niet eerst meer wilt weten over de technische staat en eventueel schade. En alvast probeert een inschatting te krijgen hoe laag de verkoper met zijn prijs wilt zitten. Het is tenslotte een vraagprijs.
En een 1-dag oud marktplaats account maakt het ook niet echt betrouwbaar.
 
Wat mankeert er aan je motor dat iemand daarover door moet doorvragen? :9 Is de km stand erg hoog of heeft hij ook daadwerkelijk zichtbare schade op de foto's? Als er een nette/glimmende motor op de foto's staat is er (voor een gemiddelde koper) weinig reden om te vragen naar schade oid.

Vragen naar recent onderhoud kun je ook doen als je er naast staat. En is trouwens als koper zijnde een mooi argument om op af te dingen als er iets versleten is.
(daarom zou ik e.a. gewoon vermelden)

Dat account van 1 dag oud zou bij mij idd ook argwaan wekken, maar zoals al gezegd kan dat ook evengoed onschuldig zijn.
Als hem niet vertrouwd kun je heel duidelijk maken dat je de motor niet zomaar mee geeft voor een proefrit en dat je daar borg voor vraagt (of dat hij zich, zoals eerder genoemd, moet uitkleden en alles moet achterlaten en dat je er dan alsnog achteraan rijd;)).

Bij een motor van die leeftijd (en prijs) zou ik ook wel eerst even een stukje willen rijden. Er zijn nogal wat potentiële verborgen gebreken die je stilstaand nooit ziet/hoort. Een kort ritje zegt soms meer dan een uitgebreid gesprek.
 
Ouderwets zeg, wat als het nu nep geld is en hij van je weg rijdt?!?

Puntje bij paaltje, 100% zeker is het nooit. Je kan je motor aan een dealer verkopen en minden er voor vangen. Wil je meer, neem je een risico. Zo simpel werkt het.

Wat dacht je van eerst geld checken en dan sleutel overhandigen ? Is echt wel beter over nagedacht dan hetgeen jij voorstelt ;) maar doe het gewoon zoals jij het wilt, het is alleen wel achterhaald inmiddels en zou het jammer vinden dat dat bij anderen ook gebeurd.
 
Op mijn -nog steeds ook hier op MF te koop staande VF400F O-)- kreeg ik via MP ook een "wil eerst RDW rapport want ik wil zien hoeveel eerdere eigenaren, click hier" reactie.
Simpelweg geantwoord "2" en uiteraard niks meer gehoord. Ook niet van MP trouwens op mijn melding van deze verdachte "koper" met zijn externe link. Taalgebruik klopt niet helemaal en 1 dag actief voordat ik mijn advertentie plaatste.
 
Ik wordt meestal wel als betrouwbaar gezien omdat ik al 10 jaar het zelfde marktplaats account heb....

Dat account is tijdens mijn vakantie gehackt waardoor er een Smartwatch te koop aangeboden kon worden door een oplichter. 80 reacties in 1 week.. Wat je wel duidelijk ziet is dat de communicatie met dat soort types echt heel anders gaat dan met een serieus persoon.

Dat lees je vaker. Zelf ben ik voor zover ik weet nog nooit gehacked, dus ik vraag me dan af hoe iemands account gehacked is.
Wachtwoord geraden? Verkeerd linkje geklikt?
 
op de PC van een onbekende zou ik niet gaan internet bankieren. Wat is er mis met een overschrijving via je telefoon?
Voor de oplichter niets. Die gebruikt namelijk een valse bankapp.

Als verkoper moet jij dus op zn blauwe oogjes vertrouwen dat het geld echt overgemaakt is. En als dat op de computer van jou als verkoper gebeurd, weet je dat er in ieder geval niet middels een valse app betaald is. Dat scheelt.. En de koper die snapt echt wel dat geen boefje op zn eigen hjuisadres jou gaat naaien.

Kleine bedragen mogen hier via de telefoon betaald worden, maar grote bedragen gaan ze maar pinnen. Of, mogen ze overmaken op mijn computer zodat ik mee kan kijken en de nep betalingsapp uitgesloten is.

Een en ander hangt natuurlijk ook een beetje af van het product en de persoon die zich meldt ervoor. Een 60+'er die komt vertrouw ik eerder dan de 25-jarige met opgeschoren koppie en roots in een ver buitenland.
 
Dat lees je vaker. Zelf ben ik voor zover ik weet nog nooit gehacked, dus ik vraag me dan af hoe iemands account gehacked is.
Wachtwoord geraden? Verkeerd linkje geklikt?
Dat blijft tot nu toe een raadsel. Er lijkt ingelogd te zijn met correcte email en password en er is ook een melding door marktplaats geweest, dat er opeens werd ingelogd vanaf een Iphone (ik heb altijd Android) in een omgeving waar ik niet zat. Heb die melding een paar dagen later pas gezien, want was op vakantie.

Ik ben geen bejaarde die zijn geboortedatum als wachtwoord heeft en mijn telefoons + computers zijn (zoals het een webshop eigenaar betaamt) met hand en tand beveiligd. Het blijft dus een hele vreemde kwestie. Op basis van spelfoutjes in de communicatie, zal de oplichter in dit geval waarschijnlijk Noord-Afrikaans zijn.
 
Alle keren dat ik motoren heb verkocht heeft er nooit iemand gevraagd om een testrit.. Het overschrijven en betalen laat ik altijd doen bij een PostNL punt. Ik vraag dan de koper om bedrag contant te betalen, het bedrag wordt dan meteen door een machine gehaald bij het PostNL punt om de echtheid te checken. Daarna wordt de motor pas op naam gezet van de nieuwe eigenaar. Mocht iemand test willen rijden dan ga ik eerst met diegene naar het PostNL punt om het geld te laten checken.
 
Ik ben altijd op mijn gevoel afgegaan bij de verkoop van mijn auto's en motoren. Bij een motor laat ik ze sowieso nooit rijden voordat ze het eens zijn met de "staat" van de motor. Als dat allemaal ok wordt bevonden, dan prijs overeenkomen, geld aanpakken, geld testen (zijn tegenwoordig allerlei relatief goedkope middelen voor te bestellen, lampjes, pennen, etc.) en daarna pas de eventuele proefrit, als allerlaatste stap.

Als het niet goed voelt is dat ook meestal zo...
 
Ik vraag me hoe ik het aanpak als ik mijn motoren verkoop.......... :?

Of ik neem ze in mijn graf mee.....of ik stal die ene in de woonkamer.......8-)
 
Dag MF-ers,
Ik heb mijn motor te koop aangeboden op martkplaats en heb al een aantal berichten ontvangen met vage links waarin ze vroegen om een kenteken-check en zelfs NAP check8)7
Verder niet op ingegaan natuurlijk, omdat het blijkbaar een bekende truc is om zo tegen kosten de verkoper een dure kenteken-check uit te laten voeren wat ook gewoon via OVI RDW kan.



:? Mij niet bekend iig, ik ben wel benieuwd wat er dan gebeurt?
 
Ik ben blijkbaar wat simpel (of rij gewoon goedkope motoren) maar ik heb nog nooit het gedoe gedaan met legitimatie en vooraf betalen e.d. gewoon onderbuikgevoel en vertrouwen in de medemens. Maandag zelf nog een motor gekocht bij een particulier. Heb ik ook gewoon proefgereden zonder mij te legitimeren of het geld te geven. Gewoon op basis van vertrouwen. Was wel een vriend mee en we waren net de auto, maar die had net zo goed ook weg kunnen rijden.
 
Ik had gelezen dat het mensen zijn die je proberen €10 euro te laten betalen voor een "kenteken check". Zij zijn dan eigenaar ofzo van dat website

Hier een voorbeeld van een bericht dat ik ontvangen heb:

Ik zie uw advertentie. Ik heb nog een vraag; is de kilometerstand ”logisch”?


Ik hoop dat u antwoord kunt geven op mijn vraag. Graag zou ik van u een motor rapport willen zien voordat ik de motor wil overkopen, het rapport is gratis te verkrijgen met RDW gegevens, ga naar:
Vage URL


p.s. Als je naar mijn website gaat krijgt je een scherm te zien of je Marktplaats wilt verlaten, je kunt dan gewoon op de grijze knop "Bezoek externe website" klikken.


Ik zie uit naar uw reactie,
Joeri Gerner
 
Ik had gelezen dat het mensen zijn die je proberen €10 euro te laten betalen voor een "kenteken check". Zij zijn dan eigenaar ofzo van dat website

Hier een voorbeeld van een bericht dat ik ontvangen heb:

Ik zie uw advertentie. Ik heb nog een vraag; is de kilometerstand ”logisch”?


Ik hoop dat u antwoord kunt geven op mijn vraag. Graag zou ik van u een motor rapport willen zien voordat ik de motor wil overkopen, het rapport is gratis te verkrijgen met RDW gegevens, ga naar:
Vage URL


p.s. Als je naar mijn website gaat krijgt je een scherm te zien of je Marktplaats wilt verlaten, je kunt dan gewoon op de grijze knop "Bezoek externe website" klikken.


Ik zie uit naar uw reactie,
Joeri Gerner

Die kreeg ik ook maar dan met hoeveel eigenaren de motor heeft gehad..
 
Ok, bedankt voor de antwoorden.

:') Wat sommige mensen ook voor moeite doen voor een paar 10tjes.... Gewoon gaan werken verdient vaak veel makkelijker, en scheelt een hoop gezeik ....
 
Ok, bedankt voor de antwoorden.

:') Wat sommige mensen ook voor moeite doen voor een paar 10tjes.... Gewoon gaan werken verdient vaak veel makkelijker, en scheelt een hoop gezeik ....
Een 10tje is voor een Noord Afrikaan een stuk meer dan voor ons :)

Ik heb een keer overgemaakt op mobiel, met controle de PC van verkoper. ING-ING is direct, dus was zo gepiept.
Of gepint net voor het overschrijven.
Maar geld is wel een dingetje ja, ik heb nooit voertuigen van meer dan €1500 gekocht, dus een aanmerkelijk verschil met €5000 of meer.

Laat altijd iets van mij achter als koper, maar als verkoper word ik vaak gevraagd of ik nog het rijbewijs wil zien. Wat overigens wel een schappelijke vraag is, gezien de gevolgen als dat fout zou gaan.

Maar als koper zou ik niet (alleen) met €5000 aan willen komen ivm beroof gevaar. Schijnt met dure telefoontjes te gebeuren.
 
Man man man `` het zoveelste bang lul topic hier op MF … Kom op`` een beetje mensenkennis en vertrouwen ..(Lang leve het internet tijdperk waar alle ongein gratis en snel tot je komt en je tussen de oren gaat zitten . Daar hadden de meeste mensen voor die tijd geen last van ) jullie maken elkaar knettergek en achterdochtig … ik heb zelf honderden auto`s en misschien ook wel bijna zoveel motoren gekocht en verkocht .. en het is altijd nog goed gegaan .. B|
 
Terug
Bovenaan Onderaan