Motor verkopen via Marktplaats? Proefrit verstandig?

Man man man `` het zoveelste bang lul topic hier op MF … Kom op`` een beetje mensenkennis en vertrouwen ..(Lang leve het internet tijdperk waar alle ongein gratis en snel tot je komt en je tussen de oren gaat zitten . Daar hadden de meeste mensen voor die tijd geen last van ) jullie maken elkaar knettergek en achterdochtig … ik heb zelf honderden auto`s en misschien ook wel bijna zoveel motoren gekocht en verkocht .. en het is altijd nog goed gegaan .. B|
Wil je heel graag gelijk geven, maar ik ben ook al opgelicht, en meerdere malen hebben ze het geprobeerd. Het is wel van deze tijd helaas. En de KTMs die uit de woonkamers en schuren worden gejat is ook geen onzin, maar harde werkelijkheid. Die achterdochtigheid + mensenkennis bepaalt of ik iemand wel of niet een proefrit laat maken/borg/iets achterlaten.

Je ervaring delen en deze vraag stellen geeft je een idee van hoe jij zou kunnen handelen. Sterker nog, ik ben net attent gemaakt op een voor mij nieuwe manier van oplichting via die kentekencheck.

Het gaat goed tot het fout gaat.
Beter nu dit, dan straks een berichtje: motor gejat, help.

Dus je hebt wel gelijk, internet zorgt ook voor een paranoïde bende, maar het is nu makkelijker dan ooit om mensen van afstand geld af te troggelen (ransomware, overmaak linkjes, phishing). En schijnbaar komen ook meer mensen graag dure speeltjes ongevraagd meenemen op rare tijden, omdat ze weten waar die staat dankzij het internet.

Gelukkig is na het eerste online contact, de daadwerkelijke ontmoeting. En ik moet zeggen daar heb ik totaal geen problemen mee en daar krijg/geef je het kopje koffie en een mooi praatje.
 
Laatst bewerkt:
Man man man `` het zoveelste bang lul topic hier op MF … Kom op`` een beetje mensenkennis en vertrouwen ..(Lang leve het internet tijdperk waar alle ongein gratis en snel tot je komt en je tussen de oren gaat zitten . Daar hadden de meeste mensen voor die tijd geen last van ) jullie maken elkaar knettergek en achterdochtig … ik heb zelf honderden auto`s en misschien ook wel bijna zoveel motoren gekocht en verkocht .. en het is altijd nog goed gegaan .. B|


Nou big boy, click jij maar eens op deze link dan (als ie het nog doet) _O-

"Ik zie uw advertentie. Ik heb nog een vraag; hoeveel eigenaren heeft deze motor gehad? Ik hoop dat de vraag niet lastig is. Graag zou ik van u een motor rapport willen zien voordat ik de motor wil overkopen, het rapport is gratis te verkrijgen met RDW gegevens, ga naar:
≥ Marktplaats - De plek om nieuwe en tweedehands spullen te kopen en verkopen p.s. Als je naar mijn website gaat krijgt je een scherm te zien of je Marktplaats wilt verlaten, je kunt dan gewoon op de grijze knop "Bezoek externe website" klikken. Ik zie uit naar uw reactie, Thomas de Boer"
 
Ik heb helemaal geen zin in dat soort onzin. Dus daarom zal ik daar niet zo snel ingetrapt zijn.
Maar hoe verzin je dit soort dingen....😑
 
Ik heb helemaal geen zin in dat soort onzin. Dus daarom zal ik daar niet zo snel ingetrapt zijn.
Maar hoe verzin je dit soort dingen....😑

Inderdaad `zulk stompzinnig gedoe vliegt bij mij direct de kliko in , reactie`s op een normale manier krijgen alleen m`n aandacht ..
(ik ben ook heus wel op de hoogte van het krapuul online, en filter heus wel ) Alleen zulke topic`s met allemaal (onzin)verhalen de een nog sterker dan de ander , daar zie ik het nut niet zo van in..
Maar nog veel leuke spannende verhalen gewenst hier .. (ik geloof het allemaal wel bijna op MF ..:W
 
Laatst bewerkt:
Voor de oplichter niets. Die gebruikt namelijk een valse bankapp.

Tegenwoordig kan je meteen zien of het geld is overgemaakt op je eigen telefoon. Zelfs tussen verschillende banken is het direct over gemaakt. Dan kan hij nog zo'n false bankapp gebruiken, staat het geld niet op je rekening dan gaat de motor niet weg.
 
Ik heb ook eens een motor verkocht via speurders. De beste man kwam van ver en liet zijn dochter bij me achter tijdens de proefrit!!!! Kwestie van "vertrouwen".
 
  • Leuk
Waarderingen: Ztje
Zoals velen al aangeven. Dit is een gevoelenskwestie. Als je twijfelt door wat dan ook, gewoon niet doen. Het voelt goed, of niet. Lekker verkopen aan iemand bij wie het goed voelt.
De laatste motor welke ik verkocht was aan een Engels sprekende jongen, heeft lekker gereden en was helemaal enthusiast. Sterker nog, ik doe nog steeds het onderhoud aan die motor. Je merkt snel genoeg of het klopt allemaal of niet.
 
Ik heb ook eens een motor verkocht via speurders. De beste man kwam van ver en liet zijn dochter bij me achter tijdens de proefrit!!!! Kwestie van "vertrouwen".

Ik heb afgelopen zaterdag op een R6 en een CBR proefgereden. Auto bleef bij de verkoper staan en mijn zoon was mee die bleef daar ook wachten.
2 x een kwartier weg geweest totaal..
 
Je wantrouwen is volkomen terecht, niet doen en zoals gezegd: eerst een bedrag overeenkomen, contant betalen in briefjes van 50 en dan een proefrit toestaan en het kentekenbewijs niet afgeven. Bevalt de motor hem en heb je een goed gevoel, dan samen naar het postkantoor en overschrijven. Wel controleren of het geld niet vals is.

Contant geld is bij mij, zowel bij kopen als verkopen, een no go. Ik ga niet met €10000 rond lopen. In ontvangst nemen ook niet, met kans op vals geld.

Overmaken is prima en doorgaans binnen minuten geregeld. Als het niet op mijn rekening staat wordt een motor niet overgeschreven. Hetzelfde verwacht ik wanneer ik zelf een motor koop.
 
Ik zou niet eens overwegen een motor via MP of speurders particulier te verkopen....
Gezeur aan de deur met allerhande risicos van dien en dan ook nog proefritjes willen maken...
hou op schijuit, dan vraag je gewoon om ellende....
gewoon inruilen of verschijten via een dealer....je beurt mischien wat minder maar dat zou mij boeien...
 
Ik zette mijn motor om 2100 op MP, s-ochtends al een apppje met een bod, even wat appjes gewisseld en hij zou om 18.30 lngskomen

Jonge knul van 24 jaar ongeveer, ik de motor uit de garage en die knul was gelijk verliefd, hoorde, volgens mij niet eens wat ik vertelde , gewoon pos en negs.
Ik toch nog maar even gevraagd of hij er mss een blokje rond mee wilde, nou die was zo weer terug "ik neem hem"

Ik ahd er eigenlijk het dubbele voor moeten vragen, had tie volgens mij ook nog betaald
 
Ik zou niet eens overwegen een motor via MP of speurders particulier te verkopen....
Gezeur aan de deur met allerhande risicos van dien en dan ook nog proefritjes willen maken...
hou op schijuit, dan vraag je gewoon om ellende....
gewoon inruilen of verschijten via een dealer....je beurt mischien wat minder maar dat zou mij boeien...
Als je centen genoeg hebt, kan dat en is het een keuze.
Maar als je dat niet hebt.. dan is particulier verkopen interessanter.

Proefrit kun je ook voorwaarden aan stellen, bijv. na akkoord over de prijs en geldbedrag op tafel.
 
Ik heb afgelopen zaterdag op een R6 en een CBR proefgereden. Auto bleef bij de verkoper staan en mijn zoon was mee die bleef daar ook wachten.
2 x een kwartier weg geweest totaal..
En je zoon is 23 en doet al 8 jaar aan bodybuilden? Of is dat niet het punt wat je wilt maken ;)?
 
ook één verkocht aan nieuwe frans sprekende inwoners voor €7000. Vertrouwde het eerst ook niet, maar gezegd dat eentje van de twee kon test rijden met mij achterop indien er een rijbewijs was. Eerst andersom, ik motor warmgereden en even demo dat het ook met twee vooruit gaat, en duidelijk gemaakt dat het zo nog zwaarder voor de motor is. Vrouw thuis gebleven, buiten, met de tweede persoon en een goede buurman. Motor verkocht in cash (hadden dus inderdaad cash bij) , en samen cash in de automaat van de bank gestopt. Paar briefjes moesten er opnieuw in, maar 100% correct.
Koper had geen echt motorpak, en de onweersbuien kwamen eraan. Heb aangeboden om de motor zelf (in regenpak) naar zijn huis te rijden, 60km verder, met mijn vrouw in onze auto en de tweede persoon erachteraan, maar dat moest niet. 10 minuten later een enorme plensbui. Zaten wel redelijke banden onder.;)
 
Een aantal weken geleden ben ik bij drie motoren wezen kijken. Ik had cash geld bij me. Één verkoper vroeg erom, die heb ik het geld gegeven voordat ik kon proefrijden. Een andere verkoper vroeg om mijn rijbewijs, de laatste vroeg nergens om. Ikzelf had er geen moeite mee om geld in bewaring te geven noch mijn rijbewijs.

Ik zou wel aanraden dat er iets bij jou blijft, bv geld of auto/motor van de verkoper. Ik denk dat 9/10 koper wel te vertrouwen is, maar dan heb je nog 10% kans dat je een oplichter treft.
 
ook één verkocht aan nieuwe frans sprekende inwoners voor €7000. Vertrouwde het eerst ook niet, maar gezegd dat eentje van de twee kon test rijden met mij achterop indien er een rijbewijs was. Eerst andersom, ik motor warmgereden en even demo dat het ook met twee vooruit gaat, en duidelijk gemaakt dat het zo nog zwaarder voor de motor is. Vrouw thuis gebleven, buiten, met de tweede persoon en een goede buurman. Motor verkocht in cash (hadden dus inderdaad cash bij) , en samen cash in de automaat van de bank gestopt. Paar briefjes moesten er opnieuw in, maar 100% correct.
Koper had geen echt motorpak, en de onweersbuien kwamen eraan. Heb aangeboden om de motor zelf (in regenpak) naar zijn huis te rijden, 60km verder, met mijn vrouw in onze auto en de tweede persoon erachteraan, maar dat moest niet. 10 minuten later een enorme plensbui. Zaten wel redelijke banden onder.;)

Als er iemand met een proefrit achterop moet zitten dan is het voor mij direct klaar. Dan bekijk je het maar met je motor. Dat is geen proefrit, maar een rondje om de kerk.
 
Zes keer een motor verkocht via MP. Nooit een probleem.
Wel Rijbewijs inleveren voor de proefrit. En op vage reakties reageer ik niet.
 
Ik heb er al 50 verkocht via MP of Speurders dat heeft buiten soms lastige onderhandelaars nooit problemen gegeven,
altijd heb ik eerst om het afgesproken bedrag gevraagd voordat er proefgereden kon worden,dat is nooit een probleem geweest.
 
Terug
Bovenaan Onderaan