motor verkopen wat allemaal regelen (kentekens ed?

Smet

MF veteraan
4 dec 2001
5.068
515
breskens
Morgen komt er iemand naar m'n motor kijken die te koop is, wat moet ik nu zelf allemaal regelen? Heb deze papieren kunnen vinden (zie onder)

Is slechte scan, maar het zijn 3 documenten. Kentekenbewijs 1, 2 en kopie deel 3. Mocht de geïnteresseerde hem willen kopen, dan moet je eerst naar postkantoor? En is het belangrijk om de verzekering direct op de hoogte te stellen?

Ik moet ook mijn nieuwe motor op mijn naam laten zetten, zou het mogelijk zijn om hier voordelen met te behalen? Wegenbelasting laten overzetten of zoiets :?

Laatst bewerkt:
full

Het beste is om met zijn tweeen naar het postkantoor en daar over te zetten. Om meteen daarna het geld te krijgen voor je motor.

Ik kan nooit onthouden welke papieren je mee moeten nemen, maar neem gewoon I, II en III mee, heb je zeker de goede bij je.

Je mag dus niet zomaar je kentekenbewijzen meegeven, je moet er zeker van zijn dat het wordt overgeschreven? (is wel logisch anders blijf je wegenbelasting betalen) Weet het allemaal niet zo heel goed omdat ik m'n motr van m'n vader heb overgenomen en nu heb ik die van m'n broer gekocht :P

De kopende partij heeft een geldig legitimatiebewijs nodig en deel 2 of overschrijvingsbewijs (deel 3) en, uit m'n hoofd, 21 eurotjes om de motor op zijn naam te laten zetten.

Altijd meegaan en het vrijwaringsbewijs in ontvangst nemen.

Anders loop je t risico dat de koper de motor NIET overschrijft en jij straks stapels bekeuringen binnenkrijgt...of erger :X !!!

Belasting is gekoppeld aan deze overschrijving. Gaat automatisch, hoef je niets voor te doen. Jouw belastingbetaling word stopgezet en de nieuwe eigenaar krijgt automatisch een acceptgiro thuis.

Meer info bij oa het RDW

In aansluiting op Baksteen...

Tis natuurlijk wel handig om meteen de verzekering te bellen om te zeggen dat je de motor hebt verkocht zodat je niet langer premie hoeft te betalen. En je kunt meteen om een royementsverklaring vragen.

Voor de rest kun je afspreken dat de koper een deel aanbetaalt, of alles betaalt voordat jullie naar het postkantoor gaan.

Succes ermee!

Alle kentekenpapieren meenemen (Deel 1,2 en het overschrijvingsbewijs)
De koper moet een legitimatiebewijs meenemen, liefst rijbewijs anders paspoort met kopie van uitreksel van bevolkingsregister.
Let op: de verkoper krijgt deel 2 (deel met jou gegevens) met de vrijwaring weer terug van het postkantoor en de andere delen met de nieuwe deel 2 is voor de koper.
Oww ja en neem € 10,40 mee.

Ik moet ook mijn nieuwe motor op mijn naam laten zetten, zou het mogelijk zijn om hier voordelen met te behalen? Wegenbelasting laten overzetten of zoiets :?

Om je laatste vraag ook nog even te beantwoorden. De wegenbelasting van de motor die je verkoopt wordt automatisch stopgezet en het restant van het openstaande bedrag krijg je terug van de belasting. Als je je nieuwe motor op je naam zet wordt de wegenbelasting ook automatisch geregeld. Tip: mocht je het nog niet weten, voor je motor je wegenbelasting altijd per jaar ineens betalen. In dat geval betaal je namelijk maar voor 2 kwartalen ipv 4.

Heeft hier niet echt mee te maken, maar wat moet je regelen als je gaat verhuizen? Aan het RDW melden? Het is natuurlijk maar een adreswijziging. Uitschrijven bij je huidige gemeente, en inschrijven bij de nieuwe? Dan worden automagisch ook de gegevens van de motor aangepast?

Heeft hier niet echt mee te maken, maar wat moet je regelen als je gaat verhuizen? Aan het RDW melden? Het is natuurlijk maar een adreswijziging. Uitschrijven bij je huidige gemeente, en inschrijven bij de nieuwe? Dan worden automagisch ook de gegevens van de motor aangepast?

Ja. Bij gemeente uitschrijven en bij nieuwe inschrijven.
Tenaamstelling kentekenbewijs en rijbewijs gegevens worden dan automatisch aangepast. Op je papieren niet natuurlijk maar dat hoef je niet afzonderlijk aan te gaan laten passen.

Een overschrijving 21 euro? Waar woon jij Baksteen ? Het is nog steeds een euro of 12...

En wat betreft je verzekering bellen, je kan natuurlijk doorgaan met je huidige verzekering ipv royementsverklaring aanvragen. Dan wisselen ze gewoon het een en ander en gaat je premie omhoog of omlaag, je schadevrije jaren blijf je op doorbouwen. Stel dat je je verzekering op 2 jaar en 11 maanden stop zet, dan krijg je op je royementsverklaring 2 jaar schadevrij... blijf je op dezelfde polis doorgaan, dan heb je een maand later al 3 jaar schadevrij ipv na 12 extra maanden.

Even dit topic kicken, want ik heb nog een vraagje over overschrijven e.d.
Nu komt er morgenavond iemand naar mijn motor kijken die te koop staat en neemt hem waarschijnlijk dan meteen mee, nu is alleen 's avonds het postkantoor gesloten zodat we niet meteen het kenteken kunnen overzetten naar zijn naam. Volgens hem was het ook mogelijk dat hj deel 2 en 3 meeneemt en het kenteken dan op zijn naam laat zetten en mij de oude deel2 en het vrijwaringsbewijs weer toestuurt waarop ik hem kentekenbewijs deel1 (aangetekend) toestuur.
Maar kan dit wel op deze manier en is het wel verstandig? Ik wilde het even zeker weten.

Even dit topic kicken, want ik heb nog een vraagje over overschrijven e.d.
Nu komt er morgenavond iemand naar mijn motor kijken die te koop staat en neemt hem waarschijnlijk dan meteen mee, nu is alleen 's avonds het postkantoor gesloten zodat we niet meteen het kenteken kunnen overzetten naar zijn naam. Volgens hem was het ook mogelijk dat hj deel 2 en 3 meeneemt en het kenteken dan op zijn naam laat zetten en mij de oude deel2 en het vrijwaringsbewijs weer toestuurt waarop ik hem kentekenbewijs deel1 (aangetekend) toestuur.
Maar kan dit wel op deze manier en is het wel verstandig? Ik wilde het even zeker weten.

NIET DOEN. NIET DE MOTOR MEEGEVEN.
Inderdaad heeft de nieuwe eigenaar genoeg aan deel 2 en kopie deel 3 om het kenteken over te laten schrijven. MAAR ALLE BEKEURINGEN DIE HIJ BINNENSLEEPT VOORDAT HIJ HET KENTEKEN OVERSCHRIJFT (als hij dit zoiezo al doet) ZIJN VOOR JOU.
Gewoon wachten tot de volgende dag en dan de motor en deel 1 pas meegeven als hij je het vrijwaringsbewijs geeft. Niet eerder.

Ik heb een soortgelijk "probleem" Koper komt de motor ophalen op een zaterdag, dus postkantoor dicht. Wat is wijsheid?

Koper stelt voor om kentekenbewijzen mee te nemen. Motor gaat terug op een aanhanger en wordt dan de maandag hierop overgeschreven. Hiervoor heeft hij uiteraard alle delen nodig. Betaling vooraf. Ik denk erover om hem een contractje te laten tekenen dat de motor verkocht is op het moment dat ik bevestig dat ik het vrijwaringsbewijs heb en daarvoor gebruik van de motor niet is toegestaan. Volgens mij zit dat juridisch dicht en ik vertrouw de koper daarin wel.

Mijn vragen: Moet ik fysiek aanwezig zijn bij de overschrijving van het kenteken?

Is het verstandig om het vrijwaringsbewijs per post (aangetekend e.d.) te versturen?

Als ik fysiek aanwezig moet zijn is de enige optie om "even" 300 km om te rijden..

Mijn vragen: Moet ik fysiek aanwezig zijn bij de overschrijving van het kenteken?

Is het verstandig om het vrijwaringsbewijs per post (aangetekend e.d.) te versturen?
1. Nee, je hoeft niet aanwezig te zijn. Je loopt dus wel het risico dat het niet gebeurt.
2. Ik zou het wel aangetekend doen. Just in case.

Blijft een kwestie van vertrouwen dus. Overigens zijn een heleboel postkantoren wel open op zaterdag(ochtend).

Ik heb een soortgelijk "probleem" Koper komt de motor ophalen op een zaterdag, dus postkantoor dicht. Wat is wijsheid?
Zat (grotere) postkantoren zijn open op zaterdag... Gewoon eentje uitzoeken en daar de boel direct regelen, loop je ook geen risico.

NIET DOEN. NIET DE MOTOR MEEGEVEN.
Inderdaad heeft de nieuwe eigenaar genoeg aan deel 2 en kopie deel 3 om het kenteken over te laten schrijven. MAAR ALLE BEKEURINGEN DIE HIJ BINNENSLEEPT VOORDAT HIJ HET KENTEKEN OVERSCHRIJFT (als hij dit zoiezo al doet) ZIJN VOOR JOU.
Gewoon wachten tot de volgende dag en dan de motor en deel 1 pas meegeven als hij je het vrijwaringsbewijs geeft. Niet eerder.

ik heb toen ik mn brik verkocht de papieren meegegeven, naja mn ouders dan :P de motor stond nog in Fryslan en ik woonde al in spijkenisse. het postkantoor was ook al dicht dus heeft de koper gewoon de papieren meegenomen(was een M-F'er btw, dus echt een onbekende)

je kunt de koper mischien een contractje laten tekenen? dat hij de papieren meeneemt en later pas overschrijft omdat op de dag van verkoop het postkantoor gesloten was.

Ik denk erover om hem een contractje te laten tekenen dat de motor verkocht is op het moment dat ik bevestig dat ik het vrijwaringsbewijs heb en daarvoor gebruik van de motor niet is toegestaan. Volgens mij zit dat juridisch dicht en ik vertrouw de koper daarin wel.

Zo heb ik het ook altijd gedaan: contractje opstellen dat de motor zo snel mogelijk overgeschreven wordt en dat de koper verantwoordelijk is voor alle kosten en schade. Vermelden dat het voertuig voor de overschrijving niet gebruikt mag worden lijkt me ook wel verstandig. Door beide partijen laten ondertekenen. De laatste keer heb ik bij de verkoper thuis het geld overgemaakt (telebankieren), zodat die zeker is dat ie zijn geld krijgt, en het merk, type en kenteken erbij vermeldt. Dan kan de verkoper ook altijd nog die overboeking laten zien als er problemen ontstaan.

Ik weet niet hoe paranoïde je bent, maar dit lijkt me meer dan genoeg.

Laatst bewerkt:
Als ik een motor verkoop die niet meteen overgeschreven kan worden vraag ik van de koper zijn paspoort/ID kaart in onderpand. Zodra ik dan het vrijwaringbewijs heb stuur ik hem zijn paspoort aangetekend op.

Meestal vraag ik om een scan van het vrijwaringsbewijs over de mail op de volgende werkdag. Zo niet wordt er aangifte gedaan.

Het is echter gewoon een kwestie van vertrouwen. Volgende keer proberen om af te spreken op momenten dat er wel een postkantoor open is.

Het is echter gewoon een kwestie van vertrouwen. Volgende keer proberen om af te spreken op momenten dat er wel een postkantoor open is.
Da's voor beiden onmogelijk. (Ik zit veel in het buitenland)

Begrijp ik goed dat deel 1A (specifieke info van de motor) niet nodig is om hem over te schrijven bij het postkantoor?

Tsja... Iedereen hier zegt dat het onverstandig is, maar ik heb het een jaar tijd al 2x meegemaakt.. Mijn vriendin kreeg d´r net gekochte motor zo mee, met alle papieren en zou hem de volgende dag overshrijven geen probleem, gedaan en klaar.

Ik ging mijn huidige motor kopen, postkantoor was zelfs open, maar omdat ik net al m+n motorzooi aan had getrokken voor de proefrit zei de verkoper, neem maar mee joh, schrijf je hem zelf over en is het ook goed.

Nou ben ik eerlijk dus is het allemaal gewoon gegaan zoals afgesproken en zoals het hoort.. Ik zou nu zelf dus ook best zo´n constructie durven toepassen.. Echter loop je wel een risico.. Maar aanm de andere kant, als je een beetje mensenkennis hebt kan je het ook wel goed inschatten (dat hadden die 2 verkopers naar ons toe ook :P )

Terug
Bovenaan Onderaan