Motor verzekeren: tips?

Als ik bij mijn verzekering bekijken 1 schadevrij jaar met 30 vergelijk dan sheelt dit toch 50% in de maandelijkse kosten.
Misschien dat dit bij sommige zo is maar zeker niet overal lijkt me.
Zou goed kunnen hoor.
Mijn ervaring betreft de HEMA motorverzekering.
(Uiteraard verzekerd de HEMA helemaal niets, maar brengen zij dat onder bij een grote verzekeraar)
Ik heb lang aan de andere kant van de plas gewoond en uiteraard daar verzekerd geweest.
Terug in NL verzekering gekocht bij de HEMA en naar waarheid verklaart 30 jaar schadevrij gereden te hebben.
Echter....in de NL'se verzekerings-database ben ik onvindbaar na al die jaren.
Dus heb ik voor de verzekeraar een blanco historie en 0 (nul) schadevrije jaren.
Derhalve gaat mijn korting van 75% terug naar 65%.
No big deal....premie voor casco verzekering stijgt daardoor met zo'n 3 tientjes per jaar en na 2 jaar ben ik terug op 75%.
Dus bij de HEMA is het verschil tussen 0 en 30 schadevrije jaren 10 procentpunten.
Max korting is al na 2 jaar bereikt.
 
Eventjes aanhaken op dit topic: Ik heb ondertussen alweer ruim 6 jaar geleden mijn laatste motor de deur uitgedaan. De kriebels zijn er echter weer. De zoveelste keer, zucht.....! Ben zo'n 3 keer in 30 jaar opnieuw begonnen en heb dus ook 3 keer mijn no-claim korting verloren. Daar is de verzekering heel snel mee. Een jaar niet rijden en alles is weg. Ik ben de laatste keer gestopt na een ongeluk. Een kat onder het voorwiel kan toch vervelende gevolgen hebben. Niet alleen voor het arme beestje maar ook voor mij. Helaas geen eigenaar te bekennen en ik was niet echt in staat om op zoek te gaan. Ergo. een terugval in schadevrije jaren tot iets onder 0 omdat ik toen nog geen tijd had gehad om een fatsoenlijk aantal jaren opnieuw op te bouwen. De vraag is nu hoe ver de verzekeringen terug kijken. Is > 5jaar voldoende om weer opnieuw te beginnen of ben ik nog een malus klant? De auto is bij Promovendum verzekerd en daar heb ik meer dan 19 schadevrije jaren. Helaas verzekerd Promovendum geen motoren. Motor is er nog niet maar als die er komt moet het een beperkt casco verzekering worden.
 
De vraag is nu hoe ver de verzekeringen terug kijken. Is > 5jaar voldoende om weer opnieuw te beginnen of ben ik nog een malus klant? De auto is bij Promovendum verzekerd en daar heb ik meer dan 19 schadevrije jaren. Helaas verzekerd Promovendum geen motoren. Motor is er nog niet maar als die er komt moet het een beperkt casco verzekering worden.
Open deur-antwoord (maar waarschijnlijk ook het handigst en snelst): bel eens een verzekering en leg ze uit hoe het zit.

Ook ik ben ooit na een jaar of 10 motorloos te zijn geweest weer begonnen, bij dezelfde maatschappij waar ik de auto verzekerd heb. Als ik het goed heb begon ik toen weer met 0 schadevrije jaren voor de motor, wel met 75% korting vanwege de auto-historie. Mogelijk lukt dat bij jou ook bij een andere verzekering dan waar je de auto hebt verzekerd.

Ik krijg altijd nogal jeuk bij Promovendum. "Verzekeren voor hoog-opgeleiden". Met dat soort constructies help je het basisprincipe van verzekeren om zeep.
 
Nog een bepaalde (soepele) verzekering aan te raden?

Wat betreft Promovendum snap ik de jeuk wel maar ze verzekeren iedereen. Mijn vrouw heeft alleen een onafgemaakte MBO maar dat is geen probleem. Het is gewoon een beetje bluf, waarschijnlijk mogen ze niet eens selecteren op opleiding. Voor mij telt alleen de korting en die is prima bij Promovendum. Service trouwens ook.
 
Zelf zit ik al jaren met bijna al m’n verzekeringen bij Centraal Beheer. Nooit gezeur, maar ik claim eigenlijk zelden. Bij het importeren van m’n motor werd fijn meegedacht met de mogelijkheden.

Kan misschien wel goedkoper, maar geen gedoe over kleine lettertjes etc. als er wat is, is me wel wat waard.

Hier nog wel wat ervaringen.
 
Ik ook niet, totdat ik een andere verzekering wilde afsluiten.

"Verzekering geweigerd."

En dat mag ik nu tot aan mijn dood blijven herhalen als er gevraagd wordt of mij ooit een verzekering is geweigerd.

Het mooiste is nog dat het te maken had met schade die later verhaald is en de negatieve schadevrije jaren weer zijn teruggedraaid.
Die soep wordt niet zo heet gegeten. Bij de meeste maatschappijen moet je over een periode van 8 jaar terug zulke zaken verklaren. Ook over strafrechtelijk verleden. Langer dan 8 jaar terug, niet meer relevant. Dus ik hoop voor je dat je in ieder geval nog langer dan 8 jaar te gaan hebt :)
 
Eventjes aanhaken op dit topic: Ik heb ondertussen alweer ruim 6 jaar geleden mijn laatste motor de deur uitgedaan. De kriebels zijn er echter weer. De zoveelste keer, zucht.....! Ben zo'n 3 keer in 30 jaar opnieuw begonnen en heb dus ook 3 keer mijn no-claim korting verloren. Daar is de verzekering heel snel mee. Een jaar niet rijden en alles is weg.
Dat is dus ook aantoonbaar niet waar, schadevrije jaren vervallen naar 3 jaar, niet naar 1 jaar (alleen ZLM houdt 2 jaar aan). En verzekeraars 'kunnen' op verzoek ook verder terug kijken. Sinds alles in Roy-Data staat en er geen papieren verklaringen meer zijn is alles terug te vinden wat ooit in Roy-Data is gezet. Dit is sinds 1-1-2014.
 
In het grijze verleden was de vervaltermijn voor bonus tredes wel degelijk 1 jaar. Ben in 1984 gestart en de administratie liep nog op papier. Met wat geluk kreeg je dat papier mee naar een andere verzekeraar die het met wat geluk ook weer overnam. Het kan nu best 2 of 3 jaar zijn maar daar heb ik helaas niets meer aan.
Vraag me alleen af hoe omgegaan wordt met dat ongeluk in het najaar van 2014. Schade ca. 1500 euro en de schuld van het arme beestje dat onder mijn voorwiel terecht kwam. Had de verzekering helaas geen boodschap aan want erg moeilijk te verhalen. Het bedrag was daar voor hun ook niet naar. Ik lag aardig in de kreukels dus had niet echt zin om zelf mijn recht te halen. Aangezien ik toch niet het plan had om weer te gaan rijden (destijds!) ook niet zo erg. Voor mijn auto ben ik gewoon doorgegaan met B/M tredes opbouwen.
 
Woon je in Brabant of Zeeland? Dan ZLM, no matter what.
Mee ééns, hele makkelijke no nonsens verzekeraar en altijd snel geregeld.

Maar goed wat kost dat nou zon motor verzekering, 20 euro all risk bij je auto verzekeraar met de zelfde no claim?

Ik zou er niet lang over twijfelen en gewoon doen.
 
Zojuist even ZLM gebeld. Ik heb nog niets gekocht maar ik weet wel wat ik op het oog heb dus maar vast even informeren. Schade in 2014 was geen probleem. Phew! Uiteraard krijg ik de volle no-claim als ik samen met de auto de verzekering afsluit. Helaas is ZLM voor de auto ruim 2x duurder en dat is een heel stevig bedrag. Auto is all-risk verzekerd. Voor de motor is de premie prima te doen, ook bij 0 schadevrije jaren. Wel WA beperkt casco. Dat zal hem dus gaan worden als de koop doorgaat. Wel fijn om even alle obstakels uit de weg te hebben voordat ik iets beslis. Bedankt voor de tips!
 
Ik heb ook nog naar Bikerpolis gekeken. Daar wordt gevraagd naar het schadeverleden van het afgelopen jaar en de 5 jaar daarvoor. Dus geen probleem met mijn schade in 2014.
 
Nog een vraagje; uiteraard eist de verzekering een ART4 slot bij de diefstalverzekering. Ik heb jaren geleden een ART4 slot gekocht. De factuur met ART4 heb ik nog. Een sleutel is ook boven water gekomen. Hopelijk volgt de rest nog. De vraag is welk bewijs de verzekering vraagt. Is de factuur alleen voldoende of moeten er ook sleutels opgestuurd worden zoals bij de fiets? Dat heeft bij een motor uiteraard niet zoveel zin omdat het geen bewijs is dat hij inderdaad op slot stond. Bij een fiets is dat wel het geval. Er is namelijk nog nooit een motor van me gestolen. Zal wel aan de motoren gelegen hebben :) Hopelijk nu ook niet. Het is meer voor ´peace of mind´.
 
Net even de voorwaarden gelezen: ART4 + SCM klasse 1 of 2 alarm of een ART5. Dus de vraag is niet meer relevant. Ik moet een ander slot kopen. Oef, ART5. Kan ik een schijfremslot helemaal vergeten. Bij een ART4 wordt al een erg dikke pin gebruikt.
 
Net de voorwaarden nog eens goed gelezen; deze eisen gelden alleen bij motoren van > 20000 euro. Daar kom ik bij lange niet aan. Ik heb dus aan ART 4 genoeg. Sleutels kunnen opgevraagd worden als bewijs. Nou ja, dat is wel fair.
 
Net de voorwaarden nog eens goed gelezen; deze eisen gelden alleen bij motoren van > 20000 euro. Daar kom ik bij lange niet aan. Ik heb dus aan ART 4 genoeg. Sleutels kunnen opgevraagd worden als bewijs. Nou ja, dat is wel fair.
Check nog wel even op de website Stichting ART – Blijf dieven een stap voor of het slot nog steeds is goedgekeurd. De norm wordt steeds zwaarder waardoor sommige sloten er niet meer aan voldoen.
 
Bedankt voor de tip! Aangezien het oude slot nog maar 1 sleutel heeft komt er toch een nieuwe. De oude is vermoedelijk al zo'n 10 jaar oud dus zal ondertussen wel van de lijst gehaald zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan