Motor verzekeren: tips?

dutchlincoln

MF'er
8 sep 2013
110
86
Hallo,
Ik heb op mijn hoofdvoertuig (auto) een fikse no claim vanwege de schadevrije jaren.
Nu wil ik een dezer dagen mijn nieuwe motor halen, en deze motorwinkel heeft ook erg aantrekkelijke motorfietsverzekeringen.
Alle opties gelijk hebbend, scheelt me dit bijna de helft in premie.
Nou krijg ik bericht dat de no claim niet overgenomen kan worden. Dat kan enkel indien ik mijn auto dan ook bij hen verzeker, maar dat wil ik niet om diverse redenen.
Alternatief is dat ik dan een nieuwe polis afsluit bij ze, en daar bieden ze mij dan 3 treden voor. Vette bek..... not.

Zowiezo ruk al die verzekeringen, want een aantal jaren geleden heb ik bij de verkoop van mijn motor de motorpolis om gezet naar auto, omdat de schadevrije jaren daar hoger op waren. Helaas blijft je schadevrije jaren maar 3 jaar geregistreerd (tegenwoordig zelfs maar 1 jaar) dus die is inmiddels foetsie.

Ik had al niet veel met die maatschappijen, maar dit vind ik dus echt erg...

Iemand tips, adviezen? Waar verzekeren jullie je (motor)fiets?
Kent er iemand een maatschappij die de schadevrije jaren van je andere verzekeraar wel overneemt? (en dan nog een beetje gunstige premie hanteert..)

Thanks.
 
Schadevrije jaren van auto en motor worden los geregistreerd, veel verzekeraars geven je op de motorverzekering dezelfde korting als je op je autoverzekering krijgt (obv je schadevrije jaren) maar ik ken geen enkele verzekeraar die dat overneemt van een andere verzekeraar. (En soms kun je zelfs bij dezelfde verzekeraar niet de korting dubbel pakken.)

Kun je je motor niet verzekeren bij dezelfde maatschappij als je auto? Of je auto naar een andere maatschappij overzetten?

Zit zelf bij de Hema maar dat is een goedkope WA+ voor een 10 jaar oude motor. Zal wel niet vergelijkbaar zijn met jouw nieuwe motor qua prijs :) (wat wordt het?)
 
Combimotors: nog niet bekeken, ga ik even doen. Mijn huidige auto bij ANWB waar ik ook de boot heb, en de 2e auto, en gekoppeld de motor van vrouwlief (vandaar complex oerzetten.)
Motor verzekeren bij ANWB kan (bijna) maar de premie is aanzienlijk in vergelijk met de verzekering van motoport zelf (scheelt dik 300 per jaar), maar ook niet geheel onbelangrijk: de ANWB-Acceptant vindt de motor een te hoge cataloguswaarde hebben om te verzekeren. nou kan ik daar wel met veelpiepen en kraken eea toch verzekeren, maar het feit alleen dat (diverse!) andere verzekeringen goedkoper zijn (en niet een paar euro) doet me toch even verder shoppen.

daarnaast; ik kan dus kennelijk de no claim niet meenemen. Dus wil ik een 2e NC elders opbouwen. (had ik jaren eerder moeten doen, maargoed das achteraf; boven 21BM trede bouw je niks extras meer op en dat had ik achteraf in een 2e polis moeten steken..)

@djiwie: Een Triumph Rocket-3 GT
 
Combimotors: nog niet bekeken, ga ik even doen. Mijn huidige auto bij ANWB waar ik ook de boot heb, en de 2e auto, en gekoppeld de motor van vrouwlief (vandaar complex oerzetten.)
Motor verzekeren bij ANWB kan (bijna) maar de premie is aanzienlijk in vergelijk met de verzekering van motoport zelf (scheelt dik 300 per jaar), maar ook niet geheel onbelangrijk: de ANWB-Acceptant vindt de motor een te hoge cataloguswaarde hebben om te verzekeren. nou kan ik daar wel met veelpiepen en kraken eea toch verzekeren, maar het feit alleen dat (diverse!) andere verzekeringen goedkoper zijn (en niet een paar euro) doet me toch even verder shoppen.

daarnaast; ik kan dus kennelijk de no claim niet meenemen. Dus wil ik een 2e NC elders opbouwen. (had ik jaren eerder moeten doen, maargoed das achteraf; boven 21BM trede bouw je niks extras meer op en dat had ik achteraf in een 2e polis moeten steken..)

@djiwie: Een Triumph Rocket-3 GT
Je kan de no-claim wel meenemen, maar dan moet je de verzekering van de auto ook "meenemen". Je kan dus offertes vragen voor de combinatie van auto en motor verzekering, bij andere maatschappijen.

De no-claim die je opbouwt, is wel per voertuig, ook als je je motor meeverzekert op de polis van je auto. Als je dan na een aantal jaren de auto elders zou verzekeren, en de motor achterblijft, krijgt die het aantal jaren wat hij verzekerd, in plaats van de korting van de auto.

Kortom: De enige manier om de no-claim van je auto te gebruiken, is door ze beide bij dezelfde maatschappij te verzekeren. Je bouwt in alle gevallen per voertuig no-claim op.

Als ik jou was, zou ik ook eens naar een lokaal assurantiekantoor gaan, en vragen wat zij je kunnen aanbieden. Kon je best eens meevallen, en een goed assurantiekantoor kan je prima wegwijs maken en werk uit handen nemen. Zij kunnen ook uitleggen wat de voor- en nadelen van diverse maatschappijen en polissen zijn.
 
Anderhalf jaar geleden heb ik auto gekocht. Ik kon (zover ik afgebeld had) nergens de schadevrije jaren overnemen van mijn motor. Uiteindelijk ervoor gekozen om mijn motor opnieuw te verzekeren, zodat de schadevrije jaren op de auto gebruikt konden worden (dat scheelde voor mij enorm veel). Nu heb ik twee tellers lopen. Een voor de auto en een voor de motor.
 
Anderhalf jaar geleden heb ik auto gekocht. Ik kon (zover ik afgebeld had) nergens de schadevrije jaren overnemen van mijn motor. Uiteindelijk ervoor gekozen om mijn motor opnieuw te verzekeren, zodat de schadevrije jaren op de auto gebruikt konden worden (dat scheelde voor mij enorm veel). Nu heb ik twee tellers lopen. Een voor de auto en een voor de motor.

Ik heb mijn schadevrije jaren van de motor gewoon ook voor de auto kunnen overnemen, geen probleem. Heb het via een assurantiekantoor waar ik meerdere verzekeringen heb lopen. Is het iets duurder? Vast, heb ik wat of heb ik vragen kan ik ook zo terecht. Kan me er niet al te druk om maken.

Even gespiekt hij loopt bij Europeesche verzekeringen zie ik.
 
Ik heb mijn schadevrije jaren van de motor gewoon ook voor de auto kunnen overnemen, geen probleem. Heb het via een assurantiekantoor waar ik meerdere verzekeringen heb lopen. Is het iets duurder? Vast, heb ik wat of heb ik vragen kan ik ook zo terecht. Kan me er niet al te druk om maken.

Even gespiekt hij loopt bij Europeesche verzekeringen zie ik.
Ik heb het eerst ook via een klein assurantiekantoor gedaan, ik vond het inderdaad ook een prettig idee. Maar communicatie liep heel stroef en het duurde allemaal erg lang als ik daar een vraag stelde. Daarnaast scheelde het VEEL in prijs (40 euro per maand voor de auto met veel slechtere voorwaarden en 10 euro per maand voor de motor). Ook daar kon ik schadevrije jaren niet op twee voertuigen tegelijk gebruiken.

Toen maar doei gezegd en de auto en de motor bij FBTO verzekerd, voornamelijk omdat het snel geregeld was. Daarnaast zijn ze aan de goedkope kant (met de voorwaarden die ik in de verzekering wilde hebben). Krijg ook veel sneller en duidelijker antwoord daar dan ik ooit van mijn tussenpersoon heb gehad...
 
Zelf zit ik bij Centraal beheer, en met mijn 1 schadevrije jaar (nog geen auto op mijn naam gehad). Viel mij de prijs heel erg mee. Misschien interessant om daar ook eens te kijken. Zag deze op veel vergelijkingssites niet voorbij komen.
 
...
Nou krijg ik bericht dat de no claim niet overgenomen kan worden. Dat kan enkel indien ik mijn auto dan ook bij hen verzeker, maar dat wil ik niet om diverse redenen.
Alternatief is dat ik dan een nieuwe polis afsluit bij ze, en daar bieden ze mij dan 3 treden voor. Vette bek..... not.
...

Het is inderdaad per motorvoertuig dus ik begrijp het wel.
Sterker, je krijgt dan die korting op je motorvoertuig wel, maar de 'echte' schade vrije jaren bouw je nog steeds pas op na aanschaf.
Daar kom je dan weer achter wanneer je een jaar later weg wilt ;)

Verzekeringsmaatschappijen zorgen goed voor zichzelf :Y

Aan de andere kant, is het ook in je voordeel:
Je wilt toch niet wanneer je schade aan de motor rijd dat je no-claim op je auto ineens ook achteruit gaat?
Of is het dan ineens anders?
 
Centraal beheer zit ik bij en die attendeerde mij er op een opzittende verzekering te nemen. Ik dacht altijd dat dit voor passagiers was,maar nee dit is ook voor jezelf. Ivm letsel schade.
 
Uiteindelijk is het Combimotors geworden.
Ik heb de 2e auto waar secundair aan de hoofdauto inmiddels 4 jaar is opgebouwd, ondergebracht bij ze als hoofdvoertuig. Hierdoor kan ik deze jaren op de Rocket overnemen.
Saillant detail; ik betaal nu meer WA voor die auto dan dat ik eerder allrisk betaalde bij de anwb... Maakt op zich voor een gebakje van 9 jaar oud niet uit, maargoed.
Onder aan de streep scheelt het netto geld en daar ging het om.
Bijkomstig voordeel: ik bouw nu 2 polissen no claim op. Had ik jaren eerder moeten doen, maarja.
 
Iets te laat: hopelijk heb je ook naar de inhoud van de verzekering gekeken en niet alleen naar het geld.
Ik heb deze fout jaren geleden gemaakt en uiteindelijk dubbel geld gekost.
 
Iets te laat: hopelijk heb je ook naar de inhoud van de verzekering gekeken en niet alleen naar het geld.
Ik heb deze fout jaren geleden gemaakt en uiteindelijk dubbel geld gekost.
Kan zomaar gebeuren, op welke manier is dat gegaan? Waarschijnlijk eigen schade waarvan je dacht dat die verzekerd was???

Voor de centen kan ik het niemand aanbevelen maar ik heb me bij diverse verzekeraars niet zo comfortabel gevoeld als bij Interpolis. Alles met een belletje geregeld en geen gelul met rekeningen. Iedere maand automatisch een bedrag voor alles dat in 1 polis staat. En daarbij is het een goede schadeafhandelaar, er heeft hier en daar wel eens iemand tegen onze auto's aangezeten. Omdat ik ook bij de Rabo zit is die combinatie eigenlijk vanzelfsprekend.
 
Dank voor de tips, maar ik heb ze-ker naar de voorwaarden gekeken.
Dat is ook de reden dat ik de polis niet heb afgesloten via Motoport; die hebben er namelijk een eigen clausule aan toegevoegd dat je de motor moet laten herstellen via hen, en als je dat niet doet of niet laat herstellen (bij totall loss bijvoorbeeld) je slechts 50% van het schadebedrag (Ex btw ook nog eens!) krijgt uitgekeerd.
Nu via Quakel dus exact dezelfde polis, paar tientjes goedkoper, en zonder die clausule er in. Prima.
Dat je hem met een art 4 slot vast moet zetten, en thuis tussen 23:00 en 07:00 ook aan een muur vast,vind ik niet zo raar.

Anderzijds; mijn cb1100SF heeft 14 jaar zonder slot voor de deur op straat gestaan. Iets met laks enzo...
 
@ Rob RD: Interpolis, heeft u even....? Ik zal het kort houden:
Meer dan 20 jaar waren wij daar verzekerd, voordat wij een keertje een schade claimden. Een medewerker heeft toen net zolang gezocht totdat de conclusie kon worden getrokken dat onze claim niet werd gedekt en net buiten de polisvoorwaarden viel. Ik ben toen overgestapt naar een andere verzekering die het betreffende schadegeval wel heeft vergoed, onder letterlijk dezelfde polisvoorwaarden.

Overigens heb ik, toen ik voor het eerst een motor verzekerde, gevraagd of ik de 80% no claim kon krijgen die ik in mijn autoverzekering had opgebouwd. Dat kon inderdaad.

Polisvoorwaarden zijn bijna overal hetzelfde en zijn sowieso vatbaar voor juridische interpretaties. De mensen die dat doen, zijn daar elke dag mee bezig. Daar leg je het meestal tegen af...
 
Laatst bewerkt:
Zelf zit ik bij Centraal beheer, en met mijn 1 schadevrije jaar (nog geen auto op mijn naam gehad). Viel mij de prijs heel erg mee. Misschien interessant om daar ook eens te kijken. Zag deze op veel vergelijkingssites niet voorbij komen.
daar ZAT ik ook,
maar voor mn nieuwe motor (enduro) betaalde ik €125.- per maand, wa/diefstal
nu, bij bikerpolis €32.- voor dezelfde voorwaarden...

vond 't verschil wel heel bijzonder
🧐
 
daar ZAT ik ook,
maar voor mn nieuwe motor (enduro) betaalde ik €125.- per maand, wa/diefstal
nu, bij bikerpolis €32.- voor dezelfde voorwaarden...

vond 't verschil wel heel bijzonder
🧐
Dat is inderdaad wel heel bijzonder. :?
Je zou haast denken dat er ergens iets niet goed is berekend.
In dat geval was ik ook meteen over gestapt.
 
Iedere toko heeft een dertiende klant. Ook interpolis. Daarom als je een topique opent op een platform met 200000 actieve gebruikers om advies over olie, banden, verzekeringen, spaghetti of benzine te krijgen krijg je 200000 meningen. Verzekeringenn zijn commerciele instellingen die geld verdienen door het niet uit te geven, daar doen ze gewoon hun best voor.
 
ik was ook wel verbaasd...
maar CB zit bij deze motor, (enduro, in 020) erg hoog qua kosten,
andere instanties waren ook al goedkoper..
 
Ach, het kan ook aan andere omstandigheden liggen. Kilometrage, duur dat je je rijbewijs al hebt, schadeverleden, postcode waar je in zit, het aantal diefstallen in je regio het laatste jaar, je stallingssituatie, je overige voertuigen, de waarde van je motor, etc.etc. Wat voor de een perfect kan klinken, is voor de ander weer drama.
Waar ik persoonlijk op let zijn de kleine lettertjes, het premiebedrag, en dan wat ervaringen links en rechts. Quakel wordt hier gemiddeld wel aangeprezen. Cb ooit slechte ervaringen mee gehad, bikerpolis was in mijn geval belachelijk duur.

het beste is gewoon zorgen dat er niks gebeurt, maar dat heb je niet altijd zelf in de hand. Een na beste keuze is dan een goede verzekering... (En dat merk je uiteindelijk pas als je hem ECHT nodig hebt, dus doe er ook een rechtsbijstand van een andere firma bij... :) )
 
Kan zomaar gebeuren, op welke manier is dat gegaan? Waarschijnlijk eigen schade waarvan je dacht dat die verzekerd was???

Voor de centen kan ik het niemand aanbevelen maar ik heb me bij diverse verzekeraars niet zo comfortabel gevoeld als bij Interpolis. Alles met een belletje geregeld en geen gelul met rekeningen. Iedere maand automatisch een bedrag voor alles dat in 1 polis staat. En daarbij is het een goede schadeafhandelaar, er heeft hier en daar wel eens iemand tegen onze auto's aangezeten. Omdat ik ook bij de Rabo zit is die combinatie eigenlijk vanzelfsprekend.
Iets met meer km gereden in een jaar en daardoor gekort op de uitgekeerde bedrag.
Zit nu al jaren via een assurantiekantoor. Prima geregeld tot nu toe
 
Iets met meer km gereden in een jaar en daardoor gekort op de uitgekeerde bedrag.
Zit nu al jaren via een assurantiekantoor. Prima geregeld tot nu toe
8)7Dat is mooi balen. Ik vraag me altijd af hoe ze het aantal gereden kilometers controleren, ik heb nog nooit mijn kilometerstanden hoeven doorgeven aan de verzekering namelijk.. Weet jij hoe ze dat doen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan