motor verzopen???

ikrobot

Rookie
1 jul 2018
16
0
Hallo, probeerde vandaag weg te rijden maar gelijk al was die aan het sputteren, dacht dat schijt wel naar een paar meter uit, maar werd helaas alleen maar erger, zodanig dat die zelfs niet meer stationar meer liep, ben der wel achtergekomem dat ik wel wat te veel olie der in gedaan hebt, maar hij heeft ook vannacht in de regen gestaan, heb 1 bougie der uit gehaald en die was bes wel zwart aangeslagen en zo oud zijn die bougietjes nog niet, ik vraag me af of dat kan komen door de olie ook al is er een overloop, of dat het eventueel door de regen komt en ik het gewwoon door moet blazen ?

en heb net naar de bougies gekeken die zijn allemaal zwart 1tje had een echt klein laagje van iets vloeistof en een andere heeft iets wat op zand lijkt ??

tis een yamaha fzs 600 98model

Mvg,
ikrobot
 
Laatst bewerkt:
Goed heb het hele verhaal gelezen en proberen te begrijpen wat je bedoelt.

De olie komt uit het luchtfilter huis. Dit komt doordat de carburateurs over stromen. Dat komt door niet goed afsluitende vlotternaalden in de carburateurs.
Hierdoor stroomt er ook benzine via de cilinders naar het carter waardoor het oliepeil gestegen was.
De olie stinkt waarschijnlijk ook erg naar benzine.
De enige remedie is om de carbs uit te bouwen en vervolgens inwendig helemaal goed schoon te maken.
Alle sproeiers en mengselschroeven er uit en schoonmaken en alle kanaaltjes schoonmaken.
Wel onthouden hoe de mengselschroeven afgesteld stonden
 
Goed heb het hele verhaal gelezen en proberen te begrijpen wat je bedoelt.

De olie komt uit het luchtfilter huis. Dit komt doordat de carburateurs over stromen. Dat komt door niet goed afsluitende vlotternaalden in de carburateurs.
Hierdoor stroomt er ook benzine via de cilinders naar het carter waardoor het oliepeil gestegen was.
De olie stinkt waarschijnlijk ook erg naar benzine.
De enige remedie is om de carbs uit te bouwen en vervolgens inwendig helemaal goed schoon te maken.
Alle sproeiers en mengselschroeven er uit en schoonmaken en alle kanaaltjes schoonmaken.
Wel onthouden hoe de mengselschroeven afgesteld stonden
Ik denk eerder:
De veelsteveel frituurvet olie kan maar weinig kanten uit zodoende gaat het via de carterontluchting naar het luchtfilterhuis.
Daar is het filter inmiddels doordrenkt van de olie zodat het de (lucht)inlaat van de carburateur binnenkomt.
Vervolgens drupt de olie via de gasbuis het vlotterbakje in alwaar ook al benzine aanwezig is.
De benzine vermengt zich met de olie en het niveau in de vlotter wordt veel te hoog zodat de olie/benzine via het ontluchtingsslangetje de carburateur verlaat.
Daar drupt het net voor het achterwiel, gelukkig ziet ts dat en neemt maatregelen om een slippertje te voorkomen.

Zoiets maar dan misschien toch net ff anders.
 
hallo,

heb nu momentele liever te weinig olie dan te veel er in en kwam gisteravond der achter dat olie eigenlijk via de benzine tank overloop der uit is wezen sputteren....... dus dat word neem ik aan tank legen, en heb dankzij de book of wisdom aka de hele manual hoe ja alles uit en weer inelkaar zet boek, wete ik nu ook waar de carborateur ontluchting zit, maja eerst een beetje zitten dompen en nu maar eerst zeiltje spannen want die staat momenteel in de achtertuin van een famillie lid van me.

zoals ik al eerder schreef, had de olie geleegd glaasje blank, bijgevuld tot glaasje dicht, hij sputterert/stottert nu wel in de eerste vernselling zodra ik bij de 5 a 6 duizend toeren ben en dan slaat die uit.

aanvankelijk was de bedoeling om naar duinkerken frankrijk te gaan, godzijdank dat dit nu mooi binnen nederland is gebeurd, maar heb der wel met die overvolle bijna randje olie wel zo´n pakweg 60 km gereden vna arnhem naar deventer, eerlijk gezegd voordat ik ging heb ik eerst voldoende lucht in de bandne gedaan en toenzag ik al wat uit de overloop komen. mijn eerste gedachte was toen o olie uit de overloop (bijna lange nog niet denkende benzine tank overloop, tja ik zag olie), maar wel denkende oe dat slurfje hangt pal voor mijn achterband mmmm laat ik die maar ff ergens ander laten hangen voordat ik der keihard over uit glij met mijn achterband........... jjeeeuuujj safety first.

maar hbe nu wel een lijstje voor what to do, zowieso maar weer eens de nieuwe bougies checke, de luchtfilter checke en de carobateur ontluchten.

nu eerts de domper uit mijn hoofd en zeiltje spannen als overdekking vanwege de regen die gaat komme.

mvg,
ikrobot
Begin alsjeblieft bij het begin. En carb's ontluchten + bougies checken gaat hij niet anders van lopen...
Zorg eerst dat je exact volgens de handleiding je olie bijvult en (meerdere keren in jouw geval) peilt. Dan eens een nieuw luchtfilter plaatsen, want de kans is zeer groot dat hij vol olie zit en daarom op hogere toeren ook niet meer wil lopen, er kan nauwelijks lucht doorheen namelijk.

Probeer ook even zeker te zijn van de aannames die je doet. Olie die in je benzinetank eindigt lijkt niet heel aannemelijk, dus voordat je de benzine ergens gaat dumpen, begin gewoon bij het begin en neem de tijd.
Als hij daarna nog niet wil lopen vraag alsjeblieft iemand, en bij voorkeur een motorzaak om er naar te kijken, want in het wilde weg gaan sleutelen gaat waarschijnlijk je probleem niet oplossen en alleen maar erger maken.

Succes ;)
 
Begin alsjeblieft bij het begin. En carb's ontluchten + bougies checken gaat hij niet anders van lopen...
Zorg eerst dat je exact volgens de handleiding je olie bijvult en (meerdere keren in jouw geval) peilt. Dan eens een nieuw luchtfilter plaatsen, want de kans is zeer groot dat hij vol olie zit en daarom op hogere toeren ook niet meer wil lopen, er kan nauwelijks lucht doorheen namelijk.

Probeer ook even zeker te zijn van de aannames die je doet. Olie die in je benzinetank eindigt lijkt niet heel aannemelijk, dus voordat je de benzine ergens gaat dumpen, begin gewoon bij het begin en neem de tijd.
Als hij daarna nog niet wil lopen vraag alsjeblieft iemand, en bij voorkeur een motorzaak om er naar te kijken, want in het wilde weg gaan sleutelen gaat waarschijnlijk je probleem niet oplossen en alleen maar erger maken.

Succes ;)
olie in de tank dacht ik later ook mmmmm, ik kna me nog wel herinneren toen ik fzs nog niet zo lang had helemaal wou voltanken, wat ik ook destijds deed met de honda cb 250 die ik hiervoor had en dat kon tot randje, <weet ben later achtergekomen dat dat ook niet denderend is vanwege expansie en druk enz, toen ik dat bij de fzs deed verdween het gewoon, toen zag ik onder de motor een grote vlek, oo oke daar is dus die benzine heengegaan, toen die eenmaal stil stond in de achtertiuin bleef het maar druppelen uit die slurf, zodoende aanname overloop tank.
 
heb de carborateurs gelucht, en het kwam der allemaal blank ui, de luchtfilter on the other hand is beolied, daardoor worden mijn bougies zwart, droog zwart niet nat zwart van de olie. kan ik de luchtfilter een beetje schoonmaken< weet dat het met dze niet echt kan, om vervolgens om eigenlijk het resterende olie der een beetje in te blazen hopelijk.
 

Bijlagen

  • 20190714_091153.jpg
    20190714_091153.jpg
    67,8 KB · Weergaven: 4
  • 20190714_091210.jpg
    20190714_091210.jpg
    117,1 KB · Weergaven: 4
  • 20190714_091222.jpg
    20190714_091222.jpg
    114,9 KB · Weergaven: 4
Laatst bewerkt:
zie het niet echt in de buizen van de naar en van de luchtfilter zitten en heb eens gehoord dat ik dat zwarte van de bougies der wel een beetje er af kan schuren.
 

Bijlagen

  • 20190714_091249.jpg
    20190714_091249.jpg
    75,5 KB · Weergaven: 4
  • 20190714_091254.jpg
    20190714_091254.jpg
    58,3 KB · Weergaven: 3
  • 20190714_100159.jpg
    20190714_100159.jpg
    85,7 KB · Weergaven: 6
  • 20190714_100304.jpg
    20190714_100304.jpg
    49,8 KB · Weergaven: 4
Ik denk eerder:
De veelsteveel frituurvet olie kan maar weinig kanten uit zodoende gaat het via de carterontluchting naar het luchtfilterhuis.
Daar is het filter inmiddels doordrenkt van de olie zodat het de (lucht)inlaat van de carburateur binnenkomt.
Vervolgens drupt de olie via de gasbuis het vlotterbakje in alwaar ook al benzine aanwezig is.
De benzine vermengt zich met de olie en het niveau in de vlotter wordt veel te hoog zodat de olie/benzine via het ontluchtingsslangetje de carburateur verlaat.
Daar drupt het net voor het achterwiel, gelukkig ziet ts dat en neemt maatregelen om een slippertje te voorkomen.

Zoiets maar dan misschien toch net ff anders.
het ging via ene slangetje der uit pal voor mijn achterwiel, heb die ook daarom zodoende verlegt, ik dacht overloop tank, great thanks to awesome engineers
 
Filter even in een sopje water leggen. Denk dat 3 uurtjes wel genoeg is, kijk je er zo weer doorheen. Beetje bleek er bij misschien, daar wordt 'ie weer mooi wit van.
Kan je na dat experiment (met foto's A.U.B.) gewoon een nieuwe kopen.

Gast, kap er nou mee en laat er iemand naar kijken... Het is niet de eerste keer dat het gezegd wordt, zouden mensen dan misschien toch gelijk hebben?
 
Ik heb nog nooit zo'n mix van slecht Nederlands, naar normaal Nederlands naar random Engels meegemaakt.

Het valt mij wel op dat je manier van werken en problemen oplossen net zo random is als je gebruik van de Nederlandse taal.

Lees nou eerst eens wat iedereen hier zegt voordat je 60 dingen tegelijk doet en niet weet wat nou de oplossing is.

Maar heel eerlijk als je, je motor niet verder wilt slopen breng hem alsjeblieft naar een motorzaak. Dat is namelijk goedkoper dan een nieuwe kopen
 
Ook ik vind dat het nu welletjes is geweest met het geklungel en de bizarre aannames (olie in de benzinetank) waarop je dit forum trakteert.
Disclaimer: Van dit stuk tekst zal ik vast wel van mede-forummers te horen krijgen dat dit niet lief is voor je. Maar, serieus, ik bedoel het niet negatief. Het is enkel om aan te geven dat je technische skills nog niet zover zijn dat je het probleem met je motor zelf kan repareren. Geeft niets, kan met een boel ervaring alleen maar beter worden!

Breng je motor naar een werkplaats, vraag een kostenopgave en overweeg of het je dat waard is. Dat is de enige werkwijze om voor jouw motorprobleem tot een goed resultaat te komen!
 
Jemig wat een horror verhalen,en dan nog de adviezen,een papierfilter in een sopje leggen?,zodra het nat is geweest gewoon richting vuilnisbak
gooien en een nieuwe gaan halen,dan het olie verhaal,te veel,te weinig zijn beide niet goed,een vol pijlglas is ook niet goed,
doe je zelf een plezier en download het werkplaatshandboek en ga er eens in kijken voordat je wat doet,vertrouw je jezelf niet
breng de motor dan weg naar een motorzaak.
 
Terug
Bovenaan Onderaan