Motor viel uit bij opschakelen met QS en vals neutraal

Bart1045

MF veteraan
Donateur
24 jan 2022
1.333
3.134
Eemnes
Dag allen, ik heb een Yamaha r7 2022. Van de week reed ik een stukje met de motor en schakelde ik met de QS op naar de 3e versnelling. Ik zie mijn gearindicator nog verspringen waarna de gehele motor uitvalt, zowel het blok als alle elektrische elementen. Motor laten uitrollen en starte gewoon weer. Nu net bij het uitkomen van een rotonde, weer doortrekken in de 2e en QS naar 3. Zie hem naar 3 springen. Vals neutraal en terug naar 2.

Nu ga ik morgen even langs de dealer om te kijken wat zij zeggen maar ik ben heel benieuwd wat jullie denken dat het zou kunnen zijn?
 
Laatst bewerkt:
De monteur zal de ECU uitlezen, en kijken of er foutcodes in staan. Zo niet, dan een proefrit om het probleem te proberen te repliceren. Als verder alle aansluitingen in orde zijn, is het misschien voldoende de QS opnieuw bij de ECU te registreren.
 
Laatst bewerkt:
"Verhaal halen" klinkt zo negatief. Alsof de dealer dit express gedaan heeft om jou dwars te zitten!
De monteur zal de ECU uitlezen, en kijken of er foutcodes in staan. Zo niet, dan een proefrit om het probleem te proberen te repliceren. Als verder alle aansluitingen in orde zijn, is het misschien voldoende de QS opnieuw bij de ECU te registreren.
Het is absoluut niet negatief bedoelt. Ik zal het aanpassen. Bedoel je dat er iets is gebeurt waardoor de QS niet meer goed geregistreerd staat?
 
Volgens mij wordt de QS aangemeld bij de ECU door de schakelset in z'n 2e versnelling omhoog te houden. Het is frappant dat bij jou de motor uitviel precies als je van 2 naar 3 schakelt. Kan toeval zijn, misschien is er iets heel anders aan de hand, maar dat wijzen de foutcodes dan wel uit.
 
Update: dealer heeft geen flauw idee. Uitgelezen, accu Polen gecheckt. Alles zat vast, geen foutmelding gerelateerd aan wat er is gebeurt. Kortom: stom toeval of er is iets aan de hand wat ze niet kunnen zien? Gewoon doorrijden en kijken of her vaker gebeurt. Toch benieuwd of iemand een ingeving heeft wat het zou kunnen zijn
 
Dan zou ik de hoeksensor als verdachte in de gaten houden. Indien de motor volgens de sensor onderuit gaat, wordt de gehele motor uitgeschakeld. In dit geval heeft de sensor misschien een valse melding gedaan. Dit zou echter als foutcode moeten kunnen worden uitgelezen.
 
ik denk niet dat er een foutmelding is voor een sensor die gewoon zijn werk doet.
en zoals TS al gezegd heeft : er waren geen opgeslagen codes.

Het aanspreken van de hoeksensor genereert wel degelijk een foutcode.
TS zegt helemaal niet dat er geen opgeslagen foutcodes waren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan