Motor viel uit en kon weer aan,, raadsel voor mij.

23 jun 2022
33
2
Hallo iedereen,

na bijna een kwartier rijden begon mijn Kawasaki vn15 se 1988 in te houden en viel uit.
Nu had ik net het geluk dat ik bijna thuis was en het op de afrit gebeurde.

Toen hij uitviel liet ik hem uitrollen en deed de elektrische start weer en hij startte.
Dat gebeurde 3x in 5 minuten en gelukkig haalde ik het thuisfront.

Iemand enig idee waar dit aan zou kunnen liggen?
Vloeistoffen, elektra of iets anders?
 
ik zou eerst kijken of de ontluchting van je tank wel goed functioneert.
zo niet dan trekt deze vacuum en komt er te weinig benzine naar je carburateurs.

je vroeg ook pas wat voor olie je moest gebruiken, houd dat in dat je onlangs dingen vervangen hebt of onderhoud gepleegd hebt ?
ik heb een beetje olie bijgevuld, motul 5100 semi-syntetisch 10-w40
.
Hierdoor kwam hij wel net over het minimum heen en kan het weer opnieuw bijvullen nu ik een nieuwe fles heb.
Gisteren had ik die nog niet omdat ik op het werk was (12 uurs dienst).
Zou het aan te weinig olie hebben gelegen?
 
ik heb een beetje olie bijgevuld, motul 5100 semi-syntetisch.
Hierdoor kwam hij wel net over het minimum heen en kan het weer opnieuw bijvullen nu ik een nieuwe fles heb.
Gisteren had ik die nog niet omdat ik op het werk was (12 uurs dienst).
Zou het aan te weinig olie hebben gelegen?
Nee,

Maar als je bijv de tank hebt verwijdert en terug geplaatst zou er een brandstofleiding knel kunnen zitten.
 
hmm,, ik zal even kijken of ik iets kan vinden maar die is er niet af geweest.
dan lijkt kijken mij ook niet nodig.
op het moment dat de motor uitvalt zou de tankdop moeilijk open moeten gaan en/of een zuigend geluid kunnen maken.
Als je net getankt hebt zal het misschien wat eerder gebeuren omdat de hoeveelheid lucht in de tank dan kleiner is . Aan de andere kant zit er dan weer meer gewicht achter die het wegduwt :)
 
dan lijkt kijken mij ook niet nodig.
op het moment dat de motor uitvalt zou de tankdop moeilijk open moeten gaan en/of een zuigend geluid kunnen maken.
Als je net getankt hebt zal het misschien wat eerder gebeuren omdat de hoeveelheid lucht in de tank dan kleiner is . Aan de andere kant zit er dan weer meer gewicht achter die het wegduwt :)
als hij in de zon staat hoorde ik het wel eens sissen, alsof er iets ontsnapte.
maar heb nu even wat foto's gemaakt en misschien wat anders gevonden.
foto 1: rode stip koelvloeistof bijgevuld - blauwe stip de olie.
foto 2: zichtbare slangen naar de tank
foto 3: waarvoor is dat tuitje eigelijks 🤔
foto 4: Heb alle bougiedoppen gevuld en deze is de enige waar klein beetje beweging in zit.
 

Bijlagen

  • 20220901_102413.jpg
    20220901_102413.jpg
    350,8 KB · Weergaven: 49
  • 20220901_102847.jpg
    20220901_102847.jpg
    369,7 KB · Weergaven: 50
  • 20220901_102857.jpg
    20220901_102857.jpg
    185 KB · Weergaven: 50
  • 20220901_102931.jpg
    20220901_102931.jpg
    391,5 KB · Weergaven: 48
De eerste keer uitvallen was op de afrit schrijf je. Meestal heb je dan het gas dicht. Kan het zijn dat de motor met een streepje gas wel blijft lopen en met gas dicht uitvalt?
 
Nee, kon hem horen smoren en als ik gas bij gaf reageerde het niet meer zoals het normaal hoort en in de toeren afnam.
Bij de 2x uitval mindere hij al in de toeren in bij 50km/ph, dus 3e keer laatste kleine stukje rustig in de 1 verder gegaan.
Dus bij het gas geven gaf het niet veel meer om aan te blijven.
Zou het ook kunnen komen als er een bougie niet vast genoeg zit? 🤔 aangezien ik 1 een beetje kan bewegen? althans de dop?
 
Bougie doppen kunnen altijd wat bewegen. Doe even als het verschijnsel optreedt even de tankdop lossen. (Met reservesleutel). Loopt hij dan weer goed dan weet je dat de tank ontluchting verstopt zit.
 
Nou ja, je hebt mooie tips gehad die simpel zelf te onderzoeken zijn:
- Tankontluchting
- Brandstofpomp

Rij een langer stuk met je tankdop niet op slot. (voorzichtig)
Als de motor opnieuw uitvalt, luister dan of je de brandstofpomp geluid hoort maken als je het contact weer aanzet.
 
Niet alleen handig, als je deze sleutel afbreekt of verliest is bij laten maken geen optie meer.
Kijk of er met een rietje of slangetje door het gaatje (s) te blazen is die je ziet als de tankdop open is.
1 kan de overloop zijn, waar de benzine weg kan als er teveel getankt is, maar de andere moet ook door te blazen zijn.

En als de motor al een tijdje stil heeft gestaan is een deels verstopte stationair sproeier ook mogelijk. Dan idd naar monteur na het bij laten maken van een reserve sleutel. 😉
 
Terug
Bovenaan Onderaan