Motor viel uit tijdens rijden Aprilia Caponord ETV 1000

Raven01

MF'er
28 jul 2015
153
0
Beverwijk
Hallo,

Omdat ik niet veel verder ben gekomen op het forum van Caponord stel ik hier mijn vraag en ik hoop dat een techneut wellicht weet wat de oorzaak kan zijn.

Aantal weken geleden viel mijn Aprilia ETV 1000 Caponord bouwjaar 2002 uit tijdens het rijden.

Toen hij uit viel kreeg ik diverse EFI meldingen. Waardonder Krukas sensor, TPS sensor, Bobine in het scherm. Startmotor en Accu zijn goed. Ze wil alleen niet aanslaan.

Krukas sensor en TPS sensor zijn nu vervangen en de bobines en bougiekabels zijn goed.

Preventief alle relais vervangen en ook alle zekeringen zijn heel.

Om een kabelbreuk uit te sluiten heb ik een by pass aangelegd met een tweede kabelboom maar ook dan wil ze niet lopen.

Inmiddels zijn alle EFI meldingen verdwenen uit mijn dashbord.

Gezien ik geen vonk heb op alle vier de bougies en mijn bobines goed zijn en de bougies ook dacht ik aan de Ecu of dat de motor van tijd af is.

Volgens meerdere personen is het onmogelijk dat een motor zomaar van tijd afgaat dus bleef de Ecu over.

Vandaag de Ecu overgezet op een andere Caponord en de motor sloeg aan.

Dus de Ecu is ook niet het probleem.

Kan iemand mij wellicht vertellen wat ik over het hoofd zie of wellicht weet iemand wat het probleem is.

Alvast bedankt voor de reacties :}

Mvg,

Igor
 
Laatst bewerkt:
Begin met het controleren van de spanning op de plus en min/massa aansluitingen van de PCM.

- Meten in aangesloten /belaste toestand (bv via een speld in de achterkant van een connector)
- Alle metingen tov de minpool van de accu
- Plus; zo dicht mogelijk bij accuspanning, tot 0,2V lager mag.
- min: zo laag mogelijk (max 0,2V)

Als dat allemaal goed is: compressie test doen. Het kan zijn dat de timing van de nokkenassen versprongen is.
 
Goede vraag, denk inderdaad niet dat het die richting op gaat als dr geen vonk is nu. Wat betreft de plus en min van de PCM, vaak zijn er voor beide polen meerdere draden in de connector. Controleer dit goed via het schema, en check ze allemaal!

Als je een punt vindt waarvan de spanning te laag is, kun je nog proberen wat het voltage is bij losgenomen connector. Als de spanning dan wel goed is heb je ergens in die draad een overgangsweerstand.
 
Goede vraag, denk inderdaad niet dat het die richting op gaat als dr geen vonk is nu. Wat betreft de plus en min van de PCM, vaak zijn er voor beide polen meerdere draden in de connector. Controleer dit goed via het schema, en check ze allemaal!

Als je een punt vindt waarvan de spanning te laag is, kun je nog proberen wat het voltage is bij losgenomen connector. Als de spanning dan wel goed is heb je ergens in die draad een overgangsweerstand.

Bedankt voor je reacties!

Ik kan hier wel weer verder mee.

Groet,

Igor
 
Terug
Bovenaan Onderaan