Motor voor 24/7 365 dagen per jaar

Capoeirist

MF veteraan
14 mrt 2002
10.411
18
Ik heb de search gebruikt maar kon niets vinden wat mij echt hielp (niets kan mij nog helpen }) )

Ik wil (als ik operatie heb gehad aan hersens/gehoor/evenwichts orgaan) straks beginnen met mijn motor rijbewijs. Liefste zou ik hem gaan gebruiken als dagelijks vervoer middel. Mijn vriendin gaat mijn auto gebruiken (lotus concept car ;) MR2 mk1) dus het komt goed uit. (voor de boodschappen o.a. :P )

Op mijn 125cc brommer reed ik door weer en wind en sneeuw en zo. Hoe zit het met motoren ? wat heb ik extra nodig voor in de winter ?

Ik heb al een lijstje van leren pak incl. handschoenen en laarzen en zo'n rug beschermding (forgot the name,excuse me) tot een fzr600 :} :9~

Maar moet ik bijv. voor de winter andere banden monteren ? speciale dingen gaan gebruiken verder (andere koelvloeistof etc.) ? (naast gezond verstand tijdens sneeuw en regen rijden)


Nog even iets anders. Ik doe al het onderhoud aan mijn auto zelf, van uitlaat tot koppeling, heb ook mijn 125cc aprillia blok 2x gereviseerd en ieder weekend uit elkaar gehaald :r

Hoe anders is een motor blok tegen over een brommer/auto blok ? Hoe zit het met olie verbruik ? banden slijtage ? slijtage van koppeling etc. etc. etc.

thanks alvast, al die informatie die ik hier vind zorgt straks wel voor fijner :]
 
weer en wind = wd-40 :}

Veel over te lezen in allerlei topics.

Het is een vocht/roest-werende kruip-olie in 'n spuitbusje (meestal).

Heb je nodig om je motor tegen pekel enzo te beschermen. Anders isie na 2 winters helemaal naar de kl#te.

Verder is een motor nooit zomaar 'n motor. Sommige zijn net zo makkelijk te onderhouden als 'n brommer, andere zijn ingewikkeld/moeilijk/ellende. Over 't algemeen zijn ouwere motors makkelijker om zelf te sleutelen.

Rijen in de sneeuw: hoe lichter de motor, hoe makkelijker. *D
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij gebruikt (bijna?) iedere motorrijder 's zomers en 's winters dezelfde banden. De slijtage van je banden hangt af van het soort band: pools bandje/toer/sport. Hoe sportiever de band, hoe zachter en dus minder kilometers per band.
Voor de winter zou ik vooral een doorrijpak kopen of goed thermo-ondergoed onder je leren pak dragen, anders is het wel erg koud.
En verder goed uitkijken met het rijden in de pekel, dat vreet nogal aan je motor :(
 
Motor is meestal 4-takt en die brommer zal wel 2-takt zijn geweest, daar zit ook wel een aardig verschil in.

Voor in de sneeuw rijden is een crosser wel handig lijkt me (en pekel is erg slecht voor je motor)
 
weer en wind = wd-40 :}

Veel over te lezen in allerlei topics.

Het is een vocht/roest-werende kruip-olie in 'n spuitbusje (meestal).

Heb je nodig om je motor tegen pekel enzo te beschermen. Anders isie na 2 winters helemaal naar de kl#te.

Ik ken het. Gelukkig kan de motor WEL binnen (auto niet) en gaat mijn liefde voor auto's over naar motoren en dus iedere week schoonmaken en nakijken en zo.

Verder is een motor nooit zomaar 'n motor. Sommige zijn net zo makkelijk te onderhouden als 'n brommer, andere zijn ingewikkeld/moeilijk/ellende. Over 't algemeen zijn ouwere motors makkelijker om zelf te sleutelen.

een ouwe fiets moet je het op leren he :+

Rijen in de sneeuw: hoe lichter de motor, hoe makkelijker. *D

Dat zal ik onthouden. Ik reed een offroad met kuipen. Aprillia tueareg... dat reed best goed in de sneeuw.. maar nu wil ik liever iets als een FZR..wat meer race.. hoe is dat in de regen/sneeuw tegen over een meer offroad model?


Op maandag 25 maart 2002 16:40 schreef Spider het volgende:
Volgens mij gebruikt (bijna?) iedere motorrijder 's zomers en 's winters dezelfde banden. De slijtage van je banden hangt af van het soort band: pools bandje/toer/sport. Hoe sportiever de band, hoe zachter en dus minder kilometers per band.

Zachtere compound, meer grip, meer slijtage.. ik ken het.. heb op het circuit gereden en zo.

Maar men gebruikt bijv. in de winter niet een band met een ander profiel ofzo ?

Voor de winter zou ik vooral een doorrijpak kopen of goed thermo-ondergoed onder je leren pak dragen, anders is het wel erg koud.

Hmmz maar doen want ik wil niet dat er het een en ander afvriest :P

En verder goed uitkijken met het rijden in de pekel, dat vreet nogal aan je motor :(

I know :( heb nu een roest gevoelige auto..

Op maandag 25 maart 2002 16:41 schreef BertV het volgende:"we" zijn hier niet zo fel op niet-searchers als bij GoT... :)

:} :}
 
Als je echt een goede doorij motor wil hebben zou ik iets met cardan kopen. Minder onderhoud in de winter en ABS lijkt me ook wel wenselijk..... Maar daar zullen de meningen over verschillen en je komt dan gelijk in de duurdere klasse motoren terecht.
 
Als je denkt aan een sportmotor is momenteel de BT010 of 020 de beste all round band, veel grip met droog weer, maar ook met regen en kou.
Er zijn voor motoren geen seizoenbanden ed.

De meeste die ik ken, maar ik rij een sportmotor, dus mijn kennissen ook, rijden met echte sportmotoren het hele jaar door. Bijv ZX9R.
Een heel goed alternatief voor cardan is scott-oiler, een constante smering van je ketting.
Verder zijn moderne motoren tegenwoordig zo betrouwbaar, dat er weinig onderhoud nodig is.
 
Laatst bewerkt:
Ikzelf heb BT45 van bridgestone
en op mijn volgende motor komen ook weer de battlax van bridgestone
1 komen ze overal GOED uit de tests
2 geven ze mij ook veel vertrouwen

op mijn huidige motortje lagen eerst Michelin macadam's welke een langere levensduur hebben wegens hardere compound maarik vond ze zelf niet te vertrouwen en wil ze dus nooit meer hebben.

reageer straks nog wel over het doorrijden ( wat ik zelf dus ook doe )
 
Terug
Bovenaan Onderaan