Motor voor beginner en lange afstanden

Chob

Rookie
18 nov 2018
10
2
Hallo, goedendag,

Ik ben momenteel nog bezig met mijn rijbewijs echter al wel aan het oriënteren welke motor ik daarna wil gaan kopen. Mijn voorkeur heeft een cruiser deels door de looks maar ook omdat ik de zithouding juist heel relaxed vind.

De bedoeling is om de motor te gaan gebruiken voor woon-werk verkeer (~30 - 50 km enkeltje), plezier ritjes en met enige regelmaat om naar het zuiden van het land te gaan (~280-350km enkeltje, meestal 1 dag heen en de volgende dag terug).

Mijn vraag is dan ook wat voor motor (merk/type)/motorblok (cc) is daarvoor het handigste dat je gewoon 120 a 130 door kan gassen de hele rit. Het is qua motor ook de bedoeling dat ik 'm nog een tijdje rijden zal, dus bij voorkeur een lekker degelijk ding; als het onderhoud een beetje te doen is dan wil ik daarvan het meeste zelf gaan doen.

Misschien wel goed om erbij te melden, ik ben zelf 1.70m dus niet zo heel groot. Mogelijk vallen er hierdoor een aantal af of wordt het wat lastiger met sommige motoren.

Alvast bedankt voor de inbreng en suggesties.

*Toevoeging gedaan.
 
Wat is leeftijd en welk A-rijbewijs hoort daarbij?
Met een 125cc ga je die 120km/u niet redden op de lange afstand.
 
Ik ben nu 23 en ga dus gelijk voor het volledige A rijbewijs (code 80). Na het behalen van mijn rijbewijs wacht ik een paar maanden, dan ben ik 24 en vervalt de code 80 dus mag ik alles rijden.
 
Je kunt met elke motor lange afstanden rijden, maar een cruiser is daarvoor toch het minst geschikt. Maarja, motorrijden is afzien, dus misschien is het wel iets voor jou.
 
ik heb zelf een kawasaki vn800 waar ik zeer over te spreken ben.

ik heb ook mijn A rijbewijs en rij nog steeds op een 800cc gaat prima mee met verkeer.
 
Je kunt met elke motor lange afstanden rijden, maar een cruiser is daarvoor toch het minst geschikt. Maarja, motorrijden is afzien, dus misschien is het wel iets voor jou.

Om welke reden is dit voor een cruiser minder geschikt? Qua comfort of? Ikzelf vind een cruiser namelijk relaxed zitten, maar heb er dan ook nog geen lange stukken mee gereden dus dat ik vrij lastig te beoordelen op voorhand natuurlijk.

ik heb zelf een kawasaki vn800 waar ik zeer over te spreken ben.

ik heb ook mijn A rijbewijs en rij nog steeds op een 800cc gaat prima mee met verkeer.

Oke, ik zie namelijk ook best veel 250/500cc cruisers (o.a. Honda en Kawasaki) te koop; waarschijnlijk ook een stukje lichter qua gewicht maar ik weet niet of zoiets ook nog relaxed rijd rond de 120km/u een langere tijd. Wil die vn800 nog wel als je 120/130 rijd en even een opa'tje in moet halen o.a. (dus even vlot naar de 140 ofzo?)

Bij auto's is het zo algemeen goed dat men 120 wel haalt ermee (excl. echte oldtimers vaak) maar wat ik voorbij zie komen met motoren hangt het namelijk vaak een stuk daaronder (van wat ik lees iig). Iemand die een reden heeft waarom dat zo is? (Heb letterlijk zonet mijn AVB afgerond, dus ook nog niet eerder op de snelweg gezeten met de motor; mogelijk verklaard dat mijn vraag)
 
Om welke reden is dit voor een cruiser minder geschikt? Qua comfort of? Ikzelf vind een cruiser namelijk relaxed zitten, maar heb er dan ook nog geen lange stukken mee gereden dus dat ik vrij lastig te beoordelen op voorhand natuurlijk.
Mijn ervaring, ook met een VN800, is dat de zithouding vermoeiend is voor langere tijd. Iets voorover (hoeft niet meteen in de racehouding) is beter voor je rug en gemakkelijker vol te houden. Met je voeten vooruit kun je jezelf niet goed schrap zetten tegen de rijwind, met gevolg dat je aan je stuur gaat hangen.
Op de Vulcan wilde ik voor langere stukken nogal eens wisselen tussen de stepjes voor en de duosteps achter... maar dan zit je met je knieën wel heel erg gebogen. Kan wel, maar langere afstanden zijn gewoon minder comfortabel.

Kun je wellicht oplossen met een ruitje... maar komop, een cruiser met een ruitje? Dat wil je toch niet? ;)

Maargoed, los van het feit dat een rode Hayabusa natuurlijk de beste keuze betreft, is het eigenlijk gewoon een kwestie van eens wat fietsen uitproberen. Een beetje windbescherming maakt lange afstanden gemakkelijker te doen, maar aan rijwind valt best te wennen dus het moet niet. Gewoon eens wat modellen proberen en vragen of je een uurtje weg mag blijven. :t
 
Om welke reden is dit voor een cruiser minder geschikt? Qua comfort of? Ikzelf vind een cruiser namelijk relaxed zitten, maar heb er dan ook nog geen lange stukken mee gereden dus dat ik vrij lastig te beoordelen op voorhand natuurlijk.
Zie de post van HighKing.
Echter, niemand zegt dat motorrijden niet zwaar mag zijn en er zijn er genoeg die met een cruiser naar het buitenland gaan.
 
Tuurlijk. Het kán makkelijk. Het ís vol te houden. Dat is het punt niet zo.
Ik vond het op een gegeven moment vervelend worden bij woon-werk rijden, en dan vooral over de snelweg. Ook omdat de 800 nét tekort komt bij hogere snelheden. Bij 130 op de teller moet je gewoon niet verwachten nog even te kunnen 'vluchten' door het gas open te trekken. Maar je kunt natuurlijk ook gewoon remmen. :P
(ja, het ding haalde ruim 160, maar dat duurt wel even)

Maar ik heb ook een keer 700km op één dag gedaan met de VN800. Vermoeiend, maar dan heb je het biertje 's avonds weer een goede reden om een biertje te pakken. ;)

Overigens is bijvoorbeeld een NTV, die minder CC's en zelfs iets minder vermogen heeft, feller op hogere snelheden. Het is dus niet zo dat een 800CC fiets per definitie tekort komt.
 
Laatst bewerkt:
Ik "Cruise" met een Wildstar zeer comfortabel 6 á 7 weken achtereen door het zuiden van Europa, ruim 7000 km en wordt nog niet moe al had ik het graag. Een perfecte, relaxte zithouding, riant zadel en geen moment dooie vingers. Dus ik hoop dat degene die zegt dat dit de minst geschikte motor voor dit werk is spreek uit ervaring in plaats van uit zijn duim. Ja, ze zijn wat zwaarder, zeker als je er mee moet manoeuvreren in de hand, maar als het rolt is er voor mij geen comfortabeler motor. Ik heb geen ervaring met bijvoorbeeld de toerbuffels van BMW, maar die vind ik persoonlijk ook niet mooi. En dat laatste is voor mij ook een deel van het motorgenieten.
En die cruisers komen ook op elke pas boven, niet zo snel maar wel met veel meer beleving van de omgeving. Daar komt nog bij dat met name de Wildstar een zeer betrouwbare machine is waar ik met regelmaat een lans voor breek!!!
9WjsQjHzfXxQRoJEJiNAt5y3CmV5P9tw09mF2iMniO9i0icDr3JlJ0ykvPCE_ryAKRZY0YywHQocLFkt8K01V1ToyLHPJ50kncLBGGxtVEXR1jiN-rQEmdmliRGSuNoz6pijVhUauEZ2gKa5m1h3Fy1ny1JBKMjhlGfaNPt0Cnxzt24-5-SZltsCnAR8JegX6BCCIcMYanJif3eNPY8P2U_n5hGOCBkY1PsCXZtvsHZjc0PQuNa_fp7MWE_d70u-EFe_KKJ6aqykz7AIe2l7BJZum9aMfUcShGd8tncvd3b3qVX6VSwcdIWDcMY4l4ktlNSQ7TV8g7sNPqCtfTojELxKbQ8rx3pNXcHiYo8jsG9U86bx1S7EIr0RfahZvBQB8MIO0GZUZan0IqLu1BomPRwwdhKhl1-RLJR-3ro42WsqRoVGQoz4qaqV9ax5Hb370gJvqYzeqEg9kaBT0tg2CZCyYCD2M6icBwaV_ZFl0z4CrACt5Wi5rhnyw4Hkc2qMd04fG2dja5YIU5H44myGsKuurmqE5wiQZvPEXWNrShSmVA_On77CPcnG8y-cdKJRjsblvpJL-X5-bX00KglA7jy4ZwDvxI9Ex6OUFhYVaLS1iqI_kz9fasyjQquyc6fFRb4KAw230xNO-KTI9MaHoGxY=w1478-h896-no

En niet alle cruisers/choppers zijn hetzelfde. Het moet allemaal wel passen. Als je op een Wildstar door de combinatie van voetsteun, zadel en stuur niet lekker zit, haal je de 100 km niet op een comfortabele manier niet. 130 een heerlijk kruissnelheid op de snelweg, groot scherm (comfortabel) en makkelijk door te trekken naar de 165km/u, maar dat hoeft voor mij niet. 100km/u op de Duitse snelweg met duo en aanhanger naar de Dolomieten, laat maar komen.!!
opoGXhINU9F6ZRkLh7k5aLbJUM8Nnf_GABxO94c--rL_ooxzG183fzssLj-kO-IfxoI9XeHABVDMBFHY54yU35t09iRNn-MSSenoeIAYejPKOj2mBfporHi0PYfB-UQllxjlUcLT5y3katv-OH-PY4BAKt6IKRmDBl1wOHCpRnNDdYdtPSRPo3ebFuiw3_V1-EQD0_XG2xcIn5hy5FgKSbUm37ydmK_2Yl-7eLPZOdxiIx4DUBxTcgQDDoyt6zquWFj6rfHrQpLDYDaVoaR5ThVcfDoGi3LhtIQh7bJU1S-hoBzFQnBLMTGwAMKfCHAZNyngPryGY-lodSfL9frf9nBwd4jU2f07uOBDwoJJ_L9IIk9hEI5z_upRyMnjJxSf-qNLzxIsFnCeR8VY6ePjIKIEZg7uJ8pmSLMOT5nsbZZvCdnv0mdrJurnbNm3r4pyCbWdlJkOwacFoLCX5EKVAbusZXcxWXYexLhRPNj8bPBeyrT_DKlDFmyA3ymaePL2zfbbIQZHf3jXSSWZGIbL0Uj9J457ooauMg-HMNo3VIhGcehdAE26au4_5CTATOs_rR1X86pXWpgvEac-yjdSnmeaJRBgEKUY3GR2t3_qge8Xj0SbdmH_y4qHjDhzkXblIfdSgSPU12LN0e1B3J8ZrivR=w1595-h896-no
 
Laatst bewerkt:
Ach,ieder het zijne. Mijn beste vriend die half Europa door reed met zijn Virago slaagde er ook in om Spanje te bereiken in een Suzuki Alto...8)7
 
Blijft allemaal weer heel persoonlijk. Ga proefrijden en neem een besluit op basis van die ervaringen in plaats van allerlei ervaringen van heel veel collega motorrijders.
 
Iig bedankt voor de ervaringen en tips tot zo ver, ik ga als ik het laatste examen binnen heb eens wat (proef)ritjes maken. Moet tenslotte toch waarschijnlijk nog 6 maandjes wachten tot ik 24 ben en dus officieel A rijbewijs. En wie weet wordt het alsnog een fiets die binnen A2 valt.

Bedankt altemaal in ieder geval!
 
Misschien is de Honda CMX450 iets voor je? Geschikt voor A2 en heeft volgens mij de look die je zoekt. Ik heb er zelf een en zit er met mijn 1.73 heerlijk op (wel met ander stuur) Maar ik heb mijn rijbewijs nog niet dus over lange afstanden kan ik je niets zeggen.
 
Misschien is de Honda CMX450 iets voor je? Geschikt voor A2 en heeft volgens mij de look die je zoekt. Ik heb er zelf een en zit er met mijn 1.73 heerlijk op (wel met ander stuur) Maar ik heb mijn rijbewijs nog niet dus over lange afstanden kan ik je niets zeggen.

Inderdaad een leuk fietsje! O.a. dat modelletje en een aantal andere ofc. (shadow, intruder, en500, e.d.) ben ik inmiddels al tegen gekomen en hebben mijn interesse gewekt. Ook niet heel duur in aanschaf vaak.
Weet jij of onderhoud van zo'n fiets een beetje zelf te doen is? Altijd een leuke hobby en scheelt gelijk in de kosten.


Hoe ver ben je met je rijbewijs? Bijna in zicht? Vast wel heel verleidelijk om even een ritje te maken als je fiets al in de schuur staat *D
 
Duur was hij zeker niet, maar volgens mij heb ik ook wel veel mazzel gehad omdat de verkoper hem graag kwijt wilde. (Student, had alvast een andere motor gekocht) Hij staat momenteel bij een kennis van me voor onderhoud. Ik heb 0 ervaring met sleutelen maar als ik er de plek voor heb zou ik het graag leren. Volgens die kennis is deze daar wel geschikt voor en niet duur in onderhoud (onderdelen enzo).

Toen ik hem kocht had ik maar een paar lesjes gehad en durfde ik absoluut niet zelf te rijden. Inmiddels zou ik het wel aandurven even te rijden, maar "gelukkig" staat hij dus niet aan huis. Ik heb morgen examen AVB, met in principe AVD al gepland. :Y
 
mijn vn800 kan vlot mee komen met het verkeer, het heeft een top van ong. 180km/h
dat haal je snel.
 
Duur was hij zeker niet, maar volgens mij heb ik ook wel veel mazzel gehad omdat de verkoper hem graag kwijt wilde. (Student, had alvast een andere motor gekocht) Hij staat momenteel bij een kennis van me voor onderhoud. Ik heb 0 ervaring met sleutelen maar als ik er de plek voor heb zou ik het graag leren. Volgens die kennis is deze daar wel geschikt voor en niet duur in onderhoud (onderdelen enzo).

Toen ik hem kocht had ik maar een paar lesjes gehad en durfde ik absoluut niet zelf te rijden. Inmiddels zou ik het wel aandurven even te rijden, maar "gelukkig" staat hij dus niet aan huis. Ik heb morgen examen AVB, met in principe AVD al gepland. :Y

Dat geloof ik wel ja, als een kind in de snoepwinkel die geen snoepje mag hebben :9~.

Beginnen met sleutelen is voornamelijk proberen (wel voorzichtig natuurlijk) en al doende leert men.

AVB gehaald? Op naar AVD? Stuur me anders eem een pb als je wilt.


Iedereen bedankt voor de reacties, ik heb AVB inmiddels achter de rug en nu op naar AVD en dan hopelijk vlot mijn eerste motor. Als het A'tje dan toch eindelijk aangevuld is op mijn roze pasje dan ga ik eens een aantal motoren uittesten/proefrijden en een keus maken.

@Beheer; topic mag van mij op slot, voor nu genoeg respons en antwoord op mijn 'vraag'.
 
Terug
Bovenaan Onderaan