Motor voor onder de 600 euro?

Welke motor zou jij kiezen?

  • Honda CB1

    Stemmen: 11 32,4%
  • Kawasaki GPZ 500

    Stemmen: 9 26,5%
  • Yamaha Diversion 600

    Stemmen: 14 41,2%

  • Totaal aantal stemmers
    34
Vanmorgen met een vriendin meegegaan die een motor zoekt. Daar stond toevallig ook een Diversion 600 in de showroom, dus even een ritje gemaakt :]

Qua motorblok/vermogen is het voor mij voldoende. Vond het veel fijner rijden dan de tweecilinder, dus 4-cilinder it is. Hij kwam ook wel over als een stuk meer motor dan de GPZ500S. De zithouding vond ik persoonlijk niet zo fijn. Ik zit toch liever wat meer voorover/iets sportiever. De Diversion is daarom na dit proefritje ook van mijn lijstje af :Y

Mijn gebruik zal zijn:
Steeds ongeveer 50-150 km max, een enkele keer zal ik verder rijden dan dat. Af en toe wat kortere stukjes. In ieder geval geen woon-werk.
Zal 2500-4000 km per seizoen zijn (ben een echte mooi weer rijder), vandaar dat ik nu ook motoren met ketting meepak.
Verder zal de motor gedurende het jaar buiten staan, met uitzondering van de koude wintermaanden, aangezien ik dan toch niet rijd.

Motoren die sinds gisterenavond op mijn shortlist staan:
- Honda CB1 (blijft toch in mijn hoofd zitten, erg leuke motor, wel sommige onderdelen als uitlaatbochten niet meer te krijgen)
- Kawasaki GPX600R (toch wel mooi, leuk vermogen, relatief erg weinig over te vinden qua info/onderdelen)
- Suzuki GSX600F (al eerder op gereden, eerst uitgesloten vanwege de kappen/ketting, maar ze rijden prima en veel onderdelen beschikbaar)
- Yamaha FZR600 (in het verleden ook gehad, qua betrouwbaarheid weet ik daar niet veel van aangezien hij binnen 3 maanden ook weer weg was omdat ik hem neergelegd had :+ )
 
Zaterdag eens even een kijkje nemen bij een gsx600f hier in de omgeving.
 
Maarja als je wat meer motor zoekt? Dan zit je al snel op de FZR en CBR als je een beperkt budget hebt. In mijn ogen enorm veel waar voor je geld, omdat je met wat afstellen en opknappen er gewoon nog een goed sturende sportmotor van kan maken.

Maar, die zit dan weer wel in no time op 200+
 
1st gen CBR600F PC19 heeft niet heel veel vermogen, is niet heel duur, en wel heel betrouwbaar.
de CBR F2 is véél beter, maar die ga je met een budget van 600 amper vinden, en dan moet je zéker sleutelen.

Deze is dus financieel wel redelijk haalbaar:
2010%5C11%5C08%5Cbikepics-2094827-full.jpg


Deze is veel beter, maar zal je de handen uit de mouwen moeten steken en wat budget voor reparaties en onderhoud moeten maken:
20110102-2124208-1994-Honda-CBR600.jpg
 
Ha, ik heb nog wel een perfect rijdende gs500 voor 500.
Is uit 1993 en starten en rijden, niets mis mee ;)
 
Ha, ik heb nog wel een perfect rijdende gs500 voor 500.
Is uit 1993 en starten en rijden, niets mis mee ;)


Ik denk dat zo'n Suzuki GS500 idd een goeie aankoop is , als je weinig centjes te besteden hebt.

Die motortjes zijn simpel en onverwoestbaar. ;)


Het is een motortje in de prijsklasse "wat-de-gek-er-voor-geeft" .
De kans is natuurlijk wel groot dat er gelijk nieuwe bandjes en ketting/tandwielen en remblokken op moeten in die prijs-klasses
 
Laatst bewerkt:
Nee. Een Diversion zit niet heel snel op illegale snelheden. (weet ik uit ervaring). Een GPZ heeft als twee cilinder wat minder toeren nodig om prestaties te leveren. Ga op beide eens proefrijden om het verschil te ervaren. Twee budget-bikes, twee verschillende motoren... :)

Mja, aan de andere kant is een div600 (met afstand) de saaiste motor aller tijden. Pak dan liever zo'n parallel twin. Daar gebeurt nog wat.
 
Is de f2 beter kwa wegligging, vermogen, rijplezier etc? Of vind je hem (ook) beter kwa onderhoudskosten en betrouwbaarheid?
Frame is beter, meer vermogen, lichter en prettigere bandenmaat. De hoeveelheid verkrijgbare onderdelen voor een F2 is groter.

Betrouwbaarheid is bij allebei gewoon op hoog niveau, verschillen durf ik niets over te zeggen maar ga er van uit dat allebei top is. :Y
 
De CBR ligt qua aanschaf gemiddeld toch best wat hoger in prijs. Een F1 is qua onderdelen inderdaad minder aantrekkelijk.

Ik had voor zaterdag een afspraak voor het kijken bij een Suzuki GSX600F, deze was echter wat verder weg, 5 eigenaren gehad (waarvan de huidige heel kort), verkeerd bouwjaar vermeld, weinig te melden over het onderhoud, kortom: ik werd aan het twijfelen gebracht. Maar voor het bedrag wilde ik toch wel even gaan kijken/proefrijden.

Krijg ik deze ochtend een tip voor een motor hier 10 km vandaan. Een GSX600F uit 1996, 1e eigenaresse, heeft bij een bekende op zijn naam geschorst gestaan vanaf 3 december 2013 (dus op papier ben ik hierdoor de 3e eigenaar). Voor die tijd iets meer dan 50.000 km gereden. Aan de slijtage van de banden te zien redelijk wat snelwegkilometers, flinke schaamranden.

Heeft vorig jaar nog een beurtje gehad, voor zover ik kon beoordelen slijtageonderdelen allemaal netjes (ketting/tandwielen/remblokken/banden/koppeling), balhoofdlagers goed, weinig gebruikerssporen. Even proef gereden, dit ging prima. Motor startte koud gelijk.

Op de terugweg bleek de accu toch wel erg zwak, te zwak om de motor draaiende te houden, dus een paar stukken moeten lopen.
Nu hangt hij aan de druppellader... Foto's volgen nog *O*
 
Maar kijk eens naar de concurrenten. Dan doet een F1 het zeker niet slecht.

Oh ik lees net dat je dus gsx-f gekocht heb. Een motor die start, moet bijladen. Valt ie tijdens het rijden uit, is de accu of compleet d00d, of gaat er in het laadsysteem / spanningsregelaar iets niet goed.
 
Laatst bewerkt:
Hij viel in eerste instantie stil bij de benzinepomp (tank leeg).
Daarna niet starten met volle tank benzine. Startkabels erop en weer een stuk kunnen rijden, daarna voor het stoplicht toeren naar onder de 1000 en afgeslagen. Na een tijdje weer kunnen starten (met moeite), vervolgens gereden maar bij het volgende stoplicht weer toeren flink naar beneden, dus gas erop gehouden. Ten slotten weer een stuk kunnen rijden, maar voor het stoplicht wederom terugzakken naar onder de 1000 toeren en afslaan. Daarna niet meer te starten, accu gemeten en veel te zwak.

Hoop dan maar dat dat het is. Bij het proefritje heeft hij dit niet gedaan.
 
Hoe langer ik rijd, hoe lastiger hij het krijgt in de lage toeren, alsof hij niet genoeg benzine meer krijgt als hij constant toevoer nog heeft. Iedere keer na een tijdje is hij weer te starten en loopt hij weer even netjes.

Ik denk de carbs maar eens inspecteren?
 
Ik denk dat je tank vacuum trekt of iets dergelijks, of dat je vlotters open blijven staan en hij juist verzuipt. Trek je tankdop eens open en rij met de tankdop op een kiertje, doet ie het dan nog?

Ja? -> brandstofleiding controleren
Nee? -> Tankbeluchting checken
 
Thanks voor het meedenken!

Wil leren sleutelen, dus op zich wel een mooie start zo..
 
2 mogelijkheden die als 1e voor de hand liggen :

- De accu heeft inwendige sluiting of een cel is defect , en heeft een hoge inwendige weerstand oid ( hoe dan ook de accu = overleden , waardoor het motor-management/ontsteking niet de minimale werkspanning krijgt om normaal te functioneren. )

- De hedendaagse benzine is zulke schijt-troep , dat een aantal maanden stil staan van de motorfiets al genoeg is voor een residu wat injectors/carburateurs e.d. kan vervuilen.


( veel motorrijders hebben NA de winterstop te maken met stotterende / slecht-lopende brommers )
 
Laatst bewerkt:
Bedankt allemaal voor jullie hulp!

Hierbij de beloofde foto :W

 
Terug
Bovenaan Onderaan