Motor voor woon/werkverkeer en tripjes naar buitenland

Apenbrul

Rookie
23 mei 2011
3
0
neerijnen
Hallo mede motorrijders,

Vanwege het feit dat ik mijn auto aan de kant moet gaan zetten (ik heb een Audi coupé uit '84, die op gas rijdt, hierdoor ben ik door de verandering van de regels over de wegenbelasting i.p.v. €0,- ongeveer €1200 kwijt) ben ik op zoek naar een nieuwe motor die voor dagelijks gebruik en vakanties geschikt is.

Eerst wat achtergrondinformatie:
Ik heb nu 4 jaar mijn motorrijbewijs en heb veel verschillende motoren gehad en gereden: Yamaha virago 920, FJR1300 en R6
Kawasaki GPX600, GPX750, ZZR600, ZX6 en ZX9.
Suzuki GS500e en TL1000S
Honda XL600R

Buiten de FJR zit hier geen fiets tussen die echt voldoet aan mijn eisen. Wat ik zoek is een motor die:(in volgorde van prioriteit)
1. Minder dan €5000 kost
2. een redelijk relaxte zithouding heeft. Ik ben vrij lang (1,95m), dus dit is een lastig maar erg belangrijk punt
3. niet al te veel verbruikt, bij rustig rijden (graag rond/boven de 1:16)
4. niet ouder is dan 2002/2003
5. Minimaal 100PK heeft en leuk in de bochten ligt.
6. Er leuk uitziet, hoewel dit erg subjectief is natuurlijk, maar zou leuk zijn als hij er wat uitspringt en ik ben 23 dus hoef geen midlifecrisisfiets.
7. een cardanas heeft.

Note: Ik wil absoluut geen chopper (of het moet er een zijn die wel heel cool gecustomized is en goed in de bochten ligt, maar denk niet dat die bestaan. ^^) en al helemaal geen scooter. :X

Zelf heb ik 4 eventuele modellen:
Kawasaki Z1000
Weet totaal niet hoe hij zit, maar verwacht dat deze qua zithouding en rijgedrag wel voldoet.

Nadelen:
-Weekendtas achterop doen lukt niet dus zal een aftermarket iets moeten kopen. Ik ga namelijk nog wel eens survivallen met de motor in het buitenland.
-geen cardan
-verbruik schijnt vrij hoog te zijn? (klopt dit?)

Yamaha FJR1300
In principe een heerlijke fiets, heb er alleen pas een keer op gereden. Durf er dus niet al te veel over te zeggen.
Voordelen:
-Zithouding + comfort
-Cardan
-Krachtig
-Ideaal voor buitenland tripjes en woonwerkverkeer.

Nadelen:
-Vind het stiekem wel een fiets voor wat oudere mensen. :X
-Ik vond hem met het ene tripje vrij log, dus wat lastig voor in bergachtig landschap. Hoewel ik wel vrij zwaar ben. (ongeveer 100Kg en wordt niet echt lichter de komende tijd i.v.m. sport) Dus misschien dat dit gewoon wennen is. (iemand met ervaring?)

BMW 1150 Rockster
Ben totaal niet bekend met deze fiets, maar vind hem er wel erg cool uitzien.
Voordelen:
-Cardan
-Zuinig
-Toffe looks, die je niet veel ziet.

Nadelen:
-Zwaar
-2 cilinder, de TL die ik reed vond ik erg bokkig rijden en dit verwacht ik dus ook wel een beetje bij deze motor. Misschien dat dit meevalt door het gewicht en i.c.m. de cardanaandrijving?
-Zithouding lijkt erg sportief?
-Vrij weinig PK's

BMW 1200GS
Zeker niet mijn favoriet, vind hem er erg standaard uit zien, maar verder wat voordelen betreft wel een goede kandidaat.
Voordelen:
-Erg handig voor tripjes in het buitenland, vaak krijg je er al een kofferset bij.
-Cardanaandrijving
-Net verbruik
-Hij lijkt me erg fijn zitten met erg veel comfort.
-Bochtenwerk schijnt nog erg lekker te zijn.

Nadelen:
-Vrij weinig pk's (ook weer i.c.m. het gewicht en de cardanaandrijving)
-De looks vind ik in de richting gaan van midlifecrisisfiets.

Zo een heel verhaal, ik hoop dat jullie mij enigszins kunnen helpen. :} Als er al een vergelijkbaar topic is word ik hier graag naartoe verwezen. Ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar kreeg zoveel resultaten die niet relevant waren dat ik maar gewoon een nieuw topic heb geplaatst. Plus dat dit natuurlijk per persoon wat anders is.

Ik hoor het graag van jullie!
 
Hallo mede motorrijders,

Vanwege het feit dat ik mijn auto aan de kant moet gaan zetten (ik heb een Audi coupé uit '84, die op gas rijdt, hierdoor ben ik door de verandering van de regels over de wegenbelasting i.p.v. €0,- ongeveer €1200 kwijt) ben ik op zoek naar een nieuwe motor die voor dagelijks gebruik en vakanties geschikt is.

Eerst wat achtergrondinformatie:
Ik heb nu 4 jaar mijn motorrijbewijs en heb veel verschillende motoren gehad en gereden: Yamaha virago 920, FJR1300 en R6
Kawasaki GPX600, GPX750, ZZR600, ZX6 en ZX9.
Suzuki GS500e en TL1000S
Honda XL600R

Buiten de FJR zit hier geen fiets tussen die echt voldoet aan mijn eisen. Wat ik zoek is een motor die:(in volgorde van prioriteit)
1. Minder dan €5000 kost
2. een redelijk relaxte zithouding heeft. Ik ben vrij lang (1,95m), dus dit is een lastig maar erg belangrijk punt
3. niet al te veel verbruikt, bij rustig rijden (graag rond/boven de 1:16)
4. niet ouder is dan 2002/2003
5. Minimaal 100PK heeft en leuk in de bochten ligt.
6. Er leuk uitziet, hoewel dit erg subjectief is natuurlijk, maar zou leuk zijn als hij er wat uitspringt en ik ben 23 dus hoef geen midlifecrisisfiets.
7. een cardanas heeft.

Note: Ik wil absoluut geen chopper (of het moet er een zijn die wel heel cool gecustomized is en goed in de bochten ligt, maar denk niet dat die bestaan. ^^)
Oh, die bestaan wel hoor. Maar meestal geen 100PK, en vallen waarschijnlijk voor het merendeel buiten budget.

Yamaha XVS1300A en XV1900 Midnight Star rijden verschrikkelijk goed door bochtjes, alleen moet je er wel een beetje aan wennen dat je soms met de floorboards over de grond schraapt. Misschien een XV1900 Raider, of XV1700 Midnight Warrior, die hebben wat hoger geplaatste voetsteunen. Deze motoren laten zich heerlijk door de bochtjes gooien, in tegenstelling tot bijv. Harleys en sommige (lees: de meeste) choppers van andere merken :).

Standaard zit het stuur wat ver naar voren, voor kortere mensen, bij deze fietsen, dus dat zou prima moeten zijn voor lange mensen.

Overigens is de vraag wat je echt wil qua bochtenwerk: de openbare weg is tenslotte geen circuit.
en al helemaal geen scooter. :X

Zelf heb ik 4 eventuele modellen:
Kawasaki Z1000
Weet totaal niet hoe hij zit, maar verwacht dat deze qua zithouding en rijgedrag wel voldoet.

Nadelen:
-Weekendtas achterop doen lukt niet dus zal een aftermarket iets moeten kopen. Ik ga namelijk nog wel eens survivallen met de motor in het buitenland.
-geen cardan
-verbruik schijnt vrij hoog te zijn? (klopt dit?)
Geen cardan, valt-ie dan sowieso niet af dan?

Overigens zou je ook riemaandrijving kunnen overwegen: geen overbrengingsverlies als bij cardan, en ook onderhoudsvrij.
Yamaha FJR1300
In principe een heerlijke fiets, heb er alleen pas een keer op gereden. Durf er dus niet al te veel over te zeggen.
Voordelen:
-Zithouding + comfort
-Cardan
-Krachtig
-Ideaal voor buitenland tripjes en woonwerkverkeer.

Nadelen:
-Vind het stiekem wel een fiets voor wat oudere mensen. :X
-Ik vond hem met het ene tripje vrij log, dus wat lastig voor in bergachtig landschap. Hoewel ik wel vrij zwaar ben. (ongeveer 100Kg en wordt niet echt lichter de komende tijd i.v.m. sport) Dus misschien dat dit gewoon wennen is. (iemand met ervaring?)
Waarom wat log in berglandschap? Je gaat niet als een razende bochtenwerk doen in haarspeldbochten, dus volgens mij absoluut geen problem.

Toerfietsen worden heel erg vel gebruikt voor bergen, on road tenminste.
BMW 1150 Rockster
Ben totaal niet bekend met deze fiets, maar vind hem er wel erg cool uitzien.
Voordelen:
-Cardan
-Zuinig
-Toffe looks, die je niet veel ziet.

Nadelen:
-Zwaar
-2 cilinder, de TL die ik reed vond ik erg bokkig rijden en dit verwacht ik dus ook wel een beetje bij deze motor. Misschien dat dit meevalt door het gewicht en i.c.m. de cardanaandrijving?
-Zithouding lijkt erg sportief?
-Vrij weinig PK's
Is inderdaad iets sportiever, en om dingen mee te nemen moet je al weer behoorlijk wat gewicht toevoegen.

BMW 1200GS
Zeker niet mijn favoriet, vind hem er erg standaard uit zien, maar verder wat voordelen betreft wel een goede kandidaat.
Voordelen:
-Erg handig voor tripjes in het buitenland, vaak krijg je er al een kofferset bij.
-Cardanaandrijving
-Net verbruik
-Hij lijkt me erg fijn zitten met erg veel comfort.
-Bochtenwerk schijnt nog erg lekker te zijn.

Nadelen:
-Vrij weinig pk's (ook weer i.c.m. het gewicht en de cardanaandrijving)
-De looks vind ik in de richting gaan van midlifecrisisfiets.
Wat is een "meer voor oudere mensen" fiets, en een "midlifecrisifiets"?

Een GS is juist het tegenovergestelde van een midlifecrisifiets, het is de #1 adventure bike, de grootvader van alle adventure bikes. Dit segment is door BMW uitgevonden, en het is een fiets gemaakt voor zowel on-road als off-road, ofschoon voor het laatste je wel weer rekening moet houden met de banden die er onder liggen, en je eigen capaciteiten.

Overigens ook een erg goede reis- en algemene, dus woon-werkverkeer-fiets.
Zo een heel verhaal, ik hoop dat jullie mij enigszins kunnen helpen. :} Als er al een vergelijkbaar topic is word ik hier graag naartoe verwezen. Ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar kreeg zoveel resultaten die niet relevant waren dat ik maar gewoon een nieuw topic heb geplaatst. Plus dat dit natuurlijk per persoon wat anders is.

Ik hoor het graag van jullie!
Als je echt iets anders wil, zou ik eens kijken naar adventure bikes, maar dan ook wel proberen om ook wat ervaring te krijgen met off-road rijden met zo'n ding - dat maakt het juist apart.

Kijk dan ook eens naar de grotere Yamaha Super Téneré's, de BMW GS-jes, de Honda Dakar, en de KTM 990 en groter. Suzuki heeft de V-Strom modellen, Triumph doet ze ook, en Kawasaki heeft ze vast ook wel.
Aan allemaal kun je makkelijk zij- en topkoffers hangen, ze zijn ervoor gemaakt, en met allemaal kun je (bijna) overal rijden,. Verder hebben ze ook meer dan voldoende vermogen om veel en veel te hard te rijden, zijn het uitstekende stuurfietsen (moet wel als ze ook off-road moeten aankunnen), en zijn het absoluut geen midlifecrisis of oudemensenmotoren - juist niet.
En met de gebruikelijke vierkante koffers, zien ze er bruut en robuust uit.

Ik denk dat je de gemiddelde toermachine waarschijnlijk een oudemensenmotor zult vinden als je de FJR1300 ook al zoiets vindt. Ze zijn er echter voor gemaakt om makkelijk, comfortabel en snel grote afstanden mee af te leggen, net als de grotere Adventure bikes trouwens.

Voor zover mij bekend hebben overigens alleen de grotere Yamaha's en BMW's cardan, en je
zou ook nog naar Moto Guzzi kunnen kijken, die maakte volgens mij ook nog een toermodel, en een adventure bike. Grotere adventure bikes zijn allemaal ongeveer even snel als toermachines, trouwens. Eigenlijk zijn ze toer+.

Wordt misschien wel een probleem om iets goeds met weinig km's in je prijsklasse te vinden, en BMW's hebben grofweg meestal 2X zoveel kms voor dezelfde prijs.

Verder is PK's geen probleem. De gemiddelde motor heeft een PK/kg verhouding die beter is dan de gemiddelde sportauto, dus daar zou ik me eigenlijk geen zorgen over maken. Of je nou 80 of 100 PK op 250 kg hebt, of zelfs 300+, dat doet er niet echt zoveel toe. Lees gewoon wat reviews overal, zodra je een of meerdere modellen uitgekozen hebt, en kijk dan eens verder, hoeveel zoiets moet kosten. Maak een paar proefritten.

Persoonlijk zou ik overigens geen problemen hebben met een dikke chopper die wel goed stuurt (ik rij er een :)), maar het is uiteindelijk maar wat je wil.

Al deze fietsen rijden verder meestal zuiniger dan 1:16, zelfs die van mij. Als je een motor hebt met injectie, rijden ze allemaal wel ergens rond de 1 op 20 of beter, of net iets minder zuinig bij de allerdikste motoren. Zelf rij ik ongeveer 1:17, en da's met een 1854cc blokje. Da's net zo zuinig als mijn XS650 30 jaar terug (waar ik overigens ook 8x in 4 maanden naar Italië en terug gereden ben, helemaal volbepakt, voor achter en opzij; dus een grote motor met veel PK's is eigenlijk niet echt nodig). De chopper draait wel minder toeren natuurlijk.

Benzineverbruik ligt natuurlijk wel een beetje aan je rijstijl ook.

Groetjes, Wim
 
Ik rij een R 1100 GS, al lijkt het een logge fiets en zul je hem vervloeken als je hem een stukje achteruit moet duwen, hij stuurt super en heeft een heel bruikbare motor ;).

Ik ben verschillende jaren met de motor op vakantie geweest, met duo. Is geen enkel probleem, jah hij stuurt wat minder soepel als je rijdt met duo en tig kilo bagage.

Als je de knaken hebt zou ik de R 1200 GS halen, maar gezien je budget wordt dat denk ik lastig. Een redelijke 1200 doet al snel 7~8. Daarbij moet je er ook rekening mee houden dat het vervangen van de koppeling een dure aangelegenheid is...
 
wat te denken van een Honda Pan European? oké ook een beetje een ouwelullenfiets (ik ben zelf 44, maar er zijn ook Pan E.-rijders onder de 30) en met 300kg schoon aan de haak geen lichtgewicht, maar een goeie w-w motor en ook geschikt voor vakanties.
'n collega van mij heeft een Pan E. 1300 gehad en heeft 'm bij 250.000km ingeruild op een BahMW 6-pitter.

recent heb ik een Pan E. 1100 gekocht, nog geen ton op de teller en inclusief een reparatierekening (nieuwe achterband, remblokken v/a, voorwiellager en remzuigerrevisie) kostte de motor 2100 euro. gemiddeld verbruik tot nu toe ligt rond de 1:20. alleen als je stil staat of langzaam (als in: 'bijzondere-verrichtingensnelheid') rijdt, merk je dat-ie 300kg weegt.
 
Laatst bewerkt:
Met de cardaneis beperk je je keuze enorm, dit zijn ongeveer de modellen die overblijven: FJR1300, Pan European, diverse BMW modellen en Guzzi Norge of Stelvio.

Echter bijna allemaal modellen welke volgens jou in de categorie "midlifecrisis" vallen of voor oudere mensen zijn. In welke categorie vallen choppers of supersports dan? Ook in de eerstgenoemde?
 
Cardan is bijna de definitie voor oude mannen fiets.
Op sommige uitzonderingen na, zoals vmx1200.
 
Met de cardan-eis beperk je je keuze wel enorm.
Als je een Scottoiler monteert heb je nauwelijks omkijken naar je ketting,
alleen zo nu en dan het reservoir bijvullen, maar dat is een eitje (<5 min werk).
En met een ketting komen er een boel andere leuke fietsen binnen je bereik,
zoals de Suzuki Bandit, waar ikzelf al een tijd tot volle tevredenheid op rijd.
Hans
 
Honda VFR800 Vtec ABSmet koffers
vanaf 2002

Moet voor onder 5 ruggen te vinden zijn
 
Met de cardan-eis beperk je je keuze wel enorm.
Als je een Scottoiler monteert heb je nauwelijks omkijken naar je ketting,
alleen zo nu en dan het reservoir bijvullen, maar dat is een eitje (<5 min werk).
En met een ketting komen er een boel andere leuke fietsen binnen je bereik,
zoals de Suzuki Bandit, waar ikzelf al een tijd tot volle tevredenheid op rijd.
Hans


Mijn motor is de beste :')



Honda VFR800 Vtec ABSmet koffers
vanaf 2002

Moet voor onder 5 ruggen te vinden zijn



Mijn motor is de beste :')
 
Zo te lezen heb je er heel wat versleten!

Nee, wel veel geprobeerd :).

Aangezien ik nog nooit meer dan 40000 km met een enkele motor gereden heb, heb ik er nog nooit een versleten, overigens :).

Ik denk dat ik met mijn huidige motor de 40000 km wel eens zou kunnen overtreffen, maar waarschijnlijk niet zo snel :). Bevalt verschrikkelijk goed :).

Groetjes, Wim
 
Cardan is bijna de definitie voor oude mannen fiets.
Op sommige uitzonderingen na, zoals vmx1200.

Volgens mij is er niet zoiets als een oudemannenfiets.

Hooguit een jongensfiets die door een wat beperkter, ouder lichaam bestuurd wordt, vaak uit noodzaak ;).

Uiteindelijk is een motor een ding wat in de meeste gevallen bereden wordt door iemand die het jongens- of meisjesgevoel nooit is kwijtgeraakt.

Maar als het om cardan gaat: een erg goede alternatieve, net zo onderhoudsvrije oplossing, is natuurlijk riemaandrieving.

Groetjes, Wim
 
Beste MF-leden die hebben gereageerd,

Eerst excuses dat ik niet meer heb gereageerd. Ik heb alle berichtjes met interesse gelezen en daarna gladweg vergeten om te reageren.

Ik heb veel aan jullie reacties gehad, hierdoor ben ik mij wat meer op BMW gaan oriënteren en kwam een ontzettend mooie BMW K1200S tegen. Deze heb ik dan ook gekocht in Dokkum (woon zelf in Tilburg, dus was een stukje rijden.

Fiets bevalt tot nu toe echt super! Voldoet praktisch aan alle eisen:
1. Kostte minder dan €5000
2. Zithouding is 100% perfect voor mijn lengte,heb ik meteen 230 km mee mogen rijden zonder een centje pijn.
3. Verbruik hoop ik dat hij lager is dan dat hij nu is. Heb hem redelijk op zijn staart gezeten de laatste tijd... Resultaat: 1-10 1-12 :X Maar heb me voorgenomen om wat rustiger te gaan rijden vanaf nu. (Heb ook vorige week een boete gehad.. :'(
4. Komt uit 2004 (Y)
5. Heeft 165 Pk dus méér dan zat! ;)
6. Ik vind hem er persoonlijk super uitzien.. Oké een Z1000 had ik mooier gevonden maar die voldoet niet aan de rest van de eisen.
7. En hij heeft natuurlijk een cardanas.

Nu nog even op zoek naar betaalbare koffers (hele kofferset) maar daar heb ik nog niet per se haast bij.

Nogmaals allemaal hartelijk dank aan de positieve bijdrage en excuses dat ik niet het fatsoen heb gehad te reageren. :X
 
Terug
Bovenaan Onderaan