Motor voor WW verkeer ?

Remschijven slijten afhankelijk van je remblokken en type motor niet zo hard. Zeker met een twee-cylinder heb je die dingen toch amper nodig. ;)
Op de snelweg rem je als je goed anticipeert ook praktisch niet. Met veel kilometers snelweg per dag hebben je schijven dan ook weinig te lijden dus dan kan ik best die 166.000 km geloven.

Maar 40.000 km met een set banden?! Bij mij zien ze er binnen notime uit als autobanden. Mogelijk dat jij vierkante banden niet erg vindt maar voor je veiligheid is dat niet echt ideaal zeker in de winter periodes.
 
motor kan best wel goedkoper zijn hoor:

ik rij een Deauville (aanschaf 3000) en rij 1 op 25, dat is 120 op de snelweg.
Onderhoud is geschat 100 euro per maand. Verzekering 20 euro, belasting 11 euro.

hiervoor reed ik een XJ900 (aanschaf 500), 1 op 15, onderhoud 300 euro per jaar (alleen banden). is overigens ook niet heel erg beschut in slecht weer, maar wel te doen.

het kan dus behoorlijk goedkoop, maar voor mij is het niet het geld, maar de tijdwinst en de filefrustratie die ik nu niet heb.
gaat het je wel puur om het geld, dan zal het behoorlijk lang duren voor je het eruit hebt, omdat het startkapitaal behoorlijk groot is: motor / rijbewijs / helm / pak.
en als je elke dag rijdt, dan wil je goeie spullen: goretex en een goede helm.

dus: motor als je het leuk vindt of tijdwinst, anders niet.

Mee eens!
Het file rijden geeft me zo ontzettend veel tijdwinst, dat maakt de investering van je spullen (inclusief motor) de moeite waard. Wel een reden om een wat slanker motortje te kopen (diversion), en niet een met allemaal kuipdelen; het rijdt makkelijker door de file.

Het is net als met auto's denk ik: je kunt het zo duur maken als je zelf wilt.
Maar met de kosten die ik heb om mijn motor op de weg te houden, lach ik al die automobilisten uit.
 
Mee eens!
Het file rijden geeft me zo ontzettend veel tijdwinst, dat maakt de investering van je spullen (inclusief motor) de moeite waard. Wel een reden om een wat slanker motortje te kopen (diversion), en niet een met allemaal kuipdelen; het rijdt makkelijker door de file.
Zo lang de kuipdelen niet zoals een Pan European zijn rij ik er graag mee door de file.

1991_honda_st_1100_pan_european_1320107497815523971.jpg


Ik zit voor lange afstanden het meest ontspannen op een Supersport.
Een Diversion heeft weer een wat breder stuur om vooraan te kruipen het stoplicht?

Een hoog stuur ligt mij in ieder geval niet zo. :)
 
Laatst bewerkt:
Ik merk geen tekortkomingen bij het sturen. Is denk ik een kwestie van voorkeur :)
 
Oh ja, sorry, te vluchtig gelezen.

Flexwiebel zijn noem ik dat! Heerlijk :D
 
Ik zie nergens het tijdsverschil terug komen? De tijd die je bespaart met tussen de file door rijden (houdt er rekening mee dat wanneer je normaal 120 rijdt, je in de file over dezelfde afstand nog steeds 3 a 4x zo veel tijd nodig hebt dan normaal).

Daarnaast ben je met motor parkeren, op slot zetten en pak aan/uit trekken, omkleden en je haar kammen (er vanuit gaande dat je niet kaal bent) ook rustig 5-10 minuten kwijt.

Over een stukkie van een 80 km ben je zonder file denk ik sneller met de Corsa, dan met een motor.
 
Laatst bewerkt:
Ik zie nergens het tijdsverschil terug komen? De tijd die je bespaard met tussen de file door rijden (houdt er rekening mee dat wanneer je normaal 120 rijdt, je in de file over dezelfde afstand nog steeds 3 a 4x zo veel tijd nodig hebt dan normaal) Daarnaast ben je met motor parkeren, op slot zetten en pak aan/uit trekken, omkleden en je haar kammen (er vanuit gaande dat je niet kaal bent) ook rustig 5-10 minuten kwijt.

Over een stukkie van een 80 km ben je zonder file denk ik sneller met de Corsa, dan met een auto.

Met alle respect:
File rijden met de auto op mijn stuk: per dag minimaal 30 min heen vertraging, en 30-40 minuten terug vertraging...

Met de motor: pak aan en hele reutemeteut: hooguit 5 minuten extra ten opzichte van in de auto springen met spullen.

Nee... motorrrijden kan voor mij wel uit.
 
Met alle respect:
File rijden met de auto op mijn stuk: per dag minimaal 30 min heen vertraging, en 30-40 minuten terug vertraging...

Met de motor: pak aan en hele reutemeteut: hooguit 5 minuten extra ten opzichte van in de auto springen met spullen.

Nee... motorrrijden kan voor mij wel uit.

In dat geval wel inderdaad, maar als je een route rijdt waar je weinig file tegen komt, hoef je het naast de kosten ook niet voor de tijd te doen..

Ik ga vanaf volgende week forensen van Harderwijk naar Amsterdam. 65km enkele reis. Dan loont het om op de motor te gaan. Niet zo zeer qua kosten, wel qua vertraging, frustratie en fun.
Om die reden ben ik ook niet voor een Honda NC700 gegaan. Het zal lekker zuinig rijden maar op 65pk (met z'n tweeen) vermaak ik me niet, zeker niet in het weekend.. :Z

Daarom een KTM Adventure 950 gekocht. Kan ik me in het weekend ook op vermaken!
 
Laatst bewerkt:
In dat geval wel inderdaad, maar als je een route rijdt waar je weinig file tegen komt, hoef je het naast de kosten ook niet voor de tijd te doen..

Ik ga vanaf volgende week forensen van Harderwijk naar Amsterdam. 65km enkele reis. Dan loont het om op de motor te gaan. Niet zo zeer qua kosten, wel qua vertraging, frustratie en fun.
Totdat er eentje van rijbaan wisselt op het moment dat jij langsrijdt.
 
In dat geval wel inderdaad, maar als je een route rijdt waar je weinig file tegen komt, hoef je het naast de kosten ook niet voor de tijd te doen..

Ik ga vanaf volgende week forensen van Harderwijk naar Amsterdam. 65km enkele reis. Dan loont het om op de motor te gaan. Niet zo zeer qua kosten, wel qua vertraging, frustratie en fun.

Precies, dan kan het echt, echt wel uit.
Ik kom regelmatig ook in files terecht waarbij de vertraging meer dan een uur is. Is er weer een aanrijding geweest ofzo. Met de auto ben je dan gelijk mega vertraagd, met de motor is het hooguit een minuutje ofzo tussen de auto's doorslingeren.

Succes met het forenzen naar Amsterdam, lijkt me ook zo'n succesnummer, die route.
 
Ik zie nergens het tijdsverschil terug komen? De tijd die je bespaart met tussen de file door rijden (houdt er rekening mee dat wanneer je normaal 120 rijdt, je in de file over dezelfde afstand nog steeds 3 a 4x zo veel tijd nodig hebt dan normaal).

Daarnaast ben je met motor parkeren, op slot zetten en pak aan/uit trekken, omkleden en je haar kammen (er vanuit gaande dat je niet kaal bent) ook rustig 5-10 minuten kwijt.

Over een stukkie van een 80 km ben je zonder file denk ik sneller met de Corsa, dan met een motor.

sommige zijn echt heel lang met hun pak bezig. (vind ik)
Ik doe daar 1 min over. Met de motor buiten zetten 1,5 min. Als ik een auto zou hebben en die zou ik binnen stallen dan ben ik die tijd ook kwijt met de auto buiten zetten, zo niet dan ben ik die tijd in de winter kwijt met ramen zuiver maken.

Op het werk hoef ik mij niet om te kleden, ik doe pak uit en dan werkschoenen aan. (moet ik toch) Motor op slot zetten doe ik niet. (anders dan de contactsleutel eruit halen) en ik kan hem letterlijk tegen de deur aan zetten. Dus minder looptijd dan wanneer ik met de auto ben.
Mijn kapsel is wel helmvriendelijk. (niet kaal) Maar ik vind het sowieso makkelijk dat ik daar nooit werk mee heb.
 
sommige zijn echt heel lang met hun pak bezig. (vind ik)
Ik doe daar 1 min over. Met de motor buiten zetten 1,5 min. Als ik een auto zou hebben en die zou ik binnen stallen dan ben ik die tijd ook kwijt met de auto buiten zetten, zo niet dan ben ik die tijd in de winter kwijt met ramen zuiver maken.

Op het werk hoef ik mij niet om te kleden, ik doe pak uit en dan werkschoenen aan. (moet ik toch) Motor op slot zetten doe ik niet. (anders dan de contactsleutel eruit halen) en ik kan hem letterlijk tegen de deur aan zetten. Dus minder looptijd dan wanneer ik met de auto ben.
Mijn kapsel is wel helmvriendelijk. (niet kaal) Maar ik vind het sowieso makkelijk dat ik daar nooit werk mee heb.

Laat ik het zo zeggen, ik vertrok laatst even laat van huis als mijn vriendin die met de auto ging (ritje van 30 min). Zij stapt in en rijdt weg, ik doe m'n uitrusting aan en rij ook weg. Na 20 minuten snelweg haalde ik haar pas in en ik was uit eindelijk 2 minuten eerder op locatie. Al die heisa voor 4 minuten winst per dag, dan kun je beter warm in de auto zitten. Komen er andere vertragende factoren bij, dan wordt dat verschil uiteraard groter.
 
Laat ik het zo zeggen, ik vertrok laatst even laat van huis als mijn vriendin die met de auto ging (ritje van 30 min). Zij stapt in en rijdt weg, ik doe m'n uitrusting aan en rij ook weg. Na 20 minuten snelweg haalde ik haar pas in en ik was uit eindelijk 2 minuten eerder op locatie. Al die heisa voor 4 minuten winst per dag, dan kun je beter warm in de auto zitten. Komen er andere vertragende factoren bij, dan wordt dat verschil uiteraard groter.
Als er geen verkeer is dan ben je met de auto soms wel sneller zelfs door de tijd van het omkleden/uitparkeren.
Maar er soms andere vertragende factoren. :Y

full


En niet te voorspellen.. scheelt het ineens een uur(en). :]
 
Laatst bewerkt:
Laat ik het zo zeggen, ik vertrok laatst even laat van huis als mijn vriendin die met de auto ging (ritje van 30 min). Zij stapt in en rijdt weg, ik doe m'n uitrusting aan en rij ook weg. Na 20 minuten snelweg haalde ik haar pas in en ik was uit eindelijk 2 minuten eerder op locatie. Al die heisa voor 4 minuten winst per dag, dan kun je beter warm in de auto zitten. Komen er andere vertragende factoren bij, dan wordt dat verschil uiteraard groter.
Ik lees hieruit dat je autorijden minstens net zo leuk vindt als motorrijden. Vreemd :?

Overigens haal ik mijn snelheidovertredende vrouw altijd binnen 10 minuten in, dus ik denk dat je je dingetjes wat sneller aan moet trekken (kan makkelijk binnen 2 minuten) en een beetje door moet rijden.
 
Ik lees hieruit dat je autorijden minstens net zo leuk vindt als motorrijden. Vreemd :?

Overigens haal ik mijn snelheidovertredende vrouw altijd binnen 10 minuten in, dus ik denk dat je je dingetjes wat sneller aan moet trekken (kan makkelijk binnen 2 minuten) en een beetje door moet rijden.

Wat is daar vreemd aan? Ik zit met 5 graden net zo lief in de auto als het geen tijdsverschil oplevert. Of mag ik dat niet uiten op MF..

In dit specifieke voorbeeld was het Amersfoort - Harderwijk zonder file, gewoon 100 op de A28, veel links rijders en inhalend vrachtverkeer. Kun je doorrijden en bumperkleven tot je een ons weegt, maar Need for Speed taferelen laat ik aan jou over.
 
Wat is daar vreemd aan? Ik zit met 5 graden net zo lief in de auto als het geen tijdsverschil oplevert. Of mag ik dat niet uiten op MF..

In dit specifieke voorbeeld was het Amersfoort - Harderwijk zonder file, gewoon 100 op de A28, veel links rijders en inhalend vrachtverkeer. Kun je doorrijden en bumperkleven tot je een ons weegt, maar Need for Speed taferelen laat ik aan jou over.
Tuurlijk, je mag van mij alles uiten op MF :)
Persoonlijk kan ik me er alleen geen voorstelling bij maken. Als ik "moet" autorijden is het bij mij meestal :/ en als ik gewoon op de motor kan is het minimaal :)

Bumperkleven doe ik overigens absoluut niet. Ik heb er zelf een hekel aan als ik "slachtoffer" ben, en wens dat zeker niemand anders aan te doen. Buiten dat het gewoon levensgevaarlijk is, letterlijk.
 
Laatst bewerkt:
Waar het voor de TS op neer komt, om maar weer even ontopic te gaan is dat je voor de kostenbesparing niet op de motor hoeft te stappen. Staar je niet blind op files voorbij scheuren, want file betekend nog steeds vertraging.

Meest ideale fiets is een andere discussie, als beginner lijkt een NC700 fo NC750 uitermate schikt, tenzij je een boom van een vent bent. Dan is ie wellicht wat klein. Zijn zuinig in gebruik, relatief goedkoop en smoelen leuk.
 
Ik heb een periode Waalwijk-Arnhem met zowel auto als motor gereden.
Van tijdwinst kon ik niet echt spreken ivm omkleden. Wel was mijn reistijd op de motor een stuk constanter. Erg fijn als je 's avonds nog wat wilt doen.

Kwa kosten is een motor niet echt voordeliger dan een kleine zuinige auto. Tenzij je met minder genoegen neemt en onderhoud zelf kunt doen. Met minder genoegen nemen als je 160km per dag rijdt zou ik niet verstandig vinden. Dan zou ik een stevige motor met enige bescherming (goede ruit) tegen de elementen willen.
 
Zo lang de kuipdelen niet zoals een Pan European zijn rij ik er graag mee door de file.

[afbeelding]

Een Pan European is juist ideaal om tussen de file door te rijden. Het ding is verrassend smal doordat de koffers helemaal geïntegreerd zijn. Het breedste stuk zijn die twee zijvleugeltjes, als die er langs kunnen kan de hele motor erlangs. Bovendien functioneren ze ook nog eens als valbeugels.
 
Maar 40.000 km met een set banden?! Bij mij zien ze er binnen notime uit als autobanden. Mogelijk dat jij vierkante banden niet erg vindt maar voor je veiligheid is dat niet echt ideaal zeker in de winter periodes.

Natuurlijk worden ze wel vierkant, maar zolang er voldoende profiel opzit zie ik niet in waarom dit gevaarlijk zou zijn. Uiteraard zorg ik dat ik ze vervang voordat ze onder de limiet komen, en zoals nu in deze periode voor de herfst gaan ze er binnenkort ook af. Ze zijn nog niet helemaal op maar voor het slechte weer haal ik wel een verse set. Ik rij met deze motor alleen woon-werk, of af en toe wat andere noodzakelijke kilometers. Dat is voor 95% snelweg. Ik woon en werk dichtbij de snelweg. De enige bocht die ik tegenkom is de oprit van de snelweg, en dezelfde afrit als ik weer naar huis rij. Ik rij altijd erg rustig, 110/120 op de snelweg, hou voldoende afstand en kijk ver vooruit, dus weinig abrupte remacties. Het stukje wat ik binnendoor rij heeft in de ochtend en avond een redelijk betrouwbare groene golf dus ik hoef gewoon weinig te remmen en op te trekken. Daarbij is de Div ook niet echt een pk-kanon en rij ik als een bejaarde. Haasten heeft in de spits helemaal geen nut en die minuut tijdswinst levert je alleen maar een veelvoud aan irritatie op, dus alles gaat op het gemakje. Tsja, dan slijt gewoon allemaal niet zo hard. Op die route is elke band na 5.000km vierkant dus als ik ze daarvoor moet vervangen kost het me 4 setjes per jaar... Je went eraan.

Moet wel zeggen dat de Michelins, zowel de Pilot Road 2 die ik meerdere keren heb gehad, als de 4 die ik nu heb gewoon heel erg slijtvast zijn hoor. Voorheen reed ik op Bridgestone, zelfde route en zelfde rijstijl en dan was het rond de 25.000 echt wel klaar.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan