Motor voor WW verkeer ?

Hape

MF'er
20 sep 2017
38
94
Westland
Hoi,
Ik ben me aan het oriënteren of het niet interessanter is om een motor aan te schaffen voor woon werkverkeer ipv de auto waar ik nu mee rijd (vanwege de kosten, en de file's die ik verwacht te krijgen na een verhuizing)
Hiervoor zal ik eerst m'n motorrijbewijs moeten halen, dus een complete newbie op dat gebied.

Ik zal dagelijks 160km rijden, waarvan 130km snelweg.
Momenteel rijd ik een Opel Corsa 1.3 diesel, die ongeveer 1 op 23 loopt.
Wegenbelasting €91 per maand.
Onderhoud ongeveer €105 per maand.
Verzekering €34 per maand
Totale kosten voor woon werkverkeer met deze auto dus €388 per maand.

Budget voor aanschaf motor (pak, helm, enz. niet meegerekend) €2000-3000
Geen beperkingen qua vermogen mocht ik dit doorzetten.

Vraag is dus, kan ik goedkoper uit zijn als ik mijn woon werkverkeer met een motor ga doen, en zo ja, naar wat voor motoren moet ik dan kijken?
Hoe die motor eruit ziet is geen prioriteit, m'n huidige auto is ook puur een vervoersmiddel, verder niets.
 
Motor is duurder, ik rij een Punto met de zelfde kosten, maar een motor is duurder, maar zoveel leuker en minder frustrerend in de file. Misschien dat een motorscooter nog iets goedkoper is.
 
Wegenbelasting en verzekering kosten geen drol voor motoren. Maar onderschat het verbruik van 'n motor niet. Het lichte spul kan enorm zuinig zijn, maar een gemiddelde 600cc motor verbruikt minstens zoveel als je auto en dan ook nog aan benzine.

Onderhoud: je kan meer zelf doen, dan kom je goedkoper uit. Maar de onderhoudsintervallen zijn korter.

Ik zou het niet doen om financiele redenen, maar puur voor de uren van je leven die je wint doordat je door de file kan rijden. Die je in levensverwachting overigens weer inlevert :)
 
Misschien een motorscooter? Zou dan wel onderhoud deels zelf gaan doen (olie vervangen bijv).
Stel dat je een Yamaha X-MAX 250 zou kopen, die zijn niet meer zo duur, veel bergruimte, v-snaar elke 10k km vervangen, olie waarschijnlijk wel elke 5k km, klepcontrole volgens mij rond de 20k km. Schakelen is niet nodig, dus gewoon tussen de file door. Enige nadeel zou de top zijn, ongeveer 140km/u (op de teller). Gezien je huidige kosten 388 euro per maand zijn... misschien kan je er er onder zitten. Je maakt in elk geval 3200km per maand, excl. de extra ritjes.

Maar goed, dat is maar één voorbeeld van vele motoren/motorscooters die je kan nemen.
 
je budget gaat voor heel het jaar doorrijden al voor een heel groot deel op aan kleding.
handschoenen voor zomer en een paar voor de winter, laarzen, helm koel pak voor de zomer en een warm pak voor de winter plus eventueel een elektrisch verwarmt vest en dat alles van een beetje kwaliteit en meer als de helft van je budget is op. dan blijft er dus geld over voor een hele goedkope motor (en aangezien hele goedkope motoren meestal direct onderhoud nodig hebben om hem veilig en betrouwbaar te maken moet je daar dus ook geld voor appart houden). en dan nog als je er geen hobby in hebt om al het onderhoud zelf te doen is het onderhoud aan een motor duurder en vaker nodig als bij een auto.
ik zou rustig door dieselen en dan maar wat tijd in de file op de koop toenemen. en als de kosten te hoog worden zal je andere uitgaven moeten uitstellen die niet direct noodzakelijk (maar wel gewenst) zijn.
 
Als je nog geen rijbewijs/pak/motor hebt moet je wel heel erg veel geldwinst halen met de motor om dat eruit te halen. Haal je niet.

Neemt niet weg dat motorrijden leuker is. Daarom moet je het dan weer wel doen.
 
Motorrijden leuker? Elke dag 130 km op de snelweg?
Ander werk zoeken misschien?
 
Laatst bewerkt:
Zoals genoemd heeft een motor frequenter onderhoud nodig. Bij lichte motorscooters die feitelijk de techniek van een bromscooter hebben maar dan zwaarder geldt dit helemaal.

Zelf heb ik een 300cc scooter Als je de intervallen van de fabrikant aanhoudt sta je met jouw kilometers elke zes weken bij de garage. Een paar honderd euro hier en een paar honderd euro daar tikt snel aan over een jaar tijd. Als je zelf het onderhoud doet heb je het vaak over tientjes als je de onderdelen via internet besteld. Maar degene die het onderhoud zelf doen weten dat zelf ook. Groter is niet altijd beter, maar zelf zou ik niet graag dagelijks door weer en wind 160km afleggen op een 300cc en zwaarder gaat al snel duurder worden.

Hiermee sluit ik mij aan bij het advies om niet om financiële redenen een motor te kiezen.
 
Eens met de mensen hierboven.

Ik heb een Diversion 600, die kost €10 wegenbelasting per maand, €12 WA met pechhulp in heel Europa en ik rijd zo rond de 1:20 op benzine. Mijn kleding heb ik stukje bij beetje aangeschaft, maar momenteel hijs ik mij elke dag ik zo'n €1600 aan kleding/helm. Hier zou ik zo'n 3 jaar mee doen, dus zeg voor het gemak €50/mnd. Dus dan zijn mijn vaste lasten al €70/mnd.

Maarrrrrr, elke 13000-15000 mag er een nieuwe achterband op van €120 en heeft ze elke 6000km een onderhoudsbeurt nodig. De ene keer klein (€150 ongeveer incl materialen), de andere keer groot inclusief achterband (€350-450, afhankelijk van wat er moet gebeuren), dus goedkoop? Nee. Maar voor mij wel goedkoper dan een auto. Daarentegen is een Diversion niet de meest comfortabele motor qua weerbescherming bij pokkeweer en toerbuffels als een FJR, Pan European, BMW K1200/1600, etc die dat wel hebben zijn in alle opzichten duurder tot veel duurder.
 
Of een auto op lpg misschien?
Zag laatst een Aygo op lpg g3 notabene. Goedkoper rijden lijkt me lastig te bedenken...

(Daarnaast natuurlijk 'n leuke stuurfiets voor de vrije tijd :) )
 
motor kan best wel goedkoper zijn hoor:

ik rij een Deauville (aanschaf 3000) en rij 1 op 25, dat is 120 op de snelweg.
Onderhoud is geschat 100 euro per maand. Verzekering 20 euro, belasting 11 euro.

hiervoor reed ik een XJ900 (aanschaf 500), 1 op 15, onderhoud 300 euro per jaar (alleen banden). is overigens ook niet heel erg beschut in slecht weer, maar wel te doen.

het kan dus behoorlijk goedkoop, maar voor mij is het niet het geld, maar de tijdwinst en de filefrustratie die ik nu niet heb.
gaat het je wel puur om het geld, dan zal het behoorlijk lang duren voor je het eruit hebt, omdat het startkapitaal behoorlijk groot is: motor / rijbewijs / helm / pak.
en als je elke dag rijdt, dan wil je goeie spullen: goretex en een goede helm.

dus: motor als je het leuk vindt of tijdwinst, anders niet.
 
Waarom heb je die XJ900 dan weg gedaan als je onbeperkt km kunt rijden met alleen bandenwissels?
 
motor kan best wel goedkoper zijn hoor:

ik rij een Deauville (aanschaf 3000) en rij 1 op 25, dat is 120 op de snelweg.
Onderhoud is geschat 100 euro per maand. Verzekering 20 euro, belasting 11 euro.

hiervoor reed ik een XJ900 (aanschaf 500), 1 op 15, onderhoud 300 euro per jaar (alleen banden). is overigens ook niet heel erg beschut in slecht weer, maar wel te doen.

het kan dus behoorlijk goedkoop, maar voor mij is het niet het geld, maar de tijdwinst en de filefrustratie die ik nu niet heb.
gaat het je wel puur om het geld, dan zal het behoorlijk lang duren voor je het eruit hebt, omdat het startkapitaal behoorlijk groot is: motor / rijbewijs / helm / pak.
en als je elke dag rijdt, dan wil je goeie spullen: goretex en een goede helm.

dus: motor als je het leuk vindt of tijdwinst, anders niet.
Mwha brandstof technisch is ook wel zuiniger.
In de auto sta je stil in de file en velen laten hun motor wel gewoon lopen wat ook gewoon brandstof kost, dan nog het optrekken en afremmen iedere keer.
 
Ik denk ook dat een motor duurder gaat zijn.

Maar meer dan €1200 per jaar onderhoud aan een Corsa, wat doe je er dan allemaal aan?
 
Ik denk ook dat een motor duurder gaat zijn.

Maar meer dan €1200 per jaar onderhoud aan een Corsa, wat doe je er dan allemaal aan?
wat denk je zelf. uit zijn tekst maak ik op dat hij zo'n 36000 km per jaar rijdt alleen al aan WW. dan zit je al snel vast aan 2 -3 beurten per jaar afhankelijk van hoe oud de auto is. soms nog wat banden en remmen en die 1200 euro is zo op.
en dat is ook waar velen zich verreken. met dat soort afstanden schrijf je een nieuwe motor in maximaal 5 jaar volledig af en bij een tweedehandsje gaat dat alleen maar sneller. motoren (uitzonderingen daargelaten) zijn niet gemaakt voor dat soort afstanden en dus ga je fors afschrijven. ook al koop je een motor van 2000-3000 euro de kans is groot dat je binnen 2 jaar zulke grote kosten gaat krijgen dat het goedkoper is om een ander te kopen als je dat soort afstanden rijdt en niet veel tijd steekt in zelf sleutelen. en dan heb je dus weer een berg afschrijving want een motor die kapot is met een berg kilometers op de klok levert nog maar schrootwaarde op.
en de meeste pakken hebben ook niet meer dan 2 jaar garantie (dure uitzonderingen daargelaten) en je moet maar hopen dan je dan niet afgescheept wordt met dat het normale slijtage is en dat het dus niet onder garantie gedekt wordt.
en je kan wel zeggen dat die auto als je stil staat in de file ook brandstof verbruikt maar als je 1:23 met je auto op diesel en 1:15 benzine ga je met die auto altijd goedkoper zijn want dat kleine meerverbruik in de file daar gaat die auto echt niet op eens 1:10 van rijden (brandstofprijsverschil met benzine).
 
Met jouw kilometrage schrijf je een motor in twee jaar economisch af. Plus minimaal drie beurten per jaar en 2-3 sets banden. Dat gaat zeker niet goedkoper zijn dan de auto.

Sowieso is de tijd dat een motor goedkoper was dan een auto al heel lang voorbij.
 
Alles is hierboven wel zo'n beetje gezegd.
Als ik dit moest doen; BMW K(75) en zelf sleutelen.
Autoachtige techniek, makkelijk verkrijgbare, relatief goedkope onderdelen, tikkeltje saai, maar voor ww bijna ideaal.
 
Met jouw kilometrage schrijf je een motor in twee jaar economisch af. Plus minimaal drie beurten per jaar en 2-3 sets banden. Dat gaat zeker niet goedkoper zijn dan de auto.

Sowieso is de tijd dat een motor goedkoper was dan een auto al heel lang voorbij.
Klopt, en ik ga dat niet meer in detail voorrekenen, want deed dat al vaak genoeg. Ik gebruik om die reden minimaal 2 motoren voor hetzelfde kilometrage, om niet ieder jaar bij een dealer te hoeven gaan staan onderhandelen.
Overigens rij ik motor o.a. omwille van de tijdwinst: als je dat meerekent dan is er ineens erg veel mogelijk, vooropgesteld dat je de tijd die je anders in de file doorbrengt enige omvang heeft, en dat je die tijd dan ook nuttig (en declareerbaar) doorbrengt.
 
Laatst bewerkt:
Mijn advies: Verhuis naar dicht bij je werk!! (of zoek een baan dicht bij je huis)
Gewoon op je (trap-)fietsie naar het werk. Alle file-berichten daar lach je dan om!

Het geld wat je niet uitgeeft, daarvoor kan je een motor kopen alleen voor de fun-kilometers. De auto kan dan gewoon blijven voor slecht weer of wekelijkse boodschappen.

Ik kan uit ervaring spreken, want ik heb genoeg in zinloze files gestaan.
Alle tijd, alle benzine, al het auto-onderhoud, alle ergernis van files die je jezelf kan besparen..........
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan