Motor voordat je je rijbewijs had?

Henk-E

MF'er
16 jun 2007
186
0
Wie van jullie had al een motor voordat hij zijn rijbewijs had?
En hoe hebben jullie die keuze gemaakt voor dat bepaald model??
Want je kon toen als het goed is niet proefrijden, dus je kon niet weten hoe de motor reed.

Ging je op het uiterlijk af?
 
scheelde weinig maar kon me inhouden.

Gelukkig kreeg je toen je rijbewijs nog dezelfde dag als je geslaagd was.
Heb toen wel degene gekocht die ik bija voor mijn rijbewijs wilde kopen
 
Euhm, gewoon WEL testrijden... Ik heb mijn testritje gemaakt zonder RBW, op een motor zonder kenteken + verzekering.. Gewoon ff rustig een stukje rijden of het motorisch klopt, niet te gek doen...

(Had dus wel licht RBW, laat ik dat ff vermelden)
 
Laatst bewerkt:
ik heb mijn eerste motor gekocht een jaar voor ik mijn RBW had :Y
ik heb ook gewoon een stuk proef gereden en ook na de aankoop stukjes gereden :]
zonder RBW ik had 'm verzekerd op naam van mijn zus die had wel een RBW :9

nooit aangehouden gelukkig en ook geen brokken gemaakt O-)
 
kon voor heel weinig geld een motor kopen, pas daarna besloot ik om ook maar mijn motorrijbewijs te halen.
Toen was het hek van de dam
 
Kijk ik wil heel graag een Yamaha r6 zonder dat ik weet of dat deze wel lekker zit/rijdt.
Je moet er op een bepaalde manier op gaan zitten en ik weet niet of dat wel bij me past.
Aan de andere kant vind ik persoonlijk het model erg mooi.

Zoals ik er nu over denk zal ik niet extreem hard gaan rijden, ik ben niet zo snelheidsduivel, ook niet met de auto.
Ik rij rustig en houd mijzelf eigenlijk altijd aan de snelheidsregels, dit is niet moraalridderig bedoelt want iedereen moet doen waar hij/zij zin in heeft, ik ben gewoon een beetje zuinig op bekeuringen. Ik vind dat zo zonde van het geld.

Dus misschien kan je zeggen als dat je rijstijl is waarom dan een Yamaha r6?
Voor het model dus, want hoe hij rijdt kan ik je dus niet vertellen.
 
Na 1 proefles motor gaan kijken, gekeken hoe ie eruit zag, nu heb ik wel wat technisch inzicht, maar van motoren wist ik toen nog niet zoveel af :P.
De prijs (en volle kuip) was het doorslaggevende voor ons op dat moment.
Hij starte, hij liep, gekeken, 10m proefgereden, bijna omgeflikkert, lopend achteruit terug geduwt, gekocht :P
Nog geen spijt van gehad overigens, het oefenen met die fiets heeft me heel wat lessen minder gekost. Daarom hadden we ook een motor nodig, oefenen. We waren met 2 pers op een groot particulier oefenterrein. En de motor heeft zichzelf al opgebracht!

Edit: Owja met een aanhangertje en spanbanden naar huis gereden *D En dan wel nog zwaaien naar de motor's die voorbij komen he! *D

Edit2: @post hieronder, verzekeren zonder rijbewijs gaat prima, gewoon zeggen dat je nog aan het lessen bent, deden ze bij mij (Unive) niet moeilijk over. (En er komt automatisch een dreigbrief met WA plicht enzo (heb ik ook gehad :P))
 
Laatst bewerkt:
vraag ik me ook af...

Ik heb over 2 weken examen, maar ik wil volgende week al gaan kijken voor een motor...
Verder heb ik niemand in m'n directe vriendenkring die ''effe'' mee kan gaan om proef/terug te rijden..
Dus ben van plan om zelf een stukje te gaan proef rijden, en dan ook zelf terug naar huis te rijden.. (ik koop partikulier)

alleen ik weet ondertussen dat ik hem wel alvast op naam kan zetten, alleen verzekeren word lastig zonder rijbewijs....

nou zit er maar hooguit 1-2 weken tussen (dan ga ik ervanuit dat ik slaag:) )... maar zou het kwaad kunnen als ik hem nou gewoon die 1-2 weken ''onverzekerd'' in de schuur laat staan, of komt er an automatisch een boete ?
 
Laatst bewerkt:
Ik zie dat er ook een apart topic voor geopend is, dus maar ff een copy/paste uit het rijles-topic :)

Nee, heb eerst mijn pasje behaald en pas nu ben ik aan het zoeken naar een motorfiets :)
Natuurlijk, als je diep in mijn hart kijkt weet ik zonder een meter gereden te hebben al wat ik wil hebben. Maar mijn verstand zegt hele andere dingen en daar moet ik gewoon naar luisteren. Dus mijn 1e fiets gaat iets worden die ik kan betalen (ook alles eromheen na aanschaf), eentje die lekker en vooral makkelijk rijdt. Daarom ga ik eerst op de motorbeurs passen wat voor type motorfiets mij het beste/makkelijkste zit. Dus of ik in de Off-Road/SuperSport/toer hoek moet gaan zoeken. Als ik daar uit ben dan wordt het eens tijd om actief naar een geschikte en betaalbare motorfiets te gaan zoeken en proefritjes te maken.

Natuurlijk is uiterlijk belangrijk, maar je prettig en dus veilig voelen op/met een motor is nog veel belangrijker. En de enige manier om daar achter te komen is door er zelf mee te rijden.
 
@Verzekeren zonder RBW: Ik heb hem bij KNMV in de verzekering.. Die hebben nooit naar een RBW gevraagd...
 
Ik had ook een motor gekocht voordat ik mijn rijbewijs had
testrit, en daarna nog een paar maanden mee rond gereden voordat ik mijn rijbewijs haalde, en als je wide, ook nog zonder helm (je mocht toen nog zelf uitmaken of je onveilig wilde rijden)
 
Indertijd een 2de hands gekocht en deze zelf naar huis gereden
Daarna een oefenvergunning aangevraagd om zelf op de motor te kunnen oefenen en rijervaring op te doen zodat ik redelijk wat rijervaring had toen ik voor het rijbewijs ging

EgbertO
 
Wat een stelletje onverantwoordelijke dwazen zitten hier in de reacties tussen zeg!

Dat je een motor kóópt voordat je je rijbewijs hebt, oke. Maar hier nog heel uitgebreid gaan vertellen dat je er weken op gereden hebt, dan wel verzekerd dan wel niet verzekerd. Ik vind het echt verreweg van normaal als je dat in je hoofd hebt gehaald.

Maarja, dan zal ik wel weer een moraalridder enzo zijn.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb juist deze week een splinter nieuwe Yamaha FZ6N gekocht, en heb mijn rbw ook nog niet. Moet over 10 dagen afrijden, dus fingers crossed haal ik hem en kan ik hem zo de garage uit rijden.
Heb trouws proef gereden(ken de eigenaar van de dealer).
Ik mag hem volgende week ophalen, maar ik laat hem ff lekker daar staan totdat ik mijn rbw haal!!!! ff koppie gebruiken!!!
 
Ik heb tot tweemaal toe een motor gekocht voordat ik er op mocht rijden. De 25kW-fiets begin december, terwijl ik in april pas m'n rijbewijs haalde, heb ik niet op proefgereden. De volvermogen fiets heb ik zelfs eind november gekocht, terwijl ik er pas in april op mag rijden. Daar heb ik wél een proefrit op gemaakt. Waarom ik de eerste keer zo vroeg kocht weet ik niet, misschien omdat ik er graag een wilde hebben. De tweede keer omdat hij een mooi prijsje had.

@Dennis: Boete komt pas na 3 maanden onverzekerd. Als je richting Eindhoven gaat kijken naar een fiets heb ik misschien wel tijd.
 
Laatst bewerkt:
Wat een stelletje onverantwoordelijke dwazen zitten hier in de reacties tussen zeg!

Dat je een motor kóópt voordat je je rijbewijs hebt, oke. Maar hier nog heel uitgebreid gaan vertellen dat je er weken op gereden hebt, dan wel verzekerd dan wel niet verzekerd. Ik vind het echt verreweg van normaal als je dat in je hoofd hebt gehaald.

Maarja, dan zal ik wel weer een moraalridder enzo zijn.

Mijn motor was wel verzekerd in die tijd.
Gewoon even melden aan de verzekering dat je nog geen rijbewijs had en dat kwam dan ook op de polis te staan

EgbertO
 
Mijn motor was wel verzekerd in die tijd.
Gewoon even melden aan de verzekering dat je nog geen rijbewijs had en dat kwam dan ook op de polis te staan

EgbertO

Ja, dat had ik bij jou al begrepen. En je reed ook nog in een tijd waarin je zelf mocht bepalen of je een helm droeg ja of nee... Dat is way beyond mijn tijd ;)
 
in mijn tijd kon men een voorlopige vergunning aan vragen .
je mocht dan met je motor een bepaalde route rijden maar niet er buiten.
dus het was een rijbewijs op tijd.
ik heb toen die tijd een oude leger motor gereden(maico)
ben blij dat ik nu iets beter rijd ha ha
 
je kan niet verzekerd zijn als je geen rijbewijs hebt
gebeurd er iets je bent altijd de L.. :} :} :]

Theoretisch gezien ben 'je' zelf altijd verzekerd. De motor moet je verzekeren. Deze is verzekerd, ongeacht of degene die er op zit een rijbewijs heeft. Echter, heb jij zelf geen rijbewijs, en rij je erop, dan klopt de verzekering bij jou aan om het geld terug te halen.
:] tot zover mijn corrigering....

Ik had de motor ook een tijdje voor ik het rijbewijs had. Staat nog steeds op naam van moeders verzekerd. Ze heeft geen rijbewijs maar dat is niet van belang ( en ja, ik ben dan wel regelmatige bestuurder). En zoals al werd gezegt: De eerste keren merk je toch niet of een motor lekker zit/rijd etc. Dat kun je pas na xx kilometer beoordelen. Mocht ik nu, na 8000 km, een motor kopen, dan nog laat ik iemand erop testrijden die er veel meer verstand van heeft :) .
 
Ik heb nu me motor al voordat ik me rijbewijs heb gehaald, heb hem eigelijk wel genomen op uiterlijk en de prijs die niet al te hoog was. Echt proefrijden heb ik eigelijk niet gedaan -O- me vader ging alleen even een stukje heen en weer rijden.

De motor staat gewoon op mijn naam en is geschorst, maar ik heb wel me autorijbewijs.

(en hij kwam thuis op de aanhanger) *D
 
Terug
Bovenaan Onderaan