Motor voordat je je rijbewijs had?

Motor (Yamaha Thundercat) gekocht toen ik nog niet in het bezit was van mijn rijbewijs. Het model sprak mij aan en ik wilde een "instapper" om dan later een andere "supersport" te halen. Had toen geen proefrit gereden en een maat van mij reed hem thuis.

Rijbewijs en paar tochtjes later heb ik gemerkt dat supersport toch niet geheel mijn ding is. Heb nu een Triumph Street Triple in de bestelling staan, omdat de zithouding en de power mij meer bevalt. Hier heb ik wel een proefrit meegereden.
 
vraag ik me ook af...

Ik heb over 2 weken examen, maar ik wil volgende week al gaan kijken voor een motor...
Verder heb ik niemand in m'n directe vriendenkring die ''effe'' mee kan gaan om proef/terug te rijden..
Dus ben van plan om zelf een stukje te gaan proef rijden, en dan ook zelf terug naar huis te rijden.. (ik koop partikulier)

alleen ik weet ondertussen dat ik hem wel alvast op naam kan zetten, alleen verzekeren word lastig zonder rijbewijs....

nou zit er maar hooguit 1-2 weken tussen (dan ga ik ervanuit dat ik slaag:) )... maar zou het kwaad kunnen als ik hem nou gewoon die 1-2 weken ''onverzekerd'' in de schuur laat staan, of komt er an automatisch een boete ?

Als je hem in de garage wil zetten kun je hem normaal schorsen, echter krijg je pas een brief na een maand ofzo geloof ik, dus een probleem is het niet :)
 
Wie van jullie had al een motor voordat hij zijn rijbewijs had?
En hoe hebben jullie die keuze gemaakt voor dat bepaald model??
Want je kon toen als het goed is niet proefrijden, dus je kon niet weten hoe de motor reed.

Ging je op het uiterlijk af?

me :Y

en al gewoon aan het rijden hoor, ook tijdens de lessen })

kwam met de rs125 aan op de rijschool en die kerel keek wel raar, :+

i know. 't mag niet maar.... O-)
 
Ik had ook al een motor voordat ik m'n rijbewijs had... maar dat was meer omdat ik op mn eigen motor ging lessen.
Een vriend van me is nl rij instructeur (maar heeft geen rijschool), kon dus bij hem lessen maar moest alleen wel een eigen motor kopen en kon dan bij een collega van hem afrijden onder zijn rijschool.
Heb ook niet proefgereden, hij stond dr voor een klein bedrag en tja was helemaal blind. Ding heeft later nog een hoop gekost ook want hij was uiteraard wel in de staat als dat ie naar zn prijs was. *D
Maar goed, heb dr een hele hoop van geleerd.
 
Laatst bewerkt:
rij al met motors vanaf mijn 16jaar. eerste motor op kenteken was een xj600
daar had ik op gelest en de zithouding was goed. :)
 
Ik heb hem 2 maanden voor dat ik mijn rbw haalde gekocht, en heb wel proef gereden op een afgelegen parkeerplaats.
 
Wat een stelletje onverantwoordelijke dwazen zitten hier in de reacties tussen zeg!

Dat je een motor kóópt voordat je je rijbewijs hebt, oke. Maar hier nog heel uitgebreid gaan vertellen dat je er weken op gereden hebt, dan wel verzekerd dan wel niet verzekerd. Ik vind het echt verreweg van normaal als je dat in je hoofd hebt gehaald.

Maarja, dan zal ik wel weer een moraalridder enzo zijn.
PARDON

ik stam van de generatie dat je met een proefrijbewijs ging rijden.
dit hield in:
- je koopt een motor
- je gaat naar het politiebureau en koopt een proefrijbewijs (30 gulden per maand)
- hiermee mocht je 1 maand binnen een straal van 5 kilometer van je woonhuis oefenen.
- je sloot een verzekering af zodat je verzekerd rond reed.
- je verlengde dat proefrijbewijs voor weer een maand mocht dat nodig zijn.
- je vraagt het examen aan bij het CBR.
- je slaagt in 1 keer natuurlijk.

zo ging dat in de jaren 70.

en jij noemt mij onverantwoordelijke dwaas.
foei, snotneus. :+
 
Laatst bewerkt:
Ik had hem ook al 1.5 maand ofzo voor m'n rijbewijs, niet proefgereden maar puur op uiterlijk gegaan. Het is een CBR600F dus dat is altijd wel gangbaar en zit/rijd altijd wel goed, zo bleek ook achteraf toen ik wel m'n RBW had :)

Wel flink veel gereden voor ik hem had, zelfs hele lange ritten gemaakt. Dat was misschien niet zo slim maar ach, het is goed afgelopen ;)
 
Wat een stelletje onverantwoordelijke dwazen zitten hier in de reacties tussen zeg!

Dat je een motor kóópt voordat je je rijbewijs hebt, oke. Maar hier nog heel uitgebreid gaan vertellen dat je er weken op gereden hebt, dan wel verzekerd dan wel niet verzekerd. Ik vind het echt verreweg van normaal als je dat in je hoofd hebt gehaald.

Maarja, dan zal ik wel weer een moraalridder enzo zijn.

Ach ach daar hebben we het braafste jongentje van de klas hoor :')
 
Ik was helemaal niet van plan om voor het behalen van m'n rbw een motor te kopen. Liep toen twee weken voordat ik moest afrijden een prachtig nieuwe Yamaha FZ6 Fazer tegen het lijf voor een belachelijk lage prijs (1600 euro onder de catalogusprijs!). Na enig beraad met m'n vriendin en alle reviews te hebben gelezen die ik maar kon vinden heb ik getekend. Werd 7 dagen voordat ik moest afrijden bezorgd. Ik heb er toen 50m meegereden (op een prive terrein) en een week lang in de schuur laten staan.

Een week later gelukkig m'n rbw gehaald maar tegenwoordig moet je nog best lang wachten op dat rottige kaartje. Had er al 280km op zitten voordat het kaartje daadwerkelijk binnen was ;)

Geen spijt van gehad dat ik geen proefrit heb kunnen maken. Doordat het gewoon een goede en gangbaar model is kun je er ontzettend veel over lezen. Veelal alleen maar lovend!
 
Maar waren jullie dan niet bang dat je gepakt werd?
Krijg je daar dan geen extra rijontzegging voor?
Dus dat je bijvoorbeeld binnen 3 maanden niet mag afrijden?

Ik zou echt met nog meer zenuwen op de motor zitten en dat lijkt me dan niet echt bevoordelijk voor de veiligheid.
 
In de 60er jaren was denk ik een jaar of 14 en had een Jawa gekregen die ook nog eens liep, reed er dus gewoon mee op straat zolang m'n zakgeld nog niet op was.
Ja de jeugd hé, was toen ook al zo dus O-)
 
Maar waren jullie dan niet bang dat je gepakt werd?
Krijg je daar dan geen extra rijontzegging voor?
Dus dat je bijvoorbeeld binnen 3 maanden niet mag afrijden?

Ik zou echt met nog meer zenuwen op de motor zitten en dat lijkt me dan niet echt bevoordelijk voor de veiligheid.

Je hebt zeg maar een wildcard, als je de eerste keer wordt gepakt krijg je 190 euro boete, de tweede keer ben je zwaar de sigaar, dus nee ik was eigenlijk totaal niet bang. Ik probeerde wel de politie zoveel mogelijk te mijden uiteraard. Maar het was toen zomer en er reden zoveel motoren.

Met rijbewijs rijdt uiteraard veel lekkerder maar ik vond het toen niet onveiliger of onverantwoord ofzo. Ik deed het ook omdat ik al genoeg had gereden en wist dat ik gewoon goed kon rijden, anders had ik het ook nooit gedaan.
 
Je kan bij sommige zaken de motor weer inleveren met terugbetaling van je aankoopbedrag binnen een bepaalde periode. Je moet echter wel daar een andere motor kopen, je bent dus wel aan bepaalde regels gebonden, lijkt me ook meer dan logisch.
 
ja hooor toen ik 18 was mijn eerste motor gekocht (Jawa 350 oilmaster) na twee jaar rond crossen toch maar mijn rijbewijs gehaald O-)

wel twee keer gezakt van wege een te eigen rijstijl :/
 
Laatst bewerkt:
Vorig jaar een maand voor het halen van mijn rijbewijs mijn VFR gekocht. Was al langer verliefd op da ding, en bij Honda-dealer mocht ik ondanks het niet hebben van een rijbewijs toch effe proefrijden. "Je valt toch ook niet elke les"... Ik had ook al geen legitimatie bij. "Doe maar een kopietje van je bankpasje"... Zo'n proefrit stelt natuurlijk geen drol voor, maar toch. Meteen gekocht (ook al zo lekker verstandig :+ ) maar pas na halen van rijbewijs thuis laten afleveren. Sindsdien nog alleen maar veel plezier gehad :] !
 
Ach ja,

Ik ben zelf ook uit de proefrijbewijs-tijd. Ik had indertijd een BMW R27 waar ik af en toe een stukje mee ging rijden. En, als het ritje wat verder ging dan de vergunning van het blauwe L-plaatje toestond, schroefde je het plaatje eraf. Deze R27 heb ik verkocht (stom, ik weet het |( ) en pas een paar jaar later heb ik een Suzuki GT250 gekocht waar ik wel het A-tje voor gehaald heb. Overigens nog steeds in de periode dat er met L-plaatjes geknutseld werd...

Mijn vrouw heeft het later nog meegemaakt dat zij bij motorrijles moest rijden met jongens die al een tiental jaren motor reden, maar nog steeds geen A-tje hadden. Dus, een van hen ruilde de 1000 cc sportbike in om op een 400 cc-brommert motorrijles te nemen.....
Doet ie het wel, hij wil niet van z'n plek :? ..... :+
 
Wie van jullie had al een motor voordat hij zijn rijbewijs had?
En hoe hebben jullie die keuze gemaakt voor dat bepaald model??
Want je kon toen als het goed is niet proefrijden, dus je kon niet weten hoe de motor reed.

Ging je op het uiterlijk af?
Zomer 1967 kocht ik deze Yamaha 100cc twin YL1 om dat ik die heel mooi vond *D
April 1968 had ik mijn rijbewijs A pas en al die tijd met een oefenvergunning gereden zonder L

large
 
PARDON

ik stam van de generatie dat je met een proefrijbewijs ging rijden.
dit hield in:
- je koopt een motor
- je gaat naar het politiebureau en koopt een proefrijbewijs (30 gulden per maand)
- hiermee mocht je 1 maand binnen een straal van 5 kilometer van je woonhuis oefenen.
- je sloot een verzekering af zodat je verzekerd rond reed.
- je verlengde dat proefrijbewijs voor weer een maand mocht dat nodig zijn.
- je vraagt het examen aan bij het CBR.
- je slaagt in 1 keer natuurlijk.

zo ging dat in de jaren 70.

en jij noemt mij onverantwoordelijke dwaas.
foei, snotneus. :+

Dat waren nog eens tijden... Ik zou willen dat ik dat had meegemaakt...
 
Maar waren jullie dan niet bang dat je gepakt werd?
Krijg je daar dan geen extra rijontzegging voor?
Dus dat je bijvoorbeeld binnen 3 maanden niet mag afrijden?

Ik zou echt met nog meer zenuwen op de motor zitten en dat lijkt me dan niet echt bevoordelijk voor de veiligheid.

Gepakt worden, daar zou ik me niet zo'n zorgen om maken. Maar moet je voorstellen dat je onverzekerd een ongeluk veroorzaakt, al dan niet een waarbij doden of gewonden vallen.
Nee, ik begrijp niet dat mensen dat risico nemen. :N
 
@Verzekeren zonder RBW: Ik heb hem bij KNMV in de verzekering.. Die hebben nooit naar een RBW gevraagd...

Polisvoorwaarden nog maar eens goed nalezen ;)

Staat iets in dat je niet verzekerd bent, als je geen geldig rbw hebt :N

Maar zelf een ZZR gekocht en kleine stukjes op proefgereden.
Mja, ik had dan ook een vriendin die al wel der motorrbw had ;)
 
hej een biegthokje ...

ja had mijn motor al eerder als mijn rijbewijs
ja heb ook proefgereden
ja idd een aantal keer proefgereden toen hij thuis stond
nee was niet verzekerd
nee stond ook nog niet op naam want was een duitste motor die ik nog moest invoeren
ja ook al op motoren van vrienden gereden zonder rijbewijs
ja mijn vriendin der motor staat ook al klaar
nee zij heeft geen nog geen rijbewijs
nee die is niet verzekerd maar geschorst

foei michiel .. het is idd niet aan te raden, maar voor mij ook niet te weerstaan
 
Kijk ik wil heel graag een Yamaha r6 zonder dat ik weet of dat deze wel lekker zit/rijdt.
Je moet er op een bepaalde manier op gaan zitten en ik weet niet of dat wel bij me past.
Aan de andere kant vind ik persoonlijk het model erg mooi.

Zoals ik er nu over denk zal ik niet extreem hard gaan rijden, ik ben niet zo snelheidsduivel, ook niet met de auto.
Ik rij rustig en houd mijzelf eigenlijk altijd aan de snelheidsregels, dit is niet moraalridderig bedoelt want iedereen moet doen waar hij/zij zin in heeft, ik ben gewoon een beetje zuinig op bekeuringen. Ik vind dat zo zonde van het geld.

Dus misschien kan je zeggen als dat je rijstijl is waarom dan een Yamaha r6?
Voor het model dus, want hoe hij rijdt kan ik je dus niet vertellen.

Je hoeft geen snelheidsduivel te zijn om op een R6 te gaan rijden hoor.
En zeker als je zegt dat je zo rustig rijd kan je makkelijk op een R6 beginnen.
Je moet wel een motor kiezen die je graag wil hebben, en die je mooi vind.
 
Terug
Bovenaan Onderaan