Motor vraag theorie

SGT2TJ

Rookie
29 dec 2015
6
0
Beste forum leden,

Ik heb onlangs mijn theorie examen gehad maar ben gezakt met 2 fout te veel.

1 van de vragen ging over mijn helm, ondanks ik heel mijn theorie boek heb geleerd heb ik deze vraag niet terug kunnen vinden in mijn boek, de vraag ging over welk deel van de helm vangt de klap op als je valt en dan was de keuze binnenste deel of buitenste deel.

zou iemand dit kunnen vertellen/uitleggen? :}

alvast bedankt,

Met vriendelijke groet,

Jitte
 
Wat een rare vraag? Typisch CBR dit...maar om antwoord op de vraag te geven: Buitenste deel (lijkt mij)
 
Nog even gecontroleerd bij mij eigen helm maar het is dus echt de buitenkant ja :+

9057au.jpg
 
De buitenschaal krijgt de klap, maar is hard en neemt weinig energy op. Het daadwerkelijke opnemen van de klap( energy) gebeurt door binnen schaal.
 
CBR is inderdaad wat onduidelijk, ook met vragen nakijken daar kreeg ik maar 1 minuut voor.... maar volgens mij heeft Arcath gelijk met de binnenschaal maar ook Zagato kan gelijk hebben... ik wacht nog even meer antwoorden af :) iig bedankt!
 
Als de vraag daadwerkelijk zo werd gesteld dan is de vraag gewoon fout. Zowel het buitenste als binnenste deel vangen de klap op. De schalen onder de harde buitenschaal vangen de klap het beste op maar dat was de vraag niet. Ook is de term: "Het binnenste deel van een helm" erg vaag. Is het binnen in de helm? Is het alle schalen behalve de harde buitenschaal, is het de substantie binnen de onderste schaal en de buitenste schaal?

Gewoon een slechte vraag dus.
 
Inderdaad een beetje rare vraagstelling....

Met het binnenste deel kunnen ze ook je bolletje bedoelen... :D

Overigens heeft Arcath het bij het juiste eind, een helm is zodanig opgebouwd dat alle klappen van een lage energie geheel door de buitenschaal (door zijn hardheid) wordt opgevangen.. Echter wanneer de klap dusdanig hard is dan zorg de zachte binnenschaal dat de energie gelijkmatig over de inhoudt verdeeld en gedempt wordt zonder de inhoudt dusdanig te beschadigen.
 
De kinetische energie van de klap wordt opgevangen/geabsorbeerd door de zachte binnenschaal. De harde buitenschaal beschermt tegen schuifschade en indringen van harde objecten en zal tevens de klap over een groter oppervlak verspreiden.

Onduidelijke vraagstelling van het CBR maar ik denk dat ze hier de binnenkant bedoelen.
 
Laatst bewerkt:
Ik zie met deze vraag in een theorie examen niet echt de link hoe dit bijdraagt tot een goede toetsing of de betreffende kandidaat geschikt is tot deelname in het verkeer.
 
Ik denk dat dit het antwoord is wat ik zoek.

De kinetische energie van de klap wordt opgevangen/geabsorbeerd door de zachte binnenschaal. De harde buitenschaal beschermt tegen schuifschade en indringen van harde objecten en zal tevens de klap over een groter oppervlak verspreiden.

Onduidelijke vraagstelling van het CBR maar ik denk dat ze hier de binnenkant bedoelen.
 
De buitenschaal verdeelt de kracht en voorkomt dat de binnenschaal beschadigt op het punt waar de impact plaatsvindt.

Slechte vraag idd en sowieso lijkt me dit nou niet echt basiskennis die noodzakelijk is om veilig aan het verkeer deel te nemen.

Eehhh, grappige naam, nooit eerder gehoord ... Jitte. *:)
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat dit het antwoord is wat ik zoek.

Had ik dat geweten tijdens mijn ongeluk dan....ja dan was het alsnog gebeurd. Super belangrijk CBR! Zolang een helm maar doet waar hij voor gemaakt is toch...je zou maar zakken door zo'n kut vraag -O-
 
De buitenschaal verdeelt de kracht en voorkomt dat de binnenschaal beschadigt op het punt waar de impact plaatsvindt.

Slechte vraag idd en sowieso lijkt me dit nou niet echt basiskennis die noodzakelijk is om veilig aan het verkeer deel te nemen.

Eehhh, grappige naam, nooit eerder gehoord ... Jitte. *:)

bedankt! en is een Friese naam. :P
 
CBR is sowieso maf met z'n vraagstellingen. Vaak meerdere opties. Ligt er dan alleen aan hoe je de vraag moet interpreteren
 
Interessant topic!

Dit lees ik in de link:

De buitenschaal heeft tot doel een klap op te vangen, de energie over een groter vlak te verdelen en hiermee een deel van de slagenergie te absorberen. De buitenste laag is erg hard, maar zo ontworpen dat deze bij een hevige klap samentrekt. Hierdoor wordt energie die vrijkomt bij de klap afgevoerd, zodat de kracht vermindert die uiteindelijk je hoofd bereikt. De binnenste laag is even belangrijk bij het absorberen van deze energie als de buitenschaal. Deze laag is meestal gemaakt van polystyreen. Deze dichte laag dempt en absorbeert de schok als de helm stopt en je hoofd nog wil bewegen.
 
Het is zeker niet erg om kennis te hebben van de eigenschappen van je helm. (of van de banden, of de remmen, of de .............................. en nog veel meer van de motor)

Maar om dat te vragen bij een theorie-examen en in hoeverre dat bijdraagt om een goede motorrijder te gaan worden, dat ontgaat mij een beetje!!
 
CBR is sowieso maf met z'n vraagstellingen. Vaak meerdere opties. Ligt er dan alleen aan hoe je de vraag moet interpreteren

Achja... het CBR. Volgens mij spelen die gasten bewust (taal)spelletjes zodat ze meermaals aan de gezakte kanditaten kunnen verdienen. Ook al heb ik voor al m'n rijbewijzen m'n theorie in 1x gehaald, ik blijf me er aan ergeren.

Mooiste voorbeeld blijf ik vinden: foto van een klaverblad op de snelweg. Bord: adviessnelheid 80. De vraag: "U rijdt 100km/h, mag dit?"
Het antwoord moet dus zijn: Nee, want ook al zegt de wet [blablabla], het is niet verstandig om harder de rijden dan de adviessnelheid, dus nee, het mag niet.
 
Mooiste voorbeeld blijf ik vinden: foto van een klaverblad op de snelweg. Bord: adviessnelheid 80. De vraag: "U rijdt 100km/h, mag dit?"
Het antwoord moet dus zijn: Nee, want ook al zegt de wet [blablabla], het is niet verstandig om harder de rijden dan de adviessnelheid, dus nee, het mag niet.

Volgens mij is het antwoord dan nog steeds ja. Of iets mag of niet is bij wet vastgelegd en hangt niet af van of het verstandig is of niet. Het is ook niet verstandig om brommert niet aan de ketting te leggen in de binnenstad, maar het mag wel. Je krijgt hooguit geen uitkering van de verzekering als het ding door een onbekende geleend wordt voor onbepaalde tijd |(
 
Terug
Bovenaan Onderaan