Motor vs Auto

PeterG

Rookie
30 apr 2015
19
0
Allo, allo,

Al jaren onderwerp van discussie, maar helaas heb ik nog nimmer een REËEL! vergelijk gezien of gehoord!

Wat gaat er sneller rond op het circuit (of straat als je dat wil) , de motor of de auto?

Om deze vergelijking eerlijk te maken kun je slechts een model gebruiken, namelijk de verhouding PK/KG. Dus: beide voertuigen hebben dan in verhouding hetzelfde aantal pk's beschikbaar om hun gewicht te verplaatsen.

Voorbeeld: Kawasaki ER6F: 211kg, 72 pk = 2.93 kg/pk

Nissan GTR : 1660kg, 550 pk = 3.01 kg/pk

Beide moeten 3kg per pk verplaatsen. Dit is een willekeurig voorbeeld, maar natuurlijk met elke motor/auto te maken zolang de pk/kg verhouding maar klopt.

Wie wint? :P
 
Jamaar als een motor 4 wiel aangedreven is, dan is het geen motor meer.
Topic is toch al onzin, dit kan er ook nog wel bij.

En de motor wint natuurlijk want dit is een motor forum.
 
leuk geprobeerd, maar ga eerst maar eens eerlijk vergelijken. Een nissan GTR kost je tweedehands al zo'n 60 duizend euro, en een ER6F is nou niet bepaald de top-of-the-line sportmotor - kost je 4 duizend.

Nu voor een eerlijkere vergelijking:

BMW S1000RR a 23.000 euro
~200 pk
~200 kg

Wat koop je voor dat geld op vier wielen (nieuw)? - dit bijvoorbeeld Ons aanbod - Auto.nl

~200 pk
~1200 kg

dan is de motor ongeveer 6x zo snel
 
Laatst bewerkt:
Ligt aan te veel verschillende factoren. zoals ze hierboven al zijden, de GTR is vierwiel aangedreven. das al en voordeel, en dan heb ik het nog niet over de rijders gehad.

Stel je hebt een auto en een motor met dezelfte verhouding van vermogen, en even goede coureurs, dan kunnen we vervolgens weer gaan discuseren over het circuit. Want als je eentje met veel bochten hebt, is de auto weer in het voordeel, heb je er een met veel rechte stukken zal de motor weer beter uit de voeten kunnen komen en bla bla bla... en ga zo maar door
 
Als de motor en auto evenveel pk/kg hebben, dant wint de auto.... lijkt me vrij simpel.
Auto heeft veel meer grip, en kan veel beter remmen.

Het voordeel van een motor is JUIST dat hij veel pk/kg heeft... (en op sommige circuits dat je misschien bochten kan aansnijden). Als je dat voordeel weg haalt wint de auto.
 
Laatst bewerkt:
Als de motor en auto evenveel pk/kg hebben, dant wint de auto.... lijkt me vrij simpel.
Auto heeft veel meer grip, en kan veel beter remmen.

Het voordeel van een motor is JUIST dat hij veel pk/kg heeft... (en op sommige circuits dat je misschien bochten kan aansnijden). Als je dat voordeel weg haalt wint de auto.

:^

Met dezelfde pk \ kg verhouding is de vergelijking ook wel heel erg krom (dat is het sowieso al).
Mogen ze die auto op zijn beurt maar op 1 wiel aandrijven om het nog enigszins gelijk te maken. :+
 
Laatst bewerkt:
Als de motor en auto evenveel pk/kg hebben, dant wint de auto.... lijkt me vrij simpel.
Auto heeft veel meer grip, en kan veel beter remmen.

Het voordeel van een motor is JUIST dat hij veel pk/kg heeft... (en op sommige circuits dat je misschien bochten kan aansnijden). Als je dat voordeel weg haalt wint de auto.
:^
 
leuk geprobeerd, maar ga eerst maar eens eerlijk vergelijken. Een nissan GTR kost je tweedehands al zo'n 60 duizend euro, en een ER6F is nou niet bepaald de top-of-the-line sportmotor - kost je 4 duizend.

Nu voor een eerlijkere vergelijking:

BMW S1000RR a 23.000 euro
~200 pk
~200 kg

Wat koop je voor dat geld op vier wielen (nieuw)? - dit bijvoorbeeld Ons aanbod - Auto.nl

~200 pk
~1200 kg

dan is de motor ongeveer 6x zo snel

Je kunt een auto en motor op verschillende vlakken gaan vergelijken. TS heeft er voor gekozen om een vergelijking te maken tussen pk/gewicht. Niet op basis van prijs!
 
Ik ben blij dat 99.9% van de auto's niet dezelfde pk/gewichtsverhouding heeft als 99.9% van de motorfietsen. :')
 
leuk geprobeerd, maar ga eerst maar eens eerlijk vergelijken. Een nissan GTR kost je tweedehands al zo'n 60 duizend euro, en een ER6F is nou niet bepaald de top-of-the-line sportmotor - kost je 4 duizend.

Nu voor een eerlijkere vergelijking:

BMW S1000RR a 23.000 euro
~200 pk
~200 kg

Wat koop je voor dat geld op vier wielen (nieuw)? - dit bijvoorbeeld Ons aanbod - Auto.nl

~200 pk
~1200 kg

dan is de motor ongeveer 6x zo snel

T gaat hier niet om centjes maar om pk/kg :z
 
Gedeelde blijdschap! *O*
:+

Even wat data van verschillende auto's via Google.
(huidige MotoGP record kan iets bijgesteld zijn, verslaat wel snelle wagens met hoge vermogens, maar F1/USA Champ car is een klasse apart)

Op 3 augustus 2007 werd het ronderecord verbroken door Jos Verstappen. Met een A1GP-bolide zette hij een tijd neer van 1.32.824. Deze tijd bleef niet heel lang staan: 12 augustus 2007 was het Andreas Wirth met zijn 3 jaar oude Lola Champ Car, die het record bijstelde naar 1:28.276, ruim 4 seconden sneller dan Jos Verstappen.

Op 1 september 2007 werd deze tijd verbeterd door de Fransman Sébastien Bourdais. In zijn McDonald's Cosworth Champ Car kwalificeerde hij zich met 1:18:765 op pole position voor de eerste Champ Car World Series race in Nederland. Ter vergelijking: het ronderecord voor de MotoGP staat op naam van de Australiër Casey Stoner. In 2012 reed hij op een Honda naar een tijd van 1:33:713 tijdens de kwalificatietraining voor de Dutch TT, kleine 15 seconden langzamer dan Bourdais in zijn Champ Car. bron

De Super Car Challenge komt dit weekend in actie tijdens de Gamma Racing Days. De snelste trainingstijd tijdens de kwalificatie van de SuperGT's en de GTB-divisie op vrijdagmiddag, werd opgeeist door de Corvette van Nicolas van Dierendonck en Jeffrey van Hooydonk. Het was geen verrassing, want de Corvette kende geen problemen. Hun tijd van 1:39.291 was onder de 1:40-grens en daarmee claimde Belgische koploper in het SuperGT-kampioenschap de pole position.

De tweede kwalificatietijd was wel een verrassing. Bij de crew van BlueBerry Racing liep alles op rolletjes en technisch was de Mosler MT900R ook helemaal in orde. Op zo'n moment blijkt ineens de potentie van de blauwe Mosler, waarmee Berry van Elk een tweede snelste tijd wist te realiseren van 1:40.135. Een prestatie die een schril contrast vormt met het pechvolle DTM-weekend, drie weken eerder. De Mosler kon dit weekend nog wel eens voor een verrassing gaan zorgen.

Henry Zumbrink volgde met een snelste rondetijd van 1:40.182 erg kort achter nummer twee. De blauwe Volvo S60 V8 reed daarmee de derde snelste raceronde en ook voor DTM-weekend-winnaar Zumbrink lijkt het GAMMA weekend voorlopig goed te gaan.

Op de vierde plaats zien we met een tijd van 1:40.633 de zwarte Dodge Viper GT3-R van Roger Grouwels: "Ik ben tevreden met mijn vierde tijd vanmiddag. Buiten de ideale lijn lag er veel stuifzand op de baan, waardoor de grip zomaar weg kan zijn. Het stuifzand is afkomstig uit het naastgelegen gras en kan daarom moeilijk worden verwijderd met een veegwagen. Dit probleem geldt voor alle deelnemers, maar het was gewoon lastig en heb ik mijn rijstijl erop aangepast."

Nadat zijn vorig weekend tijdens de 24 Uren van Spa-Francorchamps wat minder succesvol was verlopen, had Max Koebolt zijn focus weer volledig op de Supercar Challenge. Al in zijn derde raceronde realiseerde hij een tijd van 1:41.881. Dat was de vijfde tijd van de dag. Teamgenoot Pol Stoffel kon tevreden terugblikken op de kwalificatie. Koebolt blijft een (jonge) man om rekening mee te houden, zijn eerste Super GT-overwinning is slechts een kwestie van tijd.

De zesde tijd werd gereden door Henk Thuis. De Radical RXC lijkt vanwege zijn vele downforce uiterst geschikt voor het Drentse TT circuit, maar met 1:43.132 realiseerde Thuis geen top 3-tijd. Henk Thuis: "Toch ben ik best tevreden, want ik ben niet tot het uiterste gegaan. Ik nam een preventieve maatregel door de versnellingsbak te sparen, die nogal warm werd. Misschien had het harder gekund, maar op een kostare bak schade zitten we niet te wachten. Vanuit Engeland zijn ze nu onderweg met een nieuwe versnellingsbak, die we vannacht nog even gaan monteren."

Carlo Kuijer en Nol Kohler legden met hun Solution F V8 beslag op de zevende tijd met 1:44.456

Bron.
 
Laatst bewerkt:
:^

Met dezelfde pk \ kg verhouding is de vergelijking ook wel heel erg krom (dat is het sowieso al).
Mogen ze die auto op zijn beurt maar op 1 wiel aandrijven om het nog enigszins gelijk te maken. :+

Je snapt r niet veel van... :$
 
Een hobbyrijder doet al zo ongeveer 1.50 met een 750 cc motorfiets op Assen.
De MotoGP en Superbike ongeveer 1.31-1.34.
Jos met de A1 auto 1.32 maar heeft vast niet het onderste uit de kan gehaald.
De Champ Car doet al 1.18. :o

Het DTM rijdt dan weer langzamer dan de Superbikes.
Een beetje R6/GSX-R600 "jong" talent cup snelheid.
Dat vind ik voor die snelle toerwagens wel tegenvallen. :P
 
Laatst bewerkt:
Een hobbyrijder doet al zo ongeveer 1.50 met een 750 cc motorfiets op Assen.
De MotoGP en Superbike ongeveer 1.31-1.34.
Jos met de A1 auto 1.32 maar heeft vast niet het onderste uit de kan gehaald.
De Champ Car doet al 1.18. :o

Het DTM rijdt dan weer langzamer dan de Superbikes.
Een beetje R6/GSX-R600 "jong" talent cup snelheid.
Dat vind ik voor die snelle toerwagens wel tegenvallen. :P

Aardig, maar dan gaat het niet meer over dit topic: pk/kg! :P
 
Aardig, maar dan gaat het niet meer over dit topic: pk/kg! :P
Het resultaat is wisselende dus.
Maar je mag zelf ook wel wat doen en de gewichten/PK opzoeken van een champ car, A1 GP wagen, Yamaha R6, Honda RVC212, Pata Honda CBR1000RR, Chevrolet Corvette. :?

Of moet het precies de auto/motor uit de startpost zijn. :?
 
Laatst bewerkt:
Het resultaat is wisselende dus.
Maar je mag zelf ook wel wat doen en de gewichten/PK opzoeken van een champ car, A1 GP wagen, Yamaha R6, Honda RVC212, Pata Honda CBR1000RR, Chevrolet Corvette. :?

Of moet het precies de auto/motor uit de startpost zijn. :?

Zoals ik in het topic al aangaf: elke willekeurige vergelijking is goed, als de verhouding pk/kg maar klopt!
 
Terug
Bovenaan Onderaan