motor vs motorscooter

een serieuze vraag
wat is het voordeel van een motor over een motorscooter behalve acceleratie en top snelheid ?

laten we een voorbeeld nemen van de nieuwe tmax
bagage ruimte voor je helm en tas
hand en stoel verwarming
gps
windscherm die omhoog en omlaag kan
prima uit de wind door de vorm
makkelijker en comfortabeler zitten
kan niet van zijn standaard af zonder dat de keyless entry system dichtbij is.
keyless uiteraard.
nog eens 2 opberg ruimtes (klein voor je portomone sleutels telefoon.

dit is natuurlijk gewoon om de ''echte'' motorrijder te begrijpen
dit gaat trouwens om dagelijks leven met een motor en niet iemand die naar de racebaan gaat want dan is het enige wat telt hoe snel je bent.
Wat een leuke vraag. Veel reacties ook met veel persoonlijke meningen. En grappen. Dan ben je gewoon een leuke thread gestart.

Persoon rijd ik nu 5 jaar. Altijd geschakeld. Alle verschillende modellen gaven mij elk hun eigen lol en uitdaging. Een racer, nakeds, sport-tourer en adventure. Niet met elkaar te vergelijken, maar toch ook weer wel.

Ook een paar dagen gereden op een scooter van een vriend : een 800cc Gilera GP met powercommander. Zou niet direct mijn eigen keuze zijn als aankoop. Maar wat een geniaal ding. Uitdagend, snel, wendbaar. Maar zoals als gezegd werd, voor mij uiteindelijk ook wat saai. Na een dag touren, had ik een heel leuke dag gehad, maar was ik ook blij dat ik op mijn eigen schakelmotor het laatste stuk naar huis kon rijden. Zo'n 800cc is in mijn beleving echt heel snel en qua kracht niet goed te vergelijken (of juist wel 8-))met een minder krachtige scooter.

Voor mij zou een schakelmotor meer plezier geven in de bergen. Vooral door te kunnen schakelen en remmen op de motor (het blok).

In Den Haag kun je trouwens goed terecht bij Bolman op de Binkhorst voor onderhoud aan een scooter.
 
Ik vind het juist heerlijk om in de heuvels met de scoot te rijden. Altijd power altijd juiste toerental.

Ik vond dat steeds schakelen maar vervelend. Regelmatig was de eerste versnelling te laag en de tweede te hoog.

Op de scoot ben ik veel meer aan t genieten van de omgeving.

Ben nu aan het werk in mijn taxi en er reed net naast mij zo'n chopper met een vent en zijn vriendin duidelijk geen beginners maar wel met korte broek t-shirt geen handschoenen en gewone schoenen.
Zijn dat dan de "echte motorrijders" waarnaar gezwaaid moet worden?

Vorig jaar kwam ik een vent tegen moest in ophalen bij motorzaak de valkenier met mijn taxi en hij had zijn helm in de hand.
Ik vroeg of hij zijn motor moest laten repareren maar nee hij ging stoppen.
Om een lang verhaal kort te maken de man reed 15 jaar op een Honda CBR 1000 maar was nog nooit in het buitenland geweest zucht.

Ik vroeg nog waar ga jij heen dan? Hij legde uit dat hij zo nu en dan een rondje deed 20 minuten 30 minuten en weer thuis.

Vorige week hadden er aan klant in mijn auto die ook trots filmpje liet zien van zijn mooie Harley.

Ik vertelde hem lachend over dat verhaal van die man die nog nooit in het buitenland geweest was en toen zei hij ik ook niet.

Serieus mensen? 10-30 jaar op n motor en nog nooit in het buitenland. En maar zwaaien lol.

Mij maakt het niet uit, want je moet doen wat bij jezelf past, maar als ik hier sommige lees dat ze niet gaan zwaaien naar motorscooters omdat ze dat te min vinden, weet ik zeker dat ze bij dit soort gasten met twee handen zouden terugzwaaien, terwijl die nauwelijks verder komen dan een rondje om de kerk.
 
Ik heb wel eens in Duitsland gereden gelukkig. Ff tanken. Werd wel een ritje van 180km, want de tank was nog halfvol toen ik vertrok. Op vakantie met de motor? Geen haar op mijn hoofd.

Maar die mensen die alleen rondjes om de kerk rijden in Nederland behoren wel tot de grootste groep motorrijders denk ik. Alleen is het blijkbaar anders als je de motor op de aanhanger meeneemt naar het buitenland om daar rondjes om de kerk en door de bergen te rijden.
 
Ik vind het juist heerlijk om in de heuvels met de scoot te rijden. Altijd power altijd juiste toerental.

Ik vond dat steeds schakelen maar vervelend. Regelmatig was de eerste versnelling te laag en de tweede te hoog.

Op de scoot ben ik veel meer aan t genieten van de omgeving.

Ben nu aan het werk in mijn taxi en er reed net naast mij zo'n chopper met een vent en zijn vriendin duidelijk geen beginners maar wel met korte broek t-shirt geen handschoenen en gewone schoenen.
Zijn dat dan de "echte motorrijders" waarnaar gezwaaid moet worden?

Vorig jaar kwam ik een vent tegen moest in ophalen bij motorzaak de valkenier met mijn taxi en hij had zijn helm in de hand.
Ik vroeg of hij zijn motor moest laten repareren maar nee hij ging stoppen.
Om een lang verhaal kort te maken de man reed 15 jaar op een Honda CBR 1000 maar was nog nooit in het buitenland geweest zucht.

Ik vroeg nog waar ga jij heen dan? Hij legde uit dat hij zo nu en dan een rondje deed 20 minuten 30 minuten en weer thuis.

Vorige week hadden er aan klant in mijn auto die ook trots filmpje liet zien van zijn mooie Harley.

Ik vertelde hem lachend over dat verhaal van die man die nog nooit in het buitenland geweest was en toen zei hij ik ook niet.

Serieus mensen? 10-30 jaar op n motor en nog nooit in het buitenland. En maar zwaaien lol.

Mij maakt het niet uit, want je moet doen wat bij jezelf past, maar als ik hier sommige lees dat ze niet gaan zwaaien naar motorscooters omdat ze dat te min vinden, weet ik zeker dat ze bij dit soort gasten met twee handen zouden terugzwaaien, terwijl die nauwelijks verder komen dan een rondje om de kerk.
Tja, dan kunnen we ook wel naar vrachtwagenchauffeurs gaan zwaaien. Die rijden veel kilometers en komen veel in het buitenland.:W
 
Tja, dan kunnen we ook wel naar vrachtwagenchauffeurs gaan zwaaien. Die rijden veel kilometers en komen veel in het buitenland.:W

Maar dan vallen chauffeurs die alleen in Nederland rijden weer buiten de boot
 
Dat is dan weer sneu voor die gasten.:')

Doet me denken aan een campagne tegen dodehoekdoden. Kindjes die hun duim op zouden steken als ze de chauffeur konden zien. Afgeblazen omdat ze bij VVN niet wisten of de chauffeurs het op zouden pakken. Ik denk dat praktisch elke chauffeur de duim terug op zou steken als hij kindjes ziet die de duim opsteken, zelfs zonder te weten waarom. Snap wel dat chauffeurs door VVN-bestuurders gezien worden als het domste uitschot dat er is, maar desondanks, duimpje opsteken lukt nog net.

Terug ontopic: Laten we maar niet beginnen met zwaaien naar motorscooters, straks raken ze in de war omdat ze niet snappen waarom er gezwaaid wordt.
 
Serieus mensen? 10-30 jaar op n motor en nog nooit in het buitenland.

Lekker belangrijk? Motorrijden doe je voor jezelf, voor je eigen plezier, en op je eigen manier.



Gistermiddag reed ik achter een dame op een Honda CBR500 oid? Ben niet helemaal thuis in die nieuwe fietsen, het was een jong modelletje iig.


Tering, wat ging dát langzaam. Ik heb er zo'n 10 minuten achter gereden omdat er geen veilige plek was om in te halen.

Heel onzeker, motor bleef kaarsrecht, extreem langzaam de bochten door etc. Ik schoot meerdere keren in de lach.


Zo'n half uur later kwam ik haar weer tegen, zij kwam uit een zijweg rijden waar ik in wilde rijden, en toen dacht ik bij mijzelf; ach, wat maakt het ook uit dat zij zo traag rijd. Ze rijd op haar manier, hoogstwaarschijnlijk heeft ze er plezier in, en ze is niemand tot last.


Het punt dat ik wil maken is; iedere motorrijder is anders. De ene rijd heel Europa door, in weer en wind, de ander blijft in z'n eigen provincie alleen met mooi weer.... So what? Je rijd voor je eigen plezier, wat de rest er van vind moet je wat mij betreft heel veel schijt aan hebben.
 
Dat wel, maar ik vind dat vaak zo lelijk staan. Ik heb ook wel motoren gekocht die waren voorzien van een topkoffer. Dat was het eerste wat ik eraf sloopte.
Een plateau voor topkoffer is juist het eerste wat ik erop schroef.
Dat anderen 't niet mooi vinden, dat interesseert mij geen ene lor. Zelf zie ik 't niet want ik zit ervoor. Sprookjes over wegligging kunnen ook in de prullenbak, want ik ben met koffer met beide motoren al zonder problemen ver boven de 200 geweest.
Ideaal zo'n koffer. Alles wat je ziet schuif je er zo in. Een Givi Maxxia van 52liter. Mijn koffer heeft half Europa al bekeken.
 
In mij garage staan 3 motoren een 650 , een 1000 en een motor scooter , de laatste gebruik ik het hele jaar dag in en dag uit en maak niet uit wat voor weer het is als woon werk .
De andere is meer voor te toeren en voor de vakantie ritten want dat is met het vrouwtje achter op en dan is de motorscooter minder geschikt .
Maar wat hier al eerder is beschreven , de motorscooter in de stad of op de binnen door wegen / polder wegen is wel veel makkelijker te besturen dan de gewone motoren , gaat gewoon veel soepeler .
En over een echte motor moet je kunnen schakelen , tja dan denk ik dat je over een aantal jaren ben uitgereden .
Kijk maar naar de koekblikken , de laatste jaren is elke nieuwe die verkocht word een automaat en al die voertuigen die je aan een een verleng snoer moet hangen zijn ook automaten .
Die verbrandingsmotor komt toch aan zijn einde hoe we er misschien ook tegen zijn , als je deze toch nog in je bezit heb (misschien nog een aantal jaar verder) mag je hier straks nergens mee komen .
Maar een motor rijder op een Honda met zo een DCT is eigenlijk ook geen motor rijder terwijl dit och ook wel een dure extra optie is .
 
Ik zwaai alleen naar motoragenten.


😎
Ja, idd dat gebeurt soms. :W

Afgelopen week reed ik over een landweggetje. Komt mij een RT tegemoet. Eeeeh, een politie-RT.😳
Meestal groet ik wel naar motoren, behalve Harley (groeten toch nooit terug) 3-wielers (tsja?) maar ook niet bij agenten op een motor.
Maar toen die agent vlakbij was, werd ik door hem begroet. Oke, dan ook niet moeilijk doen en gewoon terug groeten. :W
Het zijn soms net mensen..... :9 Beter een zwaai-zwaai dan een prent!
 
Ik vind het juist heerlijk om in de heuvels met de scoot te rijden. Altijd power altijd juiste toerental.

Ik vond dat steeds schakelen maar vervelend. Regelmatig was de eerste versnelling te laag en de tweede te hoog.

Op de scoot ben ik veel meer aan t genieten van de omgeving.

Ben nu aan het werk in mijn taxi en er reed net naast mij zo'n chopper met een vent en zijn vriendin duidelijk geen beginners maar wel met korte broek t-shirt geen handschoenen en gewone schoenen.
Zijn dat dan de "echte motorrijders" waarnaar gezwaaid moet worden?

Vorig jaar kwam ik een vent tegen moest in ophalen bij motorzaak de valkenier met mijn taxi en hij had zijn helm in de hand.
Ik vroeg of hij zijn motor moest laten repareren maar nee hij ging stoppen.
Om een lang verhaal kort te maken de man reed 15 jaar op een Honda CBR 1000 maar was nog nooit in het buitenland geweest zucht.

Ik vroeg nog waar ga jij heen dan? Hij legde uit dat hij zo nu en dan een rondje deed 20 minuten 30 minuten en weer thuis.

Vorige week hadden er aan klant in mijn auto die ook trots filmpje liet zien van zijn mooie Harley.

Ik vertelde hem lachend over dat verhaal van die man die nog nooit in het buitenland geweest was en toen zei hij ik ook niet.

Serieus mensen? 10-30 jaar op n motor en nog nooit in het buitenland. En maar zwaaien lol.

Mij maakt het niet uit, want je moet doen wat bij jezelf past, maar als ik hier sommige lees dat ze niet gaan zwaaien naar motorscooters omdat ze dat te min vinden, weet ik zeker dat ze bij dit soort gasten met twee handen zouden terugzwaaien, terwijl die nauwelijks verder komen dan een rondje om de kerk.
Ik zou niet weten waarom ik naar het buitenland zou moeten op de motor , rij lekker in de omgeving , ik denk op ongeveer 100 km leuke weggetjes , zonder stoplichten en taxichauffeurs
Lekker in mijn spijkerbroek en T-shirt en heb schijt aan andere motorrijders die denken dat ze daar een mening over moeten ventileren
 
Kijk maar naar de koekblikken , de laatste jaren is elke nieuwe die verkocht word een automaat
Die verbrandingsmotor komt toch aan zijn einde hoe we er misschien ook tegen zijn , als je deze toch nog in je bezit heb mag je hier straks nergens mee komen.
Ja, met elek voertuigen is alle noodzaak om te schakelen verdwenen.
Schakelen is / was vooral nodig om de verbrandingsmotor met het benodigde toerental te kunnen laten draaien.

Dat de verbrandingsmotor straks overal geweerd gaat worden dat kan je wel verwachten.
Met een jaar of 10-15 ben je nergens meer welkom. (verwacht ik)
Dus om nu nog een nieuwe verbrandings-motorfiets te kopen wordt langzaamaan wel iets om dubbel over na te denken.
Mijn (benzine-)motoren zijn nu 17 en 36 jaar oud. Die zullen hun (technische) levensduur nog wel vol gaan maken.

Vwb het verbod om nog ergens te komen merk ik nu al aan mijn 2Takt-brommertje.
Daarmee mag ik nu bijv Amsterdam al niet meer in. Dat zal de komende jaren nog wel erger worden!
 
Ik roep al jaren dat ik geen andere motorfiets koop, inmiddels 16 en 30 jaar oud gaan nog mijn leven mee…. :]

Bovendien zijn ze technische in orde, en ik doe zeker niet mee in de vervangingsdrift…sneller/beter en ik ben zo ook milieubewust in onze wegwerpmaatschappij: voor mij geen nieuwe productie van een nieuwe motorfiets…. :+

mijn motoren zijn in de goede oude tijden gemaakt, zonder al dat gezeik.
 
Nee hoor.
Mijn FZ is nu 36jr oud en zeker geen muurbloempje. Deze heb ik niet om stof te laten happen.
Daar wordt genoeg mee gereden. Nog een weekje en dan brengt ie me naar Sardinië. (als 't goed is)
 
Ik vind het juist heerlijk om in de heuvels met de scoot te rijden. Altijd power altijd juiste toerental.

Ik vond dat steeds schakelen maar vervelend. Regelmatig was de eerste versnelling te laag en de tweede te hoog.

Op de scoot ben ik veel meer aan t genieten van de omgeving.

Ben nu aan het werk in mijn taxi en er reed net naast mij zo'n chopper met een vent en zijn vriendin duidelijk geen beginners maar wel met korte broek t-shirt geen handschoenen en gewone schoenen.
Zijn dat dan de "echte motorrijders" waarnaar gezwaaid moet worden?

Vorig jaar kwam ik een vent tegen moest in ophalen bij motorzaak de valkenier met mijn taxi en hij had zijn helm in de hand.
Ik vroeg of hij zijn motor moest laten repareren maar nee hij ging stoppen.
Om een lang verhaal kort te maken de man reed 15 jaar op een Honda CBR 1000 maar was nog nooit in het buitenland geweest zucht.

Ik vroeg nog waar ga jij heen dan? Hij legde uit dat hij zo nu en dan een rondje deed 20 minuten 30 minuten en weer thuis.

Vorige week hadden er aan klant in mijn auto die ook trots filmpje liet zien van zijn mooie Harley.

Ik vertelde hem lachend over dat verhaal van die man die nog nooit in het buitenland geweest was en toen zei hij ik ook niet.

Serieus mensen? 10-30 jaar op n motor en nog nooit in het buitenland. En maar zwaaien lol.

Mij maakt het niet uit, want je moet doen wat bij jezelf past, maar als ik hier sommige lees dat ze niet gaan zwaaien naar motorscooters omdat ze dat te min vinden, weet ik zeker dat ze bij dit soort gasten met twee handen zouden terugzwaaien, terwijl die nauwelijks verder komen dan een rondje om de kerk.
Wel een lang verhaal voor iets wat je niet uitmaakt. Ik was al in het buitenland geweest voordat ik motor reed.
Soms rijd ik met de motor naar het buitenland zonder dat daar een reden voor is. Ik ga er alleen niet heel belangrijk over doen.
Ik zwaai eigenlijk altijd. Als een halfje.
 
En over een echte motor moet je kunnen schakelen , tja dan denk ik dat je over een aantal jaren ben uitgereden .
Kijk maar naar de koekblikken , de laatste jaren is elke nieuwe die verkocht word een automaat en al die voertuigen die je aan een een verleng snoer moet hangen zijn ook automaten .
Die verbrandingsmotor komt toch aan zijn einde hoe we er misschien ook tegen zijn , als je deze toch nog in je bezit heb (misschien nog een aantal jaar verder) mag je hier straks nergens mee komen .
Maar een motor rijder op een Honda met zo een DCT is eigenlijk ook geen motor rijder terwijl dit och ook wel een dure extra optie is .

Ik vind mijn scooter echt super mooi, maar er is er eentje die ik nog mooier vind...de Honda X ADV

Die heeft, behalve 2 cilinder 750 cc en keyless, ook een 6 versnelling DCT automaat.
Ik kan je vertellen er stond een keertje eentje naast me en die trok even volop niet normaal gewoon zo hard :)

Ik rij zelf elektrische auto als taxi en die zijn heel rap, maar deze honda kon ik niet bijhouden.

Bruut ding deze scooter, heeft ook gewoon een ketting wat je weinig ziet bij scooters.
Door de kleine wielen is die begrenst op 184 km pu.

Zo'n VFR DCT gaat n stuk harder maar is ook geen scoot.
 
Ik rij motor omdat ik dat mooi en leuk vind.
Ik vind die groene mooi, omdat ik rond m'n 4e een groene spuit in me reet gestoken kreeg.
En zo heeft opa van de week voor zn 3 maanden oude kleinzoon een kawa-groen loopfietsje gekocht. Geweldig.


Als de vrouw de baas was en ik dagelijks op de motor naar m'n werk moest, reed ik waarschijnlijk een scooter. Niet omdat ik dat mooi of leuk vind, maar omdat dat praktisch is.

Komend weekend een weekendje weg met de motor. Dan ga ik op de zx10r. Dat vind ik leuk, ondanks dat ik na 3 dagen met overal pijn terugkom.
Praktisch gezien had ik beter een Fj1300 kunnen kopen, dan hoefde ik niet elke 200 km te stoppen om ff bij te komen. Maar dat vind ik niet leuk.

Als ik boodschappen ga doen, trek ik mn spijkerbroek aan. Dan kan ik in de ene zak mijn sleutel doen en in de andere zak mijn pinpas.
Thuis loop ik in een aussie, zo'n fel groene. Net een kawa-broek! Dat vind ik mooi, leuk en het zit lekker. Helaas flikkert de pinpas er steeds uit.

Ik zwaai naar motorrijders en alleen naar motorrijders. Niet naar scooters. Dat zijn geen motoren. Ze zijn niet minderwaardig, maar het zijn geen motoren. Net zoals buschauffeurs naar andere bussen zwaaien, maar niet naar de brandweer of naar vrachtauto's.
O, ik zwaai ook naar schakelbrommers, want ik weet nog hoe gaaf ik het vond toen ik 16 was en ik op mijn TSX werd begroet door een echte motor!
O, ik heb ook eens naar een scooter gezwaaid. Dat was een Yamaha aerox, he-le-maal kawa-groen gespoten met Kawa stikkers erop. Dat vond hij geweldig! ik zag hem groot worden en plat gaan liggen om zo lang mogelijk naast me te blijven rijden. Als eindgroet schakelde ik lekker terug en ging er met veel kabaal vandoor. Denk dat hij het mooi vond. Het deed me denken aan mijn eerste Puch Maxi, die ik ook (door opa) Kawa-groen had laten spuiten, met kawasaki stikkers op de tank. Ik weet nog hoe ik het vond toen een zx6r naast mn puch maxi kwam staan en zn duim op stak. Super tof.
Hypocriet he.


Ieder zn ding, me dunkt.
 
Ik zou niet weten waarom ik naar het buitenland zou moeten op de motor , rij lekker in de omgeving , ik denk op ongeveer 100 km leuke weggetjes , zonder stoplichten en taxichauffeurs
Lekker in mijn spijkerbroek en T-shirt en heb schijt aan andere motorrijders die denken dat ze daar een mening over moeten ventileren

Lekker vriendelijk.
Misschien is n forum dan niet de beste plek aangezien iedereen daar een mening neerzet?

Al rij je in je nakie, mij maakt het niet uit.
Ik vind t alleen opmerkelijk dat sommigen niet naar n scoot zwaaien omdat deze niet hoeven te schakelen en dit geen echte motorrijders zijn, terwijl zwaaien naar iemand in korte broek wel gedaan wordt.

Overigens zie ik de laatste twee drie jaar dat er ook net zoveel naar scooters wordt gezwaaid. Sterker nog er zwaaien zelfs Harley rijders die eruit zien als in easyrider, terwijl deze bekend stonden als weinig zwaaien.

Nogmaals mij maakt het niet uit ik vind het gewoon veel lekkerder om te rijden zo'n scoot en ook handig als je wat mee wil nemen
 
Terug
Bovenaan Onderaan