Motor warm laten draaien voor rijden goed of niet?

FrenkeyY

MF'er
12 apr 2008
47
0
Lelystad
Ik heb een discussie met mijn vader.. en wij komen er niet uit :)

Ik zeg dat het slecht is voor een motor om direct na starten te gaan rijden, ook al is dat rustig met een koude motor. Ik laat dus altijd mijn motor een paar minuutjes warm draaien voordat ik ga rijden. De olie is dan wat warmen, betere smering, minder slijtage.

Mijn vader zegt dat dat onzin is en je gewoon kunt rijden met een koude motor direct na het starten :o qua slijtage zou dat niet uitmaken want binnen no time zou de olie op temperatuur zijn..

Graag wil ik jullie mening om te zien wie er gelijk heeft :Y
 
Laatst bewerkt:
het beste is een paar momenten laten draaien om de olie door het blok te verspreiden en dan rustig weg rijden.
onder belasting warmt de motor veel sneller op, dan bij stationair draaien.
maar aan de andere kant, of het merkbaar is qua slijtage wanneer je de motor langer stationair opwarmt, betwijfel ik.
dus echt verschil zal er niet zijn.
 
ik zeg: starten, het gas volledig opendraaien gedurende een tiental seconden.. vervolgens binnen even omkleden, handschoentjes aan, helm achterstevoren opzetten en vervolgens keihard wegrazen..


starten en juu, met andere woorden
 
Bij een motor met handmatige choke duurt het soms
even voor deze goed op het gas reageert.
Dus, starten>helm op,handschoenen aan>rustig wegrijden.
(in mijn instructieboekje staat "na het starten wegrijden zodra de
motor goed op het gas reageert")

de olie in het blok wordt echt niet warm van 3 minuten stationair draaien.

:)
 
je kan de test trouwens zelf doen:
stel.. het vriest en je gaat 's morgens de deur uit.. in je ondergoed ga je even naar buiten en het is serieus koud, je tepels vallen op de grond, maar snel terug naar binnen dus.
(Dit is de situatie die de stilstaande motor voorstelt)
De discussie over al dan niet onmiddellijk vertrekken gaat als volgt verder:

- Statement A: ik kleed me binnen lekker warm aan, dikke sjaal, handschoenen, thermisch ondergoed enz (het starten van de motor) .. en ik ga naar buiten en blijf stilstaan in de sneeuw...(dit staat dus voor stationair warmdraaien)
en ik begin pas te wandelen/spurten als ik het warm genoeg heb.


- Statement B: ik kleed me binnen lekker warm aan, dikke sjaal, handschoenen, thermisch ondergoed enz.. en ik ga naar buiten en begin rustig te wandelen tot ik het warm genoeg heb om dan te gaan spurten.
(dit is dus onmiddellijk, doch rustig wegrijden en dan scheuren)

voila,
slotje ;)
 
E.e.a. is ook wel een beetje afhankelijk wat voor blok je hebt. Of anders gezegd; of je oliepomp voldoende druk opbrengt tijdens stationair toerental.

Over het algemeen zal het echter bitter weinig uitmaken en ik draai dus ook altijd even warm.
m'n tdm'etje is een beetje boel bokkig als hij net wakker is, vandaar.
 
Laatst bewerkt:
Stationair opwarmen heeft erg weinig zin en veroorzaakt zelfs hogere slijtage. Er ontstaat ook meer condens in je blok door de ongelijkmatige opwarming.
Starten, seconde of 20 laten draaien en rustig wegrijden.
 
Er ontstaat ook meer condens in je blok door de ongelijkmatige opwarming.
Starten, seconde of 20 laten draaien en rustig wegrijden.

Echt warmdraaien zal ook bijna niemand doen en is zeker af te raden, al is het maar voor de buren. Als het 1 minuut is zal het veel zijn (handschoentjes aan, pluggen in, helm op, poortje open etc.).

Los daarvan: Meer condens / ongelijkmatige opwarming? Daar maak ik me nu echt niet druk om hoor. Als het flink regent is de thermische belasting van je blok sowieso al totaal uit balans. Daarnaast zie ik ook niet wat stationair draaien hierbij van negatieve invloed zou kunnen zijn.
De condens raak je direct kwijt bij een regelmatige 50km + rit. Ik ben echter wel benieuwd naar de achterliggende gedachte hiervan.
 
Laatst bewerkt:
je vader heeft gelijk. waarom?

1. omdat ie technisch gezien gelijk heeft
2. omdat het je vader is
3. omdat ie wat ouder is, en dus wijzer :+
4. omdat je na het starten meteen kunt rijden!
 
Ik heb een discussie met mijn vader.. en wij komen er niet uit :)

Ik zeg dat het slecht is voor een motor om direct na starten te gaan rijden, ook al is dat rustig met een koude motor. Ik laat dus altijd mijn motor een paar minuutjes warm draaien voordat ik ga rijden. De olie is dan wat warmen, betere smering, minder slijtage.

Mijn vader zegt dat dat onzin is en je gewoon kunt rijden met een koude motor direct na het starten :o qua slijtage zou dat niet uitmaken want binnen no time zou de olie op temperatuur zijn..

Graag wil ik jullie mening om te zien wie er gelijk heeft :Y

Jij denkt niet aan het milieu }) _O-

Je pa heeft gelijk O-) :X
 
Ik denk sec of 10 choke erop, choke eraf, oordoppen in, helm op en handschoenen aan en gaan.
Niet meteen starten en gaan want dan bokt ie soms nog en kan de krukas dus ook door oliefilm zakken. Maar starten, ontbijten en dan gaan is ook onzin.
 
Laag toerental resulteert in lage oliedruk, olie is wat dikker als ie koud is... Vraag blijft dan staan, komt de olie dan wel overal als je hem stationair pruttelend laat draaien....

Ik rijdt mijn fietsjes gewoon warm, waarbij hogere toerentallen worden vermeden..
 
de olie in het blok wordt echt niet warm van 3 minuten stationair draaien.

:)
Is beter voor je klepspeling, dat wordt nog wel eens vergeten. :)
Nou vind ik drie minuten best wel lang. WB start, laat het ding 20-30 seconden lopen.
Met het koekblik is er overigens een duidelijke overgang van minder geratel. :)
 
De wat oudere motoren draaien nogal hard stationair op de choke, dat lijkt me niet echt gezond voor een koud blok.
Ik denk zelf dat het best is om de motor te starten en hem dan in zn 1 te zetten en dan zonder gas te geven even een paar honderd meter te rijden voor je gas gaat geven.
 
De wat oudere motoren draaien nogal hard stationair op de choke, dat lijkt me niet echt gezond voor een koud blok.
Ik denk zelf dat het best is om de motor te starten en hem dan in zn 1 te zetten en dan zonder gas te geven even een paar honderd meter te rijden voor je gas gaat geven.


Zo slecht zal het dan wel niet zijn zeker als ze al zo oud zijn en nog steeds gebruikt worden?

Choke:
Choke erop, starten
FF toerental laten oplopen: "de choke moet pakken"
Choke terug tot blok nog netjes ronddraait.
Rustig wegrijden

Injectie:
Starten & wegrijden
 
Een eeuwige discussie.
Als ik een buurman had die elke dag zijn motor liet warmdraaien, zou ik dat ook niet leuk vinden.

Het is trouwens het beste voor een motor om hem helemaal niet te starten, dan gaat hij het langst mee. :P
 
De wat oudere motoren draaien nogal hard stationair op de choke, dat lijkt me niet echt gezond voor een koud blok.
Ik denk zelf dat het best is om de motor te starten en hem dan in zn 1 te zetten en dan zonder gas te geven even een paar honderd meter te rijden voor je gas gaat geven.
Te hard is nog altijd beter dan te zacht. (oliedruk)
De kunst is de choke terug te regelen, niet zo idioot hoog, maar dus zeker niet te laag.
Ook bij het (snelle :? ) wegrijden de toeren de motor vooral niet teveel laten trekken voor het op dat moment bewuste toerental. Ik zeg een extra examenpunt. De koude start. :+
 
Starten met choke helm, handschoenen aan en rustig wegrijden.
Motoren zijn niet gemaakt omstationair te draaien met slijtage tot gevolg.
Heeft mijn automechanica leraar nog gezegd.
 
Ik rij zelf een oudere Yamaha en heb ondervonden dat het beter is meteen na het starten te rijden.
Eerst zette ik de motor vol op shoke, starte ik de motor en liet deze staan om mn motorpak/helm aan te doen enzo. Schuur ook nog even op slot en dan ben je een paar minuten verder.

Sinds een tijd start ik de motor zonder shoke met een klein beetje gas geven, trek vervolgens de shoke half erop en ga meteen rijden. Ik zet zo snel mogelijk de shoke verder dicht en rij de motor dan rustig warm.

Bij mij is het zo dat het olieverbruik nu minder is geworden.
 
aankleden met alles er op en aan. motor starten en wegrijden. de eerste 5 minuten is toch stadsverkeer, daarna loopt het als een zonnetje
starten en rustig wegrijden is ook ivm de buren om 6.30 uur.......
 
Starten en meteen rijden.
Heb een olie temp meter en als het regent wordt de temperatuur echt niet zo hoog dat ik een uitslag op de meter zie (ook na een uur snelweg niet).
Verder als mijn motor loopt wil ik echt niet wachten om te rijden, gaan met die banaan.

Pieter
 
Terug
Bovenaan Onderaan