Motor warm laten draaien voor rijden goed of niet?

FrenkeyY

MF'er
12 apr 2008
47
0
Lelystad
Ik heb een discussie met mijn vader.. en wij komen er niet uit :)

Ik zeg dat het slecht is voor een motor om direct na starten te gaan rijden, ook al is dat rustig met een koude motor. Ik laat dus altijd mijn motor een paar minuutjes warm draaien voordat ik ga rijden. De olie is dan wat warmen, betere smering, minder slijtage.

Mijn vader zegt dat dat onzin is en je gewoon kunt rijden met een koude motor direct na het starten :o qua slijtage zou dat niet uitmaken want binnen no time zou de olie op temperatuur zijn..

Graag wil ik jullie mening om te zien wie er gelijk heeft :Y
 
Laatst bewerkt:
Een F1 blok is zodanig gemaakt dat het pas werkt zodra alles uitgezet is door het opwarmen. Of de zuigers (om maar iets te noemen) zo strak erin zitten, of juist zo los laat ik maar even in het midden aangezien ik jullie dat antwoord schuldig moet blijven :P.




grz Thijs

Dat eerste, zitten te straks het blok koud is. Zuigers zetten minder uit als het blok.

Overigens is een dergelijk opwarm systeem niet zo heel vreemd hoor, in industrieele systemen (nood agreggaten, brand blus installatie pompen, leidingsystemen) is het aanbrengen van 'tracing' vrij normaal (dan wel electrisch of door warm water door het koelsysteem te pompen) om de boel altijd op gunstige temperatuur te houden.
 
wel of niet (laten) warm draaien, mijn mening:
Ik denk dat we een verschil moeten maken tussen vroeger en nu. :)
Vroeger waren er luchtgekoelde motoren, nu is waterkoeling bij de meeste aanwezig.

'Vroeger' zei men dat men de motor moest starten en aan een VERHOOGD toerental laten warm draaien.
Waarom verhoogd? omdat men aan stationair toerental te weinig druk/ smering heeft.
Dat warm draaien was afhankelijk van de buiten temperatuur, bij 25°c minder lang dan bv bij 5°c :)
WANT eens je met een luchtgekoeld blok gaat rijden, dan geeft het ook weer wat warmte af--> dus langer opwarmen. Vandaar dat een luchtgekoeld blok best wat baat heeft om bij temperaturen beneden 10°C toch wat te laten opwarmen ipv starten en rijden want kan moeilijker warmte opnemen door de koude rijwind die langs het blok passeert.

'Nu' bij hedendaagse watergekoelde motoren, heb je in het blok een koelingscircuit, buiten het blok een radiator-met thermostaat.
Start je smorgens de watergekoelde motor, dan staat de thermostaat al dicht, dus de koelvloeistof gaat nog NIET door de radiator. Tijdens de opwarmfase zal de thermostaat geleidelijk aan open gaan en pas dan spreken we over waterkoeling :Y
Want tijdens het rijden zal die rijwind dan door je radiator gaan en zo alles afkoelen, indien nodig wel te verstaan. :) (lees: wanneer het blok boven de ideale bedrijfstemperatuur komt..)
Dus zolang een watergekoeld blok niet op tempeeratuur is, blijf alles inwendig in je blok circuleren. bekijk het als een gesloten geheel.
Vandaar dat met een watergekoeld blok de 'de eerste koude kilometers' wat anders is vergeleken met een luchtgekoeld blok.

Eigenlijk is dat ' warm draaien-opstappen&vertrekken' allemaal iets waar men al zelfs 20jaar geleden al mee bezig was.. blijft een mythe :/

Maar dat ook alleen maar omdat men dingen van vroeger vergelijk met dingen van nu (the next generation, part XXIV)
Vergelijk bv ook nooit olie van nu met olie van de jaren 70 (bepaalde dopes die toen niet bestonden...)

In mijn ogen kan dus elk luchtgekoeld blok dus best baat hebben om die even, al is het maar 2 minuten te laten draaien aan 2-3000 rpm, dus geen stationair toerental.
Persoonlijk is dat bij mij net de tijd om helm en bril goed te zetten,handschoenen aan, opstappen en go.. :]
Verder rijd ik de motor warm tot olie temperatuur vlot boven de 70°C is gekomen. Tot zolang kom ik NOOIT boven de eerste helft van de toerentellerschaal.( rode zone vanaf 10k dus warm rijden met max. 5000rpm...) Dat laatste geef ik jullie als gouden raad, heb het bij al mijn motoren al zo gedaan op die 13 jaar tijd.

Ik hoop dat jullie aan mijn stukje tekst wat hebben.

Belgische motorgroeten :W
 
Laatst bewerkt:
wel of niet (laten) warm draaien, mijn mening:
Ik denk dat we een verschil moeten maken tussen vroeger en nu. :)
Vroeger waren er luchtgekoelde motoren, nu is waterkoeling bij de meeste aanwezig.

'Vroeger' zei men dat men de motor moest starten en aan een VERHOOGD toerental laten warm draaien.
Waarom verhoogd? omdat men aan stationair toerental te weinig druk/ smering heeft.
Dat warm draaien was afhankelijk van de buiten temperatuur, bij 25°c minder lang dan bv bij 5°c :)
WANT eens je met een luchtgekoeld blok gaat rijden, dan geeft het ook weer wat warmte af--> dus langer opwarmen. Vandaar dat een luchtgekoeld blok best wat baat heeft om bij temperaturen beneden 10°C toch wat te laten opwarmen ipv starten en rijden want kan moeilijker warmte opnemen door de koude rijwind die langs het blok passeert.

'Nu' bij hedendaagse watergekoelde motoren, heb je in het blok een koelingscircuit, buiten het blok een radiator-met thermostaat.
Start je smorgens de watergekoelde motor, dan staat de thermostaat al dicht, dus de koelvloeistof gaat nog NIET door de radiator. Tijdens de opwarmfase zal de thermostaat geleidelijk aan open gaan en pas dan spreken we over waterkoeling :Y
Want tijdens het rijden zal die rijwind dan door je radiator gaan en zo alles afkoelen, indien nodig wel te verstaan. :) (lees: wanneer het blok boven de ideale bedrijfstemperatuur komt..)
Dus zolang een watergekoeld blok niet op tempeeratuur is, blijf alles inwendig in je blok circuleren. bekijk het als een gesloten geheel.
Vandaar dat met een watergekoeld blok de 'de eerste koude kilometers' wat anders is vergeleken met een luchtgekoeld blok.

Eigenlijk is dat ' warm draaien-opstappen&vertrekken' allemaal iets waar men al zelfs 20jaar geleden al mee bezig was.. blijft een mythe :/

Maar dat ook alleen maar omdat men dingen van vroeger vergelijk met dingen van nu (the next generation, part XXIV)
Vergelijk bv ook nooit olie van nu met olie van de jaren 70 (bepaalde dopes die toen niet bestonden...)

In mijn ogen kan dus elk luchtgekoeld blok dus best baat hebben om die even, al is het maar 2 minuten te laten draaien aan 2-3000 rpm, dus geen stationair toerental.
Persoonlijk is dat bij mij net de tijd om helm en bril goed te zetten,handschoenen aan, opstappen en go.. :]
Verder rijd ik de motor warm tot olie temperatuur vlot boven de 70°C is gekomen. Tot zolang kom ik NOOIT boven de eerste helft van de toerentellerschaal.( rode zone vanaf 10k dus warm rijden met max. 5000rpm...) Dat laatste geef ik jullie als gouden raad, heb het bij al mijn motoren al zo gedaan op die 13 jaar tijd.

Ik hoop dat jullie aan mijn stukje tekst wat hebben.

Belgische motorgroeten :W

:^

hou hem de eerste 15 a 20 km ook rond de max 4 a 5000 tpm :Y , heb geen gedetailleerde olietemp.meter maar na zoveel km is ie iig wel warm :Y
 
mooi verhaal maar ik heb dus een aantal vloeistofgekoelde motoren gehad, en nu toevallig een luchtgekoelde. En deze luchtgekoelde warmt minstens 2x zo snel op als de vloeistofgekoelde motoren.

met de vloeistofgekoelde motoren reed ik na 10minuten nog steeds op maar 60 graden ofzo in de winter terwijl bedrijfstemperatuur normaal 79-90 graden was.

luchtgekoelde motor is echt na 5minuten al flink heet, je kunt je hand niet meer op de koelribben leggen.

Je hoort niet voor niets dat men indien nodig een stuk radiator afplakt met een stuk karton ofzo in de winter... omdat een motor anders gewoon té langzaam op bedrijfstemperatuur komt met zulke overmaat/veilige radiatoren en oliekoelers.

Over tracing gesproken, bij brandweerwagens zit er inderdaad gewoon een stopcontact in de zijkant, waar je een stekker in steekt. Wordt zo'n 60-70 graden warm gehouden zodat bij een uitruk je gelijk met redelijke snelheid weg kan.
 
Ik vertrek altijd onmiddellijk na het starten. Het is veel slijtiger van je blok rustig te laten draaien stationair, met een slechte smering, dan even rustig koud te rijden, met een goede smering..
 
Leuk weer al die meningen, vooral ook omdat deze discussie elk najaar weer terugkeert.
(net als al die on- en halve waarheden over accu's trouwens) |(

Rustig rijden bij een olietemp <70 graden is ook weer een klassieker.
Een luchtgekoelde Ducati bereikt die temp nooit met koud of nat weer, zeker niet als je maar rustig blijft rijden.
Moet je dan tijdens een lange rit alsmaar rustig blijven rijden?

Scenario: motorrijder komt thuis na een lange rit.
Vrouw vraagt: 'heb je lekker gereden?'
Motorrijder: 'nee, de olie wilde niet op temperatuur komen, en daarom moest ik 300km lang rustig rijden'. :W
 
Vrouw vraagt: 'heb je lekker gereden?'
Motorrijder: 'nee, de olie wilde niet op temperatuur komen, en daarom moest ik 300km lang rustig rijden'. :W
Ik val mijn vriendin wel lastig met dat soort details. :+ :+

Maar inderdaad, hoeveel minder smeert een al dan niet top kwaliteit olie iets onder de ideale temperatuur. :z Helemaal koud is wat anders. :Y
 
in industrieele systemen (nood agreggaten, brand blus installatie pompen, leidingsystemen) is het aanbrengen van 'tracing' vrij normaal (dan wel electrisch of door warm water door het koelsysteem te pompen) om de boel altijd op gunstige temperatuur te houden.

Dat is logisch.

Je kan moeilijk een noodaggregaat warm gaan draaien omdat er een noodsituatie aankomt. Dan is het ook geen noodsituatie meer.

Die dingen moeten direct volle bak.

luchtgekoelde motor is echt na 5minuten al flink heet, je kunt je hand niet meer op de koelribben leggen.

Als je je hand op het carter legt, wordt het verhaal heel anders.

Het opwarmen van cilinder en kop, lucht of watergekoeld volgt een ander tijdstraject dan de olietemperatuur.
 
Zullen de buren leuk vinden als ik de motor warm ga draaien 's ochtends :D

Ik start hem en dan rijd ik rustig weg. Laag in de toeren houden tot hij goed warm is.

Oja, en nog een tip. De temp op je dashboard is meestal niet de olie maar het water.
Dus als die aangeeft dat hij op bedrijfstemperatuur is, betekend dat nog niet dat de olie dat ook is ;)
 
Laatst bewerkt:
Met de auto (avensis) geeft het instructieboekje aan dat je in NL wel direct moet wegrijden, maar in Duitsland mag/moet je wel 2 minuten warmdraaien. Dit zal waarschijnlijk met onze "een beter milieu begint bij jezelf" mentaliteit te maken hebben.

Met de motor: hooguit 30 seconden en dan rustig wegrijden.
Ik laat mijn motor trouwens niet warmdraaien op de zijstandaard, ik hoor de kleppen dan significant meer dan wanneer ik de motor rechtop zet. (gsxr1100 oliekoeler).
 
Terug
Bovenaan Onderaan