Motor warm met lage temperatuur?

willem169

MF veteraan
22 mrt 2002
4.018
254
Bleiswijk
Iedereen weet dat het niet echt verstandig is om met je motor korte stukjes te rijden (van laten we zeggen minder dan 10 kilometer) omdat je fiets dan niet echt de kans krijgt goed warm te worden. Nu was het vandaag ('s avonds) aardig koud. Ik reed een stuk snelweg (Schiedam <> Leiden); Is het dan zo dat je motorblok de kans niet krijgt om warm te worden?

Ik bedoel, als je motor het te warm heeft moet je gewoon gaan rijden, voor rijwind (die ook je radiateur koelt) plus dat je een fan hebt die als het echt te warm wordt aanslaat.

Maar, omgekeerd, hoe zit dat? Dus kan je motorblok een punt bereiken waarop het goed warm is "van binnen" (lang gereden) maar van buiten koud vanwege het lange rijden in ijzige kou? En is dat schadelijk voor je motor? Kortom, wie heeft hier een goeie theorie voor...


--
Daarnaast nog een tweede vraag, ik keek vandaag even op m'n koppelingshuis aan de zijkant, carter, waar je je olie ingooit en zag daar een straaltje olie van het gat naar beneden lopen (opgedroogd). Hoe de )(@&#@&#@#) kan dat onder de dop vandaan komen? Heb de dop losgedraaid, en die zat zo vast dat ik een tang nodig had om 'em los te krijgen, dus daar kan het niet aan liggen.

Toen de pakking gecheckd, en die was gewoon goed, leek nieuw. Dus een goed rubber ringetje op de dop, en de dop goed vast, maar toch kan er op de 1 of andere manier olie ontsnappen... hoe zit dat?

Shoot me :P
 
Iedereen weet dat het niet echt verstandig is om met je motor korte stukjes te rijden (van laten we zeggen minder dan 10 kilometer) omdat je fiets dan niet echt de kans krijgt goed warm te worden. Nu was het vandaag ('s avonds) aardig koud. Ik reed een stuk snelweg (Schiedam <> Leiden); Is het dan zo dat je motorblok de kans niet krijgt om warm te worden?

Nou, ik heb dus wel eens verhalen gehoord van een 600f (dus ruwweg hetzelfde soort blok als in een RF) die na een winter doorrijden z'n cylinderkop aan gort had vanwege witte sludge (die dus ontstaat doordat de olie teveel water op moet nemen).

Zit er een olietemperatuurmeter op dat ding trouwens? Wat je kunt doen is steeds in een lagere versnelling rijden waardoor het blok warmer wordt. Nog beter is de oliekoeler (helemaal of deels) af te plakken.
 
--
Daarnaast nog een tweede vraag, ik keek vandaag even op m'n koppelingshuis aan de zijkant, carter, waar je je olie ingooit en zag daar een straaltje olie van het gat naar beneden lopen (opgedroogd). Hoe de )(@&#@&#@#) kan dat onder de dop vandaan komen? Heb de dop losgedraaid, en die zat zo vast dat ik een tang nodig had om 'em los te krijgen, dus daar kan het niet aan liggen.

Toen de pakking gecheckd, en die was gewoon goed, leek nieuw. Dus een goed rubber ringetje op de dop, en de dop goed vast, maar toch kan er op de 1 of andere manier olie ontsnappen... hoe zit dat?

Shoot me :P

gewoon o-ringetje vervangen, kost en paar duppies
 
Iedereen weet dat het niet echt verstandig is om met je motor korte stukjes te rijden (van laten we zeggen minder dan 10 kilometer) omdat je fiets dan niet echt de kans krijgt goed warm te worden. Nu was het vandaag ('s avonds) aardig koud. Ik reed een stuk snelweg (Schiedam <> Leiden); Is het dan zo dat je motorblok de kans niet krijgt om warm te worden?
...

Op de snelweg word het blok wel warm (ding moet immers vermogen leveren).

Ik vraag me alleen af hoeveel tijd er nodig is om water uit de olie te dampen. Als de motor op bedrijfstemperatuur is zit er warm water in de olie i.p.v. koud water :P . Maar hoelang zal het duren voordat dat verdampt is :?

...
Maar, omgekeerd, hoe zit dat? Dus kan je motorblok een punt bereiken waarop het goed warm is "van binnen" (lang gereden) maar van buiten koud vanwege het lange rijden in ijzige kou? En is dat schadelijk voor je motor? Kortom, wie heeft hier een goeie theorie voor...

Met koud weer zal het temperatuursverschil tussen binnenkant en buitenkant echt wel groter zijn ja. Mijn motor (EDIT: luchtgekoeld) heeft altijd een beetje een zwetende koppakking aan de zijkanten (waar het dus het hardste koelt) met koud weer (5gr.).
Geen idee of het schadelijk is, hij doet het nog steeds (rijden & olie zweten dan :z ).
 
Laatst bewerkt:
Iedereen weet dat het niet echt verstandig is om met je motor korte stukjes te rijden (van laten we zeggen minder dan 10 kilometer) omdat je fiets dan niet echt de kans krijgt goed warm te worden. Nu was het vandaag ('s avonds) aardig koud. Ik reed een stuk snelweg (Schiedam <> Leiden); Is het dan zo dat je motorblok de kans niet krijgt om warm te worden?

Ik bedoel, als je motor het te warm heeft moet je gewoon gaan rijden, voor rijwind (die ook je radiateur koelt) plus dat je een fan hebt die als het echt te warm wordt aanslaat.

Maar, omgekeerd, hoe zit dat? Dus kan je motorblok een punt bereiken waarop het goed warm is "van binnen" (lang gereden) maar van buiten koud vanwege het lange rijden in ijzige kou? En is dat schadelijk voor je motor? Kortom, wie heeft hier een goeie theorie voor...

Ik had vrijdagavond hetzelfde. Reed van Den Bosch naar Oss (+/- 30 km) en de temperatuur meter wilde maar niet uit de onderste regionen komen. Ik het toerental dus maar laag gehouden. (4 à 5.000, tja ik zit toch op de snelweg en kan moeilijk 80 blijven rijden)

Ik las dus al dat als je koud rijdt er nog vocht in de olie zit die er uit dampt als ie warm wordt. Weet ik dat ook weer. Maar waar wordt de temperatuur gemeten. Het belangrijkste is dat de zuiger de juiste temperatuur heeft zodat ie precies goed past in de cilinder. Als dat het geval is dan loopt ie lekker en hoef je niet bang te zijn voor zuigerschade. het lijkt mij dat de temp. censor dan ook daar moet zitten. Is dit ook zo????

Ik weet dat bij de auto de pompt van de dadiatorkoeling pas gaat werken als de temp te hoog wordt. Is dit met een motorblok ook zo????
 
Ik las dus al dat als je koud rijdt er nog vocht in de olie zit die er uit dampt als ie warm wordt. Weet ik dat ook weer. Maar waar wordt de temperatuur gemeten. Het belangrijkste is dat de zuiger de juiste temperatuur heeft zodat ie precies goed past in de cilinder. Als dat het geval is dan loopt ie lekker en hoef je niet bang te zijn voor zuigerschade. het lijkt mij dat de temp. censor dan ook daar moet zitten. Is dit ook zo????
Nou, niet geheel onbelangrijk is dat de olie op temperatuur komt. Motorolie is tegenwoordig _errug_ goed, maar koude en dus nog wat dikkere olie laat zich moeilijker door de dunne kanalen in een motorblok pompen.

Echt prestaties vragen kun je dus pas veilig doen als de motorolie redelijk op temperatuur begint te komen.

Ik weet dat bij de auto de pompt van de dadiatorkoeling pas gaat werken als de temp te hoog wordt. Is dit met een motorblok ook zo????
Niet bij allemaal. Ik meen bijvoorbeeld dat de R1100 van BMW in tegenstelling tot de R1150 géén temperatuursensor heeft. In zo'n geval zit er weinig anders op dan de oliekoeler voor een deel (of zelfs helemaal) af te plakken.
 
Op maandag 20 oktober 2003 21:35 schreef reaperhome het volgende:Nou, niet geheel onbelangrijk is dat de olie op temperatuur komt. Motorolie is tegenwoordig _errug_ goed, maar koude en dus nog wat dikkere olie laat zich moeilijker door de dunne kanalen in een motorblok pompen.

Echt prestaties vragen kun je dus pas veilig doen als de motorolie redelijk op temperatuur begint te komen.Niet bij allemaal. Ik meen bijvoorbeeld dat de R1100 van BMW in tegenstelling tot de R1150 géén temperatuursensor heeft. In zo'n geval zit er weinig anders op dan de oliekoeler voor een deel (of zelfs helemaal) af te plakken.

Belangrijke vraag onbeantwoord, waar zit deze temperatuur sensor? Dichtbij de cilinder in het blok, in de olie of relatief aan de buitenkant van het blok?
Dit komt ook terug in het topic: Af'plakken' radiator.
 
Op maandag 20 oktober 2003 12:45 schreef jkoehorst het volgende:Ik vraag me alleen af hoeveel tijd er nodig is om water uit de olie te dampen. Als de motor op bedrijfstemperatuur is zit er warm water in de olie i.p.v. koud water :P . Maar hoelang zal het duren voordat dat verdampt is :?
Hoe heet denk je dat olie op bedrijfstemperatuur is? Boven de 100 graden (Celsius dus) mag best. En het zijn nou ook weer geen liters én het water wordt opgenomen door de olie. Tenminste, het is niet zo dat het als een plasje in de motorolie ronddobbert.

Trouwens, als je motor vrijwel elke keer wél goed genoeg op temperatuur komt, dan zal er niet zo heel veel water damp door de olie opgenomen moeten worden. Het kleine beetje verdampt elke keer.

Maar rij maar eens een tijdje alleen korte stukjes en ga dan eens bij familie aan de andere kant van het land op de koffie. Ik persoonlijk vind het verschil bij de koude start de ochtend daarop redelijk opvallend. Met de auto heb ik dat wel eens. Daar heb ik ook alleen 'olieverbruik' gemeten na een dergelijk scenario.
 
Belangrijke vraag onbeantwoord, waar zit deze temperatuur sensor? Dichtbij de cilinder in het blok, in de olie of relatief aan de buitenkant van het blok?
Dit komt ook terug in het topic: Af'plakken' radiator.

Maakt imho niet zo heel veel uit. De heren fabrikanten hebben vast een geschikte plek uitgedacht, als ie er op zit, en mocht je zelf wat willen monteren dan ben je afhankelijk van wat leverbaar is.

Ik heb wel eens gelezen dat zo'n meter die je op de plek van de olievuldop in het blok schroeft (als het al past) niet zo'n goed idee is. Beter is dan een sensor op de aftapplug. Dat mag dan misschien wel een koude plek zijn (onderaan én aan de buitenkant), maar dat boeit niet. Olie circuleert door het blok dus de werktemperatuur is die welke de olie in het carter of de olietank heeft. Díe olie moet tenslotte bij het volgende rondje z'n glibberige werk doen, en niet de olie die heet en wel op de terugweg is.

damn, 't lijkt wel x-rated zie ik ;)
 
Maakt imho niet zo heel veel uit. De heren fabrikanten hebben vast een geschikte plek uitgedacht, als ie er op zit, en mocht je zelf wat willen monteren dan ben je afhankelijk van wat leverbaar is.

Ik heb wel eens gelezen dat zo'n meter die je op de plek van de olievuldop in het blok schroeft (als het al past) niet zo'n goed idee is. Beter is dan een sensor op de aftapplug. Dat mag dan misschien wel een koude plek zijn (onderaan én aan de buitenkant), maar dat boeit niet. Olie circuleert door het blok dus de werktemperatuur is die welke de olie in het carter of de olietank heeft. Díe olie moet tenslotte bij het volgende rondje z'n glibberige werk doen, en niet de olie die heet en wel op de terugweg is.

damn, 't lijkt wel x-rated zie ik ;)


Om even antwoord te geven op mijn eigen vraag en even een stapje terug te nemen van mijn trompetgeschal hierboven.

http://www.motornet.be/modellen/020920_cbr600rr.html

Op deze link staat dat de meter de temp. van de koelvloeistof aangeeft en dus niet zoals ik dacht van de olie ofzo. Weten we dat ook weer.
 
Op deze link staat dat de meter de temp. van de koelvloeistof aangeeft en dus niet zoals ik dacht van de olie ofzo. Weten we dat ook weer.
Mja, als ik wat beter begrijpend had gelezen had ik je dat ook kunnen vertellen. Blijft de vraag of je olie goed op temperatuur komt. Ik las ook al dat je het spul af plakt inmiddels en daar is niks mis mee.

Overigens kun je aan de kleur van motorolie zien dat er vocht in zit. 't Wordt dan wat grijzig.

Ik merk in ieder geval aan mijn motor (een R1150GS die wél een olietemperatuurmeter heeft omdat ze uit kostenoverwegingen de waterkoeling hebben weggelaten en je moet toch wat...) dat in plaats van binnen een kilometer of 5 de meter pas na ruim de dubbele afstand 5 streepjes laat zien (5 of 6 is normaal). Viercilinders schijnen overigens wat sneller op te warmen.
 
Op maandag 20 oktober 2003 22:08 schreef reaperhome het volgende:Mja, als ik wat beter begrijpend had gelezen had ik je dat ook kunnen vertellen. Blijft de vraag of je olie goed op temperatuur komt. Ik las ook al dat je het spul af plakt inmiddels en daar is niks mis mee.
Ja ik heb wel een gat in het kartonnetje geknipt om toch nog enige koeling te krijgen.

Overigens kun je aan de kleur van motorolie zien dat er vocht in zit. 't Wordt dan wat grijzig.
Zie je dat als je de olie peilt?? ik heb niet zo'n kijkglaasje.

Ik merk in ieder geval aan mijn motor (een R1150GS die wél een olietemperatuurmeter heeft omdat ze uit kostenoverwegingen de waterkoeling hebben weggelaten en je moet toch wat...) dat in plaats van binnen een kilometer of 5 de meter pas na ruim de dubbele afstand 5 streepjes laat zien (5 of 6 is normaal). Viercilinders schijnen overigens wat sneller op te warmen.
Dus je motor is na een kilometertje of 10 wel warm???
 
Op maandag 20 oktober 2003 22:22 schreef SnowFreak het volgende:Zie je dat als je de olie peilt?? ik heb niet zo'n kijkglaasje.
Op een peilstok zie je het wel ja. Maar stel je er niet teveel van voor, want de motor moet al redelijk vaak niet op temperatuur gekomen zijn voordat je het merkt.

Nog erger is die witte sludge die door water in olie ontstaat. Maar dát zie je dus pas óf als je het klepdeksel demonteert óf als het al veel te laat is.
Dus je motor is na een kilometertje of 10 wel warm???
Warm genoeg om een beetje normaal te rijden. Ik meen dat ik het al ergens geschreven heb, maar je kunt als je het geluk hebt op binnenwegen te rijden ook in de 5 gaan rijden ipv de 6. Dat produceert wat meer warmte.
 
Op maandag 20 oktober 2003 21:41 schreef reaperhome het volgende:
...
Hoe heet denk je dat olie op bedrijfstemperatuur is? Boven de 100 graden (Celsius dus) mag best. En het zijn nou ook weer geen liters én het water wordt opgenomen door de olie. Tenminste, het is niet zo dat het als een plasje in de motorolie ronddobbert.

Trouwens, als je motor vrijwel elke keer wél goed genoeg op temperatuur komt, dan zal er niet zo heel veel water damp door de olie opgenomen moeten worden. Het kleine beetje verdampt elke keer.
...

Vorige winter heb ik geen stukken van minder dan 20km gereden (gemiddeld denk ik iets van 30km per rit over binnenwegen). Maar na een oliewissel kwam er toch zeker een halve liter water met de olie mee :X .

...
Maar rij maar eens een tijdje alleen korte stukjes en ga dan eens bij familie aan de andere kant van het land op de koffie. Ik persoonlijk vind het verschil bij de koude start de ochtend daarop redelijk opvallend. Met de auto heb ik dat wel eens. Daar heb ik ook alleen 'olieverbruik' gemeten na een dergelijk scenario.

Ja, dat viel mij ook al een paar keer op. Ik denk dat het gewoon vervuiling is van de verbrandingskamer & bougies doordat de motor met korte stukken lang niet zo warm word als met lange snelwegritten.
 
radiateurr afplakken of een andere thermostaat

Je kan beter niet al te hard rijden dan wegens spanningsverschillen. Warm binnen, ijskoud buiten. Dan moet je of een andere thermostaat welke later opent (risico gevaar met koppakking) of je plakt een deel af van de radiateur zodat het koelwater warmer blijft (de omgevingstemp en de rijwind koelen het te fel af) alleen niet te lang stilstaan dan.
 
Laatst bewerkt:
Is het niet zo dat als je in een hoge versnelling en lage toeren meer wrijving krijgt, dan lage versnelling en hoge toeren?
Alleen als je geen olie in het blok hebt ;)

Kijk maar eens hoeveel gas je moet geven als je in de derde versnelling 100 rijdt in vergelijking tot de hoogste versnelling. De stand van het gashendel is een redelijke indicatie voor de belasting.
 
Terug
Bovenaan Onderaan