Motor warm: toerental blijft hangen!

pieranja

Die hard MF'er
30 okt 2006
335
0
Aalsmeer
Ik heb een leuke Suzuki GSX400, een oudje uit '85. Hij start prima, niks aan de hand. Loopt lekker stationair op 1000 toeren.

Als ik dan een tijdje rijdt, en hij is lekker warm, dan draait hij stationair heel veel toeren (> 3000). Hij giert als een gek zullen we maar zeggen. Ik laat dan in stilstand de koppeling wat opkomen (als ik bij een stoplicht stilsta ofzo) en dan zakt hij wel aardig in. Het is anders te asociaal .... Maar hij zakt dan niet verder dan 2000 toeren trouwens. Zet ik hem in zijn vrij, dan loopt het toerental als vanzelf weer op tot weet ik veel hoe hoog.

Wat kan dit volgens jullie zijn? Ik hoorde de vorige eigenaar iets zeggen over de inlaatrubbers?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een leuke Suzuki GSX400, een oudje uit '85. Hij start prima, niks aan de hand. Loopt lekker stationair op 1000 toeren.

Als ik dan een tijdje rijdt, en hij is lekker warm, dan draait hij stationair heel veel toeren (> 3000). Hij giert als een gek zullen we maar zeggen. Ik laat dan in stilstand de koppeling wat opkomen (als ik bij een stoplicht stilsta ofzo) en dan zakt hij wel aardig in. Het is anders te asociaal .... Maar hij zakt dan niet verder dan 2000 toeren trouwens. Zet ik hem in zijn vrij, dan loopt het toerental als vanzelf weer op tot weet ik veel hoe hoog.

Wat kan dit volgens jullie zijn? Ik hoorde de vorige eigenaar iets zeggen over de uitlaatrubbers?

Inlaatrubbers zul je waarschijnlijk bedoelen ipv uitlaatrubbers. Dat is inderdaad een mogelijkheid, valse lucht.
 
Je hebt gelijk ....... het zijn inlaatrubbers. Maar poreuze inlaatrubbers die leiden dus tot het gedrag zoals ik dat beschreef?

Waar kan in goed terecht om wat nieuwe te bestellen?
 
Laatst bewerkt:
Ja, ik werd meteen over-enthousiast om zaken te gaan vervangen. Het was ook al 11 uur 's avonds en alles ..... Maar je hebt natuurlijk 100% gelijk. Ik zal er eens wat van dat spul tegenaan spuiten!
 
nee choke niet erbij betrekken
dit gaat zowel met koude als met warme motor

en de meeste motoren die ik heb gehad vielen uit als ik met warme motor choke deed
de vorige eigenaar heeft de rubbers ook al genoemd en de symptomen wijzen ernaar..


wat je ook eens kunt proberen, is om stationair omlaag te brengen
dan zul je wat gas moeten bijgeven ( en choke) bij koude motor
en blijft ie misschien met warme motor wel netjes lopen
 
nee choke niet erbij betrekken

Juist wel doen! Maar dan anders.
(Maar ik begrijp wel wat je bedoelde, bij die ene test moet je de choke idd niet gebruiken.)

Mijn XJ had dit ook gehad.

Bij kouder weer loopt hij te beroerd koud stationair waardoor je de stationair schroef iets opdraait.
Dit heeft echter tot gevolg dat hij warm veels te hard stationair draait.

Ik zou voorstellen om het stationaire toerental eens af te stellen bij warme motor.
Als deze goed staat kun je weer kijken of hij koud goed stationair wil draaien dmv de choke.

Soms is het niet zo spectaculair maar heb je net die ene juiste manier van warmrijden nodig.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag was het koud weer in de ochtend, en hij bleef netjes lopen helemaal tot aan 't werk.

Is er een vervanger voor de remmenreiniger denkbaar? Ik heb dat goedje hier zo niet staan namelijk. Anders moet ik ff wat scoren bij de gamma ofzo. En maak ik daarna wel mijn remmen wel schoon ....

Trouwens, ik moet wel mikken per inlaatrubber lijkt me (er zijn er 4)? Of moet je ALTIJD alle rubbers tegelijk vervangen?
 
Tja, als er 1 inlaatrubber niet meer dicht is door uitdroging/ouderdom, dan is de kans groot dat de andere rubbers ook bijna stuk zijn. Het is natuurlijk een ander verhaal als dat rubber stuk is gegaan door montage.
 
Vandaag was het koud weer in de ochtend, en hij bleef netjes lopen helemaal tot aan 't werk.

Is er een vervanger voor de remmenreiniger denkbaar? Ik heb dat goedje hier zo niet staan namelijk. Anders moet ik ff wat scoren bij de gamma ofzo. En maak ik daarna wel mijn remmen wel schoon ....

Trouwens, ik moet wel mikken per inlaatrubber lijkt me (er zijn er 4)? Of moet je ALTIJD alle rubbers tegelijk vervangen?

busje deo.. als 't maar brandbaar is en fijn verneveld..
 
ik zou idd zeggen dat de inlaatrubbers op zijn

of wat bij mij is gebeurd :

er was tussen inlrubber en cylinderkop vuil gekomen die daardoor een luchtbrug hadden gecreeerd

dit was simpel op te lossen door de rubbers er af te halen en de aansluitingen van zowel kop als rubbers schoon te maken
 
Nou, beetje deo erop deed het toerental wel wat opjagen, ook al was het niet extreem. Maar nu met de regen merk ik ook dat hij slecht rijdt en stottert. Hij zal wel water naar binnen slurpen.

Kan ik gewoon die inlaatrubbers eraf ku..... zonder daarbij andere zaken te hoeven verwijderen? Ik ben benieuwd welke scheldwoorden ik zal gaan leren trouwens!
 
die rubbers zitten waarschijnlijk alleen met slangeklemmen vast op carb en inlaat
dus die klemmen even losschroeven en je kunt je carburateurs erafwrikken

als het nog vrij klem zit, even een stuk buis/lange sleutel als hefboom gebruiken

nieuwe rubbers zijn vaak een stuk soepeler gelukkig, dat redt je allemaal wel
 
Terug
Bovenaan Onderaan