Motor warm: toerental blijft hangen!

pieranja

Die hard MF'er
30 okt 2006
335
0
Aalsmeer
Ik heb een leuke Suzuki GSX400, een oudje uit '85. Hij start prima, niks aan de hand. Loopt lekker stationair op 1000 toeren.

Als ik dan een tijdje rijdt, en hij is lekker warm, dan draait hij stationair heel veel toeren (> 3000). Hij giert als een gek zullen we maar zeggen. Ik laat dan in stilstand de koppeling wat opkomen (als ik bij een stoplicht stilsta ofzo) en dan zakt hij wel aardig in. Het is anders te asociaal .... Maar hij zakt dan niet verder dan 2000 toeren trouwens. Zet ik hem in zijn vrij, dan loopt het toerental als vanzelf weer op tot weet ik veel hoe hoog.

Wat kan dit volgens jullie zijn? Ik hoorde de vorige eigenaar iets zeggen over de inlaatrubbers?
 
Laatst bewerkt:
Nou, beetje deo erop deed het toerental wel wat opjagen, ook al was het niet extreem. Maar nu met de regen merk ik ook dat hij slecht rijdt en stottert. Hij zal wel water naar binnen slurpen.

Kan ik gewoon die inlaatrubbers eraf ku..... zonder daarbij andere zaken te hoeven verwijderen? Ik ben benieuwd welke scheldwoorden ik zal gaan leren trouwens!

als je reactie merkt is het idd valse lucht.. veel of weinig reactie boeit niet, met goede rubbers reageert ie nl. gewoon niet.
 
En al nieuwe rubbers?
condooms.jpg
 
Laatst bewerkt:
En al nieuwe rubbers? [http://www.depers.nl/beeld/w178/2007/200711/20071112/condooms.jpg (afbeelding)]

Ha!! Ik had een setje 2e hands op het oog, maar was daar toch weer niet zo happy mee. Ik zoek me rot naar een kwartet nieuwe, maar de zoektocht op 'gsx400F' leidt tot niks!

Wie weet met welk type Suzuki de inlaatrubbers uitwisselbaar zijn? Of misschien weet iemand van jullie waar deze onderdelen gewoon op het plankje liggen?
 
Heb ongeveer hetzelfde probeem, maar het stijgen in toeren is alleen bij warme motor. Warm looptie wel stationair, maar bij iets gas bij blijftie ineens stijgen tot 4000 tpm. En zakt niet meer terug. ineens flink gas en daarna weer los zorgt ervoor dat het toerental netjes terugzakt tot 1100. vervuilde carburateurs? Bij rustig rijden en dan gas los merk je dat er iets blijft hangen (matig afremmen op motor).

grt
 
het blijven hangen van het toerental, of niet snel genoeg terug vallen van het toerental, word meestal veroorzaakt door valse lucht of een verkeerd (te arm) stationair mengsel.
 
Laatst bewerkt:
Heb ongeveer hetzelfde probeem, maar het stijgen in toeren is alleen bij warme motor. Warm looptie wel stationair, maar bij iets gas bij blijftie ineens stijgen tot 4000 tpm. En zakt niet meer terug. ineens flink gas en daarna weer los zorgt ervoor dat het toerental netjes terugzakt tot 1100. vervuilde carburateurs? Bij rustig rijden en dan gas los merk je dat er iets blijft hangen (matig afremmen op motor).

grt


heb je een return op je gas? zo nee of als hij kapot is, dikke kans dat je gaskabel wat stroef loopt, of de zuigert in je carb moeilijk loopt. zeker het controleren waard, gezien het heel makkelijk op te lossen is. ik vind het iig niet klinken als valse lucht, dat past niet in je verhaal met langzaam en snel gas geven.
 
Dank voor de reacties. De smoorklep loopt vloeiend en strak terug naar 0-positie. ook de choke is strak, dus daar zit het niet in, ook geen stroeve gaskabel dus.
Samengevat:
Mogelijk probleem:
- Valse lucht
- Stroeve gasnaaldzuiger
- Lekkend membraam

Oplossing:
- Controle valse lucht met deo/invetten inlaatrubbers en vastzetten
- Carburateur uit elkaar, benzinebad en schoonspoelen
- Heb nog twee reserve carburateurs (waarschijnlijk mindere staat), als het echt niet lukt...

Ga het van 't weekend proberen. Moet lukken.
 
Laatst bewerkt:
kan het niet synchroon staan van de carburateurs ook een oorzaak zijn? lijkt mij ook nog een oorzaak, aangezien er dan 1 ( of meer ) carburateur nog wel brandstof/lucht toevoert aan de cilinder waardoor het toerental omhoog gaat?
 
Laatst bewerkt:
Zou kunnen, maar dan moet je dit altijd merken. Zeker door de symptoon dat bij plots veel gas je het niet merkt, en bij rustig gas wel, lijkt het een mechanisch probleempje te zijn...
 
Heeeee, jullie zijn toch niet mijn topic aan het vervuilen??

Anyway, weten jullie ook of de inlaatrubbers van een GSX400e uitwisselbaar zijn? Er staat wat in de buurt aan onderdelen te koop nl.
 
Ik heb hetzelfde probleem, ook dezelfde dingen die wel werken, namelijk de gaskabel en choke zijn prima. Maar misschien is het wel nuttig om te vermelden dat mijn luchtfilterhuis niet echt goed meer in elkaar zat (lees: met tiewraps). Waardoor het luchtfilter ongetwijfeld niet goed vast zit. Dat is waarschijnlijk bij mij het geval. Bij mij gaat het om een xj400 (4pitter)

Hoe staat het er inmiddels mee?
 
Iemand die weet hoe dit "avontuur" is afgelopen.
Ik heb een gelijkwaardig problem, ook met een GSX400E'er uit 1987.

Rubbers in orde, nieuwe pitten er in ….. geen idee waar ik het verder in moet zoeken.

M.v.g. Peter

#inmiddels wel: Lekkend membraan, nu onderdeel zien te vinden (van Mikuni BS34SS)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan