Motor warm wassen?

JHW

MF veteraan
19 sep 2015
1.242
1.546
Een vraag die ik al een tijdje heb: stel, je gaat 100 km rijden en besluit daarna direct je motor te wassen in de wasbox. Kan dat op enige manier kwaad?
 
Twee aandachts punten:
  1. Pekel afwassen doe je met koudwater.
  2. Een hoge druk spuit kan water ergens naar binnen persen waar het niet hoort.
Verder: als je niet direct de hete delen laat schrikken maar zoals het hoort van boven naar beneden de boel afspoelt kan het weinig kwaad lijkt me.
 
je rijdt met een warme motor ook door de regen en dat kan ook geen kwaad zelfs niet bij plassen.
zolang je het voorzichtig doet en niet met de hogedrukspuit al het vet uit de lagers spuit kan het geen kwaad. maar dat is het zelfde als bij een koude motor dan moet je ook voorzichtig zijn in de wasbox.
 
Het ligt aan je motor denk ik, bij een BMW kun je geen warm water gebruiken begrijp ik net van Wouter. Ik gebruik JUIST warm water in de wasbox, lost het zout veel sneller op, daarmee spuit ik al decennia lang mijn Honda's af, zonder 1 probleem. En doordat je een doorrijder bent zul je veel sneller onderhoud nodig hebben en weer lekker de lagers in het vet zetten.
 
Het ligt aan je motor denk ik, bij een BMW kun je geen warm water gebruiken begrijp ik net van Wouter. Ik gebruik JUIST warm water in de wasbox, lost het zout veel sneller op, daarmee spuit ik al decennia lang mijn Honda's af, zonder 1 probleem. En doordat je een doorrijder bent zul je veel sneller onderhoud nodig hebben en weer lekker de lagers in het vet zetten.

ik was bijna elke dag wel een bmw met een hogedruk cleaner die verwarmd is op 70graden. of ie nou warm of koud is.

Ik denk het belangrijker dat is dat je goed spoelt dan dat het echt uitmaakt of het warm of koud is, zoals je zelf al zegt.
 
ik was bijna elke dag wel een bmw met een hogedruk cleaner die verwarmd is op 70graden. of ie nou warm of koud is.

Ik denk het belangrijker dat is dat je goed spoelt dan dat het echt uitmaakt of het warm of koud is, zoals je zelf al zegt.

Doet me denken aan de Scania's die zogenaamd kapotte Ad-Blue sensoren kregen van het wassen met draaiende motor (wat niet zo was uiteraard). Toen ik vroeg of we dan wel door de regen mochten rijden, wist die man het ook ff niet meer.
 
Doet me denken aan de Scania's die zogenaamd kapotte Ad-Blue sensoren kregen van het wassen met draaiende motor (wat niet zo was uiteraard). Toen ik vroeg of we dan wel door de regen mochten rijden, wist die man het ook ff niet meer.

Waarom was je de scania met draaiende motor?
 
en weer lekker de lagers in het vet zetten.
Dat is ook weer zoiets. Wiellagers zitten in een behuizing en kan je sowieso niet invetten.
Lagers van de voorvork en link systeem van de achtervork kan je alleen bij als je de motor zeer drastisch uit elkaar haalt. Voor mij vele dagen werk.
Dus die opmerking 'lagers in het vet zetten' snap ik nog steeds niet (als het over motoren gaat).
 
Wassen kan nooit kwaad, alleen met een hogedrukreiniger wel voorzichtig je motor lichtjes innevelen, en niet op een cm afstand vd spuitkop bij je wiellagers/ketting etc afspuiten.

Daarna droog rijden en bij thuiskomst verder afnemen met een zeem/doek en eventueel poetsen.
 
Als je de motor zo wast dat je bij lagers het vet er uit spuit dan doe je het verkeerd.
 
Een vraag die ik al een tijdje heb: stel, je gaat 100 km rijden en besluit daarna direct je motor te wassen in de wasbox. Kan dat op enige manier kwaad?
Ik doe dat vaak, bij een wasbox vlakbij huis, na een ritje door de polder op vieze wegen. Op weg naar huis waait de motor weer droog. Ik heb nog nooit een kapot wiellager of een ander gerelateerd defect gehad.
 
Ik na bijna 50 jaar motorrijden ook niet gehad, kennelijk doe ik tenminste iets goed.....Ohja de motoren staan er altijd netjes bij... _O-
 
Tnx. Was vooral bang voor thermische schok, maar dat valt wel mee. Ik was de motor sowieso voorzichtig, al vraag ik me af of het uberhaupt mogelijk is om water in de wiellagers e.d. te spuiten.
 
Tnx. Was vooral bang voor thermische schok, maar dat valt wel mee. Ik was de motor sowieso voorzichtig, al vraag ik me af of het uberhaupt mogelijk is om water in de wiellagers e.d. te spuiten.
Ik kan me voorstellen dat het slecht is voor de katalysator, maar dan zou je ook niet door een plas mogen rijden.
 
Tnx. Was vooral bang voor thermische schok, maar dat valt wel mee. Ik was de motor sowieso voorzichtig, al vraag ik me af of het uberhaupt mogelijk is om water in de wiellagers e.d. te spuiten.

Het is ook mogelijk om water in de uitlaten te spuiten, of in je gezicht.
 
Terug
Bovenaan Onderaan