Motor warm?

Tjerrie

Rookie
2 mrt 2013
2
0
Nuenen
Ik vroeg me het volgende af, ik reed vandaag op de snelweg op een k1200s. Echter de meter van de koelvloeistof kwam maar tot de helft van de juiste (bedrijfs) temperatuur. Dit betrof de gehele rit (200km). Ik vroeg me af of de motor dan wel op temperatuur is gekomen voor een nagenoeg maximale belasting. Of dat deze door de kou (+5graden) en de rijwind (alleen snelweg) nooit op temperatuur is gekomen door teveel koeling en dat forse belasting dus slecht is geweest voor de motor!?
Kan iemand mij hierover informeren?
 
Laatst bewerkt:
Maximale belasting op de snelweg? Reed je een kruissnelheid van 220 dan?

In zn 6 bij 4-5000 tpm is niet echt belasten hoor. Bovendien wordt een motor van snelwegrijden niet heel snel warm.

Trouwens, je hebt een oliekoeler in de voorkant zitten, als die heet is is je olie op bedrijfstemperatuur.
 
De koelvloeistof hoort toch gewoon op de juiste temp te komen? Het lijkt mij dat je thermostaat niet goed meer sluit en daardoor teveel vloeistof door je radiator laat.



Zou het dan niet eerder zo zijn dat het teveel aan vloeistof eruit geblazen wordt en je een walm creëert waar de Londense mist een kleine jongen bij is?
 
Zou het dan niet eerder zo zijn dat het teveel aan vloeistof eruit geblazen wordt en je een walm creëert waar de Londense mist een kleine jongen bij is?

Als dat gebeurt dan blijft je thermostaat dicht staan. Meestal als een thermostaat kapot gaat blijven ze open staan, gevolg is dat de motor nauwelijks op bedrijfstemperatuur komt.

In het geval dat de thermostaat niet meer open gaat dan loopt de temperatuur en dus ook de druk in het motorblok snel op en krijg je dus het Londense mist verhaal.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Wizzad en de anderen, bedankt voor jullie snelle antwoorden. Gister al gelezen ,maar had maar kort tijd en op een iphone duurt een reactie typen vaak lang.
@ Wizzad: bedankt voor de link, ik ga voor de zekerheid de vraag daar ook stellen.

Voor de volledigheid om me even voor te stellen: ik heb gister mijn nieuwe (2e handse, maar dat spreekt voor zich met een k1200s) BMW opgehaald uit 2006. Hiervoor heb ik een jaar lang met pijn en moeite het motorvirus moeten weerstaan. Voorheen had ik een Honda VFR 800. Ik kom uit Nuenen, ben 31 jaar en ben gek op met name de wat snellere apparaten. Verder heb ik nog een hoop te leren op motor (techniek) gebied en daar ga ik de komende tijd proberen wat vooruitgang in te boeken.
Groeten
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan