motor weer gebruiken na 4 jaar stilstand

maarten78

Rookie
25 apr 2008
4
0
Haaften
Hallo,

Binnenkort wil ik weer gaan motor rijden. De motor (een Kawasaki GPX600R) heeft 4 jaar stilgestaan. Ik vraag me af wat ik nu allemaal moet checken/aanpassen?
De motor heeft een paar honderd kilometer gereden na de laatste kleine buurt en daarna dus 4 jaar stilgestaan.

Wie kan mij helpen?

Moet ik bijv. de olie verversen?
 
Wel je kan beginnen om de accu eruit te halen kijken of hetvloeistof niveau goed is en een nachtje onder lading zetten,

- Koelvloeistof aftappen en nieuwe erin doen
- olie aftappen , filter wisselen en nieuw olie erin stoppen,
- banden controleren op haar scheuren en luchtdruk
- schokdempers controleren of deze geen olie lekken.
- verlichting nalopen of alle lampjes het doen.
- oude benzine eruit halen en verse erin.
- controleren of de remmen nog goed gangbaar zijn.
- gashandel controleren of die nog soepel loopt (lullig als die blijft hangen _O- )
- ketting, inweken met ketting spray.
- controleren of je koppeling nog goed werkt.

voorlopig zijn dat wel de dingetjes om na te kijken. iemand nog aanvullingen ? :?
 
je accu zal wel dood zijn, olie verversen is handig, bougietjes zullen het nog wel doen, wellicht je koelvloeistof? Bandjes?
weet niet of die binnen of buiten heeft gestaan, maar indien buiten zal de ketting ook wel een roestbonk zijn en de electronica zou ik ook even controleren op oxidatie

En wellicht even je voorvorkpoten bekijken of de rubbers niet uitgedroogd/lek zijn dit geld ook voor andere rubbers zoals b.v. inlaatspruitstukken enzo


Ik was net te laat :P
Peut is inderdaad ook een goeie, wellicht ook even je tank van binnen bekijken/ eraf halen en kijken of er drab in zit of datdat uit het kraantje komt
 
Laatst bewerkt:
Zelf zou ik ook de cab's reinigen. Je heb kans dat de vlotter vast staat.
Vlotter hoog dus dicht en de brommer start niet...
Vlotter laag dus open, nou dat wil je niet. Gaat benzine lekken en als dat op de uitlaat komt....

Verder al het onderstaande :Y
En nieuwe remolie en kijk ook of je cupjes soepel schuiven. Aanloppende rem is vervelend. Kijk ook of je remleidingen nog goed zijn. (rubber poreus)

Veel :] plezier
 
Laatst bewerkt:
voor je start ook even bougies uit schroeven en klein (!) beetje olie in bougie gat spuiten met eventueel plastic spuit.
Dit zorgt ervoor dat je zuigers iets makkelijker kunnen bewegen na 4 jaar stilstaan en verminderd de kans op schade van cilinders en zuigers.
 
Allemaal erg bedankt voor de reacties...!

Is het handig om hem eerst een keer te starten (zodat de olie lekker loopt) of kan ik daarmee schade aanrichten? En moet het filter echt al, zit er pas 100 km op?
 
jep, filter zou ik zeker doen, kost je weinig. er kan érg veel gebeuren in 4 jaar stilstand.
nog iets: ik zou ook de remvloeistof vervangen, die is vast niet helemaal lekker meer na 4 jaar.
t is zuur dat je (net) een beurtje hebt laten doen, maar beter nu een paar tientjes meer betalen dan straks het motorblok naar de knoppen
 
Allemaal erg bedankt voor de reacties...!

Is het handig om hem eerst een keer te starten (zodat de olie lekker loopt) of kan ik daarmee schade aanrichten? En moet het filter echt al, zit er pas 100 km op?

Ik zou het niet doen, alle vuil en drap ligt nu op de bodem van je carter, dus als de olie er eerst uithaalt, dan komt die meuk ook ermee uit. ga je starten dan slaat het door je blok heen.
 
4 jaar is niets.
gewoon de carburateurs aftappen en starten maar.
je staat wel een kwartiertje te starten voor hij loopt, vraag me niet waarom maar dat doen japanners.
een nieuwe accu is dus gewenst.
dan zit de olie overal voor hij aanslaat.
als hij loopt ga je een kilometer of tien rijden en ververst de olie en het filter, klaar.
 
Laat je niet bang maken, gewoon rijden met dat ding

Ik ben met dommie^^^^

Pleurt de benzine uit je tank, tap je carburateurs even af (wss moet je de motor met startkabels aan je auto hangen om de brandstofpomp te laten lopen), nieuwe accu erin, banden oppompen en gaan met die banaan kawasaki.
 
2 jaar geleden eens een brik gekocht die al 3 jaar onder een doekje achter in de tuin stond.
Auto ernaast, accus gekoppels met startkabel.
ff doorstarten: lopen!
Wel na een rit de motor helemaal uit elkaar gehaald omdat er pakkingen lek waren, (was bekend bij de koop).
 
Hoi Maarten,

Ik wil je geen angst in boezemen maar ik heb in het verleden een Z650 op die manier de nek omgedraaid. 3 jaar stil gestaan, opgestart en heen en weer naar Texel gereden met 3 liter olie verbruik. :(

Achteraf bleek dat de zuigerveren helemaal vastgekoekt zaten daardoor veel olie verbrand waardoor de kleppen en zuigers na zo´n ritje ook niet meer fris waren: resultaat complete revisie. ;(

Je krijgt veel verschillende antwoorden omdat niemand (ik ook niet) zo in je blok kan kijken en dat het meestal wel goed gaat.

Sinds die tijd heb ik bij anderen altijd bij lange stilstand olie afgetapt, 5 liter diesel gekocht (diesel is namelijk dun reinigt maar wel vet) dit in het blok gegooit en een klein beetje op de zuigers. dan een nachtje laten staan. De volgende nog een beetje op de zuigers en de de krukas met een ratel een 20 tal keren rond gedraaid het blok "gespoeld" door met de handrem erop flink door de vering heen en weer te schudden om daarna de boel af te tappen. Je zult verbaast staan hoeveel vuil er meespoelt uit het blok. Hierna filter vervangen en afvullen met olie. bij de eerste keer opstarten bougie kabels los, dan een 20 keer door laten draaien (Benzine kraan dicht) zodat de olie goed door het blok zit . dan bougiekabels erop en starten.

Ik besef me dat het meer werk is dan hiervoor gezegd, maar uit mijn persoonlijke ervaring valt het werk en geld wel mee en sinds die tijd zijn vrijwel alle motoren waar ik aan gesleuteld heb qua olie verbruik op de zuigerveren verdacht goed geweest. :Y


Ik laat de keus aan je zelf over, ;)

Succes
 
Terug
Bovenaan Onderaan