Motor weer in elkaar starten ho maar (deel 2)

mister CBX

MF'er
4 apr 2005
110
0
Leeuwarden
Ik heb maandag avond mijn motor na revisie voor de eerste keer weer proberen te starten echter zonder succes. Door de crash van de mf server post ik nog eens mijn probleem. Wat heb ik gedaan; zuigerveren vervangen, cylinder laten opruwen, kop laten reviseren en de accu vervangen. Alles weer in elkaar maar niet willen starten, bougies vonken (kan niet controleren of dit op tijd gebeurd) en de bougies zijn nat van de benzine dus die komt ook op de plaats waar het moet lijkt mij. Als ik na een start poging het luchtfilterhuis open maak dan komt hier wat rook uit :? Niet een goed teken dus, de nokkenassen staan voor zover ik weet goed op tijd want dit kan maar op 1 manier namelijk ontsteking op merkteken zetten, nokkenassen aan de rechterkant naar elkaar toe en dan de merktekens van de nokkenastandwielen gelijk met de kop. Carburateurs zijn enkele maanden geleden schoongemaakt met remmenreiniger en daarna weg gelegd en nu weer geplaatst. Er werd voorgesteld door iemand om hem m.b.v. starterpilot o.i.d. proberen te starten om ontsteking en dergelijke uit te sluiten, maar kan dit kwaad? Iemand voor de rest nog suggesties?
 
ik heb het met mijn suzuki voor elkaar gekregen dat ik de telling dus verkeerd om deed( niet van 21 naar 1 hoor ) en dat daardoor de nokkenas er verkeerd in lag.
wat bleek: er zijn 2 bovenste dode punten per 1 omwenteling van de nokkenas.

ook heb ik ooit een handboek gehad die mij verkeerd vertelde hoe ik de timing moest regelen, beter gezegd het streepje stond helemaal verkeerd op het vliegwiel. ik had 2x precies hetzelfde probleem als ik in jouw post lees

die laatste heb ik zelf met beredeneren in orde moeten krijgen. is goed te doen hoor.
 
Raar; is het niet technisch mogelijk dat de nokkenas precies verkeerd-om ligt?
Dat zou mogelijk zijn maar dan hebben ze het verkeerd staan in het wph :Y
Zie hier het een en ander,

timing.JPG

nokkenas.JPG


En zo heb ik het gemonteerd dan zou je toch denken dat het wel goed zit :?
 
Moet je niet de merktekens op je tanwielen uitlijnen met het pasvlak?
Dat klopt, heb ik ook gedaan en dat heb ik aangegeven in mijn uitleg met nokkenastandwielen gelijk met kop (de merktekens dus horizontaal om het even makkelijk te zeggen)

Maar stel ik heb bijv per abuis de nokkenas(sen) er verkeerd in dan had ik te krukas toch nooit een paar keer met de hand rond kunnen draaien zonder dat de kleppen de zuigers raken ?
 
Laatst bewerkt:
Kabels zijn genummerd (1,2,3,4) daar heb ik geen fout in gemaakt, ik zit net te denken dat ik misschien de draden naar de bobines eventueel heb kunnen verwisselen, daarmee bedoel de draden van de ontsteking naar de bobines maar dat is een wisselspanning dus dat zou niet uit moeten maken.


Wisselspanning op je bobines?????????? Heel bijzonder. :Y
 
Dan vonken ze dus allebei op het verkeerde moment. Dan gaat hij het echt niet doen. (1 + 3/ 2 + 4 zitten op 1 bobine)
De bougies moeten uiteraard vonken aan het einde van de compressieslag als je zuiger bijna in het bdp is.
 
Dan vonken ze dus allebei op het verkeerde moment. Dan gaat hij het echt niet doen. (1 + 3/ 2 + 4 zitten op 1 bobine)
De bougies moeten uiteraard vonken aan het einde van de compressieslag als je zuiger bijna in het bdp is.

Ik zal morgen dus eerst even het bedradingsschema nakijken of de juiste kleur op de juiste plaats zit, het stomme is dat er geen formaat verschil in de beide kabelschoentjes zitten.

Ik lees net je antwoord nog eens maar ik bedoel niet dat ik de kabels van bobine 1 met die van bobine 2 heb verwisseld maar een bobine heeft 2 aansluitingen en die kabeltjes bedoel ik
 
Laatst bewerkt:
Het probleem is opgelost, hij stond toch niet goed op tijd :N Er zaten namelijk meerdere merktekens op de nokkenastandwielen waardoor er toch wat verwarring bij mij is ontstaan na het lezen van de instructies in het wph. De inlaat stond wel op tijd maar de uitlaat niet dus.....

Nu rustig inrijden :] , hoewel daar de meningen erover verdeeld zijn. Nog wel een vraagje ik heb er nu een iet wat goedkope "echte" motorolie erin om deze naar een x aantal kilometer te vervangen door castrol gps 10w40 halfsynt en uiterraad het filter dan ook. Maar na hoeveel kilometer kan ik dat het beste doen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan