Motor wil niet meer starten maar geeft wel soms een harde knal

NTVIan

Rookie
25 dec 2018
7
0
Ik heb m'n Honda NTV were thuis van de garage na het terugschroeven naar 25Kw en wil nu na 2 testritten (waarbij hij bij de 2e uitviel) niet meer starten.

De eerste testrit om alles te controleren heb ik hem per ongeluk te lang op de choke laten staan maar voorderest reed ie goed en was er nog niks aan de hand.
De tweede rit was wat langer waarbij ik ook even over de snelweg ben gegaan. Toen ik uitvoegde en terugschakelde was ik daarna al mijn vermogen kwijt en heb ik hem stil moeten zetten. Meermalen geprobeerd te starten maar gaf over het algemeen alleen een harde knal uit de uitlaat. ( Heel soms wou die even starten, maar viel vrij snel daarna alweer stil).

Ik heb het benzine filter vervangen, maar daar lag het niet aan (omdat er nog wat oude benzine in zat).

Ik heb nog niet gekeken naar de bougies, maar hoop toch echt dat dit het enige is en dat er niet iets anders aan mankeert.

Ik sta open voor suggesties want het liefst ben ik zo snel mogelijk weer op de weg met de motor.
1404084
 
Laatst bewerkt:
spuit wat remmenreiniger of iets ontvlambaars in je luchtfilterkast of id buurt vd opening daarvan, als de motor dan beter lijkt aan te slaan en te lopen
is het aannemelijk dat het een brandstof toevoer probleem is.
maar even bellen me de zaak waar het gedaan is is uiteraard het meest logische.
 
Alvast bedankt voor de reacties.

De garage is vandaag dicht dus vragen of ze iets aan de afstelling van de brandstof toevoer hebben gedaan ga ik morgen doen. Vanavond eerst even naar de bougies kijken hoe die erbij staan want ik heb een donkerbruin vermoeden dat die toe zijn aan vervanging en anders kan ik daar ook mooi aan aflezen wat er mis is.

In de avond ben ik terug met een update.
 
Alvast bedankt voor de reacties.

De garage is vandaag dicht dus vragen of ze iets aan de afstelling van de brandstof toevoer hebben gedaan ga ik morgen doen. Vanavond eerst even naar de bougies kijken hoe die erbij staan want ik heb een donkerbruin vermoeden dat die toe zijn aan vervanging en anders kan ik daar ook mooi aan aflezen wat er mis is.

In de avond ben ik terug met een update.

Ik zou niet vragen wat ze hebben gedaan, maar um hallo, jullie hebben hem begrensd, nu doet ie het niet meer. Wanneer is ie weer klaar?
 
Er kan natuurlijk gewoon iets stuk zijn gegaan, de CDI bijvoorbeeld.
 
Zit er benzine in? Kraan open? Gaat je brandstofpomp tikken zodra je het contact aanzet? En stopt die ook weer?
 
Update;

Bougies zijn goed
Benzinefilter is vervangen
Luchtfilter is vrij nieuw
Benzinepomp doet het goed
Kraan staat gewoon open

Na enige inspectie heb ik de motor weer eens gestart op een halve choke en dat gaat prima.
Ook daarna even een stukje op gereden en al vrij snel had ik het idee dat ie teveel benzine krijgt voor wat ie kan verbranden.
Nu ben ik dus heel erg geneigd om de garage weer op te bellen en te zeggen dat ze waarschijnlijk het lucht/brandstof mix even goed moeten afstellen, maar omdat ik geen zin heb om ze nog meer geld toe te schuiven of überhaupt die kant op te rijden.
Ga ik waarschijnlijk een 2e hands carburateur setje erop zetten en kijken hoe die dan loopt terwijl ik de huidige zelf ga reviseren aan de hand van het Haynes zelfhulpboek.

Teveel benzine is naar mening de oorzaak omdat ie dus inhoudt tijdens het rijden en ook met het gas los laten flink knalt, wat er naar mijn mening op wijst dat er benzine in de uitlaat komt wat nog niet verbrandt is.

Ga de komende paar weken hier lekker mee aan de slag en dan kom ik er nog wel op terug.
 
En dan hoef je dus bij je garage niet meer terug te komen voor garantie kwestie. Als je het zelf kunt, hoef je hem niet weg te brengen, als je hem wegbrengt, ga je niet vertellen wat ze moeten doen alleen wat er niet goed werkt. Je wil geen geld meer naar de garage schuiven, maar gaat nu geld steken in een tweedehands carburateur, terwijl je blijkbaar niet in staat bent om zelf aan je motor te sleutelen en het onderaan de streep misschien wel gratis verholpen zou worden door je garage.

Just my 2 cents.
 
Update;

Bougies zijn goed
Benzinefilter is vervangen
Luchtfilter is vrij nieuw
Benzinepomp doet het goed
Kraan staat gewoon open

Na enige inspectie heb ik de motor weer eens gestart op een halve choke en dat gaat prima.
Ook daarna even een stukje op gereden en al vrij snel had ik het idee dat ie teveel benzine krijgt voor wat ie kan verbranden.
Nu ben ik dus heel erg geneigd om de garage weer op te bellen en te zeggen dat ze waarschijnlijk het lucht/brandstof mix even goed moeten afstellen, maar omdat ik geen zin heb om ze nog meer geld toe te schuiven of überhaupt die kant op te rijden.
Ga ik waarschijnlijk een 2e hands carburateur setje erop zetten en kijken hoe die dan loopt terwijl ik de huidige zelf ga reviseren aan de hand van het Haynes zelfhulpboek.

Teveel benzine is naar mening de oorzaak omdat ie dus inhoudt tijdens het rijden en ook met het gas los laten flink knalt, wat er naar mijn mening op wijst dat er benzine in de uitlaat komt wat nog niet verbrandt is.

Ga de komende paar weken hier lekker mee aan de slag en dan kom ik er nog wel op terug.
Ding is begrensd, moeten de sproeiers etc. ook op aangepast worden. Een ander setje carburateurs zonder de begrenzing gaat je niet helpen. Gewoon teruggaan naar de toko waar het mis ging. Hun moeten het oplossen. Nu ga je alleen maar lopen prutsen met de kans dat je het erger maakt.

Overigens hoeft klappen uit de uitlaat niet te zijn dat ie te rijk staat. Te arm kan ook. Dat moet je laten meten bij een bedrijf.. Datzelfde bedrijf waar je vanaf komt misschien?
 
Kun je niet gewoon zeggen dat de motor niet goed loopt nadat hij is aangepast door de motorzaak? Dat is toch een normale wens? Nu vind ik je erg eigenwijs.
 
Je schrijft dat er oude benzine in zit. Ik acht de kans dus groot dat er een sproeier verstopt zit.
Heb je er kort voor de ingreep normaal mee kunnen rijden? Of gekocht en gelijk weggebracht ivm rijbewijs?
 
Ik heb er eerst een kleine 15 kilometer normaal mee kunnen rijden. na 3 minuten ongeveer op de snelweg met 5000 toeren op de teller en 130km/u en uitvoegen het gas loslaten en daarna viel die uit. Loopt niet lekker meer al wil die wel starten, lijkt alsof de motor zich inhoudt met het rijden nu en heb soms ineens wel vermogen en daarna begint ie zich weer in te houden. Heb nu de oude inlaat rubbers er weer tussen gezet en moet nu nog een testrit maken om te kijken of de carburateur wel was afgesteld op de nieuwe 25kw inlaat rubbers.
 
Probleem is opgelost. Heb de carburateur even goed schoon gemaakt en alle sproeiers dus ook. Bleek dat eentje nogal flink vervuild was.

Heb alles er nu weer op en de motor rijdt heerlijk.

Probleem opgelost, zonder extra hulp van de garage. Dit soort dingen kan ik zelf wel.
 
Probleem is opgelost. Heb de carburateur even goed schoon gemaakt en alle sproeiers dus ook. Bleek dat eentje nogal flink vervuild was.

Heb alles er nu weer op en de motor rijdt heerlijk.

Probleem opgelost, zonder extra hulp van de garage. Dit soort dingen kan ik zelf wel.

Waarom vraag je hier dan wat je moet doen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan