Motor wil niet starten

a-vess

MF'er
1 apr 2010
66
0
Hoi,

Ik heb honda cbr600 hurricane uit 87 die er geen zin meer in heeft en ik hoop dat jullie knowhow hier verandering in kan gaan brengen.

Bij deze de situatie schets:
De startmotor draait maar ik krijg geen vonk, dit heb ik geprobeerd door te starten met behulp van remreiniger (gotta love it) en door de bougie tegen het blok te leggen.

Verder is inmiddels bijna het hele startcircuit van de motor al vervangen:
4 nieuwe bougies (was hoognodig)
nieuwe CDI (de oude was de behuizing stuk van en had water in gestaan)
nieuwe kabelboom (in de oude was flink geknipt en geplakt)
nieuw contactslot (deze werkte met een sleuteltje van hout en was ook zeer slecht aan geknutseld)
nieuw brandstof relais

De killswitch werkt
accu is goed (nieuw van mijn andere motor)
pickups meten 522 en 519 ohm (dus goed naar mijn idee)
De bobines heb ik doorgemeten (en 1 laten doormeten bij wijze van second opinion) deze zouden ook goed moeten zijn.

Ik sta open voor suggesties...8)7
 
hoe kan het dan dat een vonk gaat ontstaan? deze zou toch een massa moeten hebben om een puls te kunnen creeeren?
Ik heb er verder geen verstand van.

Ik dacht vroeger hetzelfde als jouw, totdat ik hier op het forum eens las, dat het ook geregeld andersom is.
Er staat een constante voeding op de bobine, en de CDI zorgt voor massa, en daar is de vonk.
Maar ik weet niet hoe het bij een Hurricane werkt.
 
Ik ben weer wat wijzer, thnx!

nou heb ik even zitten redeneren:
De CDI zou dan dus de massa moeten afschakelen. Dit zou hij moeten doen aan de hand van de pick-ups(puls generators)?
Deze geven namelijk wel de goede waarde als ik ze doormeet (+/-528ohm) maar kan het zijn dat deze niet pulsen (wegens vervuiling o.i.d.?) en dus de CDI de massa niet afschakeld?
 
Ik ben weer wat wijzer, thnx!

nou heb ik even zitten redeneren:
De CDI zou dan dus de massa moeten afschakelen. Dit zou hij moeten doen aan de hand van de pick-ups(puls generators)?
Deze geven namelijk wel de goede waarde als ik ze doormeet (+/-528ohm) maar kan het zijn dat deze niet pulsen (wegens vervuiling o.i.d.?) en dus de CDI de massa niet afschakeld?
Ik heb nog nooit gehoord van vervuiling van de pick-ups :N
 
Bijna alle twee- en viercilinder motorfietsen gebruiken de wasted-spark methode om op bobines te bezuinigen. Deze methode heeft geen keiharde massa nodig om een vonk te produceren. Hier dient de cilinderkop alleen maar om van de ene massa-elektrode naar de andere massa-elektrode te gaan om de stroomkring te sluiten.
 
nou heb ik even zitten redeneren:
De CDI zou dan dus de massa moeten afschakelen. Dit zou hij moeten doen aan de hand van de pick-ups(puls generators)?

klopt.
kontakt op en kill-swith in run moet er 12V staan tussen + primair bobijn en massa (frame)
de minkabel van de bobijn wordt in de CDI verbonden door de CDI verbroken van de met massa op moment van ontsteking.

bij gewoon kontakt op is het waarschijnlijk dat geen van beide min-kabels met massa verbonden zijn, anders loopt er permanent stroon door de bobijnen en kunnen deze te warm worden.
 
Laatst bewerkt:
Je maakt het ons wel moeilijk omdat je de kabelboom en het contactslot vervangen hebt.
En ook nog de elektrische ontsteking.

En dan moeten wij weten waarom het niet vonkt.
De kloterij is dat het aan meerdere dingen kan liggen.
Onderdelen zijn vervangen door tweedehands, maar wie zegt dat dat het goede spul is voor jouw jaartal? En je moet Roukema geloven dat alles getest is.

Naja, ik weet niet. Op zich lijkt Roukema mij wel betrouwbaar, maar het blijven slopers...
 
daar zit wat in, maar de onderdelen die vervangen zijn lijken tot nu toe goed te zijn (a.d.h.v. metingen etc.) alleen de CDI kan ik dus weinig van zeggen en moet ik ze op hun woord geloven.
 
daar zit wat in, maar de onderdelen die vervangen zijn lijken tot nu toe goed te zijn (a.d.h.v. metingen etc.) alleen de CDI kan ik dus weinig van zeggen en moet ik ze op hun woord geloven.
Voor de ontsteking zullen ze wel een simulatie hebben.
Of ze proberen het op een motorblok, geen idee eigenlijk hoe high tech het nu eigenlijk is.
 
daar zit wat in, maar de onderdelen die vervangen zijn lijken tot nu toe goed te zijn (a.d.h.v. metingen etc.) alleen de CDI kan ik dus weinig van zeggen en moet ik ze op hun woord geloven.
Je zou eens kunnen beginnen om het elektrische schema hier te posten.
Ik heb een paar dagen geleden wel gegoogeld maar dat gaat tegenwoordig moeilijk omdat dat beschermt is.

Ik heb geen zin om terug te lezen of je een eventuele schakelaar hebt bij de standaard, die de ontsteking kan onderbreken.
En eventueel bij de koppelingshendel.

Wat betreft de ontsteking heb je 3 mogelijkheden, als je overtuigd ben dat je zelf niets fout doet.
-testen bij een gelijke motor maar dat zal moeilijk worden waarschijnlijk.
-laten testen bij Carmo Electronics - Motorbike parts or electronics à ongeveer €70.
-Roukema contacten en zeggen dat je denkt dat de ontsteking niet goed is. Waarschijnlijk zullen ze niet moeilijk doen en krijg je een andere.
 
schema erbij pakken en alle draden kontroleren die van ver en dichtbij te maken hebben met ontsteking.
is er overal sapnning waar er sapnning moet zijn ? zijn alle draden ok van stekker tot stekker ? werken alle schakelaars ? is de weerstand van de pick-up('s) ok ?
DAN kan je ervan uitgaan dat je CDI TCI kapot is.
 
Bij deze het schema, de cdi ben ik al eens mee terug gegaan naar roukama en inderdaad zo tof als ze zijn gaven ze me een andere mee om te gaan testen en helaas zelfde resultaat. (dus weer terug geruild)
Verder inderdaad (naar mijn idee) alles wat ik me kan bedenken en van jullie als tips heb gekregen doorgemeten en geen gekke dingen kunnen ontdekken... ik ben echt ten einde raad...:?
 

Bijlagen

  • Honda cbr600 87 wiring.jpg
    Honda cbr600 87 wiring.jpg
    652,8 KB · Weergaven: 3
Dusss zeer eenvoudig gezien heb je getest of er vonk is door de bougie aan te sluiten op de bobine en tegen het blok te houden. Heb je ook al de weerstand gemeten tussen de bougiedop en de primaire spoel van de bobine? (Ene pin multimeter op 1 v/d 2 pinnen en andere pin multimeter in de bougiedop) Deze weerstand moet tussen de 20-30 K-ohm zitten. Zal het wel grappig vinden als je bougiedoppen of -kabels kapot zijn (easy fix). (Nog iets doms... Heb je niet de + en - kabels verkeerd aangesloten op de bobine? (Geen idee of dat uitmaakt))

1602932572726.png
(Denso bobine 1989 GS500)

En inderdaad maak een testsetup waarbij je zeker weet dat de buitenkant bougie massa heeft, zodat je dat volledig kan uitsluiten. Dan is het slechts pielen met stekkertjes tot alles werkt.
 
Laatst bewerkt:
Bij deze het schema, de cdi ben ik al eens mee terug gegaan naar roukama en inderdaad zo tof als ze zijn gaven ze me een andere mee om te gaan testen en helaas zelfde resultaat. (dus weer terug geruild)
Verder inderdaad (naar mijn idee) alles wat ik me kan bedenken en van jullie als tips heb gekregen doorgemeten en geen gekke dingen kunnen ontdekken... ik ben echt ten einde raad...:?
Zo te zien is er geen zijstandaard schakelaar, alleen eentje bij de koppelingshendel?

Maar ik heb het goed begrepen dat je wel een zwakke vonk hebt gezien bij testen?
 
Zojuist flink vooruitgang geboekt! Hij knalt en loopt (op remreiniger)! en het was niets elektrisch....de stationair stelschroef zat helemaal dichtgedraaid |(|( zo zie je maar weer dat je je helemaal blind kan staren op iets was eigenlijk heel simpel kan zijn.
overigens ben ik nu wel op het volgende gestuit namelijk met alles weer aangesloten (brandstofpomp en benzinetank) zeikt de benzine harder uit m'n carb dan dat ze het bij de shell pompen :N...oftewel het sleutelen houdt nooit op ;)

in elk geval hartelijk bedankt voor alle informatie wijsheden!
 
Terug
Bovenaan Onderaan