Motor winterklaar maken

Jop79

Rookie
14 jul 2017
3
0
Hallo, ik heb een honda cb 400 f super sport en ik zou deze nu winterklaar willen maken. Kan iemand mij helpen (stap per stap) hoe ik dit best doe! Lege/volle tank? Benzine op off,on of reserve? Aan de druppelteller? Dank alvast voor de hulp!
 
Winterklaar is (voor mij) gelijk ook de grote winterbeurt!

Alle wensen en problemen die je in de zomer bent tegengekomen verhelpen.
Bijv. Soms kouwe jatten, daarom nu handvatverwarming gemonteerd.
(als er iets met mijn motor is, noteer ik dat altijd in mijn mobieltje)

Verder grote beurt:
Zoals remmen checken, nwe remolie, kleppen stellen, carb synchro, nwe olie en nw filter...

Aftanken met Competition 102 (zonder ethanol!)
Accu eruit en aan de druppel............

SUCCES!
 
We zijn niet allemaal zo technisch onderlegt als dat jij bent, ik heb het in de praktijk geleerd sinds dat ik motor rijdt, mede door vragen te stellen hier en een wphb te lezen, ik leer er elke keer weer wat bij.
Het neemt natuurlijk niet weg dat TS de zoekfunctie had kunnen gebruiken.
Maar goed, Eerst de motor goed warm rijden, aftanken bij een benzinestation dicht bij huis en een toevoeging erin doen(Forte Moto Power 2), het laatste stukje naar huis rijden zodat de toevoeging ook in je carbs terechtkomt zodat de benzine niet veroudert in je vlotterbakken. Eenmaal thuisgekomen benzinekraan op off en ong. 0,5 bar meer lucht in de banden dan wat voorgeschreven staat.
Af en toe poets ik mijn motor zodat roest geen kans kan krijgen.


Klopt, ik had in mijn jeugdig enthousiasme al boeken van een monteursopleiding en werkplaatshandboeken gelezen voordat ik een motor had.
 
Laatst bewerkt:
We zijn niet allemaal zo technisch onderlegt als dat jij bent, ik heb het in de praktijk geleerd sinds dat ik motor rijdt, mede door vragen te stellen hier en een wphb te lezen, ik leer er elke keer weer wat bij.
Het neemt natuurlijk niet weg dat TS de zoekfunctie had kunnen gebruiken.
Maar goed, Eerst de motor goed warm rijden, aftanken bij een benzinestation dicht bij huis en een toevoeging erin doen(Forte Moto Power 2), het laatste stukje naar huis rijden zodat de toevoeging ook in je carbs terechtkomt zodat de benzine niet veroudert in je vlotterbakken. Eenmaal thuisgekomen benzinekraan op off en ong. 0,5 bar meer lucht in de banden dan wat voorgeschreven staat.
Af en toe poets ik mijn motor zodat roest geen kans kan krijgen.

En aansluiten op de acculader met een tijdschakelklok die een keer per week een nachtje aan gaat.
 
Winterklaar is voor mij "klaar om de winter door te rijden". Wat jij wilt is meer stallingsklaar. Maar goed da's muggenzifterij. Ik zou me er niet te druk om maken. Gewoon goed droog wegzetten met een druppellader en een volle tank. dan ben je al een heel eind.
 
Ik zet mijn motor altijd eind november op stal . Vooraf tanken met Euro 98 . Accu af en toe even aan de druppelaar . Als je nog een motor met carburateurs hebt ,dan de vlotter kamers even leeg laten lopen, Oliepeil checken en een kleed erover. Niets geen dure toevoegingen . Dit is alleen goed voor de handel .Zo doe ik het al jaren en altijd goed . O ja . Wel de bandenspanning controleren als je de motor weer opstart.
 
Winterklaar is voor mij "klaar om de winter door te rijden". Wat jij wilt is meer stallingsklaar. Maar goed da's muggenzifterij. Ik zou me er niet te druk om maken. Gewoon goed droog wegzetten met een druppellader en een volle tank. dan ben je al een heel eind.


Dit doe ik ook alleen met verse motorolie en filter. Meer doe ik er niet aan. Die dit vanaf mn eerste jaar dat ik motor rij 1982 begonnen en nog nooit problemen gehad in het voorjaar. Met geen enkele motor die ik heb gehad.
 
Van startersmotor.nl
Tips voor winterstallers
De onderstaande tips zijn goed om te gebruiken als je de motor weg zet in de winterperiode.

wintertipZet je de motor altijd weg in de winter? Heb je een winterstop doorgegeven aan de verzekering? De motor is dan tussen 1 december en 1 maart deels verzekerd. Je mag er niet op rijden, maar de motor is bijvoorbeeld dan wel verzekerd (afhankelijk van je verzekering) voor brand en diefstal. Je premie zal lager zijn als je dit door geeft aan de verzekering. Doe dit wel op tijd.

wintertipVervers de olie van de motor voor je 'm weg zet. Oude olie wordt zuur en kan onderdelen aantasten. Daarnaast absorbeert nieuwe olie condenswater beter en heb je minder kans op een beslagen peilglas. Dit geldt overigens ook voor losse versnellingsbakken en cardanaandrijving. Zet dus bij voorkeur de motor weg met nieuwe olie.

wintertipAls de olie ververst is, kan je aan de volgende klusjes beginnen:

- Was de motor grondig, verwijder al het vuil.

- Rijd de motor droog, trek hier een 30-50km voor uit, de motor komt dan goed op bedrijfstemperatuur en zal alle bestaande condens uit het blok doen verdwijnen. Geniet hier van, dit is voorlopig je laatste ritje!

- Tank voor je naar huis gaat zo dicht mogelijk bij huis (om met een zo vol mogelijke tank thuis te komen, of je moet thuis een jerrycan met brandstof hebben staan) en doe hier meteen na het tanken, dus voor je verder gaat rijden, een conserveringsmiddel (en schoonmaakmiddel) bij, zoals bijv. Forté Moto Power II of Putoline Fuel Stabilizer. Dit conserveert de brandstof en maakt het brandstofsysteem schoon en voorkomt roest. Zet een motor niet weg met een lege tank, dat is vragen om roestvorming in de tank zelf.

- Spuit de ketting in met kettingspray, zet deze niet droog weg. Dan haal je 'm ook niet verroest uit de stalling in de lente.

- Spuit schakelaars en stekkers in met contactspray, maar neem het contactslot tijdens dat rondje niet mee. Als deze stroef gaat met de sleutel erin steken, adviseert men grafietpoeder te gebruiken. Met bijv. WD-40 blijft er juist vuil in het slot zitten door de samenstelling. Contactspray verwijdert vocht en houdt de contacten van elektronische componenten schoon en voorkomt direct bevriezing.

- Spuit met een universeel smeermiddel alle scharnierpunten in. Denk hierbij aan bijv. de voetsteunen, maar vergeet ook niet de scharnierpunten van bijvoorbeeld de koppeling en de rembediening. Wil je het echt goed doen, dan smeer je ook nog de smeernippels van de schokbreker(s) in, indien aanwezig.

- Heb je stroom waar de motor staat? Koop dan een druppellader en koppel deze aan de accu, om het accu-niveau op peil te houden. Heb je geen stroom in de buurt? Haal dan de accu er uit en sla deze op kamertemperatuur op. Een keer per maand kan je de accu opladen met een druppellader. Dit doe ik zelf meestal 1 keer per maand voor ongeveer 24 uur. Als ik besluit weer te gaan rijden, laad ik de accu een dag van te voren nog eens extra op. Haal je de accu er uit? Haal dan eerst, om kortsluiting te voorkomen, de MIN-pool los, daarna de PLUS-pool. Bij het aansluiten doe je precies andersom: eerst plus, dan min.

Als je motor voorzien is van een alarm en je hebt geen stroom in de buurt, check dan je verzekeringspolis of een alarm voor jouw type motor noodzakelijk is. Is dit het geval, zorg dan voor stroom bij de stalling.

- Om 'vierkante' banden te voorkomen is het raadzaam om eens per maand de banden iets te draaien. Staat de motor op de middenbok, dan is dit alleen van toepassing op het voorwiel. Het beste is, als je er geen omkijken naar wilt hebben, beide wielen van de grond. Dat lukt meestal alleen met paddockstands.

wintertip Doe een hoes over de motor heen, maar zorg wel dat deze goed kan ademen. Zorg ook dat als je de motor in een schuur stalt, deze goed geventileerd is. Als dit een vochtige schuur is met weinig ventilatie, verbeter dit dan. Doe je dit niet, dan komt de motor er met roest en schimmel na de winter weer uit. Kan of mag je de ventilatie niet aanpassen in je schuurtje en het is er toch vrij vochtig, dan kan je een Motodome VCI Corrosion hoes kopen, waar je de motor in kan rijden en dicht kan ritsen. Dit is een binnenhoes en dus niet bruikbaar voor buiten. In de hoes ontstaat een eigen atmosfeer en worden vocht en roest tegengegaan. Het beste blijft goed ventileren.

wintertipStart de motor NIET tussendoor om te kijken of de motor het nog nog blijft lopen. Of om te denken dat dit goed is voor de motor. Als je niet gaat rijden na het starten, komt er veel condens in het blok en door dat dit vocht zich bij het olie gaat ophopen krijg je vanzelf een soort van mayonaise op de olie, ook wel 'sludge' genoemd. Dit zie je ook vaak bij motorblokken waarbij er per rit maar enkele kilometers gereden worden. Je kan dit oplossen door een flink stuk te gaan rijden, maar voor de winterstop zet je de motor weg en start je 'm niet tussendoor. Zo kan je langer van je motor genieten.

wintertipEr zijn voldoende motorzaken die aanbieden om de motor voor de winter op te halen en stallen onder hun beheer en de motor een beurtje te geven en te wassen voor ze deze weer aan je terugbrengen. Hier kan je natuurlijk ook gebruik van maken als je geen mooie plek hebt om de motor te stallen voor de winter. Een prima oplossing om je motor in topconditie te houden tijdens de wintermaanden!
 
Iedereen met een beetje kennis van techniek zou moeten weten dat het TBN van de olie ervoor zorgt dat deze niet zuur kan worden voordat desbetreffende additieven zijn opgebruikt.
Het gevreesde zwavelzuur kan bovendien al jaren niet meer gevormd worden, sinds de toepassing van zwavelvrije brandstoffen.
Olie verversen voor de winterstop is dus zelden noodzakelijk.
 
Laatst bewerkt:
Dat ben ik helemaal niet met je eens. Eén voorbeeldje. Mijn motor staat in een enkel steens garage. Vandaag nog in geweest, met het huidige weer zeer veel condens op o.a. metaal. Het eerste jaar dat mijn (vorige) motor daar de winter heeft doorgebracht, was er behoorlijk veel roestvorming. Nu zet ik de motor voorafgaande aan de stalling in de wax en poets het chrome. Vervolgens zet ik twee ventilatoren gericht op de bike en laat deze 24/7 draaien. Probleem nu opgelost!
 
Laatst bewerkt:
Dat ben ik helemaal niet met je eens. Eén voorbeeldje. Mijn motor staat in een enkel steens garage. Vandaag nog in geweest, met het huidige weer zeer veel condens op o.a. metaal. Het eerste jaar dat mijn (vorige) motor daar de winter heeft doorgebracht, was er behoorlijk veel roestvorming. Nu zet ik de motor voorafgaande aan de stalling in de wax en poets het chrome. Vervolgens zet ik twee ventilatoren gericht op de bike en laat deze 24/7 draaien. Probleem nu opgelost!


Ik weet niet helemaal of ik je begrijp?
(Heb ook een paar biertjes op, dus daar kan het ook aan liggen
)

Oke, duidelijk.
 
Laatst bewerkt:
Iedereen met een beetje kennis van techniek zou moeten weten dat het TBN van de olie ervoor zorgt dat deze niet zuur kan worden voordat desbetreffende additieven zijn opgebruikt.
Het gevreesde zwavelzuur kan bovendien al jaren niet meer gevormd worden, sinds de toepassing van zwavelvrije brandstoffen.
Olie verversen voor de winterstop is dus zelden noodzakelijk.


Ik denk dat jij gelijk hebt want ik doe het ook altijd in de lente. (Eigenlijk wist ik dit niet, dat van dat zwavel )
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan