LangeSikkel

Rookie
17 jul 2021
2
1
Beste mensen,

Even een kleine intro, afgelopen vrijdag gezellig met mijn vader op de bmw f800gt en ik op de ktm rc 125 voor het eerst een weekendje weg met de motors naar Cochem aan de moezel. Nu waren we al een uur of 2 onderweg, net Keulen voorbij en in de binnenstad van Bonn.

Het stoplicht sprong op groen ik trok op tot 40km/u en er komen uit het niets knallen uit het blok en alles rammelt binnen in het 125je uit elkaar... (motor komt uit 2017 en heeft nog net geen 14000km gelopen, bedankt KTM!) Door de ADAC naar een plaatselijke ktm dealer gebracht, deze kreeg de motor ook niet meer aan de praat want de distributieketting was geknapt en heeft het blok naar de kloten geholpen. Motor dezelfde avond nog opgehaald en naar een ktm dealer gebracht in Nederland.

Nu luidt mijn vraag; Kan ik zomaar in mijn ktm van origine 125cc een 390cc ktm blok zetten en dat dat goedgekeurd word door de verzekering en RDW waardoor ik straks als ik over 2 maanden mijn A2 rijbewijs heb gehaald op deze motor verder kan rijden. Extra info: De ktm rc 125 en rc 390 zijn identiek aan elkaar (frame, remmen, uitlaatsysteem, etc) alleen de cilinder inhoud verschilt.

Bedankt voor de reactie alvast!
Gr LangeSikkel
 
Als het technisch past, kan het.

Denk dan echter ook even aan de computer en injectie en dergelijken, geen idee in hoeverre je daar ook met de gelijke componenten af kan en daarmee hoe duur het echt wordt. Verder moet het ding dan 100% herkeurd worden, anders vindt de verzekering er iets van.

je kunt er natuurlijk ook weer een 125 in hangen, en het resultaat inruilen op een 390. Ik zeg maar wat.
 
(motor komt uit 2017 en heeft nog net geen 14000km gelopen, bedankt KTM!)
Altijd dealeronderhouden, dus alle beurtjes, terugroepacties en bereden door een oud vrouwtje dus. :?
Tellers terugdraaien gebeurt in de motorhandel helaas ook al niet.
Of is de motor nieuw aangeschaft in 2017, dus historie bekend?

Maar het zal je maar overkomen deze pech. -O-
 
Als het technisch past, kan het.

Denk dan echter ook even aan de computer en injectie en dergelijken, geen idee in hoeverre je daar ook met de gelijke componenten af kan en daarmee hoe duur het echt wordt. Verder moet het ding dan 100% herkeurd worden, anders vindt de verzekering er iets van.

je kunt er natuurlijk ook weer een 125 in hangen, en het resultaat inruilen op een 390. Ik zeg maar wat.
:^
 
Ik denk dat de RDW het niet leuk zal vinden. Tenzij je van de importeur of de fabriek een verklaring hebt dat je frame en remmen geschikt zijn. Daarmee heb je met je verzekering ook een probleem. Ga je toch zo rijden loop je tegen een WOK aan.

Maar repareren zal toch geen ramp zijn? Paar kromme kleppen, misschien een zuiger en natuurlijk een nokkenasketting. Ik zou hem weer origineel maken en inruilen op een A2 motor.
 
Beste mensen,

Even een kleine intro, afgelopen vrijdag gezellig met mijn vader op de bmw f800gt en ik op de ktm rc 125 voor het eerst een weekendje weg met de motors naar Cochem aan de moezel. Nu waren we al een uur of 2 onderweg, net Keulen voorbij en in de binnenstad van Bonn.

Het stoplicht sprong op groen ik trok op tot 40km/u en er komen uit het niets knallen uit het blok en alles rammelt binnen in het 125je uit elkaar... (motor komt uit 2017 en heeft nog net geen 14000km gelopen, bedankt KTM!) Door de ADAC naar een plaatselijke ktm dealer gebracht, deze kreeg de motor ook niet meer aan de praat want de distributieketting was geknapt en heeft het blok naar de kloten geholpen. Motor dezelfde avond nog opgehaald en naar een ktm dealer gebracht in Nederland.

Nu luidt mijn vraag; Kan ik zomaar in mijn ktm van origine 125cc een 390cc ktm blok zetten en dat dat goedgekeurd word door de verzekering en RDW waardoor ik straks als ik over 2 maanden mijn A2 rijbewijs heb gehaald op deze motor verder kan rijden. Extra info: De ktm rc 125 en rc 390 zijn identiek aan elkaar (frame, remmen, uitlaatsysteem, etc) alleen de cilinder inhoud verschilt.

Bedankt voor de reactie alvast!
Gr LangeSikkel
Ik heb nog volledige ombouw onderdelen liggen om van je 125cc een 390cc te maken. Gr
 
Terug
Bovenaan Onderaan