Motor wrappen; ik ga het proberen

Bedankt voor de reacties allemaal.

Bij premiumvinyls.nl betaal je €25 per meter, waarvan de rol 1,52m breed is. Ik was dus €50 kwijt voor totaal 3m2. Dit is wel echte folie bestemd voor de auto branche, kwalitatief vergelijkbaar met die van 3M.

Een aantal mensen hebben het gehad over de folie goed te positioneren door er eerst water onder te toen. Dit is mij afgeraden door Premiumvinyls omdat de lijm dan minder goed plakt, en de bubbels moeiijker te verwijderen zijn. Ik plak de folie ook met de intentie om te bubbels er met de spatel uit te werken, en juist niet te prikken.

Deze folie is redelijk flexibel kwa toepassing omdat vanuit optisch oogpunt het niet uitmaakt of je het nou naar links, rechts onder of boven plaatst. Ga met een wrap aan de gang met een patroon (bijv een carbon wrap), dan wordt het echt een hels karwij. Je moet dan niet alleen de wrap op elke kap in dezelfde richting weten te plaatsen, maar ook zorgen dat het patroon niet teveel vervormd bij de rondingen en hoeken. Tenzij je alleen een paar vlakke delen wat carbon accenten wilt geven, zou ik er niet aan beginnen je motor een carbon wrap te geven.
 
Laatst bewerkt:
Neuh, zo heet wordt een koplamp niet. Mocht je het niet vertrouwen dan kun je altijd nog Xenon nemen. Dat smelt sowieso niet vast.

Folie is wel topspul, het is dat m'n motor nu de kappen niet perfect zijn, maar als ik een duurdere motor zou hebben zou ik er een blanke folie omheen doen. Het is super bescherming. Geen krassen in je lak, kans op steenslag neemt gigantisch af, makkelijk schoon te maken en als je het goed doet zie je het bijna niet. Kost je een dag, maar je hebt er een leven lang plezier van ;)
Voor bescherming is er dit speciaal:

Motorsticker.com | For a lasting impression - Er is een fout opgetreden
 
Bedankt voor de reacties allemaal.

Bij premiumvinyls.nl betaal je €25 per meter, waarvan de rol 1,52m breed is. Ik was dus €50 kwijt voor totaal 3m2. Dit is wel echte folie bestemd voor de auto branche, kwalitatief vergelijkbaar met die van 3M.

Een aantal mensen hebben het gehad over de folie goed te positioneren door er eerst water onder te toen. Dit is mij juist afgeraden door Premiumvinyls omdat de lijm dan minder goed plakt, en de bubbels moeiijker te verwijderen zijn. Ik plak de folie ook met de intentie om te bubbels er met de spatel uit te werken, en juist niet te prikken.

Deze folie is redelijk flexibel kwa toepassing, juist omdat vanuit optisch oogpunt het niet uitmaakt of je het nou naar links, rechts onder of boven plaatst. Ga met een wrap aan de gang met een patroon (bijv een carbon wrap), dan wordt het echt een hels karwij. Je moet dan niet alleen de wrap op elke kap in dezelfde richting weten te plaatsen, maar ook zorgen dat het patroon niet teveel vervormd bij de rondingen en hoeken. Tenzij je alleen een paar vlakke delen wat carbon accenten wilt geven, zou ik er niet aan beginnen je motor een carbon wrap te geven.

Prima prijs denk ik.

Water an sich is niet zo'n probleem, kook het wel van tevoren dan zit veel minder kalk in. Een must ook met transparante folies.
Bij voorkeur wil je niet prikken, dat is een noodoplossing. Sommige mensen wrappen met babyolie in het water. Dat is wel lekker makkelijk, maar het zorgt inderdaad dat je folie minder goed plakt.

Ik plak liever met water, is makkelijker met het uitstrijken van bellen. Lucht kun je indrukken waardoor de folie makkelijker vouwt bij het uitstrijken. Water druk je er daardoor makkelijker onderdoor. Mijn ervaring hoor, ik heb ook wel folies droog geplakt, maar toch liever water.

Geen wrapfolie trouwens, m'n koplamp was de eerste, wel raamfolies geplakt.
 
...


Happy wrapping! Neem de tijd, gebruik water en een goeie fohn. Een goeie spatel en wees niet bang om de folie weer los te trekken als het minder dan perfect is. Het kan heel veel hebben. Staan op Youtube ook genoeg tutorials. Het is niet moeilijk, het kost alleen veel tijd.

Dat is mij dus afgeraden door de leverancier. Maar inderdaad, even oefenen en het is niet zo moeilijk. Je bent er veel minder tijd (en geld) aan kwijt dan als je ze spuit of laat spuiten.

Edit: onze reacties hebben elkaar gekruist :)
 
Laatst bewerkt:

Ik ken ze inderdaad. Maar het nadeel van die op maat gesneden folies vind ik dat je de randen blijft zien. Ze zijn niet zo gesneden dat je de hoek van je te wrappen oppervlak om kan. Ik heb daarom specifiek m'n lampen er uit gehaald. Het kan ook met de lampen in de motor nog, maar dan zie je als je dichtbij kijkt aan de randen dat de folie daar op houdt. Hetzelfde is met zo'n schild aan de voorkant, aan de randen van je kuip zie je dan een klein randje waar de folie ophoudt.

Verder zie ik niet zoveel toegevoegde waarde van Venture Shield ten opzichte van normale folie. Maar tnx :)
 
Ik ken ze inderdaad. Maar het nadeel van die op maat gesneden folies vind ik dat je de randen blijft zien. Ze zijn niet zo gesneden dat je de hoek van je te wrappen oppervlak om kan. Ik heb daarom specifiek m'n lampen er uit gehaald. Het kan ook met de lampen in de motor nog, maar dan zie je als je dichtbij kijkt aan de randen dat de folie daar op houdt. Hetzelfde is met zo'n schild aan de voorkant, aan de randen van je kuip zie je dan een klein randje waar de folie ophoudt.

Verder zie ik niet zoveel toegevoegde waarde van Venture Shield ten opzichte van normale folie. Maar tnx :)
Ik heb zelf geen ervaring met die ventureshield zooi, maar als ik dit plaatje moet geloven dan is het taai spul :P

Ventureshield_folie.jpg
 
Zo he, dit ziet er netjes uit! En dat voor een eerste keer. Zou een hele motor wrappen goed te doen zijn?
 
Ik heb zelf geen ervaring met die ventureshield zooi, maar als ik dit plaatje moet geloven dan is het taai spul :P

[afbeelding]

Haha ik zie het weer en denk "goh het is wel heel flexibel, als er een steentje op landt dan doet het niet meer dan de lak vasthouden" ;)
Ik heb liever de wat stuggere wrapfolie.

Maar uiteindelijk ben ik blij met elk bedrijf wat een poging doet om steenslag tegen te gaan. Op de auto heb ik al twee gesneuvelde en een roestende motorkap door die rotzooi. M'n motor heeft de strijd met de elementen nog redelijk ongeschonden doorstaan, maar ook dat is een kwestie van tijd ;)
 
Zo he, dit ziet er netjes uit! En dat voor een eerste keer. Zou een hele motor wrappen goed te doen zijn?

Hij is met het moeilijkste stuk begonnen, en als ik het resultaat daarvan zie moet de rest van de motor ook geen probleem zijn.
 
Prima prijs denk ik.

Water an sich is niet zo'n probleem, kook het wel van tevoren dan zit veel minder kalk in. Een must ook met transparante folies.
Bij voorkeur wil je niet prikken, dat is een noodoplossing. Sommige mensen wrappen met babyolie in het water. Dat is wel lekker makkelijk, maar het zorgt inderdaad dat je folie minder goed plakt.

Ik plak liever met water, is makkelijker met het uitstrijken van bellen. Lucht kun je indrukken waardoor de folie makkelijker vouwt bij het uitstrijken. Water druk je er daardoor makkelijker onderdoor. Mijn ervaring hoor, ik heb ook wel folies droog geplakt, maar toch liever water.

Geen wrapfolie trouwens, m'n koplamp was de eerste, wel raamfolies geplakt.

Geen babyolie gebruiken!!, maar baby badspul of een een druppie wasmiddel. Maar indd met wrappen kan je beter droogplakken om alle rondingen makkelijker mee te pakken. De folie gaat weer vrij goed terug naar z'n oorspronkelijke vorm door de fohn er even op te zetten.

Om het vetvrij te maken kan je misschien beter spiritus gebruiken ipv wasbenzine en daarna even napoetsen om de "waas" weg te halen
 
Laatst bewerkt:
Geen babyolie gebruiken!!, maar baby badspul of een een druppie wasmiddel. Maar indd met wrappen kan je beter droogplakken om alle rondingen makkelijker mee te pakken. De folie gaat weer vrij goed terug naar z'n oorspronkelijke vorm door de fohn er even op te zetten.

Om het vetvrij te maken kan je misschien beter spiritus gebruiken ipv wasbenzine en daarna even napoetsen om de "waas" weg te halen


Ja ik heb het met glazenwas spul gedaan. Spiritus idee. Goed om te lezen dat het beter is om droog te plakken. Weer wat geleerd :)

Chille muziek op je site! Nog shows in de planning voor dit jaar (ik zie dat alles oud is)
 
Zo schoon mogelijke ontvetters gebruiken, je wil niet dat er na een jaar ineens gebladerde kuipdelen onder het vinyl vandaan komen...
 
Ja ik heb het met glazenwas spul gedaan. Spiritus idee. Goed om te lezen dat het beter is om droog te plakken. Weer wat geleerd :)

Chille muziek op je site! Nog shows in de planning voor dit jaar (ik zie dat alles oud is)

Haha thanks! We doen a.s zaterdag nog een showtje in Hillegom en in september in Aalsmeer. Verder zijn we bezig met de voorbereidingen om een cd op te nemen en hopelijk zijn we terug in januari/februari

Even terug komen op plakken:
Het makkelijkst is om het in te duwen deel over te slaan met plakken en de "overkant" te pakken, daarna opwarmen met de fohn en het "dalletje "voorzichten in duwen, evt met een stoffen handschoen aan.
 
Ben ik ook wel benieuwd naar. vooral of dat het vinyl aantast.

Dat weet ik niet op basis van ervaring, maar ik heb wel begrepen dat het vinyl erg sterk is. Je zult dus behoorlijk agressieve stickers moeten hebben wil je het eraf trekken.

Ik ben ook van plan er wat stickers over heen te doen. Het mooie is, stel het vinyl komt er wel af, kan je m binnen een paar uur opnieuw wrappen.
 
Laatst bewerkt:
Hoe zit het met de kleuren?
Wil nl mijn nieuwe undertail (blauw) in dezelfde orginele kleur (rood) hebben van de fiets.
Zou dit mogelijk zijn?
 
Gaaf. Ik denk dat ik mijn oude motor na m'n vakantie ook ga wrappen. Die is denk ik goed te doen (vrij hoekige vormgeving :P)
 
Heb al een jaar diverse kappen gewrapped van mijn Z,telefoon en auto dashboard onderdelen. Let wel in de buurt van de radiator heeft het de neiging om los te laten door uiteraard warmte.

Gekke hoekjes insnijden net zoals bij schoefgaten en dan maximaal oprekken.


Mooi alternatief voor de wrappers is plasti dip spuitbus of water transfer sets.

http://ushydrographics.com/what-is-hydrographics/

Rubber coating op je auto spuiten | Auto Spuiten

Ja wij gaan waarschijnlijk onze bedrijfsauto Plastidippen. Je moet wel van mat houden anders wordt het moeilijk met dat spul ;)
Overweeg ook m'n motor er in te dippen.
 
Hoe zit het met het behoud van je lak met wrapzooi? Kan me voorstellen dat je lak niet meer zo mooi is, wanneer je die wrapcrap na 5 jaar ofzo eraf haalt..
 
Ik neem mn woorden terug! Het voor spatbord is de moeilijkste!

Hier is ie dan:
img1646h.jpg


Er zitten wat (kleine) krassen op. De inhammen van de krasjes zijn niet zo erg (en valt weinig aan te doen), de uitsteeksels zijn wel een probleem.
img1647vn.jpg


Een paar schuur en polijst sessies verder en het spatbord is weer lekker vlak :) In de diepte zie je nog wat van de krasjes, maar daar valt dus weinig aan te doen. Nog even goed schoongemaakt en ontvet; we kunnen beginnen!
img1648ot.jpg


Bij poging 1 heb ik de wrap in de lengte vanuit het midden naar de linker en rechter kant proberen aan te brengen. Het probleem bij het spat bord is de groeve die in het midden loopt. Omdat deze van breed naar smal gaat, moet je de folie steeds meer rekken op de plekken er buiten. Bij het omvouwen van de folie naar de 'binnenkant' van de kap staat deze dan zo strak, dat je hier en daar een snee moet maken om deze fatsoenlijk er over heen te vouwen. Een beetje dit idee:
img1652ht.jpg


Je raad het al, deze is doorgescheurd B|

Dus hele folie eraf, en op nieuw beginnen.

Bij poging 2 heb ik de wrap van voor naar achter gedaan:
img1649cs.jpg


Ook niet makkelijk, maar het ging me beter af. De folie rekt heel erg naar het midden, waardoor je ophopingen krijg aan de buitenkant. Die kun je alleen verhelpen door de folie nog meer te rekken.
img1650zq.jpg


We komen er wel ;)
img1651zh.jpg


Tadaa :+
img1653s.jpg


Je ziet het niet zo goed op de foto, maar waar de folie aan de binnenkant is omgevouwen en gesneden (waar ie de vorige keer scheurde) heb ik extra versterkt door er wat nieuwe folie strips over heen te plaatsen:
img1654m.jpg


Deels om viezigheid en het aantasten van de omgevouwen folie te voorkomen, en vooral om het blauw ook vanaf de onderkant optisch te verbergen, gaat hier nog een heel stuk folie komen. Het hoeft niet super netjes te zijn gezien het voornameiljk uit het zicht zal zijn, maar dat zien we dan wel.

Eerst even wat eten! :9~ })
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan