Motor wrappen; ik ga het proberen

Birdboy

MF veteraan
20 jul 2006
1.466
12
Mijn XT -gekocht als stads motor voor naast de SS- is inmiddels bike of choice geworden in huize Birdboy, en ontkomt dus niet aan een aantal veranderingen.

Ik wil er een aantal dingen aan doen (zowel technisch als optisch), waaronder ook een andere kleur. Gezien het wrappen in de auto branche steeds vaker voor komt, en ook nog relatief goedkoop is, besloot ik een poging te wagen.

Na even snel te hebben gezocht kon ik geen ander topic met foto's en ervaringen vinden, dus hier kunnen jullie mee kijken naar mijn eerste poging tot wrappen ;)

Zo ziet ie er nu uit. Het idee is om alle blauwe delen (achter kap, 2 zijkappen en voorspatbord) mat grijs te maken. Achterop 2 rollen van 1x1,52m wrap folie / vinyl, gekocht bij premiumvinyls.nl. Per meter betaal je €25, de rollen zijn 1,52 breed.
img1628n.jpg


Het eerste kapje dat ik ga doen is de achter kap. Deze is het kleinst, maar waarschijnlijk wel het moeilijkste vanwege de vele rondingen en hoeken er op. Naast de folie heb ik gebruikt:
-Spatel? (dat groene ding, gekregen bij de folie)
-Fohn (de folie wordt rekbaar als ie warm is)
-Wasbenzine (voor ontvetten en verwijderen van sticker resten)
-Papier (icm wasbenzine dus)
img1631c.jpg


Aller eerst moeten de stickers verwijderd worden, anders drukken deze door de folie. Vervolgens alles goed schoon maken en ontvetten. Zoals je ziet zijn de kappen schade vrij, met hier en daar wat kleine gebruikers sporen.
img1633j.jpg


Ik heb van meerdere mensen begrepen dat het makkelijkst is om bij het 'hoogste' punt te beginnen, en vervolgens de folie naar beneden of naar buiten af te werken. Zo druk je de lucht bubbels naar de zijkant toe. Hier de kap ondersteboven, om zo de bovenkant te pakken zonder de plakkerige folie vast te moeten plakken:
img1634g.jpg


&^#$#&*$ Dat spul plakt!!! Gelukkig kan je alles weer los trekken en is het behoorlijk rek, plak en scheur bestendig.

Na 10 minuten de folie er af en weer op te hebben gezet, en wat lucht bellen eruit te hebben gewerkt:
img1635ay.jpg


En weer een stapje verder. Ik verwacht dat die schroef gaten problematisch gaan worden vanwege hun uitwijkende vorm.
img1636ku.jpg


Andere kant. Het binneste gedeelte, waar het zadel aansluit op de kap wordt moeilijk denk ik. Hier zit een behoorlijk scherpe hoek in, en moet de folie flink gerekt worden.
img1639n.jpg


Het begint er op te lijken!
img1640q.jpg


Beter gaan de bout gaten niet worden. Ze zullen toch doorgeprikt en bedekt worden door de bouten, dus dat komt wel goed:
img1642z.jpg


Het eind resultaat! De plekken waar de folie niet 100% strak is zijn de bout gaten en zadel aan sluiting, en zie je toch niet.
img1643j.jpg

img1644vr.jpg


Bevindingen na mn eerste kapje gewrapt te hebben:

-Het ziet er strak uit! Als je de lucht bubbels goed weet weg te werken, zie je (als leek) het verschil niet met een mooie spuit beurt.

-Wrappen is, vooral in het begin, best moeilijk maar lang niet onmogelijk. Je hebt snel door hoe je de folie moet rekken en kan manipuleren zodat deze zit hoe jij dat wilt

-Met de fohn is de folie heel rekbaar, en daarmee ook heel flexibel. Op plekken waar de folie flink is gerekt zie ik geen verschil met ongerekte stukken.

Ik ben ongeveer 2 uur bezig geweest met dit kapje, en verwacht dat de anderen wat sneller zullen gaan. Meer deze week!
 
Laatst bewerkt:
Je bent eraan begonnen zie ik *D

Ik heb het toen hetzelfde gedaan, ook nog een korte how to van gemaakt maar minder duidelijk dan deze :)
 
Toen ik het kapje monteerde schemerde het, dus zal morgen een foto maken. Maar het ziet er goed uit!

Je bent eraan begonnen zie ik *D

Ik heb het toen hetzelfde gedaan, ook nog een korte how to van gemaakt maar minder duidelijk dan deze :)

Heb je een link?
 
hm... ik hoorde dat je bij raamfolie bijvoorbeeld, men de oppervlak eerst nat maakt met een beetje zeperig water. Je kan dan de bubbels weghalen tot het nog een beetje nat is.

Ik weet niet of dat ook hier zou helpen, met deze complexe vormen, ten opzichte van ramen.
 
hm... ik hoorde dat je bij raamfolie bijvoorbeeld, men de oppervlak eerst nat maakt met een beetje zeperig water. Je kan dan de bubbels weghalen tot het nog een beetje nat is.

Ik weet niet of dat ook hier zou helpen, met deze complexe vormen, ten opzichte van ramen.


Yep, doordat het nat is kan je het ook nog een beetje heen en weer schuiven. Met die "groene" spatel druk je dan het water er er onder zit eruit en zit alles op zijn plek.

Een vriend van me heeft een bedrijf in dit spul. Hij doet veel in reclameborden maar ook bestickeringen op vrachtwagen ed.
Het fohnen werkt om het in de vorm te duwen, je moet je alleen wel bedenken dat het materiaal daar echt dunner is geworden en na een jaar of 2 a3 gaat het daar scheuren of het zal los komen van de ondergrond.
Voor de lange termijn is het dus niet echt wat. :N
 
Laatst bewerkt:
toen je eraan begon dacht ik: ben benieuwd wat er van komt, zal niet het mooiste zijn maar ach.

maar het ziet er nog teringjantje goed uit!!!
 
Gouwen handjes kerel!
Mooi werk.
Ik weet bij wie ik moet zijn als ik die 1,50x1,50 carbon look wrap die ik heb liggen, wil gaan gebruiken :)
 
vind het ook een onverwacht mooi resultaat, mijn complimenten!
ben benieuwd naar de rest van de moto :Y
 
Ik heb m'n koplamp gewrapped. Het is inderdaad makkelijker dan het lijkt.
Bellen kan je er eventueel nog uithalen door er met een scherp mesje in te prikken en dan het water er weer uit te drukken.

Gebruik een goeie verfbrander, dat maakt het werk vaak een stuk makkelijker. En inderdaad, doe een stukje tape over de spatel, anders maak je snel krassen.

Teveel water gebruiken kan niet, dus spuit de boel helemaal nat. Bij voorkeur met iets van een plantenspray.

En belangrijkste: Maak het oppervlak perfect schoon en vetvrij. Beter een paar keer teveel schoonmaken dan dat je achteraf rotzooi er onder vandaan moet zien te krijgen. Stofvrije ruimte is aan te raden. Dingetjes als zandkorreltjes zijn funest. Daarom is m'n koplamp ook niet perfect. Putjes etc. van steenslag zorgden er bij mij niet perfect was. Gelukkig zie je dat alleen als je je neus tegen het glas aan duwt ;)


2mxgbv9.jpg


23jnabp.jpg


6z93lu.jpg


2ls9r3l.jpg



Bij elkaar 4 uur bezig geweest met de koplamp en het achterlicht. Was m'n eerste keer. In die tijd zit ook het uit elkaar halen van het kapwerk opgenomen. Valt dus wel mee. Volgende keer gaat het een stuk sneller.
In totaal heeft het me 3 euro gekost voor het materiaal. Ik wou dat alles die prijs/kwaliteit verhouding had.
 
Laatst bewerkt:
Dat ziet er erg goed uit! Als mijn motor ooit een andere kleur krijgt ga ik hem ook wrappen denk ik! Word ie helemaal antraciet :P
 
:^ :Y

Benieuwd naar de rest :YSmelt dat niet vast aan de koplamp?

Neuh, zo heet wordt een koplamp niet. Mocht je het niet vertrouwen dan kun je altijd nog Xenon nemen. Dat smelt sowieso niet vast.

Folie is wel topspul, het is dat m'n motor nu de kappen niet perfect zijn, maar als ik een duurdere motor zou hebben zou ik er een blanke folie omheen doen. Het is super bescherming. Geen krassen in je lak, kans op steenslag neemt gigantisch af, makkelijk schoon te maken en als je het goed doet zie je het bijna niet. Kost je een dag, maar je hebt er een leven lang plezier van ;)
 
Gaaf hoor!

Eveen een domme vraag....Kun je hier nou nog weer een streep of sticker ("merk") overheen plakken?
 
leuk dit. Echter moet je er wel de prijzen bij zetten, om volledig te zijn.

Het is weer zo'n verhaal van "je kan het zo duur maken als je zelf wil".
Een paar jaar geleden werd wrappen ineens erg populair en toen waren de prijzen erg hoog. Het kon zo 100 euro per m2 kosten. Gelukkig is het de laatste jaren hard omlaag gegaan.

Je kan folies kopen die beprint zijn met jouw patroon of tekening of foto. Die kosten vanzelfsprekend meer en zijn ook moeilijker aan te brengen.

Effen folies hoeven niet veel te kosten, 3M staat goed bekend. Maar ook daarin heb je gradaties. Ze hebben carbon print met echt textuur etc. Heel cool effect voor carbon en bijvoorbeeld metaal folies. Die folies kosten over het algemeen tegen de 100 euro per strekkende meter (folies komen op rollen, die zijn vaak 152 cm breed).
Een simpeler folie van 3M zal rond de 50 uitkomen.

Er is ook een bedrijf dat maakt een soort diffuus folie. Die kun je over je bestaande lak heen plakken en geeft het een matte look. Wel een leuk effect als je veel stickers hebt bijvoorbeeld. Heel cool, maar ik geloof vrij duur. Premier Satin Guard heet het geloof ik.

Via werk gebruiken we vaak folies van Hexis (voor iets anders dan wrappen). Zij hebben hun eigen folies en ook wrapfolie. Ze wrappen ook veel zelf en hebben goeie folie. Ze zitten in Zevenhuizen en hebben ook een showroom als je eens wil kijken. Prijzen zijn wel vergelijkbaar met die van 3M.


En dan is er mijn favoriet: Ebay. Kost geen drol, vaak zijn de verzendkosten hoger dan de prijs van wat je koopt. Tintfolie rol van 200 x 30 cm: 8 euro.
Wrapfolie: 10 e per meter ofzo?

Het kost niets, de kwaliteit is ook niet hetzelfde, maar voor een keertje proberen kan goed. Het ziet er ook niet kut uit of iets dergelijks, alleen als je het naast 3M ziet dan weet je ineens hoe het ook kan. Maar goed je motor wrappen voor 30 euro of voor 100 is een relatief makkelijke keuze natuurlijk ;)


Happy wrapping! Neem de tijd, gebruik water en een goeie fohn. Een goeie spatel en wees niet bang om de folie weer los te trekken als het minder dan perfect is. Het kan heel veel hebben. Staan op Youtube ook genoeg tutorials. Het is niet moeilijk, het kost alleen veel tijd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan