Motor zelf tunen met gasmeting

mca2

Die hard MF'er
13 aug 2007
881
0
Centraal
Ik wil mijn motor in niet standaard uitvoering graag goed afstellen. Naast alle huistuinenkeuken methodes is een echte meting het beste. Ofwel het meten van de samenstelling van de uitlaatgassen. Idealiter meet je de luchtbrandstof verhouding met een breedband lambdasonde onder belasting onder verschillende gasstanden, ofwel op een dyno.

Nu vroeg ik me af of er voor de enthousiaste amateur ook systemen zijn om dit zelf te doen? Ofwel enigszins betaalbaar? En idealiter zonder een plug te moeten lassen op mooi verchroomde uitlaten. Zijn er systemen die je gewoon in de uitlaat kan hangen? Is lambda het enige juiste of kom je met CO of CO2 ook een heel eind?
 
Meten kan je doen met een wideband controller van bijvoorbeeld Innovate, Dynojet (Wideband2), AEM, Zeitronix etc. etc. Daar is geen dyno voor nodig.

Ik heb er zelf lang over na zitten denken ook zo'n module met toebehoren aan te schaffen om mijn eigen motor af te stellen, maar twee dingen waar ik tegen aan liep omdat ik geen dyno heb.

1) Je moet toch een aantal keer aan het gas gaan hangen en op straat is dat met alle risico's van dien.

2) Je hebt geen vermogenskromme (welke ik toch graag er bij wil hebben).

Al met al kost een beetje knappe wideband controller zo'n €300-€400 en dan is een keer laten afstellen toch goedkoper.
 
Laatst bewerkt:
dat bedrag van 180 eu kun je zo echt niet vastleggen, ik gok dat het hier gaat om een carburateur fietsje, en vindt nog maar eens een gek die dat wil afstellen.... Is iets meer werk dan met het laptopje wat instellingen veranderen. Daar zijn schroevendraaiers en sproeiers bij nodig ;)

Maar een lambdasonde in de uitlaat hangen moet wel kunnen hoor, doen ze bij de dyno ook. Ze hebben daar een soort hulpstuk voor. Kijk maar eens op de website hieronder, staan die hulpstukjes ook op.

Digital Monitoring Products, Tuning Tools, & Controllers. Innovate Motorsports

Ik heb er ook een meter van innovate, doet het prima. Maar wel een hupstuk ingelast. Je kunt dus meten en bekijken wat je met je sproeiers doet. Ik heb van de vaste motormeneer de goede raad meegekregen om de lambdawaarde zo rond de 12,5te houden! beetje rijker is wel belangrijk bij wat oudere fietsjes :Y

Dus hoe je het ook gaat meten, succes met afstellen! is leuk werk :W

Later,

Loek
 
Ik betaalde bij Hoegee altijd rond de 125 euro met m'n GSX-R


Bij mijn circuitauto heb ik ook een wideband lambda en doe het afstellen zelf met de laptop. Laatste keer dat ik op de bank ging was mijn afstelling nagenoeg perfect.

Wel interessant om dit bij een motor toe te passen, daar heb ik eerlijk gezegd nooit bij stilgestaan. Ik rijd nu 1 cilinder motoren en doe het afstellen gewoon zelf op de (ouderwetse) manier :D
 
Bij Hoegee is het inderdaad vaak goedkoper als de gemiddelde "tuner" die het via bijvoorbeeld een Power Commander doet. Hoegee stelt dan ook "grof" af en niet per 500 rpm ofzo. Laag, midden, hoog gebied dacht ik.

Bij een auto kan je vaak een wat goedkopere wideband controller gebruiken omdat je er met je laptop naast kan zitten terwijl iemand anders rijdt. Je kan dan tijdens het meten meteen afstellen.

Op de motor wordt dit lastiger ( :o )en wil je het goed doen heb je naar mijn mening een controller nodig die ook kan loggen zodat je achteraf met de laptop kan afstellen aan de hand van de gemaakte logbestanden. Een wideband controller met deze functie is al meteen weer een stuk duurder.

@TS:
De controllers van Innovate (LC-2 met rpm module en logger) of de Zeitronix ZT-2 (dacht ik) zijn mooie spullen hiervoor.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb inderdaad wel de duurdere wideband en software waarbij ik zeer uitgebreide logs kan maken.
Was wel een aardige investering...

Maar goed, voor het afstellen van mijn raceauto was ik vaak al 1000 euro kwijt (stond vaak de hele dag of zelfs langer op de bank). Dus dat geld heb ik er al dubbel en dwars uitgehaald :D
 
Hoe garandeer je de afstelling per cylinder als je in de uitlaat meet ?

Ik bedoel. Stel een cylinder staat veel te arm en de ander veel te rijk. Dat compenseert zich waardoor je bij een uitlaatmeting het idee hebt dat goed is....
 
Niet via meten met een wideband controller en afstellen via een Power Commander.

Een Power Commander kan niet afstellen per cilinder en een wideband controller meet de cilinders niet onafhankelijk.
Misschien dat andere modules dat kunnen, maar als je afstelt met een Power Commander dan stel je niet af per cilinder. Ik heb met andere modules of carburateurs geen ervaring.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb inderdaad wel de duurdere wideband en software waarbij ik zeer uitgebreide logs kan maken.
Was wel een aardige investering...

Maar goed, voor het afstellen van mijn raceauto was ik vaak al 1000 euro kwijt (stond vaak de hele dag of zelfs langer op de bank). Dus dat geld heb ik er al dubbel en dwars uitgehaald :D

Ja het mooi spul en als je het vaker gebruikt is het zeker het geld waard denk ik.

Ik denk vooral bij circuit auto's en motoren is dat van toepassing, omdat je daar vaker dingen aan versleuteld.
 
Laatst bewerkt:
Afstellen per cylinder kan natuurlijk wel als je er ook daadwerkelijk een carburateur per cilinder op hebt zitten.... Ik heb inderdaad zo'n inlasding per cilinder geplaatst in de uitlaat (zijn er maar 2 gelukkig :) ) en kan de sensor dus vrij eenvoudig omschroeven om de andere cilinder te meten. De achterste cilinder staat ietsie rijker vanaf de fabriek, dus dat heb ik maar zo gehouden. Heeft iets met koeling te maken....

Later,

Loek
 
Ah ja op die fiets. In mijn spruitstuk zit een lambda sensor (waar het van 2 naar 1 gaat) en ging er voor het gemak van uit dat je vanaf dit punt meet.

Je zal vast wel sjieke setjes hebben met meerdere sensoren. Moet je wel ook een knappe afstelmodule \ systeem hebben wanneer je injectie hebt.
De simpele zoals een Power Commander stellen af per toerental en gasklep positie voor alle cilinders tegelijk.

Maar sjieke setjes kosten vaak ook meteen een bak aan Euro's meer. Ik ging uit van de instap setjes en die hebben vaak maar 1 sensor die je dan ook aansluit waar de lambda sensor zit.

Maar het kan natuurlijk ook anders :)
 
Laatst bewerkt:
ik heb gewoon zo'n simpel setje hoor :Y en ik probeer gewoon af te lezen onder het rijden 8-) Het hangt allemaal een beetje af van "de staat van tune" van je blok. Met een andere uitlaat + filter komt het iets minder nauwkeurig dan met een volledig bewerkt blok met alles erop en eraan. In dat laatste geval spelen de weersomstandigheden zelfs een rol....
In mijn geval gaat het om het heel houden van mijn blok, dus niet te arm afstellen, die laatste ponny die ik dan mis aan vermogen mag de pret niet drukken ;)

Later,

Loek
 
Thanks voor alle reacties en suggesties. Het gaat in eerste instantie idd om een jaren 70 fiets met carbs. Doordat er geen originele uitlaten en luchtfilters meer opzitten, moet ik wat gaan zoeken naar de juiste afstellingen (stat en hoofdsproeier, naald positie etc). Het gaat hier niet om een pk monster maar zoals supervet ook schrijft, om de boel heel te houden maar wel lekker te laten lopen.

Al lezend besef ik dat ik wel een probleem heb als ik niet in de mooie verchroomde uitlaat wil boren voor de sensor. Als ik meer dan stationair wil afstellen (en dat wil ik) dan moet ik rijdend gaan meten. Dan lijkt me een set-up met wat los spul in de uitlaat niet echt gaan werken? Of kun je in z'n vrij (en dus onbelast) ook redelijke metingen krijgen?
 
Is het geen optie om tijdelijk een stukje tussen je uitlaat te stoppen waar dan zo'n aansluiting voor de lambda sensor in zit.... je uitlaat zal toch wel ergens gekoppeld zitten.

Later,

Loek
 
Niet echt
cb77a1.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan