Motor zichtbaarder maken

FpsDoug

MF'er
15 dec 2016
64
45
Uiteraard weet ik dat het symptoombestrijding is, maar graag maak ik mijn motor iets zichtbaarder. Binnenkort ga ik weer in het donker weg en kom ik in het donker thuis namelijk. Nu rij ik gewoon met dimlicht aan (er zit al een zo fel mogelijk lampje in) en als het donker is doe ik een reflectorhesje aan. Toch word ik geregeld niet gezien ondanks alle trucjes van plek op de weg, dode hoeken ontwijken, te luide uitlaat, etc. etc. Graag maak ik dit probleem iets minder als dit mogelijk is.

Het makkelijkst lijkt mij twee led-lampjes te laten monteren aan de voorzijde ergens.
Ik heb al even gekeken, maar ik zie vooral een praktisch probleem: waar moet je die lampjes bevestigen bij een Rockster zodat ze wat toevoegen? Iemand een geniaal idee?

BMW-R-1150-R-Rockster-Edition-80-11105_4.jpg
 
Die 2 lampjes maken dat je net een auto lijkt... Een hele smalle auto zelfs, of eentje die nog heel ver weg is en waar men nog zat voor langs kan.

Met andere woorden, lijkt mij een kut idee :9

Edit:
Zelfs als motorrijder maak ik die fout, de automobilist dus zeker.

Verder heeft die luidere pijp ook 0,0 zin gezien auto's tegenwoordig nagenoeg geluidsdicht zijn. Tenzij ze achter je rijden hoort men dr niks van, maar zijn ze dan nog een gevaar voor je?
 
Is je zo fel mogelijke dimlicht wel op de goede hoogte afgesteld? Als die verblinden, zoals extra lampen trouwens ook vaak doen, ziet men je slechter in plaats van beter.

Voor je eigen zichtbaarheid zijn trucjes van plek op de weg, dode hoeken ontwijken toch echt het allerbelangrijkst.
Je zou er nog aan toe kunnen voegen: in de breedte van weg bewegen, "slingeren", wel op je eigen weghelft natuurlijk. Zo maak je je los van de achtergrond.

De opmerking over luide uitlaat negeer ik maar even.
 
Uiteraard weet ik dat het symptoombestrijding is, maar graag maak ik mijn motor iets zichtbaarder. Binnenkort ga ik weer in het donker weg en kom ik in het donker thuis namelijk. Nu rij ik gewoon met dimlicht aan (er zit al een zo fel mogelijk lampje in) en als het donker is doe ik een reflectorhesje aan. Toch word ik geregeld niet gezien ondanks alle trucjes van plek op de weg, dode hoeken ontwijken, te luide uitlaat, etc. etc. Graag maak ik dit probleem iets minder als dit mogelijk is.

Het makkelijkst lijkt mij twee led-lampjes te laten monteren aan de voorzijde ergens.
Ik heb al even gekeken, maar ik zie vooral een praktisch probleem: waar moet je die lampjes bevestigen bij een Rockster zodat ze wat toevoegen? Iemand een geniaal idee?

Bekijk bijlage 1685321
Buiten dat je het kan monteren aan je voorvork;
Volgens mij is je geld beter besteed aan een paar rijlessen. Niet als lullige reactie, maar een stukje voortgezette rijopleiding om je zichtbaarheid groter te maken werkt elke rijschool graag aan mee.

Meer lampjes gaan niet helpen.
Als ze 1 lamp al niet zien, gaan ze die 2e ernaast ook niet zien.
 
Wat je ook doet, doe niets met verlichting, en zeker niet met grootlicht. Dat werkt alleen maar irritant. Al zet je een zwaailamp op je helm, je gaat niet gezien worden door de automobilist die niet kijkt.
Wil je opvallen, dan zorg je ervoor dat je niet in situaties beland dat je over het hoofd gezien wordt.

In de regen, donker weer is het beste gewoon beter opletten. Niet in dode hoeken blijven hangen en rem op tijd terwijl je in de gaten houdt wat er achter je komt. Bij kruispunten als er een auto aankomt, ook al heb je voorrang, wees alert en misschien gas los, kijk achter je voor het geval je moet remmen.
 
M'n kameraad is een paar weken geleden in t donker over t hoofd gezien door een auto die de hoofdweg op draaide.

Die jongen had (en heeft nu weer) een 790 Adventure. Die dingen hebben de zon voorop. Als die een keer seinen weet men in Parijs dat je in wilt halen.
Mocht niet baten, kerel in de auto heeft niks gezien.
 
Misschien een elektronica jammer? Zodra mensen in de buurt komen doet hun telefoon het niet meer en kijken ze een keer op :+ .

Maar even serieus: met een hesje en goed afgestelde, felle lampen heb je al veel gedaan van wat mogelijk is. Mensen zijn scheel/letten niet op, al ben je nog zo zichtbaar. Kijk maar naar de grote hoeveelheid materieel van oa Rijkswaterstaat dat elk jaar aan gort gereden wordt door onoplettende bestuurders. En die dingen zijn voorzien van felgekleurde striping, reflectoren en zwaailampen...

Een kleine greep...
 
Die 2 lampjes maken dat je net een auto lijkt... Een hele smalle auto zelfs, of eentje die nog heel ver weg is en waar men nog zat voor langs kan.

Met andere woorden, lijkt mij een kut idee :9

Edit:
Zelfs als motorrijder maak ik die fout, de automobilist dus zeker.

Verder heeft die luidere pijp ook 0,0 zin gezien auto's tegenwoordig nagenoeg geluidsdicht zijn. Tenzij ze achter je rijden hoort men dr niks van, maar zijn ze dan nog een gevaar voor je?
100% :^
 
Ik heb mn standaard halogeen lampen vervangen door led, daarbij als extra 2 led verstralers op de valbeugels. Word nooit over het hoofd gezien. Wel regelmatig seinende mensen achter me maar dat interesseerd me niet.

Moet wel zeggen dat je de omvang van je motor ook niet echt mee hebt. Ik rij altijd rechts van het midden dat helpt ook veel. Koekblikkers zien graag hun eigen portier en niet zozeer de linker baan in de spiegel.
 
Ik heb mn standaard halogeen lampen vervangen door led, daarbij als extra 2 led verstralers op de valbeugels. Word nooit over het hoofd gezien. Wel regelmatig seinende mensen achter me maar dat interesseerd me niet.

Moet wel zeggen dat je de omvang van je motor ook niet echt mee hebt.
Heb je die verstralers dan aan de achterkant of achterstevoren gemonteerd?
 
Ik heb mn standaard halogeen lampen vervangen door led, daarbij als extra 2 led verstralers op de valbeugels. Word nooit over het hoofd gezien. Wel regelmatig seinende mensen achter me maar dat interesseerd me niet.

Moet wel zeggen dat je de omvang van je motor ook niet echt mee hebt. Ik rij altijd rechts van het midden dat helpt ook veel. Koekblikkers zien graag hun eigen portier en niet zozeer de linker baan in de spiegel.

Heb je die verstralers dan aan de achterkant of achterstevoren gemonteerd?
Inderdaad, of misschien is je achterlicht kapot :+
 
Ze zien mijn best grote bestelbus niet eens en ik hoor dat ze vrachtwagens, politie auto's,, ambulances, brandweerwagens etc met sirene en zwaailichten niet eens zien.

Ga daarvan uit.

Niet van extra toeters of bellen. Wanneer je erop rekent dat je gezien wordt krijg je ongelukken.
 
Sowieso zal het weinig uitmaken, zo'n kerncentrale verhoogt enkel het contrast... dat betekent dat de zwarte vlek om het licht heen alleen maar groter en zwarter wordt, en dus nog moeilijker in te schatten.

Ik zie auto's met LEDverlichting echt niet beter dan halogeen... behalve qua irritatiefactor. Ik heb in mijn oude kar al een automatisch dimmende binnenspiegel, nieuwere auto's dus des te meer. Het effect daarvan is dat je enkel nog stipjes ziet, zonder contouren. Maar ook in mijn niet dimmende buitenspiegels zie ik geen moer meer van wat er achter me rijdt. Dan hoef je ook geen coulance meer te verwachten. Heb jij schijt aan anderen, dan hebben anderen schijt aan jou.
 
Die 2 lampjes maken dat je net een auto lijkt... Een hele smalle auto zelfs, of eentje die nog heel ver weg is en waar men nog zat voor langs kan.

Met andere woorden, lijkt mij een kut idee :9

Edit:
Zelfs als motorrijder maak ik die fout, de automobilist dus zeker.

Verder heeft die luidere pijp ook 0,0 zin gezien auto's tegenwoordig nagenoeg geluidsdicht zijn. Tenzij ze achter je rijden hoort men dr niks van, maar zijn ze dan nog een gevaar voor je?

Ik heb standaard 2 koplampen die beiden branden.
Eigenlijk had ik er ook liever eentje gehad ivm met bovenstaand probleem.
Er zit dan wel DRL tussen (onzin. lampen kunnen niet uit, altijd aan) maakt het iets beter maar iets verder weg geeft inderdaad de indruk dat ik een auto ben die verder weg is.

En dan rij ik ook nog eens zonder uitlaat 😱

Gewoon zelf opletten dus.

De mijne:
(LEDS geven wel een goed lichtbeeld en zijn perfect afgesteld, het is ook origineel)
(Foto te laag genomen daarom lijkt rechts feller)

AFECBDB6-4481-4541-8761-32E3C329462D.jpeg
 
Das het mooie van een ingestorte zon voorop. Je dwingt mensen aan de kant te gaan! Als ze achter je rijden hebben ze meestal iets te melden...

Tot je er eentje tegenkomt die zo verblind is dat hij jou van de sokken rijd.

En ja, ik heb in mijn blik er ook al eens eentje gehad, klein binnenweggetje hier bak licht zag helemaal niets meer, de lul. Die had letterlijk geluk dat ik hem niet raakte. Ik moest serieus remmen want ik reed daarna een zwart gat in. Je dwingt dus anderen de ellende in |(|(

En mijn blik is nogal een grote tank, volgende keer wijk ik niet uit, hij is degene met het meeste licht, ziet waar hij rijd dus hij zoekt zelf maar een oplossing.

Komt er weer een huiltopic over die lul die niet aan de kant ging en er uitgeweken moest worden naar de berm, eikel in de auto keek zeker op de telefoon :z:')
 
Ik heb mn standaard halogeen lampen vervangen door led, daarbij als extra 2 led verstralers op de valbeugels. Word nooit over het hoofd gezien. Wel regelmatig seinende mensen achter me maar dat interesseerd me niet.

Moet wel zeggen dat je de omvang van je motor ook niet echt mee hebt. Ik rij altijd rechts van het midden dat helpt ook veel. Koekblikkers zien graag hun eigen portier en niet zozeer de linker baan in de spiegel.
Als je op de motor ruzie zoekt met een automobilist, dan ga je het verliezen.
 
Uiteraard weet ik dat het symptoombestrijding is, maar graag maak ik mijn motor iets zichtbaarder. Binnenkort ga ik weer in het donker weg en kom ik in het donker thuis namelijk. Nu rij ik gewoon met dimlicht aan (er zit al een zo fel mogelijk lampje in) en als het donker is doe ik een reflectorhesje aan. Toch word ik geregeld niet gezien ondanks alle trucjes van plek op de weg, dode hoeken ontwijken, te luide uitlaat, etc. etc. Graag maak ik dit probleem iets minder als dit mogelijk is.

Het makkelijkst lijkt mij twee led-lampjes te laten monteren aan de voorzijde ergens.
Ik heb al even gekeken, maar ik zie vooral een praktisch probleem: waar moet je die lampjes bevestigen bij een Rockster zodat ze wat toevoegen? Iemand een geniaal idee?

Bekijk bijlage 1685321

Zinloos. Een automobilist die niet kijkt zal je niet zien. Hoeveel lampen, reflecterende strepen en geluid je ook maakt.
Je kunt alleen op jezelf vertrouwen. Kijk zelf goed uit en plan je acties. Als jij gaat inhalen dan slaat de auto voor je links af. Hij kijkt niet in zijn spiegels en over zijn schouder als hij linksaf slaat. Hij kijkt alleen of er geen tegenligger aan komt.
 
Lampen en hesjes en andere prullaria doen helemaal niets. Mensen kunnen kijken en toch niets zien/waarnemen.

Gewoon je best doen in jouw manier van rijden en verder veel voor anderen kijken en anticiperen. Sommige ongevallen kan je (zelf) niet voorkomen. Want heel simpel, als mensen een vrachtwagen van 4m hoog en 2m50 breed met tig lampen al niet zien...

Reflecterende strepen kan ik me nog wat bij bedenken omdat die niet mijn motor tot complete kermisattractie transformeren maar in principe zou ik ook dat niet doen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan