Motor zo snel mogelijk afstellen?

5 okt 2015
242
0
Amsterdam
Beste MF leden,

Sinds zondag ben ik in bezit van een GSX-R 750 uit 2004, motor is voorzien van een standaard luchtfilter en Leovince SBK demper (compatible met mijn motor). De vorige eigenaar heeft de GSX-R laten afstellen bij Hoegee.

Afgelopen zaterdag heb ik een Mivv GP demper (compatible met mijn motor) aangeschaft en met een bolt-on aansluiting is het een kwestie van 4 schroeven aandraaien.

Nu is mij gelijk daarna opgevallen dat de motor 2 tot 3 seconden langer nodig heeft om (koud) te starten, naar mijn gevoel verdacht dat het pas gebeurde na het vervangen van de demper. Of heb ik misschien de accu met korte ritjes naar motorzaken een beetje leeg getrokken? Voor de rest kan ik niets geks ontdekken en klinkt alles perfect.

Morgen wil ik ook een BMC filter gaan kopen en de OEM filter er uit halen. Meer lucht is dus een andere mengsel of corrigeert mijn GSX-R dat automatisch door meer brandstof in te schieten?

Met de Paasdagen ga ik zo'n 400 kilometer rijden en ik probeer nu te begrijpen of het noodzakelijk is om mijn motor zsm te laten checken op de bank, het liefst plan ik pas na de feestdagen een afspraak in bij Hoegee of een andere specialist.

Alvast bedankt voor jullie expertise! :t
 
Laatst bewerkt:
Geen idee waar je woont maar ten Kate in nieuwleusen schijnt ook het een en ander te kunnen met afstellen. Bel hun eens. Ze hebben ervaring met racers ;)
 
Hoegee is een bekende naam, waarom zou je een door Hoegee gemapte motor willen veranderen door een andere slipon en filter?

En dan zeker een leovince erafhalen voor een mivv?

Waarom eigenlijk?

En om op je vraag terug te komen, ja je moet de boel weer op de bank zetten en dat gaat je weer honderden euros kosten als je het goed wil doen.

Gr. Michel
 
zo veel maakt een luchtfilter niet uit bij die motor daar kan je rustig eerst mee op vakantie gaan. een fiets met injectie ontregelt veel minder als een carb fiets. een fiets met cabs krijgt door een open luchtfilter minder onderdruk in het aanzuigkanaal waardoor hij ook minder benzine gaat aanzuigen en dan krijg je dus meer lucht en minder benzine en dan moet je wel gaan afstellen. maar aan de hoeveelheid benzine verandert in het slechtste geval niks bij injectie en als de labda sensoren nog gewoon werken wordt dat meer lucht gewoon gecompenseerd door de computer.
 
Geen idee waar je woont maar ten Kate in nieuwleusen schijnt ook het een en ander te kunnen met afstellen. Bel hun eens. Ze hebben ervaring met racers ;)

Hint: Username. :9

Hoegee is een bekende naam, waarom zou je een door Hoegee gemapte motor willen veranderen door een andere slipon en filter?
En dan zeker een leovince erafhalen voor een mivv?
Waarom eigenlijk?
En om op je vraag terug te komen, ja je moet de boel weer op de bank zetten en dat gaat je weer honderden euros kosten als je het goed wil doen.
Gr. Michel

De laatste uitdraai op de testbank is al van 2-3 jaar geleden. De Leovince vond ik veel te lang, groot en ingetogen klikken. Met de Mivv GP ziet en klinkt de motor veel mooier. Een mooie kleine maar fijne demper met E keur en ook nog compatible met mijn motor, wat wil ik nog meer...dat is dus de reden geweest voor mijn overstap naar de Mivv GP.

Nogmaals mijn motor klinkt en gedraagt zich perfect, alleen het (koud starten) gaat naar mijn mening nu trager.

zo veel maakt een luchtfilter niet uit bij die motor daar kan je rustig eerst mee op vakantie gaan. een fiets met injectie ontregelt veel minder als een carb fiets. een fiets met cabs krijgt door een open luchtfilter minder onderdruk in het aanzuigkanaal waardoor hij ook minder benzine gaat aanzuigen en dan krijg je dus meer lucht en minder benzine en dan moet je wel gaan afstellen. maar aan de hoeveelheid benzine verandert in het slechtste geval niks bij injectie en als de labda sensoren nog gewoon werken wordt dat meer lucht gewoon gecompenseerd door de computer.

Dit is nou net kennis waar ik niet over beschik...bedankt! :t
 
Laatst bewerkt:
Slecht starten heb ik nog nooit meegemaakt na een andere demper. Waar het wel aan ligt durf ik niet te zeggen helaas.
 
zo veel maakt een luchtfilter niet uit bij die motor daar kan je rustig eerst mee op vakantie gaan. een fiets met injectie ontregelt veel minder als een carb fiets. een fiets met cabs krijgt door een open luchtfilter minder onderdruk in het aanzuigkanaal waardoor hij ook minder benzine gaat aanzuigen en dan krijg je dus meer lucht en minder benzine en dan moet je wel gaan afstellen. maar aan de hoeveelheid benzine verandert in het slechtste geval niks bij injectie en als de labda sensoren nog gewoon werken wordt dat meer lucht gewoon gecompenseerd door de computer.

:N een motor heeft een open loop systeem waarbij de injectie geregeld wordt door vast geprogrammeerde waarden in de ECU aan de hand van toerental, gashandel stand en vast nog wat dingen. De sensor in de uitlaat is alleen om te signaleren of het mengsel veel te arm of veel te rijk staat wat resulteert in een FI fault melding.

Voor TS, zou lekker je paasritje doen met de leo vince en luchtfilter wat er nu in zit en daarna aan de slag gaan.
 
Of bel even met MADRacing in Noord-Scharwoude, dat is nog wel af te fietsen voor je.

Maar, zorg er eerst even voor dat de accu goed geladen is,
probeer dan nog een keer wat er gebeurt.
Als ie lekker loopt hoef je er ook niet aan te sleutelen.
 
Slecht starten heb ik nog nooit meegemaakt na een andere demper. Waar het wel aan ligt durf ik niet te zeggen helaas.

Voor TS, zou lekker je paasritje doen met de leo vince en luchtfilter wat er nu in zit en daarna aan de slag gaan.

Of bel even met MADRacing in Noord-Scharwoude, dat is nog wel af te fietsen voor je.

Maar, zorg er eerst even voor dat de accu goed geladen is,
probeer dan nog een keer wat er gebeurt.
Als ie lekker loopt hoef je er ook niet aan te sleutelen.

Bedankt heren! De Mivv GP zit er al op want de Leovince is eigenlijk al verkocht, geld moet rollen he. Ik wacht dan even af met het plaatsen van de BMC filter. Morgen t/m zondag zit ik in Zweden, ik vraag een vriend even om mijn motor aan de druppellader te hangen tot ik weer terug ben.
 
Dit is nou net kennis waar ik niet over beschik...bedankt! :t


Laat je AUB niet gek maken door een reactie en deze dan ook als absolute waarheid aan te nemen....


Waarschijnlijk heeft hij ooit de kok horen fluiten, maar weet niet waar de lepel hangt...

Een verbrandingsmotor zoals die op een motor heet ook ZUIGERMOTOR...
Dat betekend dat bij elke cyclus de inhoud van je cilinder wordt aangezogen, no matter what je luchtfilter doorlaat ( te klein of vervuild daargelaten)
Zelfs zonder luchtfilter gaat er nooit MINDER vacuum in je carbs ontstaan, je zuiger verplaatst dezelfde hoeveelheid ....
 
Grappig dat je je zelf, in een "als verbeetering bedoeld" stukje,
tegen spreekt.
 
Waarschijnlijk heeft hij ooit de kok horen fluiten, maar weet niet waar de lepel hangt...

Een verbrandingsmotor zoals die op een motor heet ook ZUIGERMOTOR...
Dat betekend dat bij elke cyclus de inhoud van je cilinder wordt aangezogen, no matter what je luchtfilter doorlaat ( te klein of vervuild daargelaten)
Zelfs zonder luchtfilter gaat er nooit MINDER vacuum in je carbs ontstaan, je zuiger verplaatst dezelfde hoeveelheid ....
had ik het over vacuum of onderdruk. als je een vaste tijd hebt (klep opening) en een vast volume wat je probeert aan te zuigen (cilinderinhoud) en je neemt meer of minder restrictie in de inlaat dan krijg je achter de restrictie onderdruk. hoe minder de restrictie hoe lager het drukverschil over de restrictie. door de vaste tijd krijg je bij de bij een grotere restrictie een slechtere vulling vandaar dat je vermogenswinst kan halen door een open luchtfilter. als restrictie niks uitmaakt waarom zit er dan een vlinderklep in om het vermogen te regelen.
ik geloof dat jij even terug naar school moet om je natuurkunde even overnieuw te doen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan