Motor zonder kleppen bijstellen (hydraulische kleppen)) en ABS

Status
Niet open voor verdere reacties.

lionofjudah

MF veteraan
9 jul 2019
1.373
625
Gelderland
Weet er iemand of er benzine motoren bestaan zonder kleppen te hoeven bijstellen en tegelijkertijd ook ABS op beide wielen hebben?
CB500X 2016 ABS zou wel interessant zijn, maar die heeft geen gydraulische kleppen, dus moet ik vaak kleppen gaan stellen. :o
 
Koop een VFR vtec zoals de mijne kleppenstellen is niet nodig, ff luisteren en klaar…..inmiddels 83k en nooit aan aan de koppen gesleuteld.



Bekijk bijlage 1807843
Wat een vreselijk slecht voorbeeld _O- De VFR VTEC is juist arbeidsintensief met kleppen stellen en dus duur.
Dat jij er voor kiest om het gewoon maar niet te laten doen moet je zelf weten maar geef het niet als een advies wat anderen als serieus kunnen opvatten. :P
 
Nou... Volgens mij moet dan de radiator eraf anders kan je er niet bij. (moet binnenkort de eerste keer gaan doen op deze motor). Wel met stelschroefjes, dus niet het "gedoe" van shims wisselen

Die radiator ligt er met een paar minuten naast.
Het luchtfilter vervangen duurt haast langer dan kleppenstellen bij een nc.
 
Nou... Volgens mij moet dan de radiator eraf anders kan je er niet bij. (moet binnenkort de eerste keer gaan doen op deze motor). Wel met stelschroefjes, dus niet het "gedoe" van shims wisselen
Alleen los, dan kan je 'm aan de kant hangen en kan je er bij.
Luchtfilter zal je echter het eea aan kappen aan de voorkant moeten loshalen, dat is meer werk

Ik heb 'm een keer gecontroleerd door alleen de bevestigingsbout van de radiator los te halen, met een beetje gepruts kan je er dan ook bij....
Keer daarop heb ik de radiator er aan 1 kant (kant van de vuldop) los gehaald en 'aan de kant geklapt'...

Keer daarop heb ik de radiator er wel gewoon af gehaald...
dat halve minuutje besparen met aan de kant hangen.... 8)7
 
Koop een VFR vtec zoals de mijne kleppenstellen is niet nodig, ff luisteren en klaar…..inmiddels 83k en nooit aan aan de koppen gesleuteld.



Bekijk bijlage 1807843
Bij modernere Honda,s is het vaak inderdaad niet nodig kleppen te stellen,maar je moet de speling wel volgens
de door de fabrikant opgegeven gegevens controleren want ondanks dat het vaak niet nodig is kan het toch zo
zijn dat er kleppen zijn die wel gesteld moeten worden,dat het bij sommige motoren veel werk is mag geen reden zijn
om het dan maar achterwege te laten,een iets te ruim staande klep is nog niet zo erg maar 1 die bijna of geen speling meer heeft is erger,en ja juist die hoor je niet.
 
Bij modernere Honda,s is het vaak inderdaad niet nodig kleppen te stellen,maar je moet de speling wel volgens
de door de fabrikant opgegeven gegevens controleren want ondanks dat het vaak niet nodig is kan het toch zo
zijn dat er kleppen zijn die wel gesteld moeten worden,dat het bij sommige motoren veel werk is mag geen reden zijn
om het dan maar achterwege te laten,een iets te ruim staande klep is nog niet zo erg maar 1 die bijna of geen speling meer heeft is erger,en ja juist die hoor je niet.
Uiteindelijk zal je die wel voelen dan :+
 
Weet er iemand of er benzine motoren bestaan zonder kleppen te hoeven bijstellen en tegelijkertijd ook ABS op beide wielen hebben?
CB500X 2016 ABS zou wel interessant zijn, maar die heeft geen gydraulische kleppen, dus moet ik vaak kleppen gaan stellen. :o
Was jij niet trouwens degene die dat sleutel meet en greet topic heeft opgezet om dingen te leren?
Volgens mij hebben daar hele volkstammen aangeboden om oa klepstellen te leren/voor te doen.

Als je de shims eenmaal in huis hebt is het niet zo spannend meer. Het tijdrovendste deel is heen en weer naar de dealer. Ik probeer een beetje in de gaten te houden of er assortiment bakken shims in de aanbieding langs komen voor merken waar ik wel eens aan sleutel. Heb je maar 1 motor is het helemaal te overzien.

Om op een ABS fiets de bougies te wisselen (of wil je ook diesel?) Moet je toch vaak al zoveel los halen dat je 4 boutjes van de kleppen verwijderd bent. Dat het soms handig is de radiateur af te koppelen geeft je alleen maar een goed argument voor die paar euro er nieuwe KVS in te doen.
Vaak is het alleen controle, soms bijstellen.
 
Als er een motor is waarbij zelden de kleppen gesteld moeten worden dan zijn het de rotax 990 motoren die o.a. in een aprilia rsv mille, falco etc zitten. Enorme robuuste blokken waarbij de klepspeling bijna nooit verloopt.
 
Die moet ik buiten de uit elkaar vallende voor en achter vering nog ondervinden.

Ter eerlijk vergelijk moet je dan de koprevisies, lekkages, versleten zuigerveren, carburateur revisies enz enz ook mee nemen he :9
Maar die discussie gaan we hier ook niet voeren, zelfs de aandrager (ik) is nog meer een benzine man, gratis woon-werk is alleen zo lekker _O-

Kwa standaard onderhoud is het gewoon perfect...
 
KTM LC8 heeft een extra overbrenging er in zitten, ketting loopt dus niet over de nokkenastandwielen. Deze kun je er dus zo uitpakken. Verder hebben ze de moeite genomen (luisteren jullie mee Kawasaki, Honda) een blokkeerboutje te maken zodat je de krukas vast kan zetten. Krukas vast op het punt dat duidelijk zichtbaar is op de nokkenas zonder in yoga houding over de motor te hangen met een lampje in je smoel tijdens het tornen (nogmaals Kawasaki, schijf je mee?). Dan kun je gewoon rustig te nokkenassen er uit pakken zonder dat er iets verloopt, rustig je ding doen nokkenas exact op dezelfde positie terug zetten, geen ''huh ben ik nou 1 tand verlopen?'' achteraf.
Nu ik daar de shims bij heb vind ik het eenvoudiger dan met een stelschroef. Ook nog maar 1 klep 1x bijgesteld in bijna 120K km.

Maarja, om nou een LC8 te komen voor het goedkope en onderhoudsarme...
 
@Erwin P : klopt, maar er is iets als grenzen. Ik sleutel in de open lucht op een scheve voordeur oprit..... niet echt de beste plek om je motor uit elkaar te halen. Zeker niet met Nederlands weer. ;(. Straks hoor ik iemand zeggen: racetentje? sure! (not) Kan bij iemand langs, dat kan. Maar ik doe het liever zelf. anderen helpen, geen probleem.

@boomhauer : ja! Wat je mij aanbevelen! :+ Welke step. A.u.b. 1'tje die minimaal 130 km uur kan. ABS op beide wielen en Tracktion control. Daarnaast een accu lading goed voor 150 km minimaal.
 
Op de oprit trek ik prima een motor uit elkaar voor kleppen stellen. Je moet het alleen even in de zomer plannen, mooie rustige dag uitzoeken. WPH praktisch in de kop gestampt, gereedschap netjes klaar hebben liggen, assortiment shims er naast en gaan.

Zelfs voor de leek is het op de meeste motoren zo gedaan. Desnoods de eerste keer via je mooie topic bij iemand anders met wat hulp.
 
Wat een vreselijk slecht voorbeeld _O- De VFR VTEC is juist arbeidsintensief met kleppen stellen en dus duur.
Dat jij er voor kiest om het gewoon maar niet te laten doen moet je zelf weten maar geef het niet als een advies wat anderen als serieus kunnen opvatten. :P
Zo,n Vtec doe ik altijd graag, zijn lekker wat uurtjes.
 
Bij modernere Honda,s is het vaak inderdaad niet nodig kleppen te stellen,maar je moet de speling wel volgens
de door de fabrikant opgegeven gegevens controleren want ondanks dat het vaak niet nodig is kan het toch zo
zijn dat er kleppen zijn die wel gesteld moeten worden,dat het bij sommige motoren veel werk is mag geen reden zijn
om het dan maar achterwege te laten,een iets te ruim staande klep is nog niet zo erg maar 1 die bijna of geen speling meer heeft is erger,en ja juist die hoor je niet.
Op het moment dat je de klepspeling kan horen dan ben je al serieus veel en veel te laat, klepspelingen in de fabrieksmages is niet hoorbaar, wel het sluiten van een klep, maar dat heeft deels te maken met de nokvorm van de nokkenas of een versleten nog of iets nog ernstigers.
Als je "hete " nokkenstokken monteert kan het inderdaat zijn dat je wat meer herrie hebt in de kleppentrein.
Een te krappe klep is ernstig, maar een te ruime klep is net zo ernstig, al zal je het effect wat later gaan opmerken als het wezenlijk te laat is.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan