Motor zonder kleppen bijstellen (hydraulische kleppen)) en ABS

Status
Niet open voor verdere reacties.

lionofjudah

MF veteraan
9 jul 2019
1.364
617
Gelderland
Weet er iemand of er benzine motoren bestaan zonder kleppen te hoeven bijstellen en tegelijkertijd ook ABS op beide wielen hebben?
CB500X 2016 ABS zou wel interessant zijn, maar die heeft geen gydraulische kleppen, dus moet ik vaak kleppen gaan stellen. :o
 
Wist je dat electrische storingen ruim op nummer 1 staat bij brandstofmotoren???????
Bij een elektrische motoren ( vooral Energica ) zijn bijzonder storingsvrij, best grappig dat je dit aanhaalt.
Mijn Zero heeft in zijn onderhoudsverleden ook 2x een elektrische storing gehad. De 1e binnen garantie de accu dood (scheen veel voor te komen bij de 1e 8.5 modellen) en 1x de elektro motor. Heeft een vorige eigenaar dan ook iets van 1300 euro gekost incl arbeid en nieuwe motor. Maar een benzineblok dat minder dan dat vraagt kwa uitbesteed onderhoud is ook zeldzaam.
 
Op het moment dat je de klepspeling kan horen dan ben je al serieus veel en veel te laat, klepspelingen in de fabrieksmages is niet hoorbaar, wel het sluiten van een klep, maar dat heeft deels te maken met de nokvorm van de nokkenas of een versleten nog of iets nog ernstigers.
Als je "hete " nokkenstokken monteert kan het inderdaat zijn dat je wat meer herrie hebt in de kleppentrein.
Een te krappe klep is ernstig, maar een te ruime klep is net zo ernstig, al zal je het effect wat later gaan opmerken als het wezenlijk te laat is.
Een iets te ruim staande klep kan geen kwaad,een veel te ruim staande uiteraard wel.
 
Mijn Zero heeft in zijn onderhoudsverleden ook 2x een elektrische storing gehad. De 1e binnen garantie de accu dood (scheen veel voor te komen bij de 1e 8.5 modellen) en 1x de elektro motor. Heeft een vorige eigenaar dan ook iets van 1300 euro gekost incl arbeid en nieuwe motor. Maar een benzineblok dat minder dan dat vraagt kwa uitbesteed onderhoud is ook zeldzaam.
Het komt voor, maar dat is ook logisch.
Wij werken veel met en aan Energica,s , al aardig wat jaartjes, op enkele suffige dingetjes eigenlijk niet echt serieuze zaken mee van doen gehad. In het begin was er een beetje gedoe met het gas/stroom handle, maar dat was eenvoudig te vervangen.
Met een Energica durf ik best een hele lange trip te maken hoor, ook in de regen.
 
Je wilt gewoon te Eke
@Erwin P : klopt, maar er is iets als grenzen. Ik sleutel in de open lucht op een scheve voordeur oprit..... niet echt de beste plek om je motor uit elkaar te halen. Zeker niet met Nederlands weer. ;(. Straks hoor ik iemand zeggen: racetentje? sure! (not) Kan bij iemand langs, dat kan. Maar ik doe het liever zelf. anderen helpen, geen probleem.

@boomhauer : ja! Wat je mij aanbevelen! :+ Welke step. A.u.b. 1'tje die minimaal 130 km uur kan. ABS op beide wielen en Tracktion control. Daarnaast een accu lading goed voor 150 km minima
Je wilt gewoon teveel. Zat motoren waarvan de onderhoudskost goed meevalt. Maar als je echt een motor wilt die voldoet aan je eisen dan kom je uit bij een handvol motoren waar de aanschaf prijs en onderhoudskosten wellicht al een pak hoger liggen dan gemiddeld.
 
Het komt voor, maar dat is ook logisch.
Wij werken veel met en aan Energica,s , al aardig wat jaartjes, op enkele suffige dingetjes eigenlijk niet echt serieuze zaken mee van doen gehad. In het begin was er een beetje gedoe met het gas/stroom handle, maar dat was eenvoudig te vervangen.
Met een Energica durf ik best een hele lange trip te maken hoor, ook in de regen.
Was van mij ook geen argument tegen.
Zelfs als startup (was dit model nog destijds) was het dus al aardig betrouwbaar. Ga maar eens 26000 km/9 jaar alle onderhoud aan een willekeurig benzine blok uitbesteden volgens boekje. Denk dat je aardig in de buurt komt van die 1300 euro.
 
Als ik niet zat te denken aan o.a. ABS, dan zou Cb750 '91 - 2003 gewoon perfect zijn. 24 km / liter, geen kleppen stellen, standaard onderhoud vaak.
soms iets exotische onderhoud zoals de starter knop contacten schoonmaken.... Gelukkig wist ANWB er raad mee.. 3.5 jaar gereden. 39K miles, aanschaf prijs onder de 1000 euro, omdat het schade motor was. Niet slecht. Als iemand tijd heeft en zou er ABS op bouwen, wat een ding!

Maarja, klopt, nu zit ik in een duurdere segment.
 
Als ik niet zat te denken aan o.a. ABS, dan zou Cb750 '91 - 2003 gewoon perfect zijn. 24 km / liter, geen kleppen stellen, standaard onderhoud vaak.
soms iets exotische onderhoud zoals de starter knop contacten schoonmaken.... Gelukkig wist ANWB er raad mee.. 3.5 jaar gereden. 39K miles, aanschaf prijs onder de 1000 euro, omdat het schade motor was. Niet slecht. Als iemand tijd heeft en zou er ABS op bouwen, wat een ding!

Maarja, klopt, nu zit ik in een duurdere segment.
Je hangt nogal vast aan dat ABS,ik rij al zo,n 43jaar zonder,en van de wat oudere motoren met ABS die te koop staan is soms de ABS niet
meer werkend ,meestal door te lange stilstand of te weinig onderhoud,vaak heeft dat als reden dan men de kosten niet meer wil investeren,die zijn ook erg hoog,dus kijk uit wat je wenst ;)
 
Ik ken eigenlijk weinig gevallen dat ABS er mee kapt anders dan dat iemand een kabelbreuk oid heeft.

Dat sommige ABS systemen icm een bepaald type motor levensgevaarlijk zijn doet niks af aan de betrouwbaarheid.
Het eerste type 990 Adventure bijvoorbeeld. Op een setje all-road banden kom je alleen tot stilstand in de zijdeur van een auto als het aan de ABS ligt. Latere waren al wel beter en tegenwoordig is het nagenoeg perfect.
 
Ik ken eigenlijk weinig gevallen dat ABS er mee kapt anders dan dat iemand een kabelbreuk oid heeft.

Dat sommige ABS systemen icm een bepaald type motor levensgevaarlijk zijn doet niks af aan de betrouwbaarheid.
Het eerste type 990 Adventure bijvoorbeeld. Op een setje all-road banden kom je alleen tot stilstand in de zijdeur van een auto als het aan de ABS ligt. Latere waren al wel beter en tegenwoordig is het nagenoeg perfect.
Oudere BMW ABS-systemen gaan vrij vaak kapot, mede door gebrek aan onderhoud. Reparatie kost een godsvermogen dus wordt het vaak niet meer gerepareerd maar gewoon omzeilt. Om de vloeistof in het ABS systeem te verversen is in sommige gevallen ook speciaal gereedschap nodig.
 
Maar goed om een lang verhaal kort te maken,je gaat buiten een HD geen motor vinden die
hydraulisch bediende kleppen en ABS heeft,dus ff doorsparen voor een HD. 🤗
 
Of heel lang doorsparen voor een Y2K,
1664630447344.png
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan