Motor zonder rijbewijs verzekeren

Er heeft nog nooit een verzekeraar mij gevraagd of ik een geldig rijbewijs had voor het voertuig dat ik wilde verzekeren.

Op naam zetten zonder rijbewijs wil nog wel eens lastig zijn. Omdat je een motorrijtuig alleen op naam kunt zetten als je in Nederland woont wordt vaak naar het rijbewijs gevraagd. Niet omdat je een rijbewijs moet hebben, maar omdat je alleen een NL rijbewijs kunt krijgen als je in Nederland woont. Zonder rijbewijs op naam zetten kan ook, maar dan moet je op een andere manier aantonen in NL te wonen (uittreksel basisadministratie bijvoorbeeld).
Maar dat gaat dus alleen om het roze kaartje zelf, niet eens of het wel de juiste categorie is.

M.a.w. gewoon motor op naam zetten, bellen dat je hem wilt verzekeren en klaar.
De website van de RDW geeft aan dat een Nederlandse identiteitsbewijs benodigd is, waar een paspoort of ID kaart ook onder valt. Je moet je op straat altijd kunnen legitimeren dus paspoort, ID kaart of rijbewijs zou je theoretisch altijd bij je moeten hebben. Ik heb het wel in ieder geval, al is het maar om geen gedoe te hebben ALS ik hem ooit zou moeten tonen. Het lijkt mij niet dat dit specifiek punt een probleem moet zijn.
 
De website van de RDW geeft aan dat een Nederlandse identiteitsbewijs benodigd is, waar een paspoort of ID kaart ook onder valt.

Ik zie dat het veranderd is omdat tegenwoordig je BSN ook op je paspoort of ID kaart staat. Als dat niet zo is, moet je alsnog het rijbewijs gebruiken of met het uittreksel uit de GBA komen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan