motoraanhanger advies

pegaso-rider

MF veteraan
6 aug 2011
1.051
12
Fryslân
Ik ben van plan een motoraanhanger te kopen. Nu zag ik op het internet de volgende aanhanger:

Trelgo mono PM motortrailer

Mijn brommert heeft een totaalgewicht van 200 kg (volgens het kentekenbewijs). Kan deze motoraanhanger het aan of zakt het geheel halverwege de reis door z'n as (en wordt het repatriëring)?
 
ik vind het een beetje een ielig karretje, als ik eerlijk ben. en met het gewicht van je brommert zit je aan de max van het nuttig laadvermogen, je hebt dus weinig reserve. naar mijn idee is het 'op het randje'...
 
Beter koop je voor dat geld een 2e hands aanghanger met grote/normale wielen. Het kan wel met die kleine wieltjes maar prettig is het niet. Vergelijk het als met een Fiat Panda 120 km/h op de snelweg of met een middenklasse auto.
 
Laatst bewerkt:
Ik vind het ook wel een erg klein ding. Hoe smaller de aanhanger en hoe kleiner de wieltjes hoe instabieler het wordt, en als je dan ook nog aan het max laadvermogen komt zou ik wel mijn twijfels hebben.
 
Met 200kg laadvermogen zit je met dit karretje wel echt op het randje.
Ik denk meer geschikt voor een brommer of heel lichte motorfiets.

Als je volgende motor net even iets zwaarder is, heb je er al niks meer aan.
Als hierboven vermeld is een 2e hands dan meer geschikt.
 
Ik volg jullie advies. Ik had mijn twijfels ook al; bovendien ben ik bang dat het gevalletje achter mijn auto aan blijft dansen.
 
Ja, ik zou het ook niet adviseren, zo hebben wij (ik en mijn broer) ook een aanhanger gekocht om je eigen spullen maar te hebben. Deze is voor eigen gebruik en eventueel verhuur als de vraag er na is.
full
 
Ik heb met beide aanhangers gereden, oftewel een gelijke aan die van de laatste post en een iel aanhangertje. Mijn advies zou zijn: ga proefrijden!

Naast laadvermogen vind ik het ook belangrijk dat aanhanger en auto in verhouding zijn. dus heb je een grote auto met grote wielen, dan ook een grote aanhanger.

Heb je een kleine auto, dan misstaat een kleine aanhanger niet.
Kleine aanhangers passen ook in een schuur en gaan daardoor langer mee.
Daarnaast heb ik met de kleine aanhanger prima 130 gereden in Frankrijk.

Belangrijk bij die kleine bandjes is wel dat je ze extreem goed op spanning houdt.
Als ze zacht zijn, dan zijn ze binnen 100 km weg en lek.
Nog een voordeel, vervangingsonderdelen zijn veel goedkoper bij een kleine aanhanger.

Gisteren weer met deze combi 400 km gereden, niks aan de hand.
full
 
Wie gaat er nu met een aanhanger proefrijden? _O-

Opzich heb je wel gelijk natuurlijk, zoals iedereen al zegt, het kan prima met de kleine wieltjes en ja het is goedkoper maar dat is een Fiat Panda bijvoorbeeld ook. Rij je liever in een Panda omdat het lekker goedkoop is, dat kan maar de meeste mensen zullen toch advisereen om een fatsoenlijke auto te kopen. Zo hezelfde met de aanhangers ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat het alle waar naar zijn geld is.

Aanhangertje uit de o.p. lijkt mij een prima aanhangertje voor zijn geld.
De fabrikant geeft aan dat er 200kg laadvermogen is dus waarom zou je daaraan moeten twijfelen?
De as kan 380kg hebben dus daar zit er een flinke reserve in.
Het zwaartepunt heeft men zo laag mogelijk gehouden en dat is bij een smal trailertje wel zo wenselijk.
Enige waar je zo je twijfels over kan hebben zijn de aanhaak punten maar die zijn door de fabrikant al vastgesteld dus die zullen wel voldoende getest zijn.
Al met al denk ik dat dit motortrailertje een prima ding is en je hebt uiteraard 2 jaar garantie.

Daarbij, als ik zie waar sommige hun motor op zetten :X

Voor €130 meer heb je een nieuw motortrailertje met grote wielen en een vaste vloer.
Deze heb ik zelf ook en voldoet prima.
http://www.aanhangcars.nl/prijsoverzicht/motortrailers/motortrailers-onder-750kg/motor-1-std-detail#
 
Laatst bewerkt:
Ik ben van plan een motoraanhanger te kopen. Nu zag ik op het internet de volgende aanhanger:

Trelgo mono PM motortrailer

Mijn brommert heeft een totaalgewicht van 200 kg (volgens het kentekenbewijs). Kan deze motoraanhanger het aan of zakt het geheel halverwege de reis door z'n as (en wordt het repatriëring)?

Een heel lichte constructie. Voor een bromfiets is het prima.
Op een vlakke weg zal het wel gaan maar met een motor er op maar als je een door een kuil gaat of over een steile drempel dan kan e.e.a. verbuigen.

Maar ja ik ben iemand van dik hout zaagt men planken.
 
toevallig heb ik dat aanhangertje om mijn circuitmotor te vervoeren.

Het is een licht aanhangertje om je motor mee te vervoeren, niets meer, niets minder. Ligt stabiel op de weg, al heb ik wel de versie met grotere wielen.

oprijplaat heb ik vervangen, het plaatje wat erop zit is een beetje steil.

Mijn motor staat achter met een acebikes tyrefix en voor in de acebikes steadystand, met stuurharnas en voor de zekerheid een spanbandje door het wiel. Door het goed vastzetten van de motor vormt het een stijf geheel.

Een aprilia tuono en een cbr600rr hebben erop gestaan. stond als een huis en ligt verrassend vast op de weg, 120 was geen probleem.
Wat wel een probleem is, is het achteruitrijden met dit soort kleine wagentjes, dat lukt bijna niet, gaat alle kanten op. |(

Wat voor mij de doorslag gaf, is dat het aanhangertje niets weegt, niet duur is en met 2 man hang je hem aan het plafond. In mijn eentje heb ik hem ook wel eens door de gang getild (geen aanrader en had spinazie gegeten). Hij staat momenteel op zijn zij in de garage, wat ik met een zware aanhanger niet zie gebeuren.

Maarrrr, alle waar naar zijn geld. Het blijft een goedkoop aanhangertje waar je een motor mee kan vervoeren. Doe je het regelmatig, zou ik een ander model kiezen.
 
Laatst bewerkt:
Beter koop je voor dat geld een 2e hands aanghanger met grote/normale wielen. Het kan wel met die kleine wieltjes maar prettig is het niet. Vergelijk het als met een Fiat Panda 120 km/h op de snelweg of met een middenklasse auto.


Wat is er mis met kleine wieltjes? B|

Ik heb er 165/70R10 onder zitten en daar gaat ie gewoon 180km/h mee hoor. :+
 
Hier zitten er nog 145/80R10 onder, maar het is even voor het idee 'kleine wielen'.

Eigenbouw aanhanger, in 2012 zelf gedaan hier op de stoep;

full
 
Wie gaat er nu met een aanhanger proefrijden? _O-
;)

Je bent een stommerik als je het niet doet. Er is zoveel home made rommel op de markt dat achter je auto uit elkaar trilt. Altijd proefrijden. Zelfs met gerenomeerde merken proefrijden. Veel aanhangers worden ontworpen/ getest met de dissel op een bepaalde hoogte terwijl er groTe verschillen zijn in de hoogtE van de trekhaak. Ik ging er ooit een kopen en het ding Trilde als de nete. De eigenaar snapte er niks van. Daana de kar achter zijn auto. Trillen was weg. Wat bleek ... Er zat iets van 5-10 cm verschil in de hoogte van de trekhaak.
 
Playmobil aanhangertje of niet, lachen jullie maar, maar een kleine Ton nat zand pakt ie ook gewoon.
Dus mijn missie van iets fatsoenlijkt te bouwen is wel gelukt dacht ik.
 
toevallig heb ik dat aanhangertje om mijn circuitmotor te vervoeren.

Het is een licht aanhangertje om je motor mee te vervoeren, niets meer, niets minder. Ligt stabiel op de weg, al heb ik wel de versie met grotere wielen.

oprijplaat heb ik vervangen, het plaatje wat erop zit is een beetje steil.

Nu ga ik echt als een leek klinken maar... hoe rij jij een motor op een aanhangwagen. Ga jezelf drukken (dan val ik dood neer :+ ) of laat je de motor gedeeltelijk z'n werk doen en laat je deze in loopstand meedraaien?
 
Nu ga ik echt als een leek klinken maar... hoe rij jij een motor op een aanhangwagen. Ga jezelf drukken (dan val ik dood neer :+ ) of laat je de motor gedeeltelijk z'n werk doen en laat je deze in loopstand meedraaien?


Da's een kwestie van ervaring.
Ik heb een zo'n dubbelvouwende alu oprijplaat van 2m en dan duw je 'm er zo op. Ik heb al van alles op dat ding geladen zonder probleem.
Met een crosser heb je niets nodig. Het voorwiel til je erin, en het achterwiel laat je een nok acher de rand van de aanhanger hangen en grijp je in de spaken en 'rij' je 'm er zo op. Maar zo'n ding weegt ook niet zoveel natuurlijk.
Mee laten rijden met draaiende motor gaat ook. Maar dan moet je moet te veel twijfelen over of het lukt of niet!
 
Nu ga ik echt als een leek klinken maar... hoe rij jij een motor op een aanhangwagen. Ga jezelf drukken (dan val ik dood neer :+ ) of laat je de motor gedeeltelijk z'n werk doen en laat je deze in loopstand meedraaien?
Het gaat om de hoek die ontstaat bij de rand van de aanhanger, als de oprijplaat te kort is.
Zit je zo met carter of uitlaat tegenaan.
Kijk maar eens op youtube naar missers met motorfietsen ergens op rijden (aanhanger, pickup)

Datona heeft, net als andere leveranciers, een mooie lange, die deels een bolling heeft.

Is gemakkelijk oprijden, en je komt min of meer recht op de aanhanger uit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan