motoraanhanger advies

Nu ga ik echt als een leek klinken maar... hoe rij jij een motor op een aanhangwagen. Ga jezelf drukken (dan val ik dood neer :+ ) of laat je de motor gedeeltelijk z'n werk doen en laat je deze in loopstand meedraaien?

draaiende motor, ernaast staan, 1e versnelling zetten, beetje gas en koppeling.
In je eentje vergt het wat oefening, maar met 2 personen hoef je de motor niet eens te starten.

Als je voor het trailertje gaat, kijk bij Datona wel even voor een langere oprijplaat, ik heb er eentje met opstaande randen. Wel zo lekker als je in je eentje de motor erop rijdt, hoef je in ieder geval niet bang te zijn dat je hem van de plaat afrijdt. Ook zijn ze een stuk langer, zodat de hoek wat minder steil wordt.
 
Ik duw ze er eigenljk altijd met de hand op.
Heel soms met lopend blok, bijv een lekke band.


 
Ik duw ze er eigenljk altijd met de hand op.
Heel soms met lopend blok, bijv een lekke band.




Het zijn vrijwel allemaal hogere aanhangers/auto's. Maar goed, ik begrijp dat ik erg op m'n hoede moet zijn. De eerste keer toch maar even iemand met ervaring erbij halen. Gelukkig is onze buurjongen altijd bezig met motorcrossers en aanhangwagens.

Overigens zag ik deze ook nog:

 
goede reden om een zo laag mogelijke aanhanger te kopen.
Die van mij kantelt achterover, waardoor het heel makkelijk is om de motor erop te rijden.
Aan de voorkant is een wielklem, dus als je de motor erop duwt, klikt deze meteen vast.

Onder andere mijn K75 (250kg) en een CB1000C (280kg) erop geduwd zonder probleem.
En nee, ik ben geen spierbundel.... :+

Wat voor auto heb je ervoor?
 
goede reden om een zo laag mogelijke aanhanger te kopen.
Die van mij kantelt achterover, waardoor het heel makkelijk is om de motor erop te rijden.
Aan de voorkant is een wielklem, dus als je de motor erop duwt, klikt deze meteen vast.

Onder andere mijn K75 (250kg) en een CB1000C (280kg) erop geduwd zonder probleem.
En nee, ik ben geen spierbundel.... :+

Wat voor auto heb je ervoor?

Fiat Doblo. Auto kan het gemakkelijk aan. Dat wordt wel een grote auto voor een klein aanhangertje. Maar goed, in deze zie ik ook een prima alternatief:

offene Motorradanhänger Motorradtrailer Motorrad Bike Anhänger
 
Net zo'n soort aanhanger als Magere Hein 666 hierboven laat zien, heb ik ook ter beschikking.

Fijn van die kar is dat die 1, of 2, of 3 (als echt moet) motoren kan vervoeren.
Ook als die leeg is 'hangt' die gewoon achter de auto zonder te springen.
 
tja, dan zou ik toch proefrijden met verschillende.
Je hebt een normale auto, niet speciaal groot of hoog.

Ik zou ook kijken voor een model met een wielklem.
Hierdoor rijd je de motor met het voorwiel direct vast en blijft de motor al staan zonder dat je deze vast hoeft te houden. Kan je de motor meteen goed aanspannen in je 1tje.
Ook hierbij is de ervaring een goede graadmeter.

Het nadeel is dat alle deze gemakken en slimmigheidjes geld kosten.
Aan de andere kant pak je de aanhanger ook niet zo snel als deze niet handig is in het gebruik...

Mijn aanhangertje heb ik gekocht en eerst achter een Astra station gebruikt.
Op de aanhanger een K100 en een ZXR400, ging prima.
Door met de lease auto de snelweg km's te doen direct de aanschaf terug verdiend!
 
tja, dan zou ik toch proefrijden met verschillende.
Je hebt een normale auto, niet speciaal groot of hoog.

Ik zou ook kijken voor een model met een wielklem.
Hierdoor rijd je de motor met het voorwiel direct vast en blijft de motor al staan zonder dat je deze vast hoeft te houden. Kan je de motor meteen goed aanspannen in je 1tje.
Ook hierbij is de ervaring een goede graadmeter.

Het nadeel is dat alle deze gemakken en slimmigheidjes geld kosten.
Aan de andere kant pak je de aanhanger ook niet zo snel als deze niet handig is in het gebruik...

Mijn aanhangertje heb ik gekocht en eerst achter een Astra station gebruikt.
Op de aanhanger een K100 en een ZXR400, ging prima.
Door met de lease auto de snelweg km's te doen direct de aanschaf terug verdiend!

Verdiend? :?

Een leasebak KOST geld. Hoe dan ook.
 
klopt helemaal, maar die had ik al.

Ik kon kiezen: 3000km met 2 motoren (bandenslijtage, brandstof) of de aanhanger achter de reeds betaalde lease auto hangen en deze kosten investeren in de aanhanger.

Daarnaast krijg je ook airco, cruise control en ik had toen nog geen communicatiesetje, dus op de lange, rechte stukken konden we lekker kletsen, broodje eten, etc...

Ik dwaal af, aanhanger tips gaat het over :+
 
ik zocht ook een trailertje voor de Tmax 500
uiteindelijk samen met mijn broer een fatsoenlijke aanhanger gekocht 750kg laadvermogen .
een opvouwbare rijplaat 225 cm lang en 28cm br
een inrijklem opde aanhanger en een wielharnas voor het achterwiel .
Ik vondt het wel eng maar je rijdt hem er zo op met draaiende motor .
doe het wel liever even met zijn 2een .
als hij in de wielklem staat kan je hem rustig loslaten om vast te zetten .
en de aanhanger kan je ook ergens anders voor gebruiken .
 
Ik heb een Erde PM310. Ook een miniaanhangertje. Maar hij bevalt erg goed. 130 km/h op de Franse autoroute. Door de kleine wieltjes is het makkelijk laden. Lekker laag. Ik start de motor en laat hem er op rijden terwijl ik er zelf naast loop. Heel anders dan die jongens met grote aanhagers die bang zijn er af te vallen. En thuis zet ik het aanhangertje rechtop tegen de muur.
 
@freon:

Dat is precies de rede waarom ik ook voor een licht, klein aanhangertje ben gegaan. Heb gewoon geen mogelijkheid hier in de stad om hem ergens te stallen. Op de zijkant tegen de muur van de garage en je hebt ruimte om de rest van je motoren te stallen.
Had ik een lap(je) grond, had ik wel een gewone aanhanger met steadystands gekocht, kan je de aanhanger ook nog ergens anders voor gebruiken. Met weinig ruimte is dit een perfecte oplossing. Dat die kleine aanhangertjes ook lekker laag zijn, is mooi meegenomen.
 
@freon:

Dat is precies de rede waarom ik ook voor een licht, klein aanhangertje ben gegaan. Heb gewoon geen mogelijkheid hier in de stad om hem ergens te stallen. Op de zijkant tegen de muur van de garage en je hebt ruimte om de rest van je motoren te stallen.
Had ik een lap(je) grond, had ik wel een gewone aanhanger met steadystands gekocht, kan je de aanhanger ook nog ergens anders voor gebruiken. Met weinig ruimte is dit een perfecte oplossing. Dat die kleine aanhangertjes ook lekker laag zijn, is mooi meegenomen.


En als je nou de wieltjes even laat balanceren en de knop van de trekhaak lekker in het vet zet, loop zo'n ding nog lekkerder.
 
Ik zag op de motorbeurs een prachtige kar. (heb maar niet naar de prijs gevraagd)
Zelfs kon je deze tot bijna op de grond laten zakken om makkelijk brommerd bovenop te rijden.
Super mooi ding!!

OKE, het kost wat, maar dan heb je ook wat!!
 
Ik zag op de motorbeurs een prachtige kar. (heb maar niet naar de prijs gevraagd)
Zelfs kon je deze tot bijna op de grond laten zakken om makkelijk brommerd bovenop te rijden.
Super mooi ding!!

OKE, het kost wat, maar dan heb je ook wat!!
Heel erg mooi.
Toegevoegde waarde erg laag, als je t mij vraagt.
 
Dat kost een paar centen ja..... pfiew.

Dan laat mij maar lekker met m'n Plamobil karretje rijden. Die heeft een fractie gekost van zo'n Stema.
Ik dacht eigenlijk een filmpje te zien te krijgen van een andere. Ik dacht dat er ook nog één is die met een hefboom werkt. Dus heffen en zakken met de hand zeg maar.
 
Laatst bewerkt:
Ik zie dat de meeste aanhangers ongeremd zijn. Voor in de Bergen is het toch wel aan te raden een zelfremmende aanhanger te nemen? Hangt natuurlijk wat van het totaal gewicht af.

Zelf ga ik in ieder geval voor 1 met reminrichting.
 
Ik zie dat de meeste aanhangers ongeremd zijn. Voor in de Bergen is het toch wel aan te raden een zelfremmende aanhanger te nemen? Hangt natuurlijk wat van het totaal gewicht af.

Zelf ga ik in ieder geval voor 1 met reminrichting.


Ja, reken maar uit....................
3x beetje motorfietsen samen 700kg (kan nog zwaarder)
1x degelijke kar 150kg

Dan is een oplooprem zeker niet zo verkeerd!
 
Ik zie dat de meeste aanhangers ongeremd zijn. Voor in de Bergen is het toch wel aan te raden een zelfremmende aanhanger te nemen? Hangt natuurlijk wat van het totaal gewicht af.

Zelf ga ik in ieder geval voor 1 met reminrichting.
Want een geremde aanhanger remt zelf in een afdaling?

Uiteraard is je remweg langer met een ongeremde aanhanger maar je zit nog binnen de wettelijke remvertraging.
Vandaar ook dat het max trekgewicht van een ongeremde aanhanger lager is dan die van een geremde aanhanger.
Zolang je die gewichten niet overschrijdt zie ik weinig problemen.
 
In de bergen moet je gewoon zo min mogelijk remmen, maar gewoon in de goede versnelling afdalen.
Anders zijn je remmen binnen de kortste keren weg.

Met of zonder aanhanger....
 
Laatst bewerkt:
Als je in de bergen plots geconfronteerd wordt met een hairpin en je moet fors in de ankers dan ben je blij dat de kar ook heel veel remwerk doet. Neem van mij aan dat een volle aanhanger van bijna 1000kg echt flink gaat opduwen. Als je pech hebt worden zelfs je achterwielen door het duwen nog iets opgetild zodat je nog minder kan remmen. Alles uit eigen ervaring!!!!

Ooit eens een keer vergeten de oploop-blokkering, na wat rangeerwerk op de camping, weer uit te schakelen. Op de snelweg maakte ik een stop op een rustplaats voor een check. (doe ik altijd enkele km's na vertrek) Goed dat het een rustige stop was want de caravan duwde mij alle kanten op. Een noodstop was zeker niet goed afgelopen!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan