Motoradvies gevraagd...(alweer een)

Mark900

Rookie
27 jun 2004
7
0
Hallo,

Door stomme pech heb ik vorige week mijn 1 jaar oude XJ900 diversion TL gereden. :( |(

Als het goed is keert de verzekering uit en kan ik weer een nieuwe fiets kopen. maar welke?
Ik rijd ca 15000 km per jaar, (ook 's winters) vooral woon-werk snelweg en ik heb een hekel aan onderhoud... (vooral ketting smeren en kettingvet van velgen halen haat ik) :r
(een vorige motor van mij was een XJ600 en daar kon ik elk jaar minimaal een kettingset, remblokken en een bandenset nieuw op laten zetten plus hield ie niet van kou)

Iets met koffer(s) is voor mij wel handig

het budget is ca 10 tot 12 K en dan liefst zo jong mogelijk

Wie heeft er tips?
Ik zat aan een FJR 1300 uit 2002 oid. te denken.
 
Tja euh... toerbuffels?

Honda Pan ST1100
BMW R1150RT
Yamaha FJR1300 (zoals je al noemde)
BMW K1200RS/GT
etc etc

Tis maar net wat je zoekt... wil je sportief kunnen rijden dan bijvoorbeeld de FJR1300 of K1200RS/GT, wil je echt voor het toerwerk gaan dan de Pan of R1150RT.
 
FJR-2002 is prima. Logische opstap na je Div :)

Ligt eraan wat je doet. Bij heel veel snelwegkm's vind ik de Pan-1100 een betere keuze. Bij elk ander gebruik de FJR.
 
Ok, ff die Beemer checken.

En iemand ervaring met een Ducati ST4? Natuurlijk wel met ketting, maar toch...

Lijkt ook wel een leuke fiets.

grtn, Mark
 
FJR-2002 is prima. Logische opstap na je Div :)

Ligt eraan wat je doet. Bij heel veel snelwegkm's vind ik de Pan-1100 een betere keuze. Bij elk ander gebruik de FJR.

Waarom vind je de Pan bij veel snelweggebruik een betere keuze?
Ik heb ze ook beide gereden en mijn huidige FJR overtreft de pan-1100 naar mijn mening ook bij snelweggebruik.
Nog nooit heb ik het zolang kunnen uithouden op een motor zonder een houten kont te krijgen.
De pan is natuurlijk ook een goede keuze, erg degelijke motor en voor lagere bedragen aan te schaffen.
succes
 
Ik ben zeer tevreden over mijn R1100RT (net een jaar te vroeg geboren om
een 1150 te zijn :) ).

Maar als je per se 4 cylinders wilt hebben, dan de K serie.
 
Waarom vind je de Pan bij veel snelweggebruik een betere keuze?
Ik heb ze ook beide gereden en mijn huidige FJR overtreft de pan-1100 naar mijn mening ook bij snelweggebruik.

Ik denk dat het heel persoonlijk is... het zijn allemaal stuk voor stuk goeie km-vreters. Het is denk ik afhankelijk van iemand zijn bouw en lengte. Ikzelf krijg het gevoel dat ik net pas op een FJR (overigens alleen op gezeten, helaas nog nooit mee gereden) terwijl ik op m'n K1100LT en op een Pan gewoon lekker de ruimte heb. Ik denk dat de FJR toch vanwege zijn net iets specifiekere zithouding (ietswat sportief, licht voorovergebogen en benen wat 'hoger' dus enkel dichter bij billen) en dus misschien net wat minder geschikt voor mensen met wat langere benen en groot postuur (zoals ik dus, mij is kennelijk een ietswat sportieve motor niet gegund ;) ach... I don't care... ik ga tenslotte de eerste paar jaar sparen voor mijn droommotor, nl. de BMW K1200LT (of in de tussentijd z'n opvolger)).
Ik denk dat TS gewoon lekker moet gaan sjoppen en lekker gaan proefrijden zodat ie er achter kan komen wat hem het meest kan bekoren :)
 
Hartelijk dank allemaal voor de tips,

Ik zal vooral veel gaan proefrijden, op de FJR, de Beemers en de Duc ST4.
(sorry, maar kvin een Pan toch wat minder mooi)

(nu nog eerst zelf even herstellen, maar over een week of 6 zal ik toch zeker weer op een stalen ros moeten kunnen klimmen...)

groeten!
 
Hartelijk dank allemaal voor de tips,

Ik zal vooral veel gaan proefrijden, op de FJR, de Beemers en de Duc ST4.
(sorry, maar kvin een Pan toch wat minder mooi)

(nu nog eerst zelf even herstellen, maar over een week of 6 zal ik toch zeker weer op een stalen ros moeten kunnen klimmen...)

groeten!

Veel succes met het uitzoeken van het nieuwe speelgoed ;)
En nog even over de Duc ST4, ondanks het nadeel dat ie ketting-aandrijving heeft, is het zover ik de testen terug kan lezen gewoon een hele goeie fiets. Ik denk dat verhalen rond Duc's die spontaan uitelkaar vallen (bij wijze van spreken) spoken zijn uit het verleden. Qua onderhoudskosten maakt het denk ik in de klasse waar je kijkt niet zoveel uit of je nou een Duc, Honda, BMW of Yamaha neemt.

Bovendien zijn stuk voor stuk gewoon allemaal goede degelijke motorfietsen :)
Het is net als met auto's, er worden gewoon geen slechte meer gemaakt...
 
Waarom vind je de Pan bij veel snelweggebruik een betere keuze?
Ik heb ze ook beide gereden en mijn huidige FJR overtreft de pan-1100 naar mijn mening ook bij snelweggebruik.
Nog nooit heb ik het zolang kunnen uithouden op een motor zonder een houten kont te krijgen.
De pan is natuurlijk ook een goede keuze, erg degelijke motor en voor lagere bedragen aan te schaffen.
succes
Gaf een rustiger weggedrag en een betere windbescherming, dus meer toergericht. Had er wel een Corbin en een verhoogde ruit op. Fjr geeft wat meer herrie, voor de rest idd prima :)
 
Toeren op de VFR... sportief, heeft koppel én vermogen, stuurt heerlijk. Ik heb mijn vering redelijk strak staan: super wegligging. Als je meer comfort wil, stel je 'm iets zachter en de fiets is lekker comfortabel. Je kunt je rijstijl kiezen... door je zithouding... touren kan lekker rechtop, sportief rijden kan liggend met de kin op de tank. Er past een bulk aan tassen op en biedt een passagier ook voldoende comfort... en als je wilt racen, dat kan eindeloos... niks van paperclip-gevoel, niks geen rugpijn... en ik ben ook bijna 1.90m!
 
Laatst bewerkt:
Oeh, als ik die keuze zou moeten maken wist ik het wel: de FJR natuurlijk :9
Wat een prachtmotor. Ik herinner me ook een test uit de Promotor waarin de FJR, een BWM, een Kawa en een ... Honda denk ik :? met elkaar werden vergeleken. De FJR kwam er in elk geval als beste uit, de BMW als tweede meen ik.
 
Toeren op de VFR... sportief, heeft koppel én vermogen, stuurt heerlijk.
<knip>
niks van paperclip-gevoel, niks geen rugpijn... en ik ben ook bijna 1.90m!

Hé, da's raar, ik ben deze week ff gaan 'proefzitten' (rijden lukt nog niet ivm mijn blessure na het ongeluk '( ) Maar ik had juist het gevoel dat ik met mijn knieën bijna tegen de kuip van de VFR zat (was een VFR uit 98). Al is het natuurlijk wel anders als je een goed pak aan hebt, en aan het rijden bent.

voordeel is natuurlijk ook nog dat de VFR een stuk goedkoper is dan de FJR en de ST4....(die laatste vind ik wel het mooiste)

Zonder erop te hebben gereden is de Duc nr 1, de FJR nr 2(wel al eens op gereden) Maar ik blijf twijfelen..... :9
 
...met mijn knieën bijna tegen de kuip van de VFR zat (was een VFR uit 98)...

Hmm... mijn buurman vertelde me ook zoiets... ik dacht toen nog, dat zal wel een oud model wezen... nu twijfel ik... was het een VFR750 of een 800 (beide kunnen in 1998 aangeschaft zijn...)?

Inmiddels ben ik ook op zoek...
 
Terug
Bovenaan Onderaan